Azt hiszed látszol? Fenéket! – Gyorstalpaló a menetfényről
Attól, mert elöl világít, nem fogunk látszani - Így használd a menetfényt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Ma már szabványként kötelező a nappali menetfény, persze csak az új autókon. Ez viszont több problémát is felvet, hajlamosak vagyunk miatta elfelejteni felkapcsolni a fényszórót, ami hatalmas hiba a többi közlekedővel szemben.
Távol álljon tőlem, hogy kioktassak bárkit az autója használatától, csupán a véleményemet és néhány jó tanácsot fogok most átadni nektek. Egy olyan problémáról, ami évek óta fennáll, pontosabban azóta, hogy a nappali menetfény beszerelését szabványba vették az újonnan készülő autóknál valamikor hét évvel ezelőtt. Mondhatjuk persze, hogy a DRL (daytime running light), vagy magyarul nappali menetfény megoldott egy problémát, miszerint aki elfelejti felkapcsolni a fényszóróját, annak autóján is világít legalább valami. Mióta viszont létezik, azóta van egy újabb felfogás, miszerint;
Minek is kapcsoljak fényszórót, ha világít a menetfény? Az azér’ van, nem!? Nem egészen!
Jó látási viszonyok között nem kötelező a fényszóró használata lakott területen belül, viszont a tompított használatával senkinek nem teszünk rosszat akkor sem. Fényes nappal is hasznos, ezzel ugyanis már
messziről látszik, hogy közlekedő autót, vagy parkoló autót közelítünk meg.
Nem fogunk tőle jobban látni, minket viszont jobban látnak, ami elég fontos ahhoz, hogy harmonikus és biztonságos lehessen a közlekedés. A nappali menetfény erre a célra tökéletes, és valójában éppen erre találták ki, az autók nagy részénél kikapcsolhatatlan, motorindításra azonnal világít. Egy konkrét példára emlékszem, amelyik autónál menüből kikapcsolható, ez a Renault Fluence legutolsó szériája. A nappali menetfénnyel egyetlen baj van csupán, hogy csak elöl világít, tisztelet a kivételnek.Valójában ismét egy Renault-t tudok csak felhozni példaként, a legújabb Megane-nak (és azóta az összes többinek, így a Talismannak, a Kadjarnak stb.) hátul is van nappali menetfénye, vagyis most nem azokhoz szólok, akik negyedik generációs Megane-t vagy egyéb friss Renault modellt használnak. Egészen addig, amíg jók a látási viszonyok, nincs szürkület, köd, vagy eső, nincs azzal gond, ha nem kapcsolunk fényszórót, minden további esetben nagyon is baj, mert a hátulról érkezőknek láthatatlanok vagyunk. Számtalanszor találkoztam már olyan autóssal, akár az éjszaka közepén is, de jellemzően inkább hajnali és esti forgalomban, akinél nem volt felkapcsolva a lámpa. Nem feltétlenül tulajdonítom ezt a feledékenységnek, sokkal inkább annak a hozzáállásnak, hogy minek, ha úgyis világít elöl. Az illusztrációhoz szándékosan választottam a Vitarát, hazánk legnépszerűbb új autóját, mert ezeknél az autóknál kardinális probléma, hogy nincs felkapcsolva a fényszóró közlekedés közben, és a több mint 8000-es évenkénti eladott darabszámnak köszönhetően minden sarkon szembe jön egy. Ugyanez igaz a Swiftre is, valamint a Toyota RAV4-re, a Renault Zoéra és még számtalan új autóra, ahol nem alapáras az automata fényszórókapcsolás.
Hogy mi az az automata fényszóró? Bugyuta lesz a válasz, de az, ami magától felkapcsol, ha kevés fényt érzékel. De ezt is be kell kapcsolni, a fényszórókapcsoló ebben az állásában akár le is élhetné az egész életét, mert kevés dolgunk lenne vele, a legtöbb esetben jókor kapcsol fel, akkor is egész hamar, csak épp egy aluljáróba hajtottunk. A legtöbb autóhoz viszont ez nem jár, ahogy a Vitarához sem.
A nappali menetfény további problémája, hogy nem világításra, hanem jelzésre szolgál, ezért egyenesen világít és szórja a fényt, ahogy a ködlámpa is.
Itt jegyezném meg, hogy a ködlámpa jól néz ki, de a felkapcsolt helyzetjelző és a ködlámpa használata borzalmasan zavaró, de erről külön cikket is írhatnék. Szóval a DRL főleg esti fényeknél vakító a másik autós számára, éppen ezért találták ki úgy, hogy már helyzetjelző kapcsolásakor is visszavesz a fényerőből.Kapcsoljunk fényszórót, akár nappal is, hagyjuk meg az esélyt a többi közlekedőnek, hogy észrevegyenek.
Tudom, a fényszóró használata többlet energiafogyasztás, de ennyire ne legyünk öko őrültek, ha kiég az izzó, kicseréljük azt a pár száz forintos alkatrészt, cserébe nem fogjuk a frászt hozni a másikra, ha mondjuk esőben közlekedünk. Továbbá illik megfontolni azt is, ha valaki hátulról ránk villant és elgondolkozni először azon, hogy mit hibáztunk és kiszúrni az ilyen hiányosságainkat. Véletlenül se higgyék azt, hogy kipécéztem magamnak a vitarásokat, ez leginkább mindenkinek szól, akinek nappali menetfényes az autója. Szánjunk arra néhány percet, hogy megismerjük a saját autónk működését. Ne higgyük, hogy ha elöl világít, akkor már jók is vagyunk. Fontos, hogy lássunk, de talán még fontosabb, hogy minket lássanak, tartsuk ezt jobban szem előtt.
Értem és érzem a jószándékot az írásból, de: “Jó látási viszonyok között nem kötelező a fényszóró használata lakott területen belül, viszont a helyzetjelző használatával senkinek nem teszünk rosszat akkor sem.” Ilyet ne. Kresz szerint csak a tompított, mint útmegvilagító berendezés az egyetlen szabályos kiváltó/helyettesítő a DRL-re.
Tudomásom szerint szabályosan csak álló járművön használható a helyzetjelző, illetve erős ködben vagy hóesésben még álló helyzetben sem szabad használni, akkor is tompított kell. (Nekem anno kreszvizsgánál pont volt egy ilyen kérdésem, hogy álló járművön szabad-e ködfényszórót használni, természetesen tilos azt is)
Ez elírás lehet, javítjuk!
E-tron GT LA-ben az utcán hajtva
https://youtu.be/uvNw15W_EK8
“A nappali menetfénnyel egyetlen baj van csupán, hogy csak elöl világít, tisztelet a kivételnek.”
Na, erre már rákerestem, hogy ne írjak hülyeséget.
Az EGYSÉGES FELTÉTELEK GÉPJÁRMŰVEK NAPPALI MENETJELZŐ LÁMPÁINAK JÓVÁHAGYÁSÁRA tárgyú ENSZ-EGB 87. számú Előírás (87.R.) 2.1. pontja szerint:
2.1. „Nappali menetjelző lámpa olyan menetirányban előre néző lámpát jelent, amelynek rendeltetése a járművet jobban láthatóvá tenni nappali vezetés közben.”
Hát ezért.
Valamikor a 2000-es évek környékén az volt a szabály, hogy a helyzetjelzőkkel (hátsókkal is) együtt KELLETT világítani a DRL-nek.
Aztán 2002 környékén a brüsszeli “okosok” úgy döntöttek, a DRL-lel együtt nem világíthat a hátsó helyzetjelző!
Szerintem is jobb lenne, ha világítana!
…na igen. Nem vitatkozom a probléma felvetőjével, mert napi szinten autózom nem kis időt és távolságokat és magam is ezt tapasztalom, hogy sok nappalis autós még villantásra sem tudja, hogy mit jeleznek feléje. Szerintem mindenki azt hiszi, hogy rendben van miden világítás fronton, de nem.
KÁOSZ! Már annyiszor kifejtettem különböző helyeken, hogy ahogy az autó ajtózár bekapcsol 30 Km/h felett ennek sémájára lehetne a világítást is automatizálni -szerintem nem kiemelkedő költség és fejlesztés – csak egy relé kérdése. Talán akkor az is megoldódna, hogy száguldozó autókon a ködlámpa is vakítson.
Ha automatikusan aktivizálódik a ködlámpa 130km/h felett, nem leszel sokkal jobban látható, illetve még többen direkt kapcsolnák be a ködlámpát indokolatlanul, mert még menőbb lenne a “verda”. Ráadásnak esőben még gondot is okozna a még több szórt fény.
Ellenben én a DRL lekapcsolását és a tompított fényszóró azonnali felkapcsolását tenném automatikusan kötelezővé 130km/h felett (ami nem is kapcsolna le ha már egyszer aktív volt). Tudnék mutatni példát a cikkben felhozott Renaultokra, ahol a faceliftnél az aszfalthoz közelebb vitték a DRL-t, pedig szerintem a fényszóró magasságában sokkal ideálisabb helyzetben van.
A legnagyobb bibi szerintem hogy nincs egységes hozzáállás. Egyes márkák eltérően kezelik, sőt az egyes márkák is fejlődnek.
Bár a tompított egy elég komoly fogyasztó (kb egy liter többlet 100km-en), én elég egyszerűen megoldom, egyes márkáknál (volvónál minden képpen) mindig is úgy működött hogy a gyújtás levette a lámpát. Így nekem csak egyszer (az életben 🙂 ) kell felkapcsolni, onnantól kezdve nincs több gond, csak láthatóság 🙂
De ez nem minden autónál van így, pár márka elkötelezett spóroló így a gyújtás nem veszi le a lámpát csak sípol a kocsi, így a sárga angyal érkezese bele van kódolva…
Annyit azért nem zabál ha ég a tompított (2*55W+2*5W elől+hátul a helyzetjelzők talán 21 wattosak de lehet kevesebb, + a rendszámtábla 2*5W). 100 wattnyi fogyasztó 0.1 liter (100ml) extra fogyasztást indukál. Most, hogy az új autók többségében gyárilag ott a LED, kicsit másabbak a fogyasztási adatok.
Anno – 10 éve – írtak egy frankó összefoglalót arról, miért éri meg DRL-t használni, elsősorban nemzetgazdasági okai vannak, hogy kötelezővé tették.
http://www.rsa.ie/Documents/Vehicle%20Std%20Leg/Consultations/Daytime%20Running%20Lights%20Consultation.pdf
Ha felnyomsz állandóra egy bi-xenont azért annak lesz fogyasztása…
A xenon 35 vagy 55 wattot fogyaszt, pont annyit, mint egy H1/H7 halogén, magyarul pont annyira fogja terhelni az autót is, a fogyasztása is közel azonos lesz.
A seggfűti a hátsó ablakkal együtt többet fogyaszt, mint ha állandóan égetném bármelyik lámpát (pont ezen spórol minden elektromos, okkal). Inkább egyen az autóm fél literrel többet 100km futásnál, minthogy ne érezzem komfortosnak a vezetést.
Tompított 1 liter?
Jó nagy fényforrás lehet benne.
Tompítottal plusz egy liter fogyasztás 100 kilométeren? Muhahaha… még egy decit sem jelent, megsúgom. 😀
Október, első alkalommal mentem ködben a kocsival és vártam mikor kapcsolja a fényszórót, hát nem nagyon akarta, nem volt eléggé homály. Be kellett avatkoznom, mert hátul semmi nem volt.
Homályt sajnos még nem tudnak mérni, az automata fényszóró fénymennyiségtől függően kapcsol és ködben is lehet akkora a fényerősség, hogy ne kapcsolja fel a fényszórót, ezekben az esetekben, valamint esőben és hóesésben is észben kell tartani ezt a részletet.
A homályt félhomálynak, sötétedésnek kell értelmezni itt. A köd sűrűsödésével egyre sötétebb lett, de nem eléggé.
Automata ködfényszóró? Az milyen?
Tudtommal a DRL-ek a ködfényszóró helyére kerültek (rendszerint). Az XC-,ben pl már nincs első ködfényszóró.Viszont a kanyarkövető funkció (amikor am DRL set egy része csak a kanyar oldalán világít) az valami hasonló karakterisztikájú.
Alapjában véve a ködfényszóró eleve arra szolgált hogy közvetlenül az autó előtt bevilágítson, így eilvileg nem is zavarhatott senkit .
A hátsó ködfényszóró más más tészta. Annak a acélja hogy hátulról már messziről lássa az ember, és ne szaladjon bele nagy sebességgel.
A hátránya hogy 1. vakít 2. kevesbé észleli az ember a felvillanó féklámpát.
De szerintem ezt automatizálni nehéz. Max azt tudom elképzelni hogy 10 perc után magától lekapcsol (csak ugyebár ebből is lehet baleset).
Nem volt szó automata ködfényszóróról, csak hogy ködben nem kapcsol fel az automata főfényszóró. Ködlámpa az új XC90 és XC60-ban is van, valamint szinte az összes új autóban, akkor is, ha már nem külön lámpatest, azt ugyanis főként a magasabb felszereltségű verzióknál a kisebb helyigényű ledes főfényszóróval egy házba építik, a Volvókban tipikusan ilyen. A ködfényszóró pedig előrefelé világít nagy fényerővel és nem feltétlenül azért, hogy mi jobban lássunk, ugyanis nagy ködben épp hogy rosszabb, ha több a fény előttünk, értsd az apró páraszemcsékről mind visszatükröződik, ugyanakkor ezt a fényerőt már messzebbről látja a szemből jövő, mint a tompított, vagy a távolsági fényszóró fényét. A kanyarfények is másként működnek, prémiumgyártók szintén a főfényszóróba építik valamilyen szögben oldalra irányítva, egyszerűbb megoldásoknál pedig az adott oldali ködlámpát szokták felkapcsolni.
Szerintem ne erőltesd. Okoskodsz, nem olvasod el rendesen a cikket, nem értelmezed, és olyan blődségeket firkálsz, hogy az már másnak fáj…
Eddig azt hittem ez a jelenség csak engem zavar és én veszem észre. A legnagyobb problémám pont a cikkben kiemelt rész: a nappali menetfény a legtöbb autónál csak elöl világít. Lemenő napnál illetve szürkületnél sokan vidáman autóznak azzal a tudattal, hogy ők látnak és a drl miatt őket is látják. Igen. Kivéve hátulról. Az autó hátulja egy sötét folt. Ezt jó páran este városon belül is el szokták játszani. Elvégre a közvilágítás miatt ő lát; a drl meg fancy ahogy világít az autón. Aztán jönnek a meglepetések amikor telibe verik hátulról mert semmi nem látszódik belőlük.
Az új Ceednél például nem véletlenül emelték ki, hogy a nappali menetfény immár hátul is világít. Így bármennyire vak / spórolós / hülye a vezető, mindig látni fogják hátulról is. Alapvetően minden típusnál csak ezzel kellett volna engedélyezni a nappali menetfényt. A jelenlegi szabályozás nem elég dummy proof.
Az alapötlet egyébként nem rossz. Például fényes nappal autópályán, negyven fokban olvadó aszfalton értelmetlen kivilágítani az autót mint egy karácsonyfát. Nem is a fogyasztás 1 – 1,5 decije miatt (bár sok kicsi sokra megy elven az is jelentős) hanem az izzócsere miatt is. Nagyon sok új autónál elég kínszenvedés, nem beszélve arról, hogy emelt fényerejű izzó esetében erre gyakrabban kerül sor. A drl ráadásul beavatkozás nélkül működik, így nem tudja elfelejteni vagy lesz@rni a sofőr.
Már “csak” a helyes beállításra kellene rászorítani a közlekedőket. Annyi utólagos gagyi xenonos és égbe világító van az utakon mint ha ez lenne a legtermészetesebb dolog a világon. A különböző kék, zöld és lila árnyalatokról nem is beszélve.
Ajjaj.
Jó látási viszonyok között menetjelzőt kell használni, nem útmegvilágító berendezést. Ez a rendelet.
Rossz látási viszonyoknál az utóbbit, tompítottat. Ennyi, és nem félig félremagyarázni kellene.
A cikkíró egy dolgot felejt el: ezek nagyja nem tudatos. Számoljuk azokat a figyelmetlen birkálat is, akik bármilyen (nem menetjelzős autóval) képesek sötétben bármilyen lámpa nélkül menni (ahol van közvilágítás főként, de konvolyban akár ezen kívül is).
Sajna ezeknek ugyanannyi agy…öhm figyelmük van, mint a maguk elé 3 méterrel világítóknak, vagy az eleve szabálytalanul bekapcsolt ködzárófényt még hetekig, hónapig bekapcsolva hagyóknak.
Szikra tudatosság nincs rengeteg magyar sofőrben, ez nem a menetjelző vagy a szabályok hibája, hanem az azt nem ismerő figyelmetlen birkáké!
Azért aki a ködlámpát nappali menetfénynek használja, pláne esőben, az is megér egy misét. Közel az aszfalthoz, szórja a fényt mindenfelé. Ha meg tompìtottal, nappali menetfénnyel kombinálja, még a fejét is beleverném. Minap hátulról érkezett egy autós. Nappali menetfény, ködlámpa és refi. Hiába villogtam a féklámpával, elakadásjelzővel. Fel se fogta. Lassìtottam, had előzzön. Majd párszor rávillogtam. Egy bolt parkolójába kanyarodott, én utána. Mellé álltam, bekopogtam. Mondtam szálljon ki mutatok valamit. Odaállìtottam a kocsija elé, amin még mindig minden világìtott. Kérdeztem hogy lát e valamit, ami nem kellene? Nem látott. Elmagyaráztam neki, messzebb ment, és mondta igazam van. De ezt mindegyikkel nem lehet.
C3 mk2 fl és 1-2 japánon (pl a Vitara) kívül más nem engedi helyzetjelző mellett a menetjelzőt, hanem kis fénnyel helyzetjelzőként működnek; tompított/refi mellett tuti.
Ezeknél is inkább hülyebiztos, mert a hátulrós láthatós faszságok miatt sok menetjelzős inkább helyzetjelzővel(!) járkál nappal, hogy előről kb sehogy, de jó látási viszonyoknál ugye kb hátulról is sehogy látszódjon. Az ilyen közveszélyes fogalmatlanok miatt praktikus ha helyzetjelzőre kapcsolva is fullon világít a menetjelző ha jár a motor, hülyeállóbb egy fokkal, de a sztenderd szabályozás nem ilyen.
@Tamás: Ezt is bele kéne a cikkbe írni, mert ezt direkt csinálják, a másikat leginkább simán elfelejtik!
Én az autómat(menetfényes) az év nagy részében Németországban használom és ott hála istennek nem kötelező nappal a tompított használata. Sajnos nem egyszerű az égő cseréje és mivel növelt fényerejűt használok ami hamarabb kiég ezért én áldom ezt a törvényt. Ne gondolja senki, hogy 1000ft-ért kicserélik. Nappal tök felesleges égetni városon kívül, belül meg még nagyobb hülyeség. Akinek ezen múlik, hogy észrevegye a másikat az egy idióta és enélkül is balesetet csinál. Szóval én ezután is csak sötétedésben kapcsolok lámpát.
Így szabályos, ennyi!
Hogy hol bele van keverve a sötét, hol nincs a cikkben, jó látási viszonyoknál aki nem látja hogy haladó vagy parkoló autó van előtte(ez volt Tamás indoka) ott baj van; plusz hátul nappal abból a kétszer 5 wattból amúgy se sok látszik, mert nem arra tervezték!
Itt sem kötelező nappal a tompított használata. Városon belül egyáltalán nem, lakott területen kívül csak akkor, ha nincs menetfényed. 🙂
Én amúgy – van menetfényem – akkor kapcsolok tompítottat, ha a műszerfal nehezen leolvashatóvá válik. Ez eddig működött, mert ez így van szürkületkor, nagy esőben, borús időben, stb.
(A másik “szabály”, amit szoktak írni, hogy ha az előtted haladó hátsó helyzetjelzőjét hamarabb veszed észre, mint az autót magát, akkor kapcsolj te is tompítottat.)
Újra átfutva főként a vastagított részeket, sajnos a szerzőre időnként jellemző túlkapás látszik.
1, A cikk megírása előtt el kellett volna olvasni a szabályozást.
2, Ezekután nem a köhém rendelettel ellentétes tanácsokat kellene osztani, hanem a szabályokat ismételni, azzal remélhetőleg a szerző problémája is megoldódna.
-Jó látási viszonyoknál menetjelző (mert csak helyettesítőként lehet útmegvilágítót használni, és főként egy projektoros lámpához képest sokkal jobban látszik a drl).
-Rossz látási viszonyoknál tompított.
Kész. Esetleg ez lehetne szemléltetni mekkora fass…butaság menetjelző helyett helyzetjelzővel menni, mert sok barom gerjeszti ezt a jó látási viszonyok között legyenk hátul is (alig)látható dolgot.
Ködlámpáról és zárófényről ha említést teszünk, inkább szintén a szabályzatot érdemes feleleveníteni mikor lenne szabad. Múltkor valakinek átszóltam pirosnál hogy sötétben(1) a ködzárófénye mögött jövök(2) régóta, lakotton bellül(3) úgy hogy nincs köd(4). Válasza(flegmán): Na és? Legszivesebben kitéptem volna az autóból és az orrával törtem volna be a lámpát…
Plusz egy: lassan annak is szentelhetnénk egy cikket, hogy sötétben bő egyperces állás közben ne a (főleg a ledes, erősebb) féklámpákkal vakítsuk a mögöttünk állót, hanem ott a rögzítőfék. Bár 97%ban tök egyenesen állunk, semmit nem kéne nyomni…
De mivel a legtöbb sofőr nem gondolkodik és a szabályokat sem ismeri, jó példát se sokat lát, kb annyit érne mint a falrahányt borsó.
Én sokkal nagyobb problémának érzem, hogy sok autónál – az újabbaknál főként – gyújtásra már világít a műszerfalvilágítás, meg ugye ha digitális műszerfal van, akkor naná.
Így sötétben nem is veszi észre, hogy nincs kivilágítva, és csak menetfénnyel megy. A városi közvilágítás elég ahhoz, hogy ne tűnjön fel a tompított fényének hiánya.
A régebbik autóknál kevésbé jellemző, mert ott azért elég feltűnő sötétben, hogy a műszerfal szokásos megvilágítottsága helyén egy sötét űr van. (Nem mintha nem látnák kivételt épp eleget.)
Merem mondani, hogy lényegében minden este látok “szellemautóst”, aki teljesen kivilágítatlanul közlekedik. (És ennél a csak menetfénnyel közlekedő azért bizony egy fokkal jobb.)
Megoldás lehetne, hogy a digitális vagy gyújtásra mindig megvilágított műszerfalú autókat kizárólag automatikus világításkapcsolással lehetne árusítani. (Amelyeknek az alapértelmezése a BE lenne, valami menü mélyére eldugva a kikapcsolást, vagy akár úgy, hogy minden indításkor automatikusan visszakapcsolna, mint egyes típusoknál a Start-Stop rendszer.)
Nem értek egyet a cikkel. Teljesen fölösleges bármilyen lámpát felkapcsolni jó látási viszonyok között. Először is : ha valaki nem tud megkülönböztetni egy mozgó vagy parkoló autót anélkül hogy lenne valami világítása hátul, az akkor forduljon a szemorvosához. Másodszor : az összes halogén lámpa idiótán van beállítva és csak elvakítja az embert.
Nézük a tényeket! Jelenleg teljes a káosz a gépjárművek világítasa terén. Amelynek okai: 1. A hibás, nem egyértelmű, emiatt baleset- és életveszélyes KRESZ. De külföldön sem jobb a helyzet. 2. A gépjármű vezetők alacsony intelligenciája, akik se a hibás KRESZ szabályt nem tudják értelmezni kellő intelligenciával. Mert az 1. pontom javítható lehetne az vezetők intelligenciájával, de ennek hiányában marad a káosz, baleset- és életveszély. 3. Az autógyártókból szintén hiányzik effajta intelligencia. Ezt az életveszélyes és robbant zavaró menetfényt el kellene felejteni. Sőt a lámpa kapcsolgatását is, egyszerűen amikor a motor beindul rögtön elöl tompított fényszóró, hátul helyzetjelző fel. Ilyen egyszerűen meglehetne oldani a káoszt, a veszélyes és zavaró helyzeteket, és buta autósokat, és helytelenül fogalmazott szabályokat. A menetfény funkciókja a láthatóság kellene hogy legyen, ehelyett dizájnelemnek hiszik! Lökhárító alá?!!! Hogy véletlenül se lehessen látni?! Aztán a “karácsonyfára sem tenném” fel típusúak… Agyrém! Aki tompított fényszóró nélkül elindul az veszélyesebb, mint aki 120-szal száguldozik városban, és az autóvezetők legalja.
A menetfény nem látható? Szerintem te valami másról beszélsz. A led-es hófehér vakító menetfény már kilóméterekről látszik pont ez a lényege, hülye lennék tompítottat kapcsolni fényes nappal. Aki ezt nem veszi észre, na az a közveszélyes csak igazán. A lökhárítón már nem látod, akkor neked csőlátásod van és sürgősen hagyd abba a vezetést mielőtt bajt csinálsz. Tompítottat csakis szürkületben ill. rossz látási viszonyok között kapcsolok.
Félreértések elkerülése végett, természetesen léteznek olyan gyári menetfények amelyek láthatósága megközelíti a tompított fényszóró láthatóságát. De kivételekre alapozva szabályt hozni?! Csak a káoszt segíti elő. A legnagyobb baj a menetfényekkel:
1. A vezetője azt hiszi látható.
2. Még esőben, szürkületben, pirkadatkor, sötétben, vizes úton, havas úton, tűző napban, borult időben sem (tehát rossz látási viszonyok között sem!) kapcsolják fel a tompított fényszórót a kevésbé intelligens autósok.
3. A legtöbb nappali menetfény csak elöl van.
4. Lökhárító alá teljesen értelmetlenül szerelik buta gyártók.
5. A többség olyan gyenge, hogy karácsony fára sem tenni fel az ember díszvilágítasnak.
6. Ezek miatt egyik autó így világít, a másik úgy, egyik látható, a másik nem (ráadásul a buta vezetője azt hiszi, igen), így aztán káosz az egész. A biztonságos közlekedéshez a káosz pedig nem túl előnyös…
Egy volt sofőr ismerősöm mondta: Aki nem látja az autóst míg ha nincs felkapcsolva a lámpája az adja vissza a jogsiját!! Ez van. És még annyit a sok idiótának miért van bekapcsolva a ködlámpája lakott területen még ha jó látási viszonyok is vannak?! Azért mert idióták .
Nekem is villantanak néha hátulról lakott területen kívül jó látási viszonyok között.
Remélem soha jutok oda, hogy ilyen “oktatásban” legyek motivált.
Érdekes módon általában lepusztult, vagy low-budget autók sofőrjei a nagy tanárok.
“valamikor hét évvel ezelőtt.” 2014-es Focusomban nincs nappali menetfény, viszont van benne automata világítás kapcsolási lehetőség. Alapmodell.