A márka története
Akár rejtvény beugratós kérdése is lehetne, mikor kezdődött a jugoszláviai Zastavánál az autógyártás, mert a FIAT 600 kinézetű Zastava 750 bizony nem az első próbálkozás, a történet sokkal korábbi eredetű. A helyszín az ismerős Kragujevac, ahol Zastava (zászló) néven egy fegyvergyár kezdte meg működését a XIX. század közepén. Közvetlenül a századforduló után az automobilokat még csak javították a műhelyben, majd a második világháború előtt merült fel a gyártás lehetősége. Elsőként Chevrolet teherautó, majd az Overland-féle Willys-Jeep készült déli szomszédunknál, és a Campagnola terepjárónak köszönhető a FIAT-kapcsolat, ami az 1950-es években jött létre.
Innentől szorossá vált az olasz-jugoszláv együttműködés, a Zastava több FIAT típust is átvett licenc termékként, köztük a már említett 600-ast, vagy a 128-ast, ami 101-es jelzést kapott. A nemzetközi porondra 1983-ban lépett ki a cég Yugo néven, de a rossz minőségű kisautó csalódást okozott. A nagy áttörésre 1989-ben került sor, ekkor Giorgio Giugiaro segítségét kérve született meg a divatos külsejű Florida, a jövőkép bíztatóan festett, aztán Jugoszlávia széthullása megpecsételte a Zastava sorsát, a háború tönkretette az üzemet, a típusok elavultak, és mire béke lett, a gyár szinte csak nevében létezett. Ennek ellenére Kragujevacban újra termelnek a gépek, a régi partner, a FIAT újra kezet nyújtott, és a már kifutott, második generációs Punto összeszerelését végzik Szerbiában, Zastava 10 néven.