A márka története
1950-ben a Fiat részvételével alapították meg a SEAT-ot, amely kezdetben átemblémázott Fiatokat készített. A SEAT mozaikszó jelentése Sociedad Española de Automóviles de Turismo, vagyis Spanyol Személyautó Vállalat. Ezek a járművek gyakorlatilag nem különböztek az olasz modellekről. A SEAT 600, később a SEAT Panda az anyacég azonos típusainak spanyol változatai voltak, meglehetős sikerrel, így 1967-re a SEAT Spanyolország legnagyobb autógyártójává vált. Ebben az évben a Fiat a korábbi 6%-os részesedését 36%-osra növelte, míg a kormányzati irányítás 51%-ról 32%-ra csökkent, a fennmaradó 32%-on hat bank osztozott.
Harminc év után, 1980-ban a Fiat megszakította az együttműködést a SEAT-al, alig két évvel később egy új SEAT logó alatt került forgalomba a márka első „önálló” modellje, a Fiat Ritmo átdolgozott változata, a Ronda. Ám az olaszok sérelmezték a két autó közötti feltűnő hasonlóságot, ezért pert indítottak. Juan Miguel Antoñanzas, a SEAT igazgatója frappánsan oldotta meg a problémát. Hogy bizonyítsa cége ártatlanságát, bemutatott a sajtónak egy Rondát, amelyen minden olyan elemet sárgára fényeztek, ami különbözött a Ritmo-tól. Ez az autó elég sárga volt, így végül az ügy lezárult, bár még a SEAT első valóban saját modellje, az 1985-ben bevezetett Ibiza szerkezetei is hordoztak fiatos vonásokat…
1986-ban a Volkswagen együttműködési szerződést kötött a SEAT-al, amelynek értelmében a németek többségi tulajdont szereztek a vállalkozásban, majd négy évvel később a teljes céget megvásárolták. A VW jelenléte és fejlesztési megbízhatóbbá és jobb minőségűbbé tették a spanyol modelleket. 1993-ban megjelent a már tisztán VW szerkezetekre épülő Ibiza, melynek utódja ma is a spanyol márka legkeresettebb modellje.