A márka története
A Fiat két autóversenyzője, Vincenzo Lancia és Claudio Fogolin 1906-ban saját autógyárat alapított Lancia & C. néven. Első autójuk a tipo 51, amely 12 HP, sőt, Alfa néven is ismeretes. Lancia nem csak a cég irányításában, de a tervezőmunkában is részt vett, és persze az autókat maga is próbálta ki. Kocsijaikat a formabontó, úttörő műszaki megoldások jellemezték, így európai elsőként kapott az 1913-as Theta komplett elektromos rendszert, 1922-ben a Lambda világelsőként önhordó karosszériával készült, az Astura független első felfüggesztése a rugókkal egybeépített hidraulikus lengéscsillapítókkal is korát jócskán megelőző megoldás volt. Sok szempontból évtizedekkel előzte meg korát az 1937-es Aprilia, amely áramvonalas karosszériával, mind a négy keréken független felfüggesztéssel és tárcsafékkel készült!
A két évvel későbbi Ardea pedig már ötfokozatú váltót és 12 voltos elektromos rendszert kapott. Motorjaik egészen 1976-ig az 1918-ban szabadalmaztatott szűk hengerszögű (45° vagy 22°) V építésmód szerint készültek, legyen szó négy-, vagy akár tizenkét hengeres erőforrásokról. Az ötvenes években Vincenzo Lancia fia, Gianni autósportos ambíciókat táplált, így 1954-ben megtervezték az egyedi műszaki megoldásokkal telezsúfolt D50-et, felállítottak egy Formula-1 csapatot, és nyertek is két futamot. Ám pilótájuk, Alberto Ascari halálos balesete és pénzügyi problémák miatt kiszálltak az F-1-ből, a teljes istállót autóstul-emberestül átadták egy vetélytársuknak, akinél Juan Manuel Fangio a némileg áttervezett autóval meg is nyerte az 1956-os Grand Prix sorozatot –de már Ferrari D50 néven… Annál szerencsésebb volt viszont a márka a rally-sportban, többek közt három legendás autójuk, ahol a Stratos, a 037 és a Delta Integrale számtalan bajnoki címet nyert. A Lancia komplikált mechanikájú, igényes kivitelű -tehát drágán gyártható autóival a 60-as években már egyszerűen nem lehetett pénzt keresni, így az eladósodó cég 1969-ben a Fiat tulajdonába került. Néhány évig még készültek „eredeti” Lanciák, például a Beta vagy a Gamma, ám helyüket egyre inkább átvették a Fiat nagyszériás szerkezeteire épülő, de az eleganciát és igényességet képviselni hivatott modellek.