Már a Jaguarnak is van SUV-ja, ki is próbáltuk!
Villámpróba: Jaguar F-Pace
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Már itthon is rendelhető a Jaguar F-Pace, a lassacskán importőrré váló vezérképviselet elárulta az árát, mehettünk is vele egy gyors kört.
Tavaly ősszel, a Frankfurti Autószalonon debütált a Jaguar első SUV-ja, az F-Pace. Az indiai Tata ügyesen játszik a Land Rover és Jaguar márkákkal, hiszen pont ilyen méretű szabadidő-autója nincs a Land Rovernek. A már kabrióként is létező Evoque (legalábbis külméreteivel) jóval kisebb, de meglepő módon az akár hétüléses Discovery Sport is. Az F-Pace pedig mindnél sportosabb. Karosszériájának 80%-a alumínium, így büszkén hirdeti a nem is olyan szerény 1665 kilogrammos legkisebb saját tömegét, de ne feledjük, egy elképesztően nagy, 4,73 méter hosszú ötajtósról van szó. Fotón és az életben is kompaktabbnak tűnik valós dimenzióinál, ennek pedig az az oka, hogy szélessége is hatalmas: 2175 mm. A kerekek sem szerények, alapáron 18, de akár 22 colosak. Arányaiban így se nem tűnik túl hosszúnak, se nem túl szélesnek az F-Pace, és érdekes módon még élőben sem vészesen nagynak mutatkozó, csak majd a szűk utcákon, meg persze a parkolókban, garázsokban fog feltűnni, hogy óriási.
Jaguar F-Pace - méretek
Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] |
4731 | 2175 | 1652 | 2874 | 650-1740 |
A gyári pozicionálás szerint az F-Pace félúton van az SUV-k és a crossoverek között, méretben is a kompakt és a nagyméretűek közötti. Bár külméreteivel nagynak tűnik, konkurenseként a közepes Porsche Macan és a Mercedes GLC, valamint a BMW X4 és Audi Q5 modelleket említi a gyár. Talán azért, hogy így a kategória legnagyobbjaként hirdethesse az alaphelyzetben 650 literes, 40:20:40 arányú ülésdöntéssel 1740 literesre bővíthető rakteret, ami persze a teljes értékű, valóságos padlódudort jelentő pótkerék nélkül értendő.
A hosszú gépháztető alatt alapáron is a Jaguar új Ingenium motorcsaládjának turbódízele lapul - 180 lóerővel és 430 Nm, már 1750 1/perctől elérhető nyomatékkal. Táblázatunkból kiolvasható, hogy már ez is 8,9 másodperces 100 km/órára gyorsításra képes, nevetséges 4,9 l/10 km fogyasztással. Míg az alapverzió csupán hátul, az összes többi intelligens vezérléssel elöl-hátul hajt. Higgadt üzemben amúgy az összkerekesek is csak a nyomaték 10%-át adják előre, de az arány akár meg is fordulhat. Dízelből van még V6-os is, 300 lóerővel és mozdonnyi, 700 Nm nyomatékkal, valamint elérhetőek szintén 3,0 literes, kompresszorral töltött benzinesek is - 340 és 380 lóerővel, egységesen 450 Nm (az alapdízelénél nem sokkal több) nyomatékkal. Csak az 2,0 literes dízel váltója kézi, de ahhoz is kérhető a többihez alapáras 8 fokozatú, a márkától megszokottan (egyáltalán nem praktikus) körkapcsolóval vezérelhető 8 fokozatú automata váltó.
Jaguar F-Pace - adatok, alapárak
2.0 D | 2.0 D AWD | 3.0 D AWD | 3.0 S/C AWD | 3.0 S/C AWD | |
Emissziós norma | Euro 6 | ||||
Hengerűrtartalom [cm3] | 1999 | 2993 | 2995 | ||
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | 6/24 | |||
Váltófajta/-fokozat | kézi/6 | kézi/6 (aut./8)* | automata/8 | ||
Teljesítmény [LE (1/min)] | 180 (4000) | 300 (4000) | 340 (6500) | 380 (6500) | |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 430 (1750-2500) | 700 (2000) | 450 (4500) | ||
Gyorsulás 0-100 km/h | 8,9 | 8,2 | 6,2 | 5,8 | 5,5 |
Végsebesség [km/h] | 209 | 208 | 241 | 250 | 250 |
Fogyasztás - vegyes [l/100 km] | 4,9 | 5,2 (5,3)* | 6,0 | 8,9 | |
CO2-kibocsátás [g/km] | 129 | 134 (139)* | 159 | 209 | |
Saját tömeg [kg] | 1665 | 1767 (1775)* | 1884 | 1820 | 1861 |
Megengedett össztömeg [kg] | 2380 | 2460 | 2570 | 2500 | 2500 |
Alapár [Ft] | 11 990 000 | 13 524 000 (14 365 000)* |
14 016 535 | 14 367 717 | 18 674 803 |
Nem kérdés, hogy az F-Pace is temérdek árnyalatú bőrkárpittal kapható, közte akár a próbált autóban is látható vad vörössel is. Már az alapverzió is 6 hangszórós hifit kap, a csúcs Meridian audiorendszer pedig 17 hangsugárzós, 16 csatornás erősítővel dolgozó és 825 Watt zenei teljesítményt mozgósító. A színes (és magyar nyelvű menüs) érintőképernyők 8-10,2 colosak, a kulcs nélküli nyitórendszer különlegessége, hogy egy Activity Key fantázianévvel illetett vízálló karkötőre is programozható, ami kiváló ahhoz, hogy futáshoz, vitorlázáshoz vagy akár úszáshoz is magunkkal vihessük, vele autónkat biztonságban tudhassuk. Apropó vitorlázás: a Jaguar hazai nagykövete Litkey Farkas tizenegyszeres Kékszalag-győztes és Soling világbajnok lett. És ha már Kékszalag, azaz Balaton: július 20-25. között Balatonfüreden vendégeskedik a Jaguar Art of Performance road show - 15 tesztautó fogja várni az érdeklődőket, hogy (előzetes online regisztrációval) kipróbálják akár az F-Pace-t.
Túl komoly próba a hazai sajtóbemutatón sem jutott. A 180 lóerős összkerekes és automataváltós dízelt egy nagyon rövid körön hajtva elmondható, hogy az is kellően jól megy, a karosszériához hasonlóan zömében alumínium, elöl kettős keresztlengőkaros, hátul multilink futóművel stabil. A motor hangja ugyanakkor gyorsításkor itt is egy kissé túlzott, akárcsak az XE esetén volt. Az utastér viszont minőségibbnek tűnt, de a komolyabb tapasztalatokhoz majd inkább kérünk egy tesztautót a most még vezérképviseletnek, de a Brexit után importőrnek számító forgalmazótól. Csak remélni tudjuk, hogy marad a versenyképes nem egész 12 millió forintos alapár, bár tudjuk, a Jaguart sem alapverzióként adják el. A vevők jellemzően nem is az ár, hanem érzelmek alapján választják, de azért az is számít, akárcsak a 3 év garancia és ingyenes szervizelés, karbantartás is.
Azok nagyobbak és drágábbak, és van belőlük 7 üléses változat.
Ha lényegesen jobb lenne a belseje, akkor a hagyományos vetélytárs a Porsche lenne (abból is a Macan), de a gyakorlatban szerintem a X3/XC60/Q5/GLC lesz a fő konkurens.
Azok pont ebben az árfekvésben vannak. 12 millióért szerintem már korrekt példányomat lehet elhozni, a legtöbb gyártótól 🙂
De ez kikkel versenyez végülis? x5 q7 ilyesmik? Csak mert azok messze 12 millió felett indulnak nem?
Kinek a pap, kinek a papne…nem kell, hogy vegyel F Pace-t.
Olyan ordenáré ronda, mint a többi kategóriatársa. A fogyasztási értékeken, meg olyan jót derültem:)…
Igen ez így van.
Ez egy igazi “typo” volt részemről 🙂 ([url]https://en.wikipedia.org/wiki/Typographical_error[/url])
“…az F type simán versenyezhetett volna a Macan vevőiért és nem a “hétköznapi” prémiummodellekkel…”
F-Pace lesz az. Az F-Type egy nagyon más kávéház:)
Ezt az autót nagyon vártam, bár az előszériás darab nekem kicsit csalódás volt Januárban ([url]http://autossagok.blog.hu/2016/01/27/brusszeli_autoszalon[/url]).
Nem értem hogy a sok zseniális belső után miért vettek vissza ennyire. Az első generációs XF belsejét imádtam. Annak idején az X-type belseje is nagyon hangulatos volt.
Sőt az új dizájn jegyében fogant F type belső is remekül sikerült.
Persze a kategória (prémiumközepes SUV) virágzik, de azért mindenki nagyon igyekszik is a tudása legjavát beleadni, és pl a bajorok vagy a védek évente frissítenek is. Ráadásul amelyik modell nem friss, azt akciózzák is rendesen.
Szóval nem értem a kihagyot ziccert a belsővel, az F type simán versenyezhetett volna a Macan vevőiért és nem a “hétköznapi” prémiummodellekkel (GLC/Disco Sport, NX, Q5/X3/XC60). Így viszont nem gondolhatják komlyan hogy bárki reálisan ejtené a Macant ezért.
Viszont legalább a márkacsoporton belül jól lötték be, hatalmas volt az űr a Evoque és a Discovery között, a F pace úgy tölti ki, hogy alig konkurál a közben megérkezett Disco Sporttal.
De egy valódi Jag belső sokat segítene a többi márkával szemben.