Jobbra gyúrva – próbán az új Toyota Avensis

Vezettük az ezer ponton átdolgozott Toyota Avensist

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nemzetközi menetpróbáján vezettük a ráncfelvarrott Toyota Avensist. Motorjai, futóműve, külseje és beltere is új, de az értékei a régiek.


1997-ben váltotta le a nem kevésbé jól csengő nevű Carinát az Avensis. Azóta már harmadik generációjában képviseli a kiegyensúlyozott, nyugodt emberek ideális mobilizációs eszközét, de a történetét azért nem lehet így pár mondatban elintézni. Az első generációval a Toyota fiatalítani akart. Reklámfilmjében egy huszonéves srác furikázik a barátnőjével és nem áll le egy csapat suhannccal versenyezni, hanem a biztonságra megy. Összetett üzenet. Aztán az Avensis változó szelepvezérlésű VVT-i motorokkal frissült. Jött a második, a térdlégzsákos generáció, abból még többet látni, ma is jut belőle minden utcába. Az a széria még a kombi és a szedán mellett kapható volt ötajtósként is, de a 2008-as harmadik szériából már nem készítették el a liftbacket.
Hirdetés


A harmadik Avensis 2011-ben kapott már egy kicsi frissítést, idén meg egy igazán mélyrehatót. A kis Yaris ráncfelvarrásához hasonló változtatásoknál is mélyebben belenyúltak európai zászlóshajójukba a japánok. Mindez nagyon sok kérdést vet fel a termékpolitikával és egyáltalán a piac alakulásával kapcsolatban, így a megújult autón felül ezek mellett sem mehetünk el pár szó nélkül. Nincs mit szépíteni rajta, a számok megmutatják, hogy míg a C-szegmens bővül, addig a D esik össze. A piac stabilizálódása lassú folyamat, a Toyota várakozásai szerint 2017-re normalizálódhat a szegmens kereslete.

Toyota Avensis, 2015 - méretek
Avensis szedán Touring Sports
Hosszúság [mm] 4750 4820
Szélesség [mm] 1810
Magasság [mm] 1480
Tengelytáv [mm] 2700
Csomagtér [l] 509 543
Nyomtáv elöl/hátul [mm] 1560/1550
Hasmagasság [mm] 140

Az Avensis és konkurensei, a Volkswagen Passat, a Ford Mondeo és az Opel Insignia eladásainak a legnagyobb részét már stabilan a céges vevők adják. A mostani átalakítások, felszereltség-változtatások célja így a Toyotánál is elsősorban a flottamenedzserek megnyerése. Az Avensis elég jól szerepel a megbízhatósági statisztikákban, ezért most többletfelszereléssel és csökkentett fenntartási költségekkel próbálják még vonzóbbá tenni. Emellett a Toyota számára a lojális magánvásárlók kiszolgálása is becsületbeli ügy, hiszen az új vevők mellett a régiek megtartása is szempont.

Arra a kérdésre, hogy miért nincs hibrid Avensis, egyszerű a válasz. A Priusnak már most is hasonlóak a méretei, az idén év végén bemutatkozó új generáció, meg mindenben pariban lesz a hagyományos középkategóriással. Épp emiatt nem cserélték vadonatúj autóra az Avensist, hosszabb távon ugyanis a hibrid modell el fogja kannibalizálni az összes eladását. Eddig épp a flottás vásárlók voltak azok, akik még csak mutatóba vettek hibridet. Ráadásul a Priusszal egy teljesen új architektúra is debütál, ami a padlóvázon túl sok más komponenst is közössé tesz a Toyotákon, így a jelenlegi modellek, köztük az Avensis is legkésőbb az évtized végéig vagy kimúlik, vagy teljesen újra cserélődik. Ez az idő dönti el, lesz-e következő Avensis.

Toyota Avensis, 2015 - műszaki adatok (szedán)
1.6 Valvematic 1.8 Valvematic (CVT) 2.0 Valvematic 1.6 D-4D 2.0 D-4D
Hengerűrtartalom [cm3] 1598 1798 1986 1598 1995
Hengerek/szelepek száma 4/16
Váltófajta/-fokozat manuális/6 manuális/6 (CVT) CVT manuális/6 manuális/6
Teljesítmény [LE (1/min)] 132 (6400) 147 (6400) 152 (6200) 112 (4000) 143 (4000)
Nyomaték [Nm (1/min)] 160 (4400) 180 (4400) 189 (4400) 270 (1750-2250) 320 (1750-2250)
Gyorsulás 0-100 km/h 10,6 9,7 (10,7) 10,3 11,7 9,8
Végsebesség [km/h] 195 200 200 180 200
Fogyasztás - város/városon kívül/vegyes [l/100 km] 8/5,1/6,2 8,1/4,9/6,1 (8/4,8/6) 8,5/5/6,3 5,1/3,7/4,2 5,7/4/4,6
CO2-kibocsátás [g/km] 143 140 (139) 145 109 120
Menetkész tömeg [kg] 1365 1370 (1405) 1435 1450 1470


De még mielőtt végleg eltemetnénk, álljunk meg kicsit a 2015-re megújult Avensisnél. Európában tervezték, Európában is gyártják és a pénzünkért kapott érték mellett sokkal több stílust is akar vele adni a Toyota. Élvezetesebb vezethetőség, olcsóbb fenntartás és modernebb külső – e hármas mentén nyúltak hozzá. Ha a külsejét nézzük, én azt hiszem, jól sikerült az arcplasztika. Az orrán az újabb Toyoták tipikus ívei jelennek meg. Újak a vetítőlencsés és ledes fényszórók is, a lökhárítók sarkába kitolt ködlámpákkal meg szélesebbnek akar látszani. Az oldalnézeten sokat dobnak az új, az eddigieknél sokkal trendibb, sokküllős könnyűfém felnik. A farrész nagyon emlékeztet a Mazda6-oson látottra, annak egyfajta konzervatív átirata. Egyáltalán nem rossz, kifejezetten csinos.

A kombi az Auris után már az Avensisnél is hivatalosan a Touring Sports névre hallgat. Ennél sokkal komolyabb, hogy a beltér nagyját is átszabták. Új a műszerfal, a két hagyományos óra közé helyezett tft kijelzővel, de változott a középkonzol és a műszerpult is. Kényelmesebb üléseket alkalmaznak, amiknek a váza költség okokból az Aurisból való, de a tömése és a formázása teljesen egyedi. Az eddig elérhető benzinmotorok maradtak, de mind takarékosabb és már teljesíti az Euro 6-os normát. A dízelkínálatban viszont a Toyota saját erőforrásait a BMW N47-es sorozatába tartozó blokkjai váltották.

A mostantól elérhető 1.6-os egy kétliterest vált, hozzá hasonlítva 22 százalékkal mérsékelhetőek az üzemeltetéssel járó költségek. Az új 2,0 literes a korábbi 2,2-eshez viszonyítva változatlan teljesítmény mellett 8 százalékot tud spórolni, ebben az is benne van, hogy 20 ezer kilométeres a karbantartási ciklus. A benzinesek megváltoztatott befecskendezési ciklussal és nagyobb kompresszióval lettek hatékonyabbak, a hozzájuk elérhető CVT automataváltó is új szoftvert kapott a gazdaságosabb üzemért, illetve hogy üzeme hét modellezett fokozatával jobban emlékeztessen a rendes automatákra. A végeredmény, hogy minden változat takarékosabb a korábbinál, 8 és 24 gramm közötti szén-dioxid kibocsátást tudtak így lefaragni.

Toyota Avensis, 2015 - előzetes árak (szedán)
Live Live Plus Active Active Trend Active Trend + Executive
1.6 Valvematic 6 560 000 6 760 000 - - - -
1.8 Valvematic - - 8 150 000 8 440 000 8 840 000 -
1.8 Valvematic CVT - - 8 650 000 8 940 000 9 340 000 -
2.0 Valvematic - - - 9 250 000 9 650 000 10 050 000
1.6 D-4D 7 090 000 7 290 000 8 090 000 8 380 000 8 780 000 -
2.0 D-4D - - 8 500 000 8 790 000 9 190 000 9 590 000

A legjobb mégis talán, hogy pár apró, nem látható, de annál fontosabb módosítással az egész autó jobb lett. Az alapvetően változatlan struktúrájú karosszériának tudtak növelni a torziós merevségén, így viszonylag kis befektetéssel egy teljesen áthangolt futóművet is le tudtak tenni az asztalra, ami valóban elég jól is sikerült. A komponensek mind változtak, puhább rugókat és keményebb gátlókat kapott a kocsi, meg újratervezett bekötési pontokat, így finomabb lett a futás, de a határozottságából nem veszített.

Minden változatnál alapfelszerelés lett a Toyota Safety Sense, ami itt ráfutás figyelmeztetést és városi automata fékezés mellett táblafelismerőt és sávelhagyás figyelmeztetést jelent. A konkurensekhez többféle asszisztens rendszer elérhető, ezek viszont mind az alapcsomag részei. Az árak a növelt felszereltség értékéhez képest csak keveset nőttek. A nagyobb rakterű és praktikusabb kombi felára ráadásul csak 300 ezer forint. Csak egy változat, a 177 lóerős 2.2-es, erősebb dízel hiányzik a kínálatból, de az igazat megvallva sokkal többen vették a gyengébbeket. Így ez a hiány inkább elméleti, tehát akinek az Avensisnél is több kell, annak a Lexus IS-t tudja ajánlani a japán gyártó.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 16:40
    Permalink

    Hát igen, ez egy gagyi autó, de akkor kezeljük a helyén a dolgokat és egy Suzuki szintű autó mellett ne kezdjünk hőzöngeni az igényesebb autók megbízhatóságán. Mert ha ez az autó el is romlik esetleg (nyilván nem, legfeljebb a motorja ciripel, légzsákja halálos, esetleg beragad a gázpedál), akkor aztán az égvilágon semmilyen érv nem szól mellette…

  • 2017.10.28. at 16:40
    Permalink

    Itt lehet, de az EU a Hyundai-KIA-nak sokkal nagyobb prioritást élvez, mint a Toyotának. Nekik köszönik szépen, megvan a sokkal dinamikusabban fejlődő ázsiai és észak-amerikai piac.

  • 2017.10.28. at 16:40
    Permalink

    Három nagy piac van: USA, EU és Kína. Nagyságban az EU ebből rendszerint a második, 2014ben a harmadik volt. Kína 20milliós eladását relativizálja a hazai tragacsok értékének aránya, míg az USA 17 milliós piacán magas a nagy (és drága) autók aránya. Az EU kb 13 milliós piaca (kishaszonjármű nélkül) ezekkel szemmagasságban van. A toyota eladott 530.000 autót, a Hyundai Kia 750.000-et.

    Ebből az EU-ban a toyót már lelépte a Hyandai-Kia.

  • 2017.10.28. at 16:40
    Permalink

    Melyikre gondolsz? Mert ha az USA-ra, ott még az első 5-ben sincs benne egyik koreai márka sem, ellenben a Ford mögött a Toyota a második. Szóval kíváncsi lennék erre a “lazán lelépésre”…

  • 2017.10.28. at 16:40
    Permalink

    Igen, ők teljesen boldogok hogy a világ egyik legnagyobb autópiacán a koreai konkurens lazán lelépte őket eladásokban. De semmi gond ott a sok elborult japófan a 10 éves verdákkal, legalább a törülközők és reklámbögrék jól fogynak 🙂

  • 2017.10.28. at 16:40
    Permalink

    Érdekes, hogy amíg pl. a KIA nagyon meg akar az európai piacnak felelni, a Toyota egyre inkább a kínai piacos bóvli formatervet nyomja Európában is. Meg lehet nézni az észak-amerikai kínálatot, meg az új Lexusokat is, mindegyik ilyen kretén kinézetű. Mintha egy birodalmi rohamosztagos sisakjából nézne ki egy harcsa. Kérdés, hogy meddig merik ezt csinálni, hiszen nem egy jó autó bukott már el a kinézete miatt a piacon.

  • 2017.10.28. at 16:40
    Permalink

    Hát akkor vegyél bakker, én épp most adtam vissza egyet, örülök hogy nem kell szenvednem vele. [url]http://autossagok.blog.hu/2015/06/12/egy_igazan_rossz_auto[/url]

  • 2017.10.28. at 16:40
    Permalink

    Oké, Oké, értem én , hogy a japánoknak bejön ez a harcsa pofa, de ha Európában akarnak sok autót eladni, akkor igazíthatnák a vonalakat az európaiak ízlése szerintire. Bár az is lehet (nem tudom), hogy nem Európa lesz a legnagyobb piacuk.

Vélemény, hozzászólás?