Még több X-trát kapott – Toyota Aygo facelift menetpróba
Toyota Aygo facelift (2018) nemzetközi menetpróba
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Erős ráncfelvarráson esett át a japánok belépő modellje, az Aygo, amelyet elsők között próbáltunk ki. Mutatjuk, miben változott az egyik legnépszerűbb miniautó.
2005-ben dobta piacra a Toyota a PSA-val közösen fejlesztett kisautóját, az Aygot. A fiatal vásárlók körében hamar népszerűvé vált a modell, megjelenése óta már több mint 760 ezer darab talált gazdára. A második generáció 2014-ben érkezett, amely idén komolyabb változtatásokon esett át. A ráncfelvarrás során három dologra koncentráltak a mérnökök. A megjelenés és a motor mellett a személyre szabhatóságon is tovább finomítottak. Az új fejlesztések bizonyára tovább erősítik majd az Aygo A-szegmensben elfoglalt helyét, tavaly 6,6 százalékos piaci részesedéssel és 85 ezer darabos eladással büszkélkedhetett Európában.
Toyota Aygo (2018) - méretek (mm)
Hosszúság | Szélesség | Magasság | Tengelytáv | Csomagtér (l) |
3465 | 1615 | 1460 | 2340 | 168 |
Az eddig futó modellt is erőteljesen uralta az X-design, amely az orr- és farrészen egyértelműen megfigyelhető volt. Ezen tovább csiszoltak a dizájnerek, sokkal karakteresebb, 3D hatású X arculatot kapott a frissített változat. Az első lámpatestek teljesen megújultak, a nappali menetfényt immár egy hosszú, V-alakú LED csík alkotja, amely extrán hat az X-kinézetre az Aygo elején. A hátsó lámpatestek szintén új megjelenést kaptak, a LED-es technika itt sem maradt el. Mindezeken felül új színek és felnik jelentek meg. Egyes kombinációk külön nevet, pontosabban felszereltséget kaptak. Az X-cite magenta színével fog csábítani és kiugrani a mai utcaképből, míg az X-treme inkább a sportosságával. A fekete alap kék színű csíkokkal és díszítőelemekkel teszi különccé a kis városi cirkálót. Ezek a változatok az alap 14 helyett 15 colos felnikkel érkeznek, amely még menőbb kinézetet kölcsönöz nekik. A külső mellett a beltér is némileg felfrissült. Új burkolatok és színek jelentek meg, előbbiek közül egyesek a karosszéria színében díszeleghetnek.
A motorháztető alatt ugyanúgy az 1,0 literes, háromhengeres szívó benzines található, mint eddig, azonban alapjaiban tervezték át a blokkot. A hengerfej új, kettős üzemanyag-befecskendezőt kapott, a kipufogónyílás nagyobb lett, a szívónyílás alakján is módosítottak, amelynek köszönhetően még ideálisabb az égés. A kipufogóoldali vezérműtengely változó szelepvezérlést kapott, optimalizálták a hengerek hőháztartását, tovább növelték a sűrítési viszonyt, csökkentették a dugattyúk surlódását, a kipufogógáz-visszavezetési rendszer (EGR) hűtőt kapott, a kiegyensúlyozótengelyt is továbbfejlesztették.
Toyota Aygo (2018) - műszaki adatok
Normál | Eco | |
Emissziós norma | Euro 6 | |
Üzemanyag | Benzin | |
Hengerűrtartalom [cm3] | 998 | |
Hengerek/szelepek száma | 3/12 | |
Váltófajta/-fokozat | kézi/5 (x-shift/5) | kézi/5 |
Teljesítmény [LE/fordulat] | 72 (6000) | |
Nyomaték [Nm/fordulat] | 93 (4400) | |
Gyorsulás 0-100 km/h | 13,8/15,2* | 13,8 |
Végsebesség [km/h] | 160 | |
Kombinált fogyasztás [l/100 km] | 4,1 (4,2)* | 3,8 |
CO2-kibocsátás [g/km] | 93 (95)* | 86 |
Saját tömeg [kg] | 840-910 | 850-915 |
Megengedett össztömeg [kg] | 1240 | |
Abroncsméret | 165/65R14 vagy 165/60R15 |
Ezeknek köszönhetően jobb hatásfokkal és kevesebb fogyasztással bír a motor, az alapjárati rezonanciákat is sikerült redukálni. A teljesítménye 72 lóerő, nyomatéka 93 Nm, amivel nem számít egy erőgépnek, városi használatra viszont bőven elég. 13,8 másodperces 0-100 km/órás sprintje mellett 160 km/h végsebességre képes, fogyasztása a menetpróbán végig 5 liter alatt maradt, attól függetlenül, hogy városban vagy autópályán hajtottuk. A normál mellett egy Eco változat is elérhető, amely hosszabb 4. és 5. fokozatot, csökkentett gördülési ellenállású abroncsokat, stop-start rendszert, valamint feljavított aerodinamikát kapott.
Extrákat tekintve a legjobb újításnak az Apple CarPlay és AndroidAuto támogatás bizonyul, amely a valóságban is jól teszi a dolgát. A Google Maps mellett a Waze appal is navigálhatunk, a rendszer működése pedig kellően gyors. Akik inkább a biztonságra mennek, nekik is tartogat újdonságot az Aygo. A ráfutásra figyelmeztető a gyakorlatban néha túlzottan be van parázva, ugyanis akkor is riaszt, amikor semmi veszély nincs, de inkább jobb ez, mintha akkor sem szólna, amikor baj van. A rendszer 10-80 km/h tartományban működőképes, ha a vezető részéről nincs beavatkozás, akkor pedig automatikusan fékez, és amennyiben lehetséges, meg is áll, csökkentve ezzel a ráfutásos balesetek kialakulását.
A koppenhágai menetpróba során pozitív eredménnyel zárt az Aygo. Kezes, jól vezethető autó, amely még 180 centis magassággal is kényelmes. A kormány bár csak fel-le irányba állítható, mégis megfelelő pozíciót tudunk beállítani. A tempomat helyett csak limitert kapott, amelynek kapcsolója az ablaktörlő alatt, a márkákra jellemző kis karon kapott helyet. Ezt a pár gombot simán lehetett volna integrálni a multifunkciós kormányra. A műanyagokon érződik, hogy belépő szintű modellben ülünk, az összeszerelés minősége viszont jó, nincs sehol recsegés, ropogás, nyikorgás. A futómű kényelmes, a menetdinamika városban elegendő, az 5 liter alatti fogyasztás örvendetes. A csomagtér alig több, mint 160 liter. Egy bevásárláshoz elegendő, viszont hosszabb utakra ne akarjunk elindulni a családdal vagy a barátokkal. Két kabinméretű bőrönd és pár apróbb kézitáska még elfér, ennél többel ne számoljunk.
Összességében egy szerethető autóval van dolgunk, nem véletlenül kategóriájának egyik legnagyobb számban eladott modelljéről van szó. A szívó motor és a japán technika minden bizonnyal hosszú éveken át gond nélkül fog majd szolgálni. Az árcédulák a kategóriában megszokotthoz képest alakulnak. Háromajtós változatban 2,69 millióról indul az Aygo, ötajtósban a belépő szint 3,18 millió. Az x-shift ötfokozatú robotizált váltó felára egységesen 270 ezer forint. Ötajtós manuálisnál maradva az arany középutat képviselő x-play felszereltség 3,35 millióért vihető haza, ha több egyediséget és extrát akarunk, akkor 4 millió környékén érdemes gondolkodni. A csúcsváltozat 4,245 milliót kóstál, mindez automatával megfejelve 4,515 millió forint. Hogy megér-e ennyit az Aygo, mindenki döntse el. Tény, hogy ennyiért nagyobb autót is lehet venni, de az közel sem lesz olyan trendi és vagány, mint egy egyedi igényeknek megfelelően összeállított Aygo.