Ha nem mondják, fel se tűnne – Mercedes-Benz X-osztály

Szépen átszabták a Navarát, az X Merci valóban prémiumnak tűnik

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Fel kell vállalni, ez egy olyan dolog, amit mindenki tud, és a Merci büszkén ki is jelenti, hogy a Navarából készült az X-osztály, de sikerült teljesen más autót faragni belőle. Tényleg!


Meg se próbálom úgy megírni a Mercedes X-osztály hazai bemutatóját, hogy nem említem meg a Navarát, mert ez sajnos kihagyhatatlan. A német prémium már megint egy másik gyártó modelljéből faragott haszongépjárművet, ám tanulva a Citannál elkövetett hibákból, annál most jóval alaposabbak voltak, az X-osztály nem csak egy átemblémázott Navara.

Szinte minden paraméteren változtattak, a hivatalos információk szerint csupán három alkatrész maradt a Navarából.

Mégpedig az első és hátsó kilincsek, valamint a plató nyitója. Ez azért barokkos túlzás, hiszen ott van például a kulcs, amit erős kapufa volt megtartani a Nissantól. Sajnos elég fontos lett volna a prémiumérzet miatt, hogy Mercedes kulcsa legyen, de szerencsére ennél banálisabb hibával nem találkoztunk.
Mercedes-Benz X-osztály méretek (mm)
Hosszúság Szélesség Magasság Tengelytáv
5340 1920 1819 3150

Alapjaiból kezdték újjáépíteni a Navarát, a zártszelvényből készült létravázon is alakítottak itt-ott, főleg a futómű bekötési pontjain változtattak és 7 centivel a nyomtáv is szélesedett. A donormodell csak felsőbb felszereltségi szinten kap tekercsrugókat, a Mercedesnél ez alap, amitől kicsit féltünk, mert a Nissan futása és teherbírása azzal nem volt éppen túl meggyőző[/url]. Az X-osztályban más rugók, lengéscsillapítók és egyéb futóműalkatrészek dolgoznak, a viselkedése teljesen más, mint azt megismertük a Navaránál.

Nincs kellemetlen liftezés, hátul is feszes a rugózás

Kicsit olyan, mintha laprugós lenne, de nincs meg az a fajta rázkódás, amit a hagyományos megoldás a merevtengellyel ötvözve képes előadni. Az X-osztály a pickupok között kényelmesen fut, persze továbbra is merev és képes személyautóktól idegen remegéseket előadni a karosszéria, viszont így is szép munka az, amit a német mérnökök műveltek.
A Mercedes-Benz X-osztály platójának méretei
Hosszúság (mm) Szélesség (mm) Magasság (mm) Maximális terhelhetőség (kg)
1587 1560 474 1042

A karosszériaelemek is teljesen másak, bár egyöntetűen kijelenthetjük, hogy kár volt a tanulmányautótól ennyire eltérő formatervet rajzolni. Az eredeti tervek sokkal harmonikusabb képet adtak, a LED-es lámpával körbekerített far pedig igazán egyedi megoldás lehetett volna. Az utaskabinon is szélesítettek, a tetőlemez is más, mint a Navaráé, ahogy az ajtók is. Itt bele lehet látni a donorautót, ha nagyon akarjuk, de nem fontos ezen gondolkozni.

Az X-osztály megjelenése minden pickuppal szemben stílusos.

Nem mintha a Navara csúnya lenne. Az igazi változások odabent történtek, bár, az ülésfűtéssel szerelt modellekben azonnal találkozunk egy ismerős alkatrésszel, a kapcsolóval az ülés sarkán. Nem cikizni akarom, pont nem érdekes, hogy milyen gombbal kapcsolom be az ülésfűtést, de lehet, hogy aki ilyenre vágyik, azt zavarni fogja a minőségbeli eltérés más modellektől.
Hirdetés

Nem jellemző, hogy alacsony felszereltségű autóval találkozunk egy bemutatón, mégis sikerült egy egészen mezítlábas modellt kifogni. A három felszereltségi szint a Pure, Progressive és Power, a legelső teljesen puritán, fekete lökhárítós, műanyag kormányos, a második szint már a személyautósabb kivitel. A fehér Progressive tesztautó nem csak kívül, bent is elég egyszerű, ugyanis az alap kárpitok mindenhol műanyagok. Az ajtókárpit felső része valamivel puhább, mint lejjebb, de igencsak egyszerű, ahogy a műszerfal teteje is. Power szinten teljesen más a helyzet, hiszen ezek egy részét bőrbevonat váltja, vagy éppen műszerfaltetejét bőr hatású igazi cérnával varrott, ám csak puhított műanyagból készült burkolat. Ezzel sincs baj, mert amíg nem fogdossuk, elhisszük, hogy bőr, a Progressive viszont így elég puritán, pláne a hatalmas karbonmintás műszerfalborítással. Otthonos, jó az üléspozíció, Power szinten az anyagok is egészen hasonlóak mondjuk egy GLA[/url] szintű Mercedeshez, azért az E-osztálytól[/url] még ez messze van.
Mercedes-Benz X-osztály motorkínálat - műszaki adatok
220 d 220 d 4Matic 250 d 250 d 4Matic
Emissziós norma Euro 6
Hengerűrtartalom [cm3] 2298
Hengerek/szelepek száma 4/16
Váltófajta/-fokozat kézi/6 (automata/7)
Teljesítmény [LE / RPM] 163 / 3750 163 / 3750 190 / 3750 190 / 3750
Nyomaték [Nm / RPM] 403 / 1500-2500 403 / 1500-2500 340 / 1750-3000 340 / 1750-3000
Gyorsulás 0-100 km/h 12,5 12,9 10,9 (11,4) 11,1 (11,8)
Végsebesség [km/h] 172 170 184 (179) 180 (175)
Kombinált fogyasztás [l/100 km] 7,6 7,7 7,4 (7,7) 7,7 (7,9)
CO2-kibocsátás [g/km] 199 204 196 (203) 209 (207)
Saját tömeg [kg] 2133 2213 2161 2234
Megengedett össztömeg [kg] 3200 3250 3200 3250

Hogy mennyire a magánvásárlókra és a személyautónak használó vállalati vásárlókra koncentrált a Mercedes, teljesen jól mutatja, hogy mennyire nem praktikus az utastér kialakítása. Hogy a hátsó ajtók kárpitja a Navarával ellentétben kapott zsebet, az csak a hátsó utasok kényelmét szolgálja, ám elöl például nehezen, vagy csak macerásan a könyöklőbe tudunk pakolni. Elpazarolták a helyeket, hiszen a kesztyűtartó fölé is kerülhetett volna még egy, a középkonzolon is van egy nagy kihasználatlan rész, és a váltó mögött is sok értékes helyet foglal a szabvány Mercedes irányítópult. Személyautónak szánták, nem munkagépnek, ellenben mégis haszongépjármű, tehát a vállalatok szépen visszaigényelhetik róla az adót.
Az X-osztály legnagyobb Navarából megmaradt alkatrésze a komplett hajtás, hiszen a jelenleg elérhető X 220 d és X 250 d is a Navara 2,3-as soros négyhengeres dízelével hajt. Szépen leszigetelték az utasteret, így nem hallunk belőle túlzottan rossz hangokat, csak magas fordulaton, de nem fontos űzni.

A motor remek, a 163 lóerős kivitel is szépen mozgatja az első prémium pickupot, ám a hatfokozatú kézi váltó kapcsolója nem méltó a márkához.

A 7 fokozatú automata váltó is Nissan termék, bár ma leginkább csak az Infinitikben és a 370Z-ben találkozhatunk vele. Nem rossz, teszi a dolgát, de valahogy nem kerek az összhang, kicsit későn vált, ezen még biztosan dolgoznak majd. A hajtás kapcsolható összkerék, középső és hátsó differenciálzárral, alapáron lejtmenetvezérlővel. Hatékony, ahogy azt már ismertük, ám valódi terepen mégiscsak a legfontosabb, hogy normális gumik legyenek alatta, valami olyasmi, mint amikkel próbálhattuk, ezek keményebb igénybevételt is bírtak volna.
A Mercedes-Benz X-osztály nettó indulóárai (Ft)
Motor Pure Progressive Power
X 220 d 8 990 000 - -
X 220 d 4Matic 9 799 000 10 630 000 -
X 250 d - 10 119 000 -
X 250 d 4Matic 10 473 000 11 304 000 12 378 000

Az X-osztály csak 2018 második felében kap valódi Mercedes hajtást, érkezik ugyanis a márka saját V6-os dízele a szintén saját 7 fokozatú duplakuplungos automata váltóval és az állandó összkerékhajtást biztosító, középső zárható difi nélküli 4Matic összkerékhajtással. Hatékonyságban lehet majd különbség, de vélhetően az átlagos felhasználó ezt nem fogja tudni megtapasztalni.

Az X-osztály a pickupok között valóban prémium érzetűre sikerült, egész más, mint a Navara, a feladatot jól elvégezték.

Az viszont egészen biztos, hogy több csúcsfelszerelt X-et láthatunk majd, mint melósokat szállító fekete lökhárítós munkagépet. Egy SUV még mindig kényelmesebb, de egyik sincs ennyire impozáns és brutális megjelenésű, mint egy pickup.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

11 thoughts on “Ha nem mondják, fel se tűnne – Mercedes-Benz X-osztály

  • 2017.11.24. at 17:32
    Permalink

    Kíváncsi vagyok, hogy fogadja majd a piac ezt a jövevényt, és arra még inkább, mire számíthat itthon. Szerintem hazánk fiai nem igazán tudják kezelni ezt a szókapcsolatot, hogy „prémium pickup”. Munkára termett, közben meg vigyázni kell rá, mint a hímes tojásra, nehogy megkarcolódjon, behorpadjon, stb., mert ahhoz azért mégiscsak baromi drága volt. Szóval szerintem nálunk leginkább jampizási céllal fogják venni, mint az a maroknyi tulaj, akik amerikai brutál-pick-upokkal döngetnek(Ram, Silverado, F-150 és társai) – sok földutat meg rakományt azok se látnak, viszont a sofőr mutogathatja magát, hogy mekkora ász + ő maga is sokkal inkább hiszi magát „alfahímnek”. Azt gondolom, a lecsupaszított „melós” változatokat is addig fogják majd esztétikailag szépítgetni, amíg már oda jutnak, hogy tilos lesz velük elhagyni az országutat.

  • 2017.11.26. at 16:25
    Permalink

    Nézve az árát – mondjuk egy Amarokhoz képest – nem is olyan vészes. Az biztos hogy szokatlan még a ” prémium pick-up” szó, de ha bejön a Mercinek akkor biztos hogy lesz négykarikás Amarok meg properreles Hilux

    • 2017.12.04. at 07:45
      Permalink

      20 éve elképzelhetetlennek gondolták a prémium SUV kombót. Aztán jött a Mercedes és megcsinálta az ML-t (persze kicsit több energiát fektetett az ML kifejlesztésébe, mint ebbe).

      Ez egy amerikai piacra szánt valami, nem itt kell tarolnia, remélem nem is fog, mert nem érdemli meg.

      De ha mégis bejön a piacnak, garantáltan érkezni fog a Hilux L betűvel, ahogy a Land Cruiserre is rárakták…

        • 2017.12.04. at 10:15
          Permalink

          Akkor viszont semmi értelme a projektnek. Az SUT-k amerikában futnak, és a mai prémium SUV kategória is úgy jött létre hogy a Mercedes kihozta az ML-t (ill a Lexus az RX-et).

          Ezt a „chicken tax” dolgot valahogy meg kell kerülniük (pl a Navarra észak amerikai gyártósorára vinni), ha nem tudják eladni az USÁ-ban itt a kontinensen ennek semmi értelme. Aki teherautót akar az nem ilyen alibi felbőrözött belsővel vesz haszongépjárművet (maga a pickup is szerintem elég nagy marhaság, mondjuk a kisteherautóval szemben), egyszerűen nem az a kompreomisszum, mint a Crossovereknél, hanem két világ legrosszabja.

          • 2017.12.04. at 11:32
            Permalink

            Az is elég érdekes, hogy ebben a „kis” pick-up szegmensben Amerikában a Ford már hosszabb ideje nincs jelen, az F-sorozat meg hasít, mint annak a rendje. (Azért USA-mércével nézve az X-class kis pick-upnak számít, bárhogy is nézzük.) Gondolom, a nálunk is kínált Rangert ott nem tudnák eladni. A Toyota sem a Hilux-szal próbálkozik, hanem a Tacomával ebben a kategóriában, ami teljesen más, már külsőre is. Navarából – ami ott Frontier – még mindig a régit kínálják az amerikaiaknak. Szóval szerintem érthető a Merci aggodalma, hogy kérdéses lenne a tengerentúli szereplés sikeressége.

  • 2017.12.04. at 11:51
    Permalink

    @csalfa: az eladási számokat nézve nem tudok másra gondolni, minthogy a Ford „nem hajolt le a fillérekért”. Az F sorozatból egyedül is elkel közel egymillió évente, ha jól látom. A teljes small pickup szegmens összes szereplővel meg alig harmada.

    Ebben az a durva hogy nem ennyi kétkezi munkásnak van szüksége munkaeszközra az USÁ-ban, ahnem most ez a divat, ennyire hitelképes az átlag amerikai ennyi szabad erőforrás (és tér) áll rendelkezésre és ennyi szabadideje és pénze van hobbikra.

    Annak idején az ML sem a full size amerikai SUV-ket célozta, hanem olyasvalamit ami máshol is eladható. Gondolom most is óvatosan kezdenek. Mondjuk a Lincoln Blackwood már bukott ezzel, de akkoriban nem volt akkora divatja a SUT-knek…

Vélemény, hozzászólás?