Rapid megoldás: légből pottyant a legújabb Skoda
Repülővel érkezett Magyarországra a Skoda Rapid
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Árát csaknem egy hónapja ismerjük, most pedig már meg is érkezett a Skoda Rapid, azaz a Skoda olcsó és egyben tényleg nagy ötajtósa.
A Skoda Rapid méretei
Megszokott, skodás formákkal találkozhatunk kívülről és az utastérben is, ám a plasztikok - egyáltalán nem bántó, jó minőségben, de - kemény felületűek. A 2602 milliméteres tengelytáv óriási lábteret hagy a hátsó utasoknak. Négy felnőttnek limuzinos kényelmet ajánl az ötajtós, de lépcsős hátú farával elegáns és jól pakolható, 550 literes csomagterű Rapid. Noha a Rapid nem titkoltan a Skoda kínálatán belül is a legjobb ár/méret arányú modell kíván lenni, a clever, azaz okos megoldásokat e szériából sem hagyták ki a tervezők, sőt, szám szerint 19-et rejtettek bele. Ilyen a tanksapka fedelébe rejtett jégkaparó, a vezetőülés alatti láthatóságimellény-rekesz vagy az első ajtókba tehető mobil szemetes, illetve a kétoldalú, filcezett és strapabíró, gumiborítású csomagtérszőnyeg.
Hosszúság x szélesség x magasság | 4483 x 1706 x 1461 mm |
Tengelytávolság | 2602 mm |
Csomagtér | 550-1490 l |
Miként az az alábbi táblázatból látható, a Rapid motorpalettáján csupán a belépő, háromhengeres benzines nem turbófeltöltésű – gyári érték szerint az a „legtorkosabb”, bár 6,1 l/100 km vegyes fogyasztási értékével iszákosnak az sem nevezhető. A legtakarékosabb – fogyasztású – természetesen a legdrágább, 1.6 CR TDI verzió, mely a stop-start rendszeres Green Tec csomaggal 4,0 literes vegyes fogyasztási értékkel büszkélkedhet.
Skoda Rapid - alapvető műszaki adatok
*: Green Tec csomaggal
**: DSG váltóval
1.2 MPI | 1.2 TSI | 1.2 TSI | 1.4 TSI | 1.6 CR TDI | |
Hengerszám/ -űrtartalom [cm3] | 3/1198 | 4/1197 | 4/1197 | 4/1390 | 4/1598 |
Teljesítmény [LE(1/min)] | 70 (5400) |
86 (4800) |
105 (5000) |
122 (5000) |
105 (4400) |
Nyomaték [Nm(1/min)] | 112 (3750) |
160 (1500-3500) |
175 (1550-4100) |
200 (1500-4000) |
250 (1500-2500) |
Váltó | 5 fok. man. | 5 fok. man. | 6 fok. man. | 6 fok. man./ 7 fok. DSG |
5 fok. man. |
Gyorsulás [0-100 km/h, s] | 13,9 | 11,8 | 10,3 | 9,5 | 10,4 |
Végsebesség [km/h] | 175 | 183 | 195 | 206 | 190 |
Kombinált fogyasztás [l/100 km] | 6,1 | 5,1(4,9)* | 5,4(5,1)* | 5,8(5,5)** | 4,4(4,0)* |
CO2 [g/km] | 137 | 119(114)* | 125(118)* | 134(127)** | 114(106)* |
Alapár | 3 199 360 Ft (Easy) | 3 932 150 Ft (Active) | 4 131 540 Ft (Active) | 4 781 780 Ft (Active DSG) | 4 688 750 Ft (Active) |
*: Green Tec csomaggal
**: DSG váltóval
A négyféle – Easy, Active, Ambition, Elegance – felszereltséggel kapható Rapid biztonsági alapellátmánya teljes, mindegyik verzió kap 6 légzsákot és ESP-t, így nem csak a gazdagabb ellátmányúak kiváltsága lehet majd a várhatóan 5 EuroNCAP csillagos biztonság. Kényelmi elemekből központi zárat, MP3 olvasós CD-rádiót, állítható magasságú vezetőülést, elektromos első ablakokat találhatunk a 15 collos acélfelniken gördülő, bázismotorral 3 199 360 forinttól kapható alap Rapidban. Opcióként ehhez is elérhető számos olyan tétel, ami feljebb akár alapból járhat, például bőrkormány, alufelni, ülésfűtés, parkolóradar, távirányítású központi zár, első kartámasz is szerepelhet az Easy-ben.
Bár sok kényelmi elem szerepelhet, az extralistát böngészve egyértelműen látható, hogy olcsó autónak készült a Rapid, mely a többi Skodához hasonlóan Csehországban készül. Feláras például a hátsó ablaktörlő – aki fölöslegesnek tartja, nem veszi meg -, aki viszont modern sofőrsegédekre vágyik, az itt meg sem találja őket. Egyelőre nem tudni, hogy a piac számára az Octavia II-nél kedvezőbb vételár vagy a finomabb jellemzők és a nagyobb méretek lesznek-e a fontosabbak. Azaz egyelőre azt sem, hogy vajon a Rapid lesz-e az Octavia után a márka, s akár a cseh vagy a magyar piac legnépszerűbb modellje, avagy az Octavia III. Abban azonban biztosak a gyáriak, hogy a két modell együttesen a korábbi Octáviáknál is ütősebb ajánlat lesz, s együttesen nagyot dobnak majd a Skoda eladásai számain, mellyel 2018 végére éves szinten – globálisan – 1,5 millió példányt kívánnak elérni. Ehhez persze egyéb új modellek is segítik majd, addig félévente egy vadonatúj modellt ígérnek a csehek, ami több mint ígéretes, hiszen a Citigo is remek miniautó lett, s első ülőpróbája alapján a Rapid is ígéretes. Várjuk a valódi próba, azaz a teszt lehetőségét és persze az újabb Skodákat is.