Árulkodik a halogén fényszóró: ez egy alap Acces kivitel, amelyhez még felárért sem rendelhető xenon fényszóró
Nem áll szándékunkban rossz emlékeket felidézni a múltból, vagy éppen a közelmúltból, viszont annál inkább, hogy örömünknek adjunk hangot: végre újra létezik olyan francia autó, amely szúrós szemmel nézve is állja a megmérettetést, akár a japán, akár a német konkurenciával. Ahogy a korábbi, a Peugeot márkával kapcsolatos cikkeinkben is említettük, a PSA általános arculatváltást hirdetett meg, és ebben - hogy stílusosan fogalmazzunk - oroszlánrésze lehetett azon közéleti (kvázi autóvásárlói) elméletnek, hogy a német autó a világ közepe, az etalon, ezért a sikeres jövő egyetlen záloga a teljes körű felzárkózás. Nos, eddig csak a szárnyaikat próbálgatták a franciák, de most itt az első igazi újhullámos Peugeot, az 508, amely a nemzetközi bevezetés első szakaszában kerül a magyarországi piacra is.
Vége a "cicás" korszaknak, a Peugeot 508 immáron komolyságot sugároz
Jól pakolható a csomagtartó
Az elődnek tekinthető 407-est sok kritika érte a kissé aránytalan formája, valamint a külső méreteihez képest szűk belseje miatt, ezért az új, részben az SR1 koncepciójárműtől kölcsönzött dizájnelemek mellett az 508-as alaposan meghízott. A rövidebb első túlnyúlással javult a manőverezhetőség, a nagyobb hátsó túlnyúlás eleganciát biztosít, és mivel az autó a PSA legnagyobb padlólemezére épül, az utastér méretei a felső kategóriás 607-est idézik – ennek ellenére a cég munkatársa határozottan állította, téves azon sajtóban keringő elmélet, miszerint az 508-as részben a nyugdíjazott 607-est is pótolja. A szellős utastér döntően a megnövelt tengelytávnak köszönhető, és a tesztvezetésen bizonyítást is nyert, hogy négy 180 centiméternél magasabb felnőtt maximális kényelemben utazhat. Szerencsére a csomagoknak szintén bőven jut hely, a limuzin 515, a kombi SW 545 literes poggyásztérrel rendelkezik, igaz, csak a defektjavítóval ellátott autók, mert teljes értékű pótkerékkel bő 40 liter mínusszal kell számolni. Hogy az új formavilág mekkora siker lesz, még nem tudható pontosan, de az 508 eleganciájához kétség sem férhet, és mi sem jellemzőbb az elismerésre, mint annak a rendezvényre érkező kollégának az esete, aki azt hitte, rossz címre jött, mert Peugeot-k helyett első pillantásra tucatnyi Lexus-t látott parkolni a szálloda előtt...
Néhány hetet még várni kell az 508 SW kombira. Minden autóhoz normál méretű pótkerék jár, de van lehetőség defektjavítót kérni - ilyenkor a padló alatti üregbe is lehet rakodni
Az 508 négyféle komfortszinten kerül forgalomba, sorrendjét tekintve Acces, Active, Allure és GT nevekkel illetve – utóbbi azonban jóval több, mint egy szimpla kivitel. Már az is árulkodó jel, hogy ezzel csupán a sorozat csúcsmotorja, a 200 lóerős 2.2 HDi dízel párosítható automata sebességváltóval, a lényeg azonban az első futómű, amely a szokásos - és az alapváltozatokban alkalmazott - MacPherson helyett kettős keresztlengőkaros konstrukció. A biztonságra nagyon ügyelt a Peugeot, talán felesleges is említeni, hogy az ABS, az ESP, az összes front-, oldal-, és függönylégzsák szériatartozék, ellenben az alapáras komfort helyenként meglepő. Például a manuális légkondicionáló kissé kommersznek tűnik ezen a szinten, viszont a hifi mindegyik 508-asban Arkamys hangprocesszorral villant, a lehető legjobb színpadképet biztosító hangzás érdekében. Jó szokás szerint az Acces belépőmodell csak korlátozottan extrázható, a manapság szokásos vevőbolondítók a drágább autókhoz járnak, vagy ezekhez rendelhetők – többek között ilyen a kategóriában szokatlan négyzónás automata légkondicionáló, vagy az immáron színesben, füstszínű lapra vetítő Head up Display.
Puha anyagokból épített műszerfal - bátran megkockáztatjuk a kijelentést, hogy francia autó még soha nem volt ennyire minőségi érzetű. A GT kivitel alapáron kapja a nagy képernyős, színes navigációt, valamint a combtámaszos ülést is
Már nem olyan hosszú az orra, mint a 407-esnek volt, így egyszerűbb vele a parkolás. A karosszéria légellenállása a kategória legjobbjai között van
A motorpaletta kizárólag négyhengeres erőforrásokat vonultat fel, és csúnyán néztek ránk, amikor megkérdeztük, mi lesz a V6-ossal, legalább a dízel vonatkozásában, hiszen nem titok, hogy a Peugeot a prémiummárkák felé kacsint, ahol azért dukál a hat cilinder. Röviden és tömören, V6 nem lesz, sem benzines, sem dízel. Viszont debütál a
112 lóerős, robotizált váltóval kombinált mikro-hibrid 1.6 e-HDi, amely a Peugeot szerint a legkorszerűbb start-stop rendszerrel van felvértezve, mert az EU-ban a szén-dioxid kibocsátás a jelszó, és ebben 99 g/kilométerrel remekel a csekély fogyasztású modell. Ha már a dízellel kezdtük a felsorolást, az 1.6 HDi manuális váltóval is kérhető, akárcsak a 2.0 HDi, amely kézi váltóval 140, hatfokozatú automatával pedig 163 lóerős. A 407-esben büszkén mutogatott 2.7 V6 HDi mellőzésére a vadonatúj 2.2 HDi a magyarázat, amely a mínusz két henger ellenére erős (204 LE), nyomatékos (450 Nm), de ami fontosabb, hogy kevesebbet fogyaszt, és sokkal jobbak az emissziós mutatói. Ennél az erőforrásnál nincs választási lehetőség, csak a legdrágább GT komfortszinten érhető el, hatgangos automata sebességváltóval. A benzinmotorok híveinek meg kell barátkozni a ténnyel, hogy a belépőmodell, a 120 lovas 1.6 VTi csak robotizált automataváltóval létezik, tehát aki szeret kapcsolgatni, annak azonnal a második lépcsőfokra kell lépnie, ahol az 1.6 THP található (156 LE), hagyományos kézi, vagy hatfokozatú automata sebességváltóval.
Este három-három csíkkal világítanak a lámpák. A GT könnyen felismerhető lesz a dupla kipufogóról
Az áraknál mérvadó volt a konkurencia politikája, és ennek tükrében elmondható, hogy az 508 árcédulájára nem vastag ceruzával írták a számokat. A legolcsóbb benzines konfiguráció, az 1.6 VTi Acces 6,29 millió forinttól indul, és az 1.6 THP Allure automatával tetőzik a választék, amely 7,99 milliót kóstál. A legolcsóbb dízel 6,64 millió Ft (1.6 HDi Acces), míg az 1.6 e-HDi felára ugyanazon komfortszinten 260 ezer forint. Értelemszerűen a gázolajos 508 is Allure kivitelben a legdrágább, a 163 lovas automata 2.0 HDi 8,93 millió forinttól rendelhető. Szándékosan vettük külön a 2.2 HDi GT modellt, amely az abszolút csúcs az 508-asok között, a már említett igényes futóművel, a gazdag tartalommal, és a legerősebb motorral – mindez szűken 10,5 millió forintot jelent kiadás tekintetében. Akárcsak a 407, úgy a Peugeot márkakereskedésekben február végén megjelenő 508 is választható SW karosszériával, a felárak kiviteltől függően 200-400 ezer forint között mozognak, és az első kombik március végén érkeznek az országba.