Jó eggyel nagyobb méretben is – Nissan X-Trail bemutató

Nissan X-Trail magyarországi bemutató és menetpróba

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Kevésbé SUV, sokkal inkább crossover a harmadik generációs X-Trail. Egy jobb és formásabb családi autó annak, akinek kicsi a Qashqai.


Kaptunk egy elég erős dózist Nissanból. A kétnapos, a Mátra kanyargós országútjaira szervezett sajtóesemény a Nissan Allstar nevet kapta, mivel több modell magyarországi bemutatóját tartották meg itt egyszerre. A japán márka ezen kívül az idei szezontól az UEFA-bajnokok Ligája (BL) egyik főtámogatója, úgyhogy minden a foci jegyében zajlott. Hát, hogy őszinte legyek a foci nem az én asztalom, úgyhogy térjünk vissza az autókhoz. Az eseményen a legnagyobb durranás az X-Trail bemutatója volt, amit mi még nem láttunk, és nem is próbáltunk eddig. Most viszont órákat töltöttünk benne, és még egy kis szervezett erdőjáráson is mehettünk vele.
Hirdetés


Az X-Trail kapcsán már olvashatták itt az Autónavigátoron, hogy az idén megjelent harmadik generációja szorosan összekapcsolódik az eggyel kisebb méretosztályban játszó Qashqai-jal. Nemcsak azért, mert kívül-belül nagyon hasonlítanak, nem is azért, mert hajtásláncaik és az alapjukat adó CMF-CD platform is azonos, hanem mert a két korábbi modellt vásárlók csoportját némileg összeolvasztotta velük a Nissan. Mindkét autó nagyon erősen átalakult az elődhöz képest, az újak meg nagyon hasonlítanak egymásra. A Qashqai menetpróbája után a minőségjavulást emeltem ki és, hogy mennyit komolyodott. Azóta összkerekes dízelként és az alap benzinessel is leteszteltük, és összességében jókat írtunk róla.
Nissan X-Trail, 2014 - méretek
Hosszúság [mm] 4643
Szélesség [mm] 1820-1830
Magasság [mm] 1710-1715
Tengelytáv [mm] 2705
Csomagtér [l] 445/550-1877/1982 (5/7 üléses)
Nyomtáv elöl/hátul [mm] 1575-1580/1575-1580
Hasmagasság [mm] 210
Fordulókör[m] 11,2


Mindezt azért kell felemlegessem, hogy jobban érthető legyen a Nissan stratégiája. Nagyobb lett a Qashqai beltere, de nem túl nagy a csomagtartója és már nincs belőle hétüléses +2 kivitel. Az X-Trail meg elvesztette kockaformáját és terepjárós jellegét, így SUV-ból (sportos többcélú jármű, azaz városi terepjáró) crossover, tehát kategóriák közötti öszvér lett. Ha esetleg már épp elkezdene méltatlankodni a kedves olvasó, hogy a Nissan is elfelejtett autót gyártani, akkor közbe kell vágjak. Nem így van, hanem épp ellenkezőleg: erre vágynak a vásárlók. Ezért lett lágyabb formájú, csinosabb és alapáron csak elsőkerék-hajtású a már 13 éve gyártott X-Trail harmadik generációja.

2001-ben, amikor megjelent az első X-Trail, még inkább csak formálódóban volt az egész városi terepjáró műfaj. A 2007-es második generációnál a Nissan tudatosan inkább a jó terepjáró irányába vitte el a szériát, de mostanra már teljesen világos; ha nagy tételben akarják eladni, jobb ha trendire veszik. Csak lassan terjedt el, hogy mennyire jó összkerekes és egyben családi autó. Az utolsó két évben havi 10 darabot adtak el belőle, amit az új modellel meg akar duplázni a Nissan hazai képviselete. A korábbihoz képest az új egy feljebb pozicionált termék, ahogyan a Qashqai is. Bár nem prémium minőségű, de szolgáltatásszintje a maga árkategóriájában elég jó. Ez a gyakorlatban azt jeleneti, hogy a legmodernebb biztonsági és szórakoztató funkciókat is megvásárolhatjuk hozzá reális áron, és a termék összképe azt a benyomást kelti, hogy egy sokkal drágább autóban ülünk, mint valójában. Az emberek nagy része márpedig tényleg erre vágyik. Aki nem, az Dacia Dusterrel jár.

Az X-Trail a Qasqai-jal bevezetett új formanyelvet "beszéli". Orrát a lapított aljú V-t formáló fényes betét határozza meg és a már szintén ismerős ívek. A fényszórók formája is hasonlít a kisebb testvérére, a fő különbség a ledes menetfény alakja és elhelyezkedése - a nagyobb autón hosszabb a fénycsík és a lámpa aljára került - talán innen a legegyszerűbb felismerni. A két kocsi ablakvonala is hasonló, de az X-trail kevésbé lejtős tetővonalához passzolóan egy komolyabb megjelenést adó, klasszikusabb formájú szöglet (kvázi hokiütő) került. A lámpák és a motorház adta hullámvonal itt talán hangsúlyosabb, a hosszabb autó fara jobban domborodik, formásabb, mint a Qashqai-é. Ahogy a Nissan kompakt crossoverénél, így itt is kell valamihez hasonlítani: annak erős Ford Kuga-Kia Sorento beütés a hátsó lámpája, ennek a megtervezésekor meg az előző Lexus RX-et nézegették valószínűleg a tervezők. Szerintem egy kicsit indokolatlanul sokat, de annyi baj legyen. Összességében szép a kocsi és nincs rajta semmi megosztó részlet. Meg ezeket a lámpákat már megszoktuk a drágább japán kocsikon, így nem túlzás a tudatunk mélyéről a prémiumosság gondolatát előhúzni. Nyilván a Nissan szándéka éppen ez volt.

A Qashqai-nál azzal tud többet az X-trail, hogy nem kell már sokat ízlelgetni, mint újdonságot. Bár az elődjéhez képest ég és föld, méretei jelentősen nem változtak, illetve egy ponton igen. A tengelytáv hosszabb lett, így több hely jut az utastérnek. Mégsem szokatlan, épp ellenkezőleg, valami zsigeri jóérzés fog el, főleg ha a nézegetés helyett hamar be is ülünk, és elhajtunk. Kopogtatva, meg kaparászva lehetne talán nála jobb anyagminőségű konkurenst találni, és ami a Qashqai-ban prémiumérzet ad, az itt inkább átlagos, de semmiképp sem rossz. A Mátra kétszámjegyű kátyús és töredezett burkolatú útjain, 19 colos kerekeken és nem lassan közlekedve sem volt semmi nesz a jól összerakott utastérben. Hogy őszinte legyek, nem igazán szeretem a nem prémiumgyártók bőrkárpitjait, sőt részben azokat sem. Az állati eredetű bőrtörmeléket mindenféle kemikáliával elegyítve egy ellenálló, de az én szívemnek nem kedves anyag jön létre. Ezért tetszett nagyon a kipróbált Acenta változat csak simán "magasabb minőségű üléskárpit" névre hallgató plüssszerű huzatja. Gyerekkori élmények, mint édesapám régi A szériás Opel Omegája, vagy egy ismerősünk '90-es évekbeli Nissan Maximája jutottak róla eszembe.

Nissan X-Trail, 2014 − műszaki adatok
dCi 130 dCi 130 Xtronic dCi 130 All Mode 4x4i
Hengerűrtartalom [cm3] 1598
Hengerek/szelepek száma 4/16
Váltófajta/-fokozat kézi/6 CVT automata kézi/6
Teljesítmény [LE (1/min)] 130(4000)
Nyomaték [Nm (1/min)] 320 (1750)
Gyorsulás 0-100 km/h 10,5 11,4 11
Végsebesség [km/h] 188 180 186
Fogyasztás - város/városon kívül/vegyes [l/100 km] 5,7/4,5/4,9 5,8/4,7/5,1 6,2/4,8/5,3
CO2-kibocsátás [g/km] 129 135 139
Menetkész tömeg [kg] 1575-1625 1615-1670 1655-1685

És valahogy az országúti autózás során is békés, nagy, hombárjellegű szedánok kényelme jutott eszembe. Csak közben a magas üléspozíció miatt sokkal jobb a panoráma. Főleg előre, mert a mai autóknál az A-oszlop mögüli kilátás már kiment a divatból. Viszont ezt a második és harmadik sorban ülők is élvezhetik az X-Trailben, mert a sorok magassága úgy emelkedik, ahogy a színház nézőterén. Ha nem valaki colos csücsül előttünk, akkor jó eséllyel ellátunk a feje fölött, nem kell a tarkóját nézni. A második üléssor sínen tologatható, a háttámla 1/3-2/3 arányban osztható. Ha nagy a család, érdemes megrendelni 300 ezer forintért a hátsó két kihajtható ülést. Öt üléssel igazán tágas utastérben, a második sort hátratolva is méretes csomagtartóval utazhatunk.

Ami nem volt meg a Qashqai-nál, az itt igen; elfogott az érzés, hogy nekem ez az autó bizony kéne. Könnyű a kuplung, egyujjas a kormány, de a kiállása és a mérete kistestvérénél sokkal férfiasabb jelenséggé teszi. Nagyon elégedett lehet a Nissan a futóművel és szerintem a tesztelők is azok lesznek egyhetes városi használat után is. Az elöl MacPherson, hátul teljesen független, többlengőkaros rendszerrel a motor erejét kihasználva azért már érezni az autó tömegét. Ettől függetlenül a nagy svunggal vett kanyarokban is végig jótékonyan viselkedik, és közben végtelenül kényelmes. Az egyetlen kritikám az autóval szemben, hogy egyelőre egyetlen motorral kapni. A 130 lóerős, Renault-féle 1.6 dCi ereje elég a legtöbb helyzetben, de azért kis kereséssel sikerült olyat találni, amiben azon kezdtem gondolkozni, hogy vajon mikor kapja meg az X-Trail ennek a duplaturbós, 160 lóerős és 320 helyett 380 Nm nyomatékú új változatát. Lesz egy benzines jövő évtől, az 1.6 DIG-T 163 lóerővel - főleg az Xtronic nevű, CVT automata váltóval lehet majd jó páros.
Nissan X-Trail, 2014 − bevezető, akciós árlista
Modell/Felszereltség Visia Acenta Tekna
dCi 130 6 990 000 7 890 000 9 590 000
dCi 130 Xtronic - 8 490 000 10 190 000
dCi 130 All mode 4x4 - 8 640 000 10 340 000

Az automata verziót nem próbáltam, de eleget elmond róla, hogy a földutas, köves, erdeiutas tereptúránk alatt a kollégák ugyanúgy végigmentek vele, ahogy mi az összkerekessel. Sőt, ők nem fulladtak le, nekem viszont egy vízmosáson felfelé többször is sikerült. Oda az egyes is sok volt, felezni kellett volna. Így van ez, nem csak városba, terepre is jobb az automata váltó. A visszagurulásgátló hatásos, csak extrém esetben a motor nyomatékcsúcsa fölé kell pörgetni, hogy csúsztatott kuplunggal tényleg elmenjen az autó. Az extremitást persze itt úgy értem, hogy a terepjárós magazinoktól delegált kollégák azért több dagonyázást vártak volna, hiszen a mi terepútvonalunkon mondjuk egy Fiat Albea, vagy egy Renault Thalia is simán elmenne. Pusztán hasmagassággal meg lehetett mindent oldani. A pláne ebben az, hogy a leendő új X-Trail tulajok nagy része sosem fogja ilyen környezetbe vinni a családi autót. Nem fog köveket görgetni a 19 colos kétszínű felnikkel, belógó ágakkal sem karcolja majd meg az autó oldalát és nem fogja a bakháton növő kalászok dobolását sem hallani az alsó burkolatok felől. Mi próbajelleggel megtettük, rendben volt minden, de a kisebb sziklákon áthajtva az üvegtető párszor megnyikkant - ez nem rossz, mert van olyan más modell, ami fekvőrendőrön is így tesz. Az All-Mode 4x4 rendszer nem erre való, hanem arra, hogy síeléskor, a hágó tetején fekvő kis családi panzió megközelítése se lehessen gond. Természetesen csakis egy garnitúra jó téli gumival.

Kinek való akkor az X-Trail? Mint minden autónál, elsősorban annak, akinek tetszik. Na jó, de kinek fog tetszeni? Annak, aki magasban ülve szeretne többedmagával, kényelemben utazni, akár télen is, és nem csak a legjobb minőségű utakon. Meg annak, akinek számít a jó megjelenés, fogékony a modern technikákra, és erre tud és hajlandó is áldozni. Az X-Trail elsőkerékhajtással - amivel simán ki is jön onnan, ahova be merjük vinni - a bevezető akcióban csak 6,99 millió forint. Ez nem kevés pénz, de ezért úgymond elég sok autót is kapunk már a Visia szinten is. A képeken látható olivazöld fényezésű próbapéldány a középső Acenta kivitelű, de összkerekes, és a plusz két ülésen kívül minden rendelhető extra benne volt, így az ára már épp 10 millió forint fölötti. Persze kulcs nélküli nyitás-indítás, nyitható üvegtető és elektromosan nyíló csomagtérajtó nélkül is van élet a földön. 180 ezer forintért viszont nagyon megéri a biztonsági csomag, ami ezen a szinten automata távolsági fényszórót, táblafelismerőt, automata vészfékező rendszert és sávelhagyásra figyelmeztetést foglal magába. Csak a legdrágább Teknában érhető el viszont a parkolóasszisztens a holttérfigyelő, a mozgó tárgyak észlelése és az éberségfigyelő rendszer. Ez a japános felszereltségcsomag-politika velejárója, így ment ez mindig. Az automata és az összkerékhajtás a két jobb felszereltséggel érhető el, de csak külön, együtt nem. Előbbi felára 600, utóbbié 750 ezer forint, tehát meg kell gondolni, valóban van-e rá szükség. Bár a Nissan évek óta használt, folyamosan fejlesztett és kipróbáltan jó 4x4 rendszere ezt az árat bőven megéri, a legtöbben csak ritkán használnák ki a tudását. Ennyiből meg sokáig lehet tankolni az X-Trailt. Főleg, hogy terepen sem fogyasztott 7,5 liternél többet.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?