Láthatatlan változással lett harmadik generációs a Nissan Leaf

Nissan Leaf: növelt hatótávval lépett harmadik generációjába

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nem látszik rajta, de sokkalta élhetőbb lett a Nissan Leaf. Elmeséljük, hogy miért.


Több mint 5 évvel ezelőtt, 2010-ben 175 kilométeres hatótávval mutatkozott be a Nissan Leaf, az első olyan autó, amit már a kezdetektől elektromos üzeműnek terveztek. A tágas kompakt a 2011-es Év Autója címet is elnyerte, s azóta is a legnépszerűbb villanyautó - Európában az eladások negyedét, hazánkban (ahol persze kisebb a piac) 38%-át viszi. Világszerte már több mint 200 ezer példány talált belőle gazdára, két évvel ezelőtt kijött belőle a második generációs, ami már 199 kilométeres hatótávot tudott, most pedig itt a harmadik nemzedék - kívülről még mindig észrevehetetlen módosításokkal, de már akár 30 kW-os akkumulátorral és 250 kilométeres (NEDC ciklus szerinti) hatótávval.
Hirdetés

Az Új úton az elektromobilitás az Európai Unióban konferenciára kontrázva hazánkban, Budapesten tartotta a Nissan közép-európai központja a frissített modell régiós bemutatóját. Kár, hogy a konferencián semmi lényegi információ nem derült ki arról, hogy hogyan lehet majd számunkra elérhetőbb a villanyautó, a Nissan viszont megmutatta, hogy a 250 kilométeres hatótávval még többek számára lesz élhető alternatíva. Igaz, eddig sem elsősorban a hatótávon múlott, inkább a töltőhálózat fejlesztendő, meg persze fejben át kell billenteni, hogy igenis lehet villanyautóval, korlátozott hatótávval élni. Ráadásul nem is úgy, hogy kétszer is meg kellene gondolni, hogy menjünk-e autóval, hanem úgy, hogy ha már parkolás közben, ráadásul ingyen parkolóhelyen és ingyen töltődik (egyelőre) a villanyautó, akkor a korlátozott hatótáv nemigen jelent problémát. Ennek megfelelően a villanyautóra váltók jellemzően nem kevesebbet, hanem többet autóznak, mint addig. Ráadásul a legtöbb, villanyautóját második autónak vásárló kuncsaft esetén az lépett elő az elsőszámú autóvá.
Bár a jövőre hazánkba várható 150 új töltőpont is nagy löketet adhat a villanyautók terjedésének, a harmadik generációs Leaf is, 250 kilométeres értékével ugyanis a más árkategóriát képviselő Teslákon túl ez lett a legnagyobb hatótávú villanyautó. Vajon miként érték ezt el? Csupán az akkumulátor módosításával. Maradt az eddig méret, s természetesen az elhelyezés is: a padlólemez szerves részeként, úgy, hogy az akkucsomag még merevíti is a karosszériát. Az akku tömege ugyan nőtt, de mindössze 21 kilogrammal. Mint azt Reizer Levente, a Nissan villanyautó termékmenedzsere elárulta, az új akku technikailag akár beépíthető lenne a korábbi Leafekbe is, ám egyelőre nincs tervben, hogy utólag kínálnák azt, hiszen amúgy sem jellemző, hogy az akkumulátorok tönkremennének vagy vészesen öregednének. Tartósság kapcsán még a Nissan saját várakozásait is messze felülmúlják az akkuk. Nem mellékes többlet a nagyobb kapacitás mellé, hogy míg a továbbra is kínálatban maradó 24 kWh-s akkumulátorhoz 5 év/100 000 kilométer kapacitás-garancia jár, a 30 kWh-s esetén 8 év/160 000 kilométerest ad a gyár
Mibe kerül a plusz 51 kilométernyi hatótáv, azaz a nagyobb kapacitású akkumulátor? Kilométerenként nagyjából 10 ezer forintba, összességében 530 000 forintba. A nagyobb akku azonban csak a hazai piacon most először megjelenő magasabb, Acenta és Tekna felszereltségekhez érhető el, így a legolcsóbb növelt hatótávú Leaf ára 10,4 millió forint. Ez viszont már az új Nissan Connect EV fedélzeti elektronikával értendő. Az immár kapacitív képernyős navigáció online kapcsolattal nem csupán az összes elérhető Nissan töltőpontot mutatja, hanem azt is, hogy azok épp szabadak-e. Utóbbi fontos funkció, hiszen a térségben ma 93 villámtöltő érhető el, Leafből pedig már jóval több fut. A töltőpontok száma amúgy jövőre 210-re, 2017-re 370-re fog bővülni kelet-közé Európában a Nissan kalkulációi szerint.
Bár a hazai menetpróba a 250 kilométeres hatótáv ellenőrzésére nem adott lehetőséget, arra igen, hogy kiderüljön, a hatótáv-számítás reális, több kilométert sikerült megtenni a tesztkörön, mint amennyivel a hatótáv csökkent. Közben pedig nem fájdalmas, nem fölösleges pénzbe kerülő a dugóban senyvedés. Az ülések kényelmesek, a 4,45 méter hosszú, 2,7 méter tengelytávú karosszéria négy felnőttnek tökéletesen tágas utasteret ad. Nem véletlenül szeretik a taxisok is, nem csak Amszterdamban, hanem hazánkban is. Hazai kalkulációk szerint napi 70 kilométeres futás felett a Leaf már ki tudja termelni a hagyományos üzemű modellekénél jelentősen nagyobb (alsó hangon, azaz a Visia alapváltozat esetén 9 080 000 forintos) vételárát, de ehhez persze hozzá kell tegyük, hogy a képlet csak az eleve nem olcsó új autók esetén áll meg. A magyar emberek közül pedig kevesen vehetnek olyat. A használtautó-vásárló többségnek rossz hír, hogy az átlagosnál legalább 50%-kal szerényebb karbantartási költségű villanyautók értéktartása átlag feletti, mindez persze kedvező azoknak, akik meg tudják engedni maguknak az új vásárlását, s vannak is annyira bölcsek és előrelátóak, hogy beruháznak a helyi emissziótól mentes, környezetkímélő, nem mellesleg szinte néma üzemű villanyautóba, a jövőbe.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?