Több, mint e-autó – Új Nissan Leaf menetpróba
Nemzetközi menetpróba: a Nissan Leaf második generációja
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Sokat cikkeztünk már az új Leafről, a villanyautó-pártiak bizonyára izgalommal várják a megérkezését. Mi már kipróbáltuk, lássuk, mik az első benyomások!
2010-ben az elektromos autózás még gyerekcipőben járt. Az európai gyártók fejében maximum az elektromotorral kiegészített benzines hibridhajtás fordult meg. Amíg ők a dízelek szoftvereit finomították annak érdekében, hogy az emissziós teszten megfeleljen a motor, addig a japánok piacra dobták a Leaf első generációját, amely 100 százalékban villanyhajtást kapott. Nagyjából 120 km-es (valós) hatótávja miatt sokan nem vették komolyan, az évek során viszont jöttek a frissítések, amellyel 200 km felé nőtt az emissziómentesen autózható távolság. Az első generáció 7 éves életciklusa alatt 283 ezren választották a Leafet, amely a világ piacvezető elektromos autójává nőtte ki magát.
Nissan Leaf második generáció - méretek
Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtartó [l] |
4490 | 1788 | 1530-1540 | 2700 | 435 |
A Leaf népszerűsége az új generációval pedig még tovább nő, ez már most látszik. Ősszel debütált, azóta csak Európában mintegy 13 ezer talált gazdára, ami azt jelenti, hogy minden 10. percben eladtak egyet. Mindezt úgy, hogy a legtöbben csak képeken vagy videón látták, a valóságban nem. Azaz nemhogy menetpróba, de még üléspróba sem volt. Így autót venni véleményem szerint elég merész, de megnyugtatom azokat, akik már előrendelték a sajátjukat, hogy nem fognak csalódni. Nekünk sem volt egyszerű a próba, nagyjából 6 órát kellett repülni Teneriféig, ahol nem csak a Leaffel, hanem a jövő otthonával is megismerkedtünk. Az ITER egy bioklimatikus városrész, ahol a házakat tejes mértékben szél- és napenergia látja el. Fűtés és meleg víz nincs, cserébe a Leafet be lehet kötni a hálózatba és egyes fogyasztókat akár arról is üzemeltethetünk a háztartásban. Az ökoszisztéma így teljes egészében környezetbarát, kivéve a zajterhelést, a közeli szélkerekek folyamatos susogása ugyanis egy idő után sokkal idegtépőbb tud lenni, mint egy magasabb fűtés- vagy villanyszámla.
Lássuk, hogy a futurisztikus jövőn kívül mit ad nekünk a mindennapi élet során a Leaf. Először is, egy sokkal elfogadhatóbb külsőt. Az első generáció béka módra kidomborodó első lámpái és az egész formavilág nem illett bele a korábban megszokott autók látványvilágába. Nem csoda, sok gyártó az elektromos autóit direkt különc külsővel látta és látja el a mai napig. Úgy tűnik, hogy ezúttal nem kívánt megosztó lenni a Nissan, ugyanis egy formás, dinamikus, szerethető köntösbe bújtatta legújabb e-autóját. 4,49 méteres hossza, 2700 mm-es tengelytávja és 435 literes csomagtartója egy kényelmes, élhető környezetbarát négykerekűt ad.
Ugyanez mondható el a belsőről is. A korábbi műszerfal sokkal hétköznapibb, átláthatóbb lett, az egész kokpitet úgy alakították ki, hogy a vezetőre legyen szabva. A 7 colos infotainment kijelző teljesen új, a többi Nissannál megszokott könnyed áttekinthetőséget kapjuk itt is. Dedikált gombok a legfontosabb menüpontoknak, ezen felül pedig érintőképernyő segíti a könnyebb kezelést. A kormány ugyanaz, mint amit a frissített X-Trail és Qashqai tavaly megkapott, ami jó fogást ad,, és látványra is hibátlan. A NissanConnect rendszere a Bluetooth csatlakozáson túl Apple CarPlay és AndroidAuto támogatást is ad.
Nissan Leaf 2018 (40 kWh) - műszaki adatok
Motor | |
Teljesítmény [LE (1/min)] | 150 (3283-9795) |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 320 (0-3283) |
Akkumulátor | |
Típus | Lítium-ion |
Kapacitás | 40 kWh |
Töltés idő (normál/fali doboz/villám) | 21/7,5/0,8 óra |
Menettulajdonságok | |
WLTP hatótáv (városi/vegyes) | 415/270 km |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 7,9 s |
Végsebesség | 144 km/h |
Az utastérben a felhasználói élmény egyértelműen javult. Lássuk, miként változott a vezetési élmény! A kormány áttétele rövidebb lett, ami egyértelműen sportosabb, könnyedebb kezelést ad. A sportos vezetéshez hozzájárul az akkumulátorcsomag miatti alacsony súlypont és az erősebb villanymotor. 150 lóerő, 320 Nm forgatónyomaték, utóbbi természetesen azonnal, álló helyzettől rendelkezésre áll. 7,9 másodperces 0-100 km/órás sprint, ami meggyőző, ennek hatását viszont a hátunkon érezzük leginkább, amikor mélyre nyomjuk a menetpedált. A 60-ról vagy 80-ról történő gyorsítás is intenzív, és igen csalóka, hogy szinte semmi motorhang nem társul a dinamika mellé, így hamar át lehet lépni az éppen megengedett sebességet. Komoly bírságra azonban autópályán szerencsére nem kell számítani, hiszen 144 km/óra a végsebesség.
A vezetésben egy teljesen új élményt hoz az e-Pedal. A lényege, hogy a gyorsítópedál egy potméterként funkcionál, amelynek hatását leginkább lassításkor érezzük. Akár 0,2 G-vel is képes lassulni az autó, ha hirtelen lekapjuk a lábunkat róla. Egyébként amilyen mértékben engedjük vissza, olyan erősségű motorféket kapunk. Teljesen elengedve meg is állhatunk vele, sőt, emelkedőn, lejtőn meg is tartja a pozíciót, azaz egy auto hold funkciót is rejt magában. Enélkül D állásban enyhe, B állásban erősebb motorféket kapunk, így összesen három különböző módban és motorfékkel vezethetünk. Az e-Pedalos módszer komoly megszokást igényel, parkoláskor pedig célszerű kikapcsolni, mert igen idegesítő tud lenni, hogy gázelvételre szinte azonnal megállunk.
Sokat segítenek még az önvezető autózást segítő extrák. A ProPILOT aktívan támogat a sávon belül maradásban, emellett szintén aktívan tartja a távolságot az előttünk haladókhoz képest. 100 százalékban önvezető funkciót csak 5 másodpercig enged, utána szól, hogy fogjuk meg a kormányt. Dugóban araszolva sem kell többé az elindulással és a megállással törődnünk, ezt is megteszi helyettünk. Sőt, mostantól a parkolás is egy gombnyomásra elvégezhető, a fokozatokat sem kell már kapcsolni, a kormány tekergetésről nem is beszélve.
Bizonyára sokan kíváncsiak arra, hogy milyen hosszan engedi a Leaf, hogy élvezzük ezeket a funkciókat. Az új 40 kWórás akkumulátorok NEDC ciklus szerint 378 km autózást engednek. Ez viszont egy olyan mérési módszer, amit maximum akkor lehetne teljesíteni, ha vákuumban autóznánk, így egy sokkal valósághűbb norma lép életbe mostantól, ami a WLTP nevet kapta. E szerint vegyes használatban 270 km-t, városi használat során pedig 415 km-t lehet autózni egyetlen feltöltéssel. Nekünk a menetpróba során a reggeli induláskor 253 km-t írt ki hatótávnak, a végén 160 km futás után 50 km volt még benne, ami 210 kilométernek felel meg. Egész sokat mentünk autópályán, felmásztunk közel 2000 méter magasra is, és egy picit városban is autóztunk. A 200 km tehát 20-24 Celsius fok körüli hőmérséklet mellett simán hozható. Városban a sűrű visszatöltés miatt akár a 300 km is reális lehet. Sőt, a Trabarna által definiált szarrágó 1.0 vezetési stílusban ez a futás még tovább nőhet. CHAdeMO gyorstöltővel 40-50 perc alatt feltölthető 80 százalékra az akku, otthoni fali doboz esetén 7,5 óra, míg 220V-os hálózatból 21 óra alatt lehet teljesen telepumpálni az akkukat.
Nissan Leaf második generáció - kedvezményes árak (1,5 millió Ft állami támogatással)
Visia | Acenta | N-Connecta | Tekna |
8 490 000 Ft | 8 990 000 Ft | 9 490 000 Ft | 9 950 000 Ft |
Az egynapos próba során nem igazán sikerült fogáspontot találni az új Leafen. Nem véletlenül lett az előző generáció a legnépszerűbb villanyautó, ezt a címet pedig bizonyára nehéz lesz elvenni jó ideig, az új modell is mindent megtesz ezért. Árát tekintve is elfogadható, 1,5 milliós állami támogatással 9,99 millió helyett 8,49 millió forintért vihetjük haza. A belépő felszereltség a Visia, amely 6 légzsákot, infotainment rendszert, e-Pedált, távolsági fényszóró asszisztenst, sávelhagyásra figyelmeztetést és holttérfigyelő-rendszert tartalmaz. A következő, Acenta szint 8,99 milliótól érhető el, ebben intelligens tempomat, 7 colos NissanConnect navigációs és multimédia rendszer, 16"-os alufelnik és LED-es fényszórók találhatók. Az N-Connecta 9,49 millióért a következőket adja: első és hátsó parkolóradar, 17"-os alufelnik, 360 fokos parkolókamera és éberségfigyelő rendszer. A csúcs, Tekna ellátmány pedig 9,95 millióért vihető haza, amelyben megtalálható a fentieken túl a ProPILOT vezetés- és parkolástámogató rendszer és egy BOSE hifi is. A Dynamic csomag most felszereltségtől függetlenül ajándékba jár 319 ezer Ft értékben, amelyben egyedi külső és belső, kék színnel ellátott díszítőelemeket találunk.
Jó lesz ez, ha a tendencia folytatódik: 5-8 éven belül meglesz az 500km akár autópályán is, vagy városban a hétszáz. Havi egy tankolás elég is lenne a jellemzően városon belül autózóknak, remélhetőleg addigra a gyors töltés ideje is csökkenni fog valamelyest, így egy nyaralást is el lehet intézni viszonylag kevés problémával.
Kár hogy kb 50% os felárral árulják egy hasonlóan motorizált benzineshez képest . Valójában az előállítási költsége olcsóbb egy elektromos autónak mint egy ugyanolyan diesel vagy benzinmotoros társának lenne. Ha ez a tendencia majd megfordul és ha nem is olcsóbb de ugyanannyiba kerül egy elektromos mint a kőolaj alspú hajtással endelkező autó akkor lesz igazán sok belőlük . Persze nagyon szép próbálkozás de úgy gondolom a 3-5 milliós villanyfelár igen keveseknek éri meg tekintve hogy otthonról 7.5-21 óra alatt lehet feltölteni , ha meg elmegyek gyorstölteni elveszik az előnye … Elvégre a gyorstöltőig el kell menni feltenni rá és minimum 30 perccet várni miközben tölt szemben…benzinkút jóval több van mint elektromos autó töltő és igen ritkán tart 10 percnél tovább egy tankolás…
Másként kell használni a villanyautót. Nem akkor kell töltőre tenni, amikor már kimerült az akku. Aki napi 30-40 km-eket megy, minden éjjel töltőn hagyja, akárcsak egy okostelefont. Így aztán nem szempont, hogy mennyi ideig töltődik. A villámtöltők meg akkor jönnek jól, ha hosszabb utakra megy az ember. A városi autózáshoz egy ilyen hatótávú villanyautó bőven megfelel, de még a napi 50-100 km-es ingázásra is alkalmas.
HAndrás tegnap mutatta be a 330e tesztjét, ottani árakat tudok, nem néztem utána: a sima 330 benzines 12,4, az „e” 12,9 millió (sajnos nem emlékszem, hogy állami támogatással együtt, de valószínűleg igen). Az csak egy plugin hibrid, de a zöld rendszám miatt jár az ingyen parkolás-töltés (jó kérdés hogy miért, mert 20km-t sem tud tisztán elektromosan megtenni..)
A BMW esetében a felár kevesebb, mint egy millió forint. Az ingyen parkolással szerintem 2 éven belül megvan a felár, ha otthon vagy utcán töltöd és ki tudod használni, akkor hamarabb is.
Abban persze igazad van, hogy egy konszernen belül ott van az ugyanakkora Micra/Note fele ennyiért, de ha van lehetőséged arra, hogy otthon/munkahelyen szinte ingyen töltöd (még lakossági tarifával is olcsón lehet autózni, számolj átlag 15kWh/100km fogyasztással), akkor van benne bőven ráció. Aki a tizedik emeleti panelben lakik, annak a gyorstöltés is körülményes, de meg tudja oldani, hogy ott vásárol, ahol még ingyen tud tölteni.
A töltési kapacitásról: a MOL most jelentette be a Limo kapcsán, hogy a Fekete-tengerig és az Adriáig is ki fogja építeni a gyorstöltési hálózatát, ahogy gondolom a hazait is fejleszteni fogja.
a 330e-nek nem túl sok köze van egy full elektromos trutymákhoz, szóval rossz a példád. kaller jól mondta, bőven 50%-os felárat számolnak azokra a szarokra, értheteltenül.
másrészről városi használattal jönnek, hogy oda jó…….de a városokban az emberek jellemzően tömb lakásokba laknak, amik vagy udvari parkolójuk van, vagy kint utcán, azok egyébként hogy fogják tölteni? vannak nyilván terem garázsok is, csak épp nincs annyi mint lakó…..meg mint kocsi.szóval, ez még mindig elég szar, az ingyen töltési lehetőségért meg harcolnak szépen a lendkerekesek 😀 😀 😀 szóval, ez a technológia, mind techológiaialag mind infrastruktúrailag is kezdetleges.
Pont ezért telepítik a gyorstöltőket többnyire bevásárlóközpontok, diszkontok parkolójába, hogy arra is gondoljanak, aki nem tudja egyéb módon feltalálni magát abban a 30 percben.
Amúgy Horváth András egyik vlogjában egy külön adást szentelt ennek, hogy eloszlassa ezeket a tévhiteket, hogy mennyire körülményes a töltésük ezeknek az autóknak.
De egyébként tényleg ritkán tart 10 percnél tovább a tankolás, kivéve az akár 2 forintos áremelés előtti délutánokat, amikor a sok agyhalott mintha a világvége jönne, rátankol, miközben annak a literenkénti 2 forintnak a többszörösét pöfögi el, sorban állás közben.
330e nem elektromos autó . Vw golf 7 pl 1.4 tsi 150 lóval 6.5 ért már kapsz egy normálisabbat ugyan ez elektromos verzióban már 11 . Az elektromos verzióba nem kell drága belsőégésű motor, se sebességváltó , se olaj, ami kel bele egy dinnye méretű elektromos motor és akkumulátor . Lehet azzal jönni , hogy drága az akksi ,de ez hazugság , lehet fogni arra is hogy környezet terhelés miatt rnnyi az ára de ez is hazugság. Tekintve hogy a litiumot 100%ban újrahasznosítják egy másik akkumulátorban és 100kw nyi akksiban van kb 1 kiló litium …szóval erre sem foghatják miért kerül ennyibe az elektromos autó…. Egyébként az emberek megint csak át vannak verve mint fentebb említettem 100kw hoz kell kb 1 kiló litium nézzük már meg hogy menbyibe kerül a világpiacon ennek az ára mivel ez a legdrágább fém ami az akksikban van a többi filléres tétel a litiumhoz képest. Ha megvan a nettó előállítási költség gondolkodjunk el vajon miért keürl a kb 1 millióbol előállítható utána 100% ban újrahsdznosítható drága fém akku 20 millióba? A vilkany autózás full lehúzás és durván 2-3 szor annyit kaszál egy gyártó az elektromos verzióval mint a belsőégésű verzióval .
A 330e nem részesül állami támogatásban mert ha jól tudom 11.5 millóba bele kell férnie a teljes vételárnak .
Plugin hibridekre nem jár állami támogatás, így a 330e-re sem. Támogatás csak a tisztán villany üzemű autókra jár.
Azt hiszem, egyenlőre maradok egy rendes, nyomatékos dieselnél. Sokkal jobb és olcsóbb. Ja és nem kell kb. 1000 km-nél hamarabb tankolni. Majd ha ezt tudja a villanyautó, akkor érdekes lehet.
Mesélj még kérlek! Szívesen olvasnám ! 🙂
Nincs kétség, te vagy a faszagyerek, möster. Tényleg, emelem kalapom, komoly érv a traktor mellett az, hogy bizonyos helyzetekben akár 1000 km-t is elmehetsz két tankolás között. Komoly és megterhelő művelet egy tankolás, pláne egy töltőre való rácsatlakozás. És gondolom, Venezuelában vagy Szaúd-Arábiában tankolsz 1000 kilométerenként, hogy a gázolajat villanyáron kapod.
Okostelefont se vegyél, amíg nem bírja az akksija ki legalább egy hétig, mennyivel jobb már egy 3310-es Nokia, innen nézve. Igaz, azzal nem tudsz ingyen telefonálni, na de hát nem kell naponta tölteni. 🙂
Szóval ha veszek egy „okostelefont” akkor ingyen telefonálhatok? 😀 😀 . Ne legyél már ostoba…:-D Mobiltelefon és az autó összehasonlítása nem releváns mivel az előbbi 100.000ből megvan és ha nem tetszik pár hónap után veszel másikat …de egx elektromos gokart alaphangon is 8.000.000 ft 1s azt csak úgy nem cserélgeti az ember havonta …Már a nagyátlag , aki meg havonta tud autót cserélni nem fog szopni egy elektromos autóval hanem vesz egy AMG-t ,M est vagy valami S feltünő sprtmodellt ….
Skype, Viber, stb.? Nem ismerősek? Nézz utána, mik ezek, mielőtt csípőből ostobázol a tróger modoroddal.
Az okostelefonos összehasonlítást azért hoztam, mert úgy az elektromos autóknál, mint az okostelefonnál is az akkumulátor a legnagyobb kompromisszum egyelőre. De ezek szerint, nem mindenki számára volt ez világos.
Egyébként szerinted van olyan hülye, aki gondolkodás és körültekintés nélkül ad ki milliókat pl. egy elektromos autóra?
És milyen tapasztalatok alapján állítod, hogy „szopás” egy elektromos autó?
Mindenesetre értelmetlen a párhuzamod, ugyanis az általad felsorolt prémium erőművek elég távol vannak árban pl. egy Leaftől és valószínűleg nem is az ő vevőkörük az elektromos járművek célcsoportja.
Egy szó, mint száz, szerencsére azért vannak nálad nyitottabb gondolkodású emberek is, legalábbis ha nem így lenne, nem venné ezeket az autókat senki, és nem növekedne olyan dinamikusan ez a piac, mint a világ boldogabbik felén.
Nekem sikerült venni egy Renault Kangoo Z.E -t és szerintem annak szopás az autózás aki botváltós belsőégésű hulladékokat vezet. Napi használatra bőven elég a Nissan 300km-es hatótávja és lehet venni mellé egy olcsó fosvágent ha véletlen messzebb kell menni.
komolyan azzal a lendkerekes, ocsmány, laptopaksik szaroddal érzed úgy, hogy te vagy a technológia csúcsa? :D:D:D:D milyen szintű frusztrációd lehet ember, nem hiszem el :D:D:D
Tudom felesleges bárkit meggyőzni, hogy miért jobb egy elektromos autó mint apukád traktormotoros, botváltós bontószökevénye amivel megtanultál vezetni és a mai napig elkéred tőle ha elakarsz menni valahova. Azért szóltam hozzá mert tapasztalatból tudom mennyivel jobb vezetni az elektromos autót mint a belsőégésű botváltós autókat. Nekem sokféle autóm van, kézi váltós, automata és elektromos. Az elektromos autó az nem lendkerekes és nem laptopaksi van benne. Ez nem olyan mint a „kicsiturbos” hulladékok amiknek már akkor sem volt jövője amikor az idióta mérnök az első vonalat meghúzta a tervező asztalán.
Sok embernek ez hihetetlen de ez jelenti a jövőt. Nem az én kangom a lényeg, hanem az elektromos hajtás ami nemsokára elsöpri apukád autóját ………
Azért mert neked nincs rá lehetőséged attól még nem frusztrált az aki elektromosat használ. Pár hülye végett nem fog megállni a fejlődés a botváltó meg a belsőégésű autóknál de meghagyják nekik is a lehetőséget ha nem akar fejlődni akkor szopjon.
Azt nem értem, hogy, ha valakit csak füstösök érdekelnek, akkor minek jön ide? Ha engem csak a legújjabb füstös kocsik érdekelnének akkor azokat olvasnám nem ezt! Engem pl egyáltalán nem érdekelnek azok és nem is megyek oda, hogy egy „…na de ez mennyivel jobb lenne elektromosban…” c posztot ott elhelyezzek! Én valaha nagy diesel párti voltam, de az utóbbi időben, hogy az Euro normákat teljesíteni tudják telepakolták egy csomó olyan kütyüvel ami baromi drága és ha elromlik, márpedig elromlik, akkor igen mélyen kell zsebbe nyúlni! Néhány éve vettem egy fiatal 2,0l dieselt 135e km. Jó lesz az! 500 km után sárga lámpa. Szervíz 150e. 15e km megint sárga lámpa. Szervíz, ahol közölték, hogy a részecskeszűrő kuka, de 900e-ért tesznek bele újat! Megköszöntem, 3 nap múlva eladtam hibásan. Bukta. Na gondoltam, akkor benzin! Csakhogy a benzines nyomatékban kb sehol nincs a dieselhez képest, akkor legyen nagymotor! 3,6 benzin és, hogy ne egye le a fejemet, gáz. Na megy is megfizethető is, erre a 90e km-t futott autónak kifekszik az autómata váltója! 600e. Ez még nem is csere, mert az 1,5 millio felett lenne! Szombaton elballagtam egy Nissan szalonba és kipróbáltam egy új Leaf-t. Most eladom a batáromat és veszek egy ilyet, ugyanis ebből kifelejtették a sárga fizess x százeret lámpát! Nincs motor csak egy villanydinnye. Nincs váltó! ( Nem romlik el!) Se turbo, se részecske szűrő, se magasnyomású rendszer, se gyertya amit be lehet köpni, stb. Lehet, hogy drága elsőre de töredéke a fenntartása, üzemeltetése, karbantartása. Ha 5 évet veszek a kocsi teljes ráfordítása sokkal kevesebb. Biztos furcsa lesz eleinte, hogy töltőket kell keresni, de én már annyi diesel füstöt szagoltam az előző 20 évben, lévén ebből élek, hogy nem hiányzik! Akinek meg a hang hiányzik, annak kívánom, hogy észak németből jöjjön egyszer haza egy V8-as 16.000 cm3 kamionnal aminek közvetlenül a 2 v leömlő találkozása után az a 150-es cső eltörik! Az életben többet nem akar motor bömbölést hallani! Nekem kifejezetten tetszik, hogy a villanyautóban csönd van! Hogy egy autó mibe kerül, abban nem csak a felhasznált anyagok ára van benne, hanem a fejlesztésé is, reklám, stb. Egyébként, meg lehet egy olyan is ebben, hogy a világ fejlettebbik felén 20 év múlva be akarják tiltani az összes füstös autót. Addig kell kivenni ebből a pénzt amíg lehet! Az autógyárak nem 5-10 évre bazíroznak!