A kötelező kör, némi plusszal – SEAT Alhambra modellfrissítés
Nemzetközi bemutatóján próbáltuk a felfrissített SEAT Alhambrát
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az egy test, két lélek esete áll fönn a VW konszern két nagy egyterűjénél. A Sharan testvére, az Alhambra itthon is kapható 220 lóerővel.
Hogy mennyire nehéz, vagy könnyű az autós újságírók munkája, az azokban a helyzetekben az előbbi felé mutat, ha kétszer meg kell írni ugyanazt, lehetőleg olvasmányosan. A Volkswagen Sharan fészliftje miatt törnöm kellett a fejem. Ott voltam a 2010-es bemutatóján, anno nagyon erős versenyzőnek számított, és hiába jött ki az új Ford S-Max és Galaxy, ma is az. A Sharanon ez idő alatt alig változott valami, de újabb fedélzeti rendszert kapott és motorjait az újabb, Euro 6-os generációra cserélték. Hogy miért írom ezt le? Mert mindezek tulajdonképpen állnak testvérmodelljére, a SEAT Alhambrára is. Akkor mégis, mi más benne?
Szegény SEAT mindig a VW mögött jár egy lépéssel, viszont annak örülhetünk, hogy cserébe az árai elvileg szerényebbek a Volkswagenénél. (A valóságban sajnos nem.) A Sharan és az Alhambra talán csak egy dolog miatt különleges a VW konszern kínálatában. Abban, hogy gyakorlatilag teljesen megegyeznek, nem érezni köztük semmi minőségi különbséget. Vicces, de ez nem más, minthogy ma már nem csinálják meg azt, hogy a rokon autókon csak a márkajelet cserélik át. Itt viszont tényleg ez a helyzet, így lehet, hogy az azonos hajtáslánccal szerelt kivitelek súlya például kilóra megegyezik.
A pár különbség a márkajelzésekben van, meg a hűtőmaszkon, amiből a SEAT újat kapott, és most kapaszkodjanak meg: az Alhambrán változtak az ajtókilincsek. A gombok piros háttérvilágításán túl tényleg nem találni semmi eltérést, illetve mégis. Hogy nem szúrta ki a szemünket? A Sharan kormánykereke nem csak a logó miatt más, hanem abban a Golf VII-tel bevezetett, lapított karimájút tekergethetünk, míg az Alhambrában meg kerekdedet. Az új évjáraton változott a fényszórók rajzolta, már LED-esek a hátsó lámpák és az új hűtőmaszkon vízszintes a díszlécezés. Az Alhambra is a szélesebb és menőbb, új SEAT logót hordja 2015-től.
SEAT Alhambra, 2015 - műszaki adatok
1.4 TSI (DSG) | 2.0 TSI DSG | 2.0 TDI (DSG) | 2.0 TDI 4Drive | 2.0 TDI (DSG) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Lökettérfogat [cm3] |
1390 | 1984 | 1968 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Hengerek/ szelepek száma |
4/16 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Váltófajta/ -fokozat |
manuális/6 | automata/6 | manuális/6 (automata/6) | manuális/6 | manuális/6 (automata/6) | |||||||||||||||||||||||||||||||
Teljesítmény [LE (1/min)] | 150 (5000-6000) | 220 (4500-6200) | 150 (3500) | 150 (3500) | 184 (3500-4000) | |||||||||||||||||||||||||||||||
Nyomaték [Nm (1/min)] | 250 (1500-2500) | 350 (1500-4400) | 340 (1750-3000) | 340 (1750-3000) | 380 (1750-3000) | |||||||||||||||||||||||||||||||
Gyorsulás 0-100 km/h | 9,9 | 7,8 | 10,3 | 10,6 | 8,9 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Végsebesség [km/h] | 200 (198) | 226 | 200 (198) | 198 | 215 (213) | |||||||||||||||||||||||||||||||
Fogyasztás - vegyes [l/100 km] | 6,4 (6,7) | 7,3 | 5,1 (5,2) | 5,7 | 5,3 | |||||||||||||||||||||||||||||||
CO2-kibocsátás [g/km] | 149 (155) | 168 | 132 (137) | 147 | 139 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Menetkész tömeg [kg] | 1703 (1717) | 1790 | 1772 (1793) | 1891 | 1800 (1804) |
A friss Sharan bemutatójakor a piac folyamatos szűküléséről írtunk, de az Alhambra vele szemben egy kis sziget: meglepően jól teljesített itthon. 2013-ról 2014-re közel ötven százalékkal emelkedett az eladása és az idei első félévben a tavalyihoz képest harminc százalékot hozott a nagy egyterű. Ettől persze még nem igazi volumenmodell, az első félévben kemény 40 példány fogyott belőle. Sajnos itthon nem a nagycsaládosok fuvarozója, hanem a családos cégvezetők választása. Az elmúlt időszakban többen választottak ilyet céges autónak a megszokott középkategóriás limuzinok helyett, ennek tudható be a javulás. Fogadni mertem volna, hogy itthon is a gyengébb dízel fogy a legjobban, de automataváltóval és jó felszereltséggel. És tényleg, az importőr megerősítette, hogy a legnépszerűbb a Style felszereltségű 150 lóerős 2.0 TDI DSG. Nem hiába, talán ez a legharmonikusabb kombináció.
A nemzetközi menetpróbán is kipróbálható 115 lovas alap dízelt meghagytuk a külföldi kollégáknak, mert azt itthon úgysem árusítják. Az összes motor takarékosabb lett és már Euro 6-os, de az igazi kunszt talán az 1.4 TSI. Az eddig használt turbós és kompresszoros blokk helyett egy csak turbós került a kocsi orrába, ami nyomatékosabb, egyenletesebben adja le az erejét, és még kevesebbet is fogyaszt az elődjénél. Kár, hogy itthon csak kéziváltóval és a legszerényebb Reference felszereltséggel lehet kérni, mert a DSG automatával is jó páros, a spanyol szerpentineket is bírta. Nyilván a dízelek karaktere jobban illik a kocsi jellegéhez, de a Sharanban már megénekelt 2.0 TSI-ről azóta már tudjuk, hogy a VW nem árulja itthon.
Nem úgy a sportosabb SEAT, ahol lehet rendelni. Kicsit talán életszerűtlen lenne ezt a hot hatchbe való motort megvenni, de nyomatékgörbéje és erőtartaléka is megnyerő. Írtam feljebb, hogy a SEAT elvileg olcsóbb. Nos ez csak akkor igaz, ha bizonyos változatokat nézünk. Az alap benzines 98 ezerrel a Sharan fölött van, már online konfigurálható, 9,018 millió forintért rendelhető is. A közepesen felszerelt 150 lovas dízeleket összevetve is picivel többet kérnek az Alhambráért, a DSG-s csúcsdízelen viszont foghatunk 300 ezer forintot. A 184 lóerős 2.0 TDI DSG Style Advanced kivitelben "csak" 11,968 millió forintba kerül.
Egyébként ezzel az 1.4 el is igen dinamikus, kíváncsi leszek mennyit fog enni ezzel a motorral egy autópályás tesztkörön.
Valakinek igen, valaki meg kezdő részletnek rak le ennyit egy német prémiumért…
Magyarországon ez nem családi autó, hanem az elérhetetlen luxus kategóriája.