Életműdíj helyett – ilyen az új Mercedes E-osztály

Minden a Mercedes-Benz ötödik generációs (W 213) E-osztály modelljéről

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Ismerjük a főbb változatok adatait, a hazai árát, és már itt az első AMG is. A Mercedes-Benz új E-osztálya 2016 egyik nagy durranása.


Stirlitz, Ponton, Fecske, Állólámpás, Zöldséges, Taxis, Pápaszemes és még három generáció, azaz kilenc széria alkotta eddig a Mercedes-Benz utóbbi bő hetven évnyi középkategóriás kínálatát. A közép itt persze nagyot jelent, igaz volt mindig még nagyobb, és aztán lett kisebb is. A stuttgart-untertürkheimi prémium nagyautók közül csak az utóbbi ötöt nevezték E-osztálynak, de a sorozat nimbuszát már a korai elődök megteremtették. Még nem próbáltuk, de az eddig ismert nem kevés adat és a bemutatott technikai újítások alapján a nemrég debütált széria is tovább halad ezen az úton.
Hirdetés


A 2016-os autós év két nagyon fontos újdonsága az E-osztály és konkurense, a BMW új 5-ös sorozata. A konkurens BMW-t még csak kémfotón láthattuk, de már most előre kijelenthetjük, hogy a köztük feszülő elöntendő meccs értelmetlen. Olyan kérdés ez, mint hogy a falu szélén, vagy a nagyváros közepén jobb-e lakni. Nézőpont, azaz egyéni preferencia kérdése, így értelmetlen a másik ember választását minősíteni. Az E-osztály és a BMW - ha minden jól megy - megint nagyon eltérő karakterek lesznek, és ez így is van rendjén. A W 213-as széria lerázhat magáról minden korábbi ráerőltetett BMW-s márkajegyet, mert a Mercedes már egy ideje nem akarja majmolni a bajor konkurenciát. Szakítva az előd szögletességével az új széria a 2013-as S-osztály (W 222) és a 2014-ben megjelent (C-osztály W 204) gömbölydedebb formáit viszi tovább.
Mercedes-Benz E-osztály, 2016 - méretek
Hosszúság [mm] Szélesség [mm] Magasság [mm] Tengelytáv [mm] Csomagtér [l]
4923 1852 1468 2939 540


A trükk az, hogy így egyszerre lehet elegánsabb és dinamikusabb megjelenésű is. Az alapváltozathoz és az eleganciát fokozó Exclusive kivitelhez álló csillag jár, a sportosabb Avantgarde és az AMG Line külső csomagos változatokhoz meg hatalmas, a hűtőmaszkon trónoló. Ízlés dolga, de szerintem mindkettő jól áll neki. A díszeknél fontosabb, hogy hatalmasat nőtt a kocsi, teljes hossza 43, tengelytávja 65 milliméterrel gyarapodott. Utóbbi felelős az arányok változásáért, így még inkább kijönnek a klasszikus, hátsókerékhajtású autót sejtető vonalak, amikről a cég dizájnere, Robert Lešnik beszélt nekünk egy korábbi interjúban. Nőtt a nyomtáv is, de a határozottabb kiállás mellett a beltér is nagyobb lett; a hátsó utasoknak térben 6, vállban 4 milliméter a plusz, mindezt úgy, hogy közben a csomagtér sem lett kisebb.


A teljesen áttervezett karosszéria lehetővé tette, hogy a futómű minden elemét újra cseréljék. Az E-osztályhoz alapáron acélrugók járnak, a légrugózás feláras, de nem kell ám a vasat kárhoztatni. Rögtön háromféle is elérhető, amiből a széria a komfort is változtatható lengéscsillapítású. Az Avantgarde kivitelek ezt dinamikus hangolással és 15 milliméter ültetéssel fejelik meg. A hagyományos sportfutómű szerepét ebben a generációban az állandó elektronikus kontroll alatt működő, szintén állítható és 1,5 centivel ültetett Dynamic Body Control rendszer veszi át. A korábban már bemutatott változatok után új a 300 névre hallgató erősebb négyhengeres benzines.
Mercedes-Benz E-osztály, 2016 - műszaki adatok
Modell Lökettérfogat (cm3) Teljesítmény (kW/LE) Nyomaték (Nm) Gyorsulás 0-100 km/h (s) Átlagfogyasztás (l/100 km) CO2 kibocsátás (g/km)
200 1991 135/184 300 7,7 5,9 132
300 1991 180/245 370 6,3 6,6 149
400 4Matic 3498 245/333 480 5,3 7,7 174
43 AMG 4Matic 2996 295/401 520 5,3 8,3 189
220 d 1950 143/194 400 7,3 3,9 102
350 d 2987 190/258 620 5,9 5,1 133
350 e 1991 210/286 550 6,2 2,1 49


Akit taszítanak a kicsi motorok, annak ott a 400 4Matic változat, ami itt egy 3,5 literes V6-ost takar 333 lóerővel és hozzá kötelező összkerékhajtással. Ez az M 276 kódú biturbó V6-os blokk nagyobb változata. Érdekesség, hogy a C-osztályba ennek 3 literes változata kerül ugyanekkora teljesítménnyel, itt viszont a lényeg, hogy hatalmas nyomatékát még szélesebb tartományban szállítsa, ezért a nagyobb lökettérfogat. Új az első AMG változat is, aminél lesz még erősebb. A Mercedes-AMG E 43 4Maticban az előbb említett háromliteres dolgozik, de AMG tuninggal 401 lóerőt tud. A piaci bevezetéssel minden változat a 9G-Tronic kilencfokozatú automataváltóval vált elérhetővé, de később a négyhengeres benzinesekhez a hatfokozatú kézi lesz az alap. Idővel a 4Matic rendszer kérhető lesz több változathoz, most először már az alapmotoros 200-as modellhez is.

Az első Európában is elérhető benzines hibrid E-osztály a 350 e nevet kapta. Benzinmotorja az alapmodellekből ismert kétliteres négyhengeres. Ha utóbbit a lehető legkevesebbet használjuk és vallásos rendszerességgel töltögetjük az akkumulátorát hálózatról, akkor a 30 kilométeres villanyhatótávot kihasználva akár alig 2,1 liter is lehet a fogyasztása. Nem kevésbé innovatív a Drive Pilot rendszer, amivel a Mercedes-Benz újabb lépést tesz az önvezető autók felé. A kamerák és a szenzorok, na meg az adatbázisok összekötésével az új E távolságtartós tempomatja 210 km/óráig működik, ami feleslegesnek tűnik, de a korlátozás nélküli német autópályákon igenis van rá igény. Aztán az E nem csak magától parkol távirányítással, hanem segít a sofőrnek sávot is váltani, ha veszélyt észlel önállóra fékez, és helyettünk lassít, ha sebességkorlátozásba futunk.

A magát kormányzó autóból hamarosan jönnek még újabb változatok. Lesz über-AMG is V8-as négyliteres motorral. A jövőre várt Mercedes-AMG E 63-hoz és annak még durvább S változatához képest az E 43 AMG kismiska. Szép sorban jön a praktikus kombi, a szívszorítóan szépnek ígérkező kupé és a szabadságérzést a csúcsra járató kabrió is. Mindennek persze megvan az ára. Az előd még készletről jó áron elvihető, akinek viszont az új kell, annak az E 200 esetében egész pontosan 11 863 920 forinttól indul a móka. A legolcsóbb dízel a 220 d ennél drágább, az 12 523 850 forintba kerül a legszerényebb alapkivitelben. Ezzel az új E alapváltozata gyakorlatilag egy árban van a kifutó 5-ös BMW-vel, és olcsóbb a szintén nem új Audi A6-osnál. Mindez persze nem igazán számít egy valódi nagy prémiumautót vásárló módos ügyfélnek. Azt hiszem, az új E amiatt lehet igazi ász, mert egyszerre lehet képes a régi és az újdonsült Mercedes rajongókat is levenni a lábáról. Meglátjuk, hogy lesz, addig is számoljuk a napokat.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?