Vezettük az Audi Q7 kisöccsét

Menetpróba: Audi Q5, második generáció

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Legerősebb 2,0 literes TDI-jével vallott az Audi kompakt SUV-jának második generációja. A Q5 lelkét a szabályozható hasmagasság adhatja.


Végre hazaért az Audi méltán híres Q5 modelljének második generációja. A Q7-nél jóval városiasabb méretekkel rendelkező, de a kompakt SUV kategóriát még így is kimaxoló, az Audi A4 és A5 modellekkel azonos platformra épülő városi terepjáró már sokkal magabiztosabb kiállású. Az Audi dizájnvonalához igazodó kontúrosabb éleknek köszönhetően elvesztette az előd aranyosabb karakterét. Oldalnézetből az A5 Coupé gyönyörű íve húzódik végig rajta, a Sport és Design, valamint az S Line sportcsomag alakíthatja tovább. Hossza 34 mm-rel növekedett, tengelytávja 12 mm-rel gyarapodott, szélessége változatlan, míg magassága 6 milliméterrel nőtt. A növekedés ellenére 20 kilóval könnyebb a karosszéria, 0,30-as légellenállási együtthatója pedig több mint nagyszerű egy SUV esetében. Alapáron LED-es nappali fénnyel és Xenon fényszórókkal szerelik, felárért LED vagy mátrix LED-es fényszórókat kaphat, dinamikus irányjelzővel utóbbit elöl-hátul. Könnyűfém felnije 18, 19 vagy 20 colos is lehet, színpalettájába olyan egyedi színek is belefértek, mint az azori-zöld, a jáva barna vagy a matadorvörös. Vadított RS változata hamarosan Genfben debütál, addig is itt vannak az első benyomások az alapmodellről.
Audi Q5, 2017 - méretek
Hosszúság [mm] Szélesség [mm] Magasság [mm] Tengelytáv [mm] Csomagtér [l]
4663 1893 1659 2819 550-1550

A beltér helykínálata továbbra is a kategóriának megfelelő, a gyári adatokat összevetve az általunk korábban mértekkel, fejtérben fejlődni tudott az elődhöz képest, én gond nélkül befértem magam mögé. A vezetői pozíció pazar, a kormány jó fogású, puha bőr fedi. Az ülések nem csak elöl, hátul is hiperkényelmesek, akár bézs vagy fekete bőrrel vagy alcantara, illetve nappabőrrel bevontak lehetnek. Hátul méretes kardánalagút és furán vájt lábhelyek csorbítják a lábterünket, a két szélső hely isofixes is lehet, a középsőt leginkább könyöklőnek érdemes használni, ami a háttámlából hajtható, két pohár tárolására is alkalmas. Szintén a hátsó ülésekre igaz, hogy dönthetőek, opcionálisan hosszirányban és támlájukkal is több fokozatban állíthatóak, mindenképp 60:40 arányban mozognak. A beltér hangulatát kétféle alumínium és erezett kőrisfa betétekkel dobhatjuk fel. Csomagtere alapból 550 literes, lehajtott támlákkal plafoing 1550 literesre bővíthető, ajtaja továbbra is szinte beleharap az autó oldalába, 113 cm széles, 105 cm magas raktérnyílást kínál. A könnyebb pakolás érdekében a csomagtérből gombnyomással 55 milliméterrel lejjebb engedhetjük a hátsó lengéscsillapítókat.
Érintőképernyőket továbbra is mellőz, ám a különböző kezelőszervekkel is hibátlanul irányíthatjuk a multimédiás rendszereket. A középkonzol egérpadhoz hasonló tapipados felületén az ujjainkkal rajzolva vihetünk be például címeket a navigációba, itt tudunk kattintani, visszavonni, és a főmenübe lépni is. Mögötte finom kattanású kapcsoló és tekerő, mellette a hangvezérlő kap helyett, az audisan megszokott szeparált helyen. Középen 8,3 colos tablet, rajta profi grafikájú és gyors rendszerrel. Az igazi újdonság mégis a virtual cockpit, ami a hagyományos műszerek helyett 12,3 colos képernyőt adhat, amit kedvünkre állítgathatunk, akár szinte teljes képernyőjén a navigáció térképét mutathatja. Persze ez sem alapfelszereltség, utóbbihoz 5 colos monokróm vagy 7 colos színes kijelző jár csak. Az opciós automata légkondi 3 különálló zónás, hátra is elvezetett, aktívszén-kombiszűrős, továbbra is kapacitív kapcsolókkal állíthatjuk. Felárért 19 hangszórós Bang & Olufsen hangrendszert rendelhetünk, ami kristálytisztán szól. Élmény volt hallgatni a belvárosban, miközben akár a szintén feláras tetőablakokon kitekintve nézzük a házakat.
Motorpalettáját egy TFSI és négy különféle TDI alkotja, a 2,0 literes benzines 252 lóerős, a 2,0 literes turbódízelek 150, 163 és 190 lóerősek. A leggyengébb dízel csak 6 fokozatú kézi váltóval érhető el, a csúcsot a hathengeres 3,0 literes, 8 sebességes tiptronic váltóval párosított 286 lóerős dízel jelenti. Utóbbi kettőről sajnos részletesebb információkra még várni kell, így a lenti motorpaletta-táblázat sem teljes egyelőre. A károsanyag-kibocsátás csökkentésében stop-start és alapból 12, felárért 24 literes AdBlue tartály lehet segítségünkre. A Q5 lelkét tulajdonképpen az Audi drive select adja, ami a magasságát 5 szinten, automatikusan állítja. A legmagasabb a lift/off-road vagy a terepszögeket és iránytűt is kirajzoló allroad, a középszintet a comfort és efficency módok adják, míg a dynamic leülteti a Q5 kasztniját. Ezeken felül van persze individual mód is, ahol a kormányzástól a lengéscsillapításig mindent személyre szabhatunk. A feláras adaptív légrugózás nemes egyszerűséggel tökéletes, a legdurvább kátyúkon is mindenféle zaj és megmozdulás nélkül vitt át. Többek között emiatt zseniális a zajkomfort.
Audi Q5, 2017 - motorpaletta (nem teljes)
2.0 TFSI (252 LE) 2.0 TDI (163 LE) 2.0 TDI (190 LE)
Emissziós norma Euro 6
Hengerűrtartalom [cm3] 1984 1968 1968
Hengerek/szelepek száma 4/16
Váltófajta/-fokozat duplakuplungos autoamta/7
Teljesítmény [LE] 252 (5000-6000) 163 (3000-4200) 190 (3800-4200)
Nyomaték [Nm] 370 (1600-4500) 400 (1750-2750) 400 (1750-3000)
Gyorsulás 0-100 km/h 6,3 8,9 7,9
Végsebesség [km/h] 237 211 218
Kombinált fogyasztás [l/100 km] 7,1-6,8 5,2-4,9 5,2-4,9
CO2-kibocsátás [g/km] 162-154 136-129 136-129
Saját tömeg [kg] 1795 1770 1845
Megengedett össztömeg [kg] 2400 2440 2440

A 2,0 literes dízelek között legerősebbnek számító 190 lovas soros négyhengeres tökéletesen elég hozzá, a hazai menetpróbán minden tesztautó ezt a hajtást kapta, így én is ezzel próbáltam. Könnyedén viszi az 1,7 tonnánál is nehezebb testet, persze ülésbe nyomó gyorsulást soha nem kell tőle várni, a menetdinamikából csak keveset érezni az utastérben. A stabilitással sem volt gond, autópályán tötymörgésnek érezzük a 130 km/h-t, a városi 50 km/h betartása pedig kínzás vele. A 7 sebességes S tronic automataváltó gondoskodik róla, hogy turbólyukat ne érezzünk. Vezérlése okos 1750 fordulat/perc felett tartja a fordulatot, ahonnan egyébként a 400 Nm nyomatékcsúcsa is elérhető. A tesztautók quattro összkerékhajtást is kaptak. Utóbbi is teszi a dolgát, bár ekkora testnél elég orrtolósra vette a figurát, és ha egyszer megindul, lehetetlen megfogni. Ez a tetemes tehetetlen tömegnek tudható be, kedvezően alakult azonban a nem mérvadó, viszonylag rövid távú fogyasztás: 7,8 liter környékén.
Hirdetés

Sofőrsegéd-kínálatába többek között araszolófunkciós adaptív tempomat, kikerülőasszisztens, parkolóradar és tolatókamera, ráfutásra figyelmeztetés, kiszálláskor az elhaladó forgalomra figyelmeztetés, táblafelismerő, keresztforgalomra figyelmeztetés és holttérfigyelő is tartozhat. Motorváltozattól függően akár 2,4 tonnás össztömegű fékezett utánfutót is vontathat, ehhez vontatmánystabilizáló rendszer jár, ami kilengéskor ellenkormányoz és fékez is. Prémium városi terepjáróként természetesen prémium áron is mérik. Az Audi oldalán már konfigurálható a második generációs Q5, az alapdízel elsőkerékhajtással és kézi váltóval listaáron 10 999 850 Ft. A Sport és Design felszereltségek 700 000 Ft felárat jelentenek. A hathengeres dízel egyelőre nem is választható, az egyetlen benzines pedig csupán automataváltó-quattro kombóval érhető el. A menetpróbán vezetett, már 190 lovas TDI-vel felvértezett, szinte minden jóval megpakolt kivitel 19 088 264 forintot kóstált.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.27. at 21:37
    Permalink

    Mercedes kecskeméti és a Győri Audi gyárába hatalmas munka sztrájk tört ki 2016 novemberbe , Tiltakozás a nevetséges aprópénzes fizetések miatt

  • 2017.10.27. at 21:37
    Permalink

    Mercedes kecskeméti és a Győri Audi gyárába hatalmas munka sztrájk tört ki 2016 novemberbe , Tiltakozás a nevetséges aprópénzes fizetések miatt

Vélemény, hozzászólás?