Inkább a sportosság, mint a takarékosság sugárzik a hibrid hajtású, a prémium-kompaktok között legtisztább üzemű és konkurenseinél 45 százalékkal olcsóbban üzemeltethetőnek ígért CT 200h-ból. Abroncsai közel fele-fel arányú tömegeloszlása miatt állítólag 100 ezer kilométert bírnak, a generátoros, áramot termelő hibrides lassítóképesség miatt ugyanennyi az első fékbetétek várható csereperiódusa is, a féktárcsákat és a hátsó betéteket örök életre szólónak mondják
Auris-rokonsága ellenére teljesen egyedi, és kellően lexusos a CT formája
Első kompakt és egyben csakis hibrid hajtáslánccal érkező modelljét egy belvárosi szállodában mutatta be a Lexus. Parkolóhelyet keresve egyből megértettem, hogy miért nem akar a mostani trendek szerint az agglomerációból a belső kerületekbe visszatérő tehetős közönség nagy autókat vásárolni – minél nagyobb a járgány, annál nehezebb számára parkolóhelyet találni. Míg a középkategóriás prémiummodellek kereslete leszálló ágban van, a kompaktoké emelkedik és ma már ez utóbbi volumene a jelentősebb.
Változó áttételű kormányművével a belvárosban is nagyon jól manőverezhetőnek bizonyult a CT. Műanyagjai, kapcsolói néhol kissé rangon aluliak
A Lexus sem akart kimaradni, ezért már tavaly tavasszal bemutatta a Toyota Auris HSD-vel azonos alapokra épülő és méreteivel is hasonló (4,32x1,77x1,43 méteres, 2,6 méter tengelytávú, 375-985 literes csomagterű) CT 200h-t, mely a prémiumgyártók körében elsőként kínál kompakt méretben benzines-elektromos hajtást. Nyilván nem volt nehéz dolguk, a CT-n jól látszik, hogy a márkánál már kifejlesztett, bevált komponensek összepakolásával és tökéletesítésével született. Hajtáslánca nem csak az Auris HSD-ből, a Prius III-ból is ismert, 1,8 literes, 99 lóerős , változó szelepvezérlésű, Atkinson ciklusú benzinmotorja itt azonban mindenféle ékszíjtól mentes, a CT-nek nem csak légkondicionálója, hanem vízpumpája is elektromos. Vezérműtengelye természetesen lánchajtású, kipufogóját egy frappáns hőcserélő veszi körbe, motorja így gyorsabban melegszik be és hamarabb hűl ki, azaz automatikus Stop/Start-rendszere többször állíthatja meg. A különleges, kettős keresztlengőkaros hátsó futómű fölé épített, 28 cellából épített nikkel-fém hidrid akkumulátor ilyenkor nem csak a fedélzeti elektronikákat táplálja, megfelelő akkumulátor-töltöttség esetén óvatos elindulásnál az állandó mágneses, 82 lóerő teljesítményű, 207 Newtonméteres villanymotorral emisszió mentesen is mozgat – 45 km/órás tempóig, legfeljebb 2 kilométeren át. Azaz akár komolyabb városi dugók is teljesen károsanyag–kibocsátás nélkül küzdhetők le.
Elöl bőséges, hátul elegendő a helykínálat. A padló természetesen törésmentes a második üléssor előtt
Azt ugyan nem értem, hogy a gyári érték szerint városban és országúton egyaránt 3,7 l/100 km fogyasztású CT 200h vegyes üzemben miért eszik 3,8-at, azonban ha csak annyit, még mindig igen takarékos. Ez az érték miniautók körében is tisztességes lenne, a CT-ben viszont akár öten utazhatnak, hátul is tisztességes a helykínálata, igaz, a fejre ott ki-be-szálláskor vigyázni kell az oldalt lekanyarított tetőív miatt. Nem csak fogyasztásával, 87 gramm/kilométer szén-dioxid emissziójával és menetdinamikai jellemzőivel (0-100 km/h gyorsulás: 10,3 s, végsebesség: 180 kilométer/óra) is bőven szerezhet híveket. A Lexus két fő konkurenst nevezett meg a fokozatmentes automata váltóval szerelt CT-nek, a BMW 118d-t automata váltóval és a dupla kuplungos automatás Audi A3 2.0 TDI S tronicot – menetdinamikában és fogyasztásban ugyanis ezek állnak pariban a 136 lóerős kombinált teljesítményű belépő Lexus-szal. Noha a CT alapáron is alaposan kistafírungozott, a konkurensekénél kedvezőbb, 7 950 000 forintos alapárat írtak rá.
Vetített, változtatható képű és megvilágítású a műszerblokk. A navigáció képernyője elektromosan dönthető vagy hajtható ki-be. A középkonzol gombjai, illetve matt fekete hátlapja nem épp prémiumos
Az Eco névre keresztelt bázisverzió csak fogyasztásával, nem pedig ellátmányaival takarékos, sok egyéb mellett nyolc (kétoldali első, oldalsó, függöny és térd) légzsák, ESP, automata légkondicionáló, központi zár, gombos motorindítás, elektromos ablak és tükörmozgatás, Bluetooth-kihangosító, 6 hangszórós, kormányról vezérelhető audiorendszer egyaránt szerepel benne. Opciók japán-hagyomány szerint csakis csomagban rendelhetők, 8 550 000 forint a 16 colos alu felniket, ködfényszórókat, parkoló-szenzorokat és ülésfűtést adó Sport, 9 200 000 a 17 colos könnyűfém kerekeket, esőszenzort, tolatókamerát, kulcs nélkül nyitórendszert, tempomatot és sötétített hátsó üvegeket soroló Executive, 9 850 000 az előbbi verziót navigációs rendszerrel, 7 colos LCD-kijelzővel, 10 hangszórós hifivel és elektrokromatikus belső tükörrel megfejelő Executive Navigation ára. Bőrüléses CT-be 10,5 millióért lehet beülni, az Executive Leather Navigation elektromos ülésállítást, LED-es első fényszórókat és első ülésfűtést is kap. A Mark Levinson hifis, távolságtartós tempomatos és ráfutásgátló rendszeres Mark Levinson & Pre Crash 11,9 millióért vihető haza, 13 hangszórós Premium Surround hangrendszerrel, memóriás sofőrüléssel, UV-szűrős oldalüvegekkel és behajtható, elektromos külső visszapillantó tükrökkel. Ennél csak a neve szerint is a paletta csúcsának számító, 12 250 000 forintos Mark Levinson Top tud többet, elektromos mozgatású napfénytetővel, valamint speciális, torziós első-hátsó toronymerevítőkkel.
A negyedik felszerelés-szinttől megjelenő LED-es fényszóróval összesen 89 dióda szerepelhet a karosszérián
Árával tehát mindenképp megnyerő a CT és a dízelekhez mérten jelentősen takarékosabb, teljes mértékben koromkibocsátás nélküli hajtásláncával az elkötelezett környezetvédőket is azonnal elcsábíthatja, az első és meglehetősen rövid (mintegy 2 kilométeres) próba alapján mégsem gondolom, hogy a prémiumgyártók vevőinek tömegét csábíthatná el a Lexus. Még a bőrüléses, alapvetően finoman kidolgozott Executive Leather Navigation verzióban is visszaköszönnek az Aurisból, Corollából ismerős, azokban is kissé maradinak tűnő, itt kifejezetten pórias kapcsolók. Mindez furán hat a jövőbe mutató hajtáslánc, a vetített, sport módban a hibrid-üzemről (hajtás-segítés, töltés) tudósító ábra helyett fordulatszámmérőt mutató műszerfal vagy az akár teljesen LED-es külső világítás mellett. Az persze már a vásárlók ízlésén múlik, hogy mit értékelnek többre, a minőség érzetet vagy a környezetbarát üzemet, illetve a versenyképesebb árat. Noha a prémium-kompakt szegmens volumene itthon közel félezer autó, még a Lexus szerint is többet ér a német prémiumgyártók bebetonozott presztízse, mint a modern technika és a jó ár, ez évre mindössze 60 darab CT eladását tervezik.