Stop-starttal, 550 literes puttonnyal jön az új ötajtós Skoda
Kép- és információdömping a Skoda Rapidról
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A Fabia és az Octavia közé érkező ötajtós családi szedán fontos szerepet tölt be a cég nagyszabású növekedési stratégiájának teljesítésében.
Európának a Skoda fő, mladá boleslávi gyára fogja előállítani a fontos szerepet betöltő autót, a kínai piac számára pedig helyben fogják összeszerelni az ottani piacra specializált modellváltozatot 2013-tól. A 4,48 x 1,71 x 1,46 méteres típus, a Skoda kínálat Fabia és Octavia közé betagozódó tagja, 2602 hosszú tengelytávval kerül piacra, ötszemélyes utastere mögött hatalmas, 1048 mm hosszú, 550 liter befogadóképességű csomagtér található. A Skoda Rapid, a magyar származású Jozef Kabaň főtervező által megálmodott formáját oldalnézetből a nyújtott tengelytáv és a kupészerű tetőív határozzák meg, és több egyszerű, de nagyszerű (Simply Clever, a Skoda szlogenje) megoldással vértezték fel az autót.
Menetstabilitásának záloga a hosszú tengelytáv, a merev karosszéria és a pontos futómű, az ABS és az ESP minden modellen alapfelszerelés. Keréknyomás-ellenőrző, kanyarvilágításként funkcionáló ködlámpák, hegymeneti indulást segítő berendezés is fért a csomagba. A háromféle, Active, Ambition és Elegance kivitelekben kapható Rapid utasterét fekete, fekete-szürke és fekete-barna színkombinációkkal kínálja a Skoda.
Hatféle motorral kerül piacra a Rapid. Alapmotorja a 6,1 l/100 km-es vegyes fogyasztást és 137 g/km-es CO2-kibocsátást kínáló háromhengeres 1.2 MPI, 75 lóerővel. Következő lépés a szintén csak ötfokozatú kézi váltóval kínált 1.2 TSI motor, mely annak ellenére, hogy erősebb, 86 lovas, 1 literrel kevesebbet fogyaszt 100 km-en, és csak 119 g/km a CO2-kibocsátása. Ugyanez a motor 105 lóerővel is elérhető lesz, itt a CO2 mennyisége 125 g/km, a fogyasztás 5,4 l/100 km, ami részben a manuális váltó hat fokozatának is betudható. A benzines kínálat csúcsát a hétfokozatú DSG váltóval kombinált 122 lóerős 1.4 TSI képviseli, melynek fogyasztási adata 5,8 l/100 km, emissziója 134 g/km.
Kétféle kivitelben készül a közös nyomócsöves, részecskeszűrővel ellátott 1,6 literes turbódízel motor, mely opcionálisan hétfokozatú DSG-vel is elérhető lesz. Alapváltozata 90, erősebb verziója 105 lóerős, utóbbi 4,4 liter gázolajat éget el és 114 gramm CO2-t ereget a levegőbe 100 méterenként. A legkisebb benzinest leszámítva az összes erőforrás kapható lesz Green tec kivitelben, melyekben stop-start rendszer, fékenergia-visszanyerés és alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsok biztosítanak 5-8%-os fogyasztáscsökkenést az alapverziókhoz képest. Természetesen már alapkivitelben is mindannyian megfelelnek az Euro 5 normának.
Alapkivitelben MacPherson első és csatolt lengőkaros hátsó futómű kerül az autó alá, mely rendelhető kimondottan rossz utakra optimalizált kivitelben is. Ebben az esetben elöl 15, hátul 12 mm-rel magasabban ül a karosszéria, a motort és a váltót pedig kartervédő lemez óvja. A sima futóműves autót rendelőknek sem kell sokat aggódni az autó alatti szerkezetek állapota miatt, mert az összes modell alját a légellenállást növelő turbulenciákat kiküszöbölő takarólemezzel burkolták. A felfelé történő elindulást segítő, opcionális Hill Holder Control 3%-osnál nagyobb emelkedőn két másodpercig befékezve tartja a kerekeket.
Ahogyan azt a Skoda már tavasszal ígérte, a Rapid ősszel, a Párizsi Autószalonon már teljes pompájával, minden részletével fog tündökölni, az év végéig pedig a hazai piacra is befut. Arról egyelőre nincs információ, hogy mennyivel lehet majd olcsóbb az Octavia mostani 4 155 670 forintos alapáránál.