Már a jövőt világítja az Audi – komoly fényerővel
Fénytechnika az Audinál: projektoros lézerfényszórójuk is van
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Hatalmas műszaki-fejlesztési központjában egyebek mellett lámparendszereinek fejlesztésébe adott betekintést az Audi. Vakulhatunk.
Eddig sem állt rosszul fénytechnika terén az Audi, hiszen tavaly az Audi R8 LMX-ben elsőként hozta ki a lézerfényszórót - ha csak egy erősen limitált szériás modellnél, de már szériában. Ma pedig már a második generációs R8 készül, alapból LED, opcióként lézerfénnyel (ahogyan egyébként a BMW i8 is). Viszont a márka nem áll meg, nemrégiben adta át világrekorder méretű és technikájú fénytechnikai laboratóriumát, ami 120 méter hosszú, 12 méter széles és 5 méter magas, utolsó 25 méteres szakaszán ráadásul 18 méter széles és 9 méter magas. Amúgy egy vadonatúj, 11 szintes épület mínusz harmadik szintjén helyezkedik el, ahová természetesen autólifttel is le lehet jutni. A vizitkor például bent állt egy új Audi Q7, valamint egy új R8 is, még maszkolva, nyilván ottmaradtak a fejlesztési fázisból. Az R8-nak a hangját is hallhattuk, nem rossz.
De az Audi nem csak jobb megvilágítást kíván adni fényszóróival, azok bizony esztétikai elemek is, az Audik szerves részei. A ledes menetfények egészen szemből is azonosítják a modelleket, szándékosan, a sorozat génjeire utaló jegyekkel. Ma már szinte bármilyen alakot formálhat a LED menetfény, legalábbis 2 dimenzióban. De napjainkban már a 3D a menő, s az Audi, arra is képes a legújabb, 40x40 mm alapterületű, természetes alapanyagú OLED világítóelemekkel. A milliméternyi vékony világítólemezekből egészen mókás alakzatokat rakhatnak ki a tervezők, s azok vezérelt életre keltésével bizony látványosan dinamikus formákat rajzolhatnak a fényszórók. A dinamizmus amúgy nem újkeletű az Audi lámpáinál, dinamikus futófényes, a kanyarodás irányát már a fény terjedésének irányával is kijelölő indexet már ma is használ a márka. Az apró négyzetes 3D OLED (leginkább hátsó) lámpákat már 3 év múlva gyártásba ígéri az Audi, és természetesen már most dolgozik az újabb, akár ívelt OLED világítóelemeken is, ez azonban élettartam tekintetében még némi erősítésre szorul, így csak később, mintegy 5 év múlva várhatjuk majd szériagyártásban.
A jövő fényszórói egyértelműen a 3D, akár gyémántalakzatú, egyesével vezérelt ledes világítótestek lesznek, legalábbis egyrészt. Másrészt az Audi már most rendelkezik projektoros, nagyfelbontású lézerfényszóróval. Mi is ez? Egy központi lézerfényt apró tükrökkel különböző alakzatokban vetítő fényszóró. Hihetetlen, de egy mai A6 fényszórójába 420 000 apró tükröt építettek, s azok elektronikus vezérléssel vagy vetítenek, vagy egy fénynyelőbe irányítják a fényt. Így kvázi egy 420 000 képponttal operáló projektort kapunk, amivel akár film is vetíthető, de stop felirat, virtuális felezővonal, javasolt kikerülési irányvonal vagy akár zebra és persze navigációs nyíl is a sofőrnek. Bár már ez is a tudományos-fantasztikus kategória, állítólag 5 év múlva jöhet szériában. A mai lézerfényszórókhoz mérten az autó futási idejére tervezett élettartammal, nem vészes 10-30%-os felárral.
A távolabbi jövő tekintetében az önvezető autóval már ma rendelkező Audi sok más mellett a csak a járművek észrevehetőségét szolgáló karosszériavilágítást, az autót követő és az út közben látható nevezetességeket megvilágító drón-fényszórókat is vizionál. Ez még valóban elég bizarr, közben azonban olyan egyszerű, de frappáns elképzelések is felbukkannak, mint a karosszéria teljes széltében végigfutó irányjelző, ami csak néhány LED és egy fényvezető szál bevetésébe kerülne.
A világítástechnika az utastereket sem hagyja érintetlenül, például fényvezető textilekkel egyedi, a sofőrt akár a vészfékezésről is tudósító beltéri fények is felmerülnek koncepcióként. Hangsúlyozva azt, hogy a fény nem csak önmagáért, a megvilágításért fontos, hanem esztétikai, de még információhordozás szempontjából is. Utóbbi nem meglepő, hiszen a fagyveszélyre is fénnyel, egy-egy apró piktogrammal figyelmeztet a mai autók műszerfala. Egykor az Audikban talán az útra vetített virtuális jégborda teszi majd, miközben a kormány karimáján tán zúzmara jelenhet meg.
Arról mért nem írnak semmit hogy ez a “komoly fényerő” mennyibe is kerül ha mondjuk tönkre megy?! Mert ugyebár fogyasztó társadalomban élünk ahol nem éppen az a cél, hogy valami örökre működjön és hát ez nem éppen egy xenon izzó amit csak fog az ember tizenegy-néhány ezer forintért kicserél és megint világít több évig…