Rettenet szélesnek tűnik, és rettenet széles is, amitől ráadásul még laposabbnak látszik, mint amilyen. Nem lesz majd vele túl könnyű a szűk utcácskákban meg a parkolóházakban lavírozni, de nem is erre találták ki, hanem a pályanapokon száguldozásra vagy az ilyen - például amerikai - végtelen prériken élvezkedésre
Kisautós méretek (ugyebár a szélesség kivételével), szupersportos menetteljesítmény és Alfa-féle szívdöglesztés - a 4C sikerre ítélt
Tanulmányként először 2011-ben, sorozatgyártásra kész szívdöglesztő modellként a márciusi
Genfi Autószalonon mutatkozott be. Nyert már
szépségdíjat, elsősorban nyilván nem nekünk (magyaroknak, illetve hát Európának) készül, hanem a tehetős ázsiai és az amerikai vevőkörnek. A globális növekedési terv szerves részeként az Egyesült Államokba vele tér vissza a márka, s neki kell helyreállítania a kissé tán megkopott renomét. A Maserati modenai üzemében szerelt Alfa Romeo 4C-ről van szó, arról a kétüléses kis sportkupéról, amely ugyan csak 4 hengeres motorral, de remek súly/lóerő aránnyal igyekszik elcsavarni a sportkocsi-rajongók fejét.
A 4C elnevezés utalás a legendás ősökre (8C és 6C). Egyben el is árulja, hogy a szúrós tekintetű, elképesztően széles (először 2 méteresnek, majd még felfoghatatlanabb 2,09 méteresnek írt, másutt már reálisabb 1864 mm-esként feltüntetett) és naná, hogy jó lapos, 4 méternél is rövidebb sportkocsi szíve mindössze 4 hengeres. Az 1750 MultiAir TBi egység a Giulietta Quadrifoglio Verdében is dolgozgat turbóval, közvetlen befecskendezéssel, szívó- és kipufogóoldali változó szelepvezérlésessel, turbólyuk-kiküszöbölő öblítésszabályzással és alumínium blokkal. A 4C-nél középre szerelt, maximális teljesítménye 240 LE, ami a 895 kg-os üres tömeggel párhuzamosan 4 kg/LE alatti, már-már szupersportautós arányt ad. A nyomatékcsúcs 350 Nm, ennek 80%-a már percenkénti 1700-as fordulaton a sofőr rendelkezésére áll. A végsebesség 258 km/óra, a 0-100 km/órás sprintidő alig 4,5 mp.
Alfa Romeo 4C - méretek
* Hivatalos adat híján, sokféle értéket látva és olvasva ezt tartjuk a leginkább reálisnak - a 2090 mm tükrökkel együtt lehet értendő
Amint az az alábbi táblázatból is kiolvasható, a parádés menetteljesítmény mellett takarékosnak is ígérkezik a Lotus Elise- és Porsche Cayman-rivális "mini-Ferrari", elvileg 100 kilométerenként 7 liter alatti fogyasztással is ellehet majd. Ha tudásának kb. 1 százalékát használják ki. Mindegy, egy ilyen autó gazdájának a fogyasztás kb. annyira fontos, mint a csomagtartó - egyelőre ismeretlen - mérete, ami bezzeg igenis számíthat, az a 4 hengeresség és turbósság ellenére is vérpezsdítőnek tűnő hang.
Alfa Romeo 4C - műszaki adatok
Versenyautós váz, nagy arányban kézi szerelés, kismillió ponton minőség-ellenőrzés, általános súlycsökkentés
Míg az első videóban (és a képgalériában is) a napokban a Goodwood-i sebességfesztiválon mutogatott 4C gyártási procedúrájából, a másodikon keresztül pedig a hangjából kapunk ízelítőt, ezen a következőn azt látjuk, amint a baloccói tesztpályán keresztül-kasul autózik vele a pilóta. A váltó 6 fokozatú TCT dupla (száraz)kuplungos robotizált a kormány mögötti fülekkel kézzel is kapcsolhatóan és rajtautomatikával. A súlyelosztás 40:60 arányú, hajtás evidensen hátul, a DNA programkapcsoló a három szokott (dinamikus, normál és négyévszakos) álláson kívül egy negyediket, Race versenyüzemmódot is kínál kiiktatott menetstabilizálóval és kipörgésgátlóval. A fék elöl-hátul hűtött, elöl 305 mm átmérőjű Brembo, hátul 292 mm-es TRW tárcsás, elöl 4 dugattyús alumínium nyerges. A kerékméret alapból elöl 205/45-17, hátul 235/40-18, opciósan 205/40-18 és 235/35-19 Pirelli P Zero abroncsokkal. A futómű elöl kettős keresztlengőkaros, hátul McPherson rugóstagos - kérésre felárért egyedi hangolású lengéscsillapítókkal és hátsó stabilizátorral. Mechanikus sperr helyett az ESP fékezget a korlátozottan önzáró differenciálmű áldásos hatását imitálva.
A Launch Edition kétféle színben, fehérként vagy vörösben (volt) rendelhető
Az előimpregnált szénszálas, kiváló torziós merevségű cella csak 65 kilót nyom, az Alfa mérnökei nagyszilárdságú acéllal, alumínium alkatrészekkel és kompozit kasztnival érték még el a ma már polgári kisautóknak is álomszerű 895 kg-os üres súlyt. Plusz a lehető legvékonyabbra vették az ablaküvegeket, csak manuális a klíma, a kormány meg nem szervós... Közben a minőség-ellenőrzésre is komoly hangsúlyt fektetnek az olaszok (nem nagyon tehetik meg, hogy gyenge vagy legalábbis megkérdőjelezhető minőségű termékeket gyártsanak), például vicces, de új-új és nullkilométeres helyett a drága vevő csakis használt példányt kaphat. Használtat, mert profi sofőrök minden egyes - nem szerény mértékben kézimunkával és 3 héten át összesen 20-25 óra alatt készített - autót a gyártás végén elvisznek egy 40 km-es próbakörre, s jól bejáratják, hogy az ügyfél tökéletes állapotú és minőségű személygépjárművel, no meg fülig érő szájjal hagyhassa majd el a szalont. Hogy aztán megtapasztalják-e az 1,1 g oldalirányú gyorsulást vagy a 21,25 g maximális lassulást, már más kérdés.
A sok-sok kis LED-es és fekete foglalatos első lámpát még szokni kell. Szénszálas dekorból akad itt-ott, mokány a dupla kipufogóvég, brutál, messze nem díszként funkcionáló a diffúzor, sötét a felni - elöl 17-18, hátul 18-19 colos méretben
Fura a formája, de biztos jó volna rámarkolni
A tervek szerint évente 3500 példányt szerelnek össze, az első ezres (sorszámozott, aluplakettes, Carrara fehér vagy Alfa vörös, szénszálas aeroelemekkel díszített, bent bőrös-alcantarás-karbon- és alubetétes) "Launch Editionből" 500 darab megy Észak-Amerikába, 400 Európába, Afrikába és a Közel-Keletre, 100 "egyéb" piacokra. Úgy hallottuk, hogy egy, azaz egyetlen 4C Launch Edition kivitelnek magyar gazdája lesz - bruttó 17 millió forint körüli összegért. Az ár "haladó szintű" olaszországi vezetéstechnikai kurzust is tartalmaz.
A nem csak a régi nagyok, hanem a 2000-es években gyártott
8C Competizione emlékét is továbbörökítő Alfa Romeo 4C, marketingnyelven az Alfák Alfájának utasterében két kagylóülés figyel, a TFT-kijelző színvilága annak tükrében változik (lehet kék, szürke, vörös vagy sárga), hogy épp milyen üzemmódban autózgat az ember. Manuális váltóról és még izmosabb kivitelről is pletykálnak, aztán majd meglátjuk, valójában mennyire lesz sikeres a megmentő szerepre kárhoztatott modell. A Launch Edition mindenesetre szőröstül-bőröstül elfogyott.
szép szép, de kinek és melyik kontinensre tervezték? 😀
Ez egy Ferrari. 😉
Huuuuu vazzeg, odaadnám érte a 159-est. 🙂 És az asszony sem moroghatna, végre egy ‘kis’ autót vinnék haza…