Exkluzív próbán a csodás Maserati Quattroporte
Élvezni, hosszan. Maserati Quattroporte GTS
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Van ám alternatívája a jobbára német luxusautóknak. Olasz. Meseszép. Úgy hívják, hogy Maserati Quattroporte, és 530 lóerős GTS csúcsváltozatával döbbenet, mekkora élmény.
Míg a vadonatúj Ghiblit és az „ósdin” is egészen elképesztően fantasztikus GranTurismo sportkupét sajnos csupán egy kis kör erejéig volt alkalmunk kipróbálni, a hatodik generációs Quattroporte zászlóshajót fél napra magunkévá tettük, becsülettel meghajtottuk, s élveztük, hosszan. A lehető leghosszabban. Mert erről szól a Maserati, pláne A Négyajtós. Az élvezetről. Az abszolút kényelmen túl egyedi stílusosságról, hedonizmusról. Olaszosan, izgalmasan, nem olyan hűvös perfekcionizmussal, miként azt a németek tálalják.
Félreértés ne essék, az A8-as Audi, a 7-es BMW, az S-osztályos Mercedes Benz és a Porsche Panamera is szenzációs autó. A japán kakukktojás Lexus LS is az. Irgalmatlan technikai arzenállal, minőséggel, mindennel, amire csak képes az autógyártás, és ami kicsalogatja a potom 20-30-40-50 milliócskás vételárat a vevők zsebéből. Ám egyik sem annyira magával ragadó, mint a Quattroporte. Ha a Maserati jövőre 100 éves neve, múltja, legendája egyeseknek semmit sem mond, a Ferrari szó már csak felpiszkálja az érdeklődésüket, nem? És akkor tessék: a Quattroporte egy négyajtós Ferrari. Génjeiben a versenysporttal, végtelen gépteteje alatt ágaskodó lovacskák százaival.
Esetünkben egészen pontosan 530 paripával. Nem volt még ilyen erős a modell, a potencianövelést természetesen a divat diktálta leméretezés kontra feltöltéssel érték el. És lett az előd 4,2-4,7 literes, 400-430 lovas szívója helyett szintén V8-as, de 3,8 literes, közvetlen befecskendezéses biturbó és ugye (percenként 6500-nál) 530 lóerős a kínálat csúcsmotorja, a nyomatékmaximum túltöltéssel 710 Nm percenkénti 2000-es fordulaton, ajvé. És ez egy Ferrari-motor a javából, házon belül, a Fiat-konszernen belül a Maseratinak és rajta keresztül a felhasználóknak szeretettel, köszönjük.
És ülök a GTS-ben, mert ez a legizmosabb változat utóneve, tövig nyomom a gázpedált, és szerelmes vagyok. Meg náthás is, de néhány másodperc múltával lehetnék félhalott, akkor is feltámasztana az élmény. Majd’ 200-zal hasítunk egy, a forgalomtól elzárt kies útszakaszon, 100-ra elvileg 4,7 szekundum alatt gyorsultunk, épp csak negyediket váltott a 8 fokozatú ZF automata, a motor és a kipufogó koncertje pedig szelepnyitásostul egyszerre idézi meg mondjuk a két Bachot. A németet és a kanadait. Johann Sebastiant a rég- és Sebastiant a közelmúltból – a sokak számára nyilván ismeretlen utóbbi a Skid Row együttes langaléta frontembereként ordította torkaszakadtából például azt, hogy Get the fuck out.
Az is jelzésértékű az olaszoktól, hogy tojnak a szokásos limiterre, s a kocsi végsebessége 307 km/óra. Persze egy luxusautó nem lehet mindig üvöltő versenyautó-imitátor, de elég újból rányomni a Sport gombra, s a vadállat hamar megnyugszik. Amennyiben az I.C.E. (Increased Control and Efficiency) gombot is megnyomjuk, fogyasztásorientált üzemmódban gurulunk. Lengéscsillapítás komfortban (az alumínium felfüggesztés elöl kettős keresztlengőkaros, hátul ötlengőkaros), sofőr és utasai csendben-békében-nyugalomban, tejben és vajban fürösztve, azaz egy nemes bőrökkel, fával és alumíniummal kirakott klubszobában üldögélhetnek tán azt tárgyalgatva, hogy akkor 2015-re összejön-e a Maseratinak a tízszerezés, az 50 ezres értékesítési célkitűzés már Levante szabadidő-autóstul és vélhetően kiváltképp a Ghiblinek köszönhetően. De a Quattroportéból is lesz, sőt már van is dízel és összkerekes – gyengébb – benzines verzió, a gyenge itt V6-os biturbó 410 lóerőt jelent…
Maserati Quattroporte GTS - műszaki adatok
Méret- és tömegadatok | |
Hosszúság x szélesség x magasság | 5262 x 1948 x 1481 mm |
Tengelytáv | 3171 mm |
Nyomtáv elöl/hátul | 1634/1647 mm |
Csomagtér mérete | 530 l |
Üzemanyagtartály mérete | 80 l |
Saját tömeg | 1900 kg |
Kerékméret | |
Elöl | 245/40 ZR20 |
Hátul | 285/35 ZR20 |
Motor | |
Hengerek száma/elrendezése | V8/90° |
Lökettérfogat | 3799 cm3 |
Furat | 86,5 mm |
Löket | 80,8 mm |
Sebességváltó | 8 fokozatú automata |
Sűrítési arány | 9,5:1 |
Legnagyobb teljesítmény LE (1/perc) | 530 LE (6500-6800) |
Legnagyobb nyomaték Nm (1/perc) | 710 Nm (2250-3500) |
Menetdinamika | |
Legnagyobb sebesség | 307 km/h |
Gyorsulás 0-100 km/h | 4,7 s |
Átlagfogyasztás | 11,8 l/100 km |
CO2-kibocsátás | 274 g/km |
Francba a szivarfüst- és konyakillatú klubmiliővel és a márka - fogyasztói oldalról teljességgel érdektelen – sikerével, benzingőzt ide, ferrariságot, gumifüstöt! Skyhook futómű felkeményítve, szelep nyitva, gázpedál a vastag szőnyegbe tiporva. A velünk együtt bő 2 tonna elementáris erővel lódul meg, a reakcióideje, az élessége hihetetlen, a hangja leírhatatlan, a műremek 20 colos felniken feszülő hátul 285/35-ös Pirellik meg kéjesen kenődnek az aszfaltba. Hátsókerékhajtás van, sebességfüggő elektrohidraulikus szervokormány, elöl 6 dugattyús alu féknyereg belső hűtésű, lyuggatott, 380 mm átmérőjű tárcsával és sperrdiffi, totális stabilitás, biztonság és tapadás, naná. Nem érezni a tömeget, de azt se, hogy közel 5,3 méter hosszú az autó, őrület.
Fogyasztás? Hagyjuk. Stop-start nincs, de állítólag 11,8 liter üzemanyaggal is képes elszuszogni a bálna, ami nem rossz az elődökhöz, a teljesítményhez és a tömeghez mérten. Mi nincs még? Elektromos csomagtérajtó, szervós ajtóbehúzás, de egy fia modern sofőrsegéd se (mint adaptív tempomat, ráfutásgátló, sávtartó, holttérfigyelő, parkolóasszisztens), majd vélhetően lesz a facelifttel. Ellenben villanymotorok mozgatják a fűthető üléseket (szellőztethetőek is, ha kell), a fémpedálokat, a kormányt, a napellenzőket is. A helykínálat fejedelmi, a csomagtér sem apró, 530 literes. Van két szép nagy és színes monitor (a középső 7,2 colos érintős), navigáció, tolatókamera, DVD-lejátszó, 1280 Wattos Bowers & Wilkins prémium hifi 15 hangszóróval és 16 csatornás erősítővel, dupla üveg, pompás hangszigetelés, két gigászi alu váltófül, míves krómkilincs. Csinos analóg óra, 4 zónás klíma, kulcs nélküli nyitás-indítás. Bi-xenon fényszóró LED-es nappali menetfénnyel, LED-es hátsó lámpa. Alcantara tetőkárpitnak és az oszlopok burkolására. Dolce vita ez űrtechnológia nélkül is.
Még pár visszaváltás zsíros gázfröccsökkel kísérve, sóvárgás egy versenypályás próba után, ám ennyi volt – nekem. Mások, a tulajok a tehetősebbek táborából jóval hosszabban élvezhetik a Maserati különlegességét, már amennyiben kilépnek a sorból, és a presztízsre, a stílusra voksolnak az uniform technokráciával, Olaszországra a németekkel szemben. Quattroporte GTS-t választva nem olcsón, listán több mint 50 millió forintért, de ha valamin, hát az elszállt árakon már rég nincs mit csodálkozni. A vezetett demóautóé extrákkal már a 60 milliót közelíti, az importőr viszont sokkal kedvezőbb áron adja – tessék csak megnézni a Használtautó.hu vonatkozó oldalán. És még ezen is lehet faragni, ha a kisebbik négyajtós, a Ghibli is "megteszi". Én most épp nem is tudom, melyiket venném. Azt hiszem, a Ghiblit a 410 lovas V6-ossal. Egy negyedik szériás Quattroporte, egy V8-as Evo mellé. Mert csak, szívből.
Valóban. Ezt, benéztem.
Nézd meg te is!!!Kb. 8000-et pörög a motor és kb 100 km/h-val megy a kocsi!!!!!!!45 milliós autónál,amibe van vagy 50 km,elég ciki!
Csodálatos gép..és bár a teljesítménye a BMW dízel 5d-szintjén van “csak”, a hangja és a látvány , az érzések amit ad világossá teszik, hogy ezt az autót emocionális döntés után hoz meg bár ki is 🙂
csak hozzászólásként…ezt a autót sehol a világon nem veszi meg egy átlag ember, így nyilván nálunk sem!
A hátsó lámpája nem hasonlít nagyon az AUDI-k lámpájához? (Nem mufurckodni akarok, valóban gyönyörű gép.)
Kár, hogy a video hangja élvezhetetlen amint egy kicsit felpörög a motor. Csak valami túlvezérelt fehér zaj maradt belőle.
Azért mert csak gyújtáson van, nézd a fordulatszám mérőt! Egyébként egy csúcsgép grat a cikkhez!
Vilagit, a CHECK ENGINE.
Brutál hangja van, de ezt a teljesítményt sehol nem lehet kiautózni.
Vagy aki ilyet vesz, az vesz magának lezárt útszakaszt is?
A szomorú valóság az, hogy az átlag magyar a négy darab 20 collos kerék + gumi áráért vesz autót.