Jó ránézni, jó vezetni – próbán az új Citroën C3

Citroën C3 nemzetközi bemutató és menetpróba

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Kedves arc, a DS-től ismert személyre szabhatóság, kellemes vezethetőség, komfortos rugózás és ráadásként egy világelső extra jellemzi a harmadik generációs Citroën C3-at.


Legnépszerűbb modelljét, a 2002 óta több mint 3,5 millió példányban elkelt, a márka európai eladásainak ötödét adó C3-ast váltotta teljesen új generációval idén a Citroën. Érdekes, hogy bár a márkától már leválasztották a DS szériákat, most már a kisautó C3 is a prémiumvonaltól megismert személyre szabhatóságot hoz. Kilenc különféle üdítően friss karosszériaszínnel, azzal egyező vagy fekete, fehér, illetve piros tetővel, utóbbival harmonizáló tükörházakkal és lökhárítóbetéttel rendelhető, de kiegészítőként temérdek gyári dekorációval is feldobható. Meg persze a C4 Cactustól ismert Airbump ajtóvédő műanyagok is felkerülhetnek a crossoveresen körbeműanyagozott karosszériára – szintén a tetővel harmonizáló színes betéttel.
Citroën C3, 2017 - méretek
Hosszúság [mm] Szélesség [mm] Magasság [mm] Tengelytáv [mm] Csomagtér [l]
3996 1749 1474 2540 300-922

Jelentősen, 8,9 centiméterrel nőtt a tengelytáv, a korábbiaknál szerényebbek a túlnyúlások, hiszen a hosszúság szerényebb mértékben, 5,5 centivel nőtt, a szélesség 31 milliméterrel. Csökkent viszont a magasság, nem is szerény mértékben, 5 centiméterrel. A korábbinál 2 centivel nagyobb, valóban nagy szélességet adó utasteret a márka egyik fő értékének számító „emberközpontúság” jegyében tervezték és rendezték be. Az érvelés logikus: sok időt töltünk autónkban, az otthonunk meghosszabbítása kell legyen. Ennek megfelelően a lakberendezés világából kölcsönvett, az autókban nem szokványos formákkal és anyagokkal találkozhatunk. Az a jó a C3-asban, hogy mer egyéniség lenni. Utastere is négy különböző (alap fekete, szürkés Metropolitan Grey, piros betétekkel vadított Urban Red és prémiumos mogyoróbarna Hype Colorado) hangulattal tehető egyedivé.
Formásak és kényelmesek az ülések a jobb elsőre is rakható isofixes gyerekülés, meg persze a hátsó szélső helyekre is. Hátul a korábbinál 2,2 centivel nagyobb a lábtér, négy átlagtermetű felnőtt gond nélkül fér be, de kompromisszumosan öten is utazhatunk. Ahogyan az Airbump betétek, úgy az első ajtók bőröndfogantyút idéző behúzói is a Cactusból ismertek; jópofák. Bár az utastéri műanyagok olcsók, a sok egyedi forma, jópofa ötletesség miatt a szerethetőségi faktor maximális az új C3-asnál. Van továbbá egy olyan extrája, amit eddig még egyetlen autó sem kínált. Ez pedig a középső visszapillantó alá épített fedélzeti kamera, gyári nevén ConnectedCAM Citroën™, azaz egy 2 megapixeles, HD felbontású, 120 fokos nagy látószögű kamera GPS-szel és 16 GB memóriával. Baleset esetén a felvételt elindító erőhatás előtti 30 és az azt követő 1 perces időszakot magától menti, de gombnyomásra bármikor készíthetünk fotókat (rövid gombnyomás) vagy 20 másodperces videókat (hosszú gombnyomás). A magyar nyelven még nem elérhető ConnectedCAM Citroën okostelefonos alkalmazással a felvételeket posztolhatjuk Facebookra, küldhetjük e-mailben, de ugyanez az applikáció parkoláskor autónk megtalálásában is segíthet, hiszen kiszálláskor menti annak GPS koordinátáit.
Hirdetés
Citroën C3, műszaki adatok - méretek
1.2 PureTech 68 1.2 PureTech 82 1.2 PureTech 110 S&S BlueHDi 75 S&S BlueHDi 100 S&S
Emissziós norma Euro 6
Hengerűrtartalom [cm3] 1199 1560
Hengerek/szelepek száma 3/12 4/16
Váltófajta/-fokozat kézi/5 kézi/5 kézi/5 (automata/6) kézi/5
Teljesítmény [LE (1/min)] 68 (5750) 82 (5750) 110 (5500) 75 (3500) 99 (3750)
Nyomaték [Nm (1/min)] 106 (2750) 118 (2750) 205 (1500) 233 (1750) 254 (1750)
Gyorsulás 0-100 km/h 15,9 14,6 10,9 15,3 11,9
Végsebesség [km/h] 164 173 188 171 185
Fogyasztás - vegyes [l/100 km] 4,7 4,7 4,6 3,5 3,7
CO2-kibocsátás [g/km] 108 108 103 92 95
Saját tömeg [kg] 976 976 1050 1086 1090
Megengedett össztömeg [kg] 1510 1510 1600 1600 1670

Ilyen világot élünk, a C3 legfőbb újdonsága a beépített kamera, meg persze a személyre szabhatóság. Klasszikus műszaki újdonságot nemigen kapunk tőle. Illetve azért abból is jut valamennyi, benzinmotorjai már csakis háromhengeresek, egyező, 1,2 literes lökettérfogattal, turbó nélkül 68 vagy 82, turbóval 110 lóerővel. Dízelből az 1.6 BlueHDi 75 és 100, pontosabban csak 99 lóerővel kapható. Hiába hívja ugyanis BlueHDi 100-nak a márka a csúcsdízelt, az csak 99 lóerős. Fennakadhatunk azon is, hogy bár a Citroën konzekvensen 3,99 méteresnek írja az új szériát, az 3996 mm hosszú, ami a kerekítési szabályok szerint már 4 méteres. Inkább örüljünk azonban a kategóriában jónak számító, 300 literes, öblös csomagterének.
Milyen vezetni?
A Barcelona környéki menetpróbán a hazai kínálatban várhatóan az eladások döntő részét adó 82 lóerős szívó és a 110 lóerős turbós benzinest lehetett kipróbálni. Utóbbit a hozzá egyedül opciós hatfokozatú automatával. A többi motor mind ötsebességes kézi váltót kap. A PureTech 82 esetén utóbbi hosszú, nem túl határozottan megvezetett úton, franciásan járt. Viszont a nem egész 1 tonnás kisautót két személlyel meglepően jól vitte az erősebbik szívómotor is. Városban egészen élénknek mutatkozott, autópályán is elment, 130 km/óránál közel 4000/perc a fordulatszáma. Hangja ott már jól hallható, kissé wartburgos, alapjárata érezhetően háromhengeres, de rezonanciája nem vészes. Bár az NEDC norma szerinti vegyes fogyasztási érték 4,7 l/100 km, a Citroën inkább az új, valós fogyasztási ciklus szerinti 6,0 l/100 km értékre büszke, én kicsikét arra is, hogy az elég vegyes, autópályás és városi részeket is masszívan tartalmazó tesztkörünkön 5,9 l/100 km adódott.
A 110 lóerős, turbós benzines már a dízelekhez hasonlóan alapáron stop-start elektronikás. Érthetetlen, hogy a kisebb teljesítményű, feltöltő nélküliekhez miért nem kapható az, legalább opcióként. A stop-start átlagos gyorsaságú, utána viszont a turbós benzinessel kifejezetten dinamikusnak bizonyult a C3. Ami pedig igazán meglepő: ezzel a motorral már egészen komoly utazóautó, még az autópályás 130 km/óra is 3300/perc alatti fordulattal, egészen csendesen futható vele. A hatfokozatú (japán, Aisin gyártmányú) automata gyorsan, de robotváltósan csúsztatásmentesen kapcsol. Lejtőn, illetve lassuláskor okosan visszakapcsolgat, szépen teszi a dolgát. A nagyobb teljesítmény kézi váltóval az NEDC norma szerint nem hoz többletfogyasztást, a valós körülmények közötti norma szerint viszont automataváltóval együtt már 0,8 literes többlet számolható, ezt a saját próba is igazolta, a 6,8 l/100 km automataváltós vegyes és valós érték azonban még mindig elég jó.
A korábbi C3 tengelytávját csaknem 9 centivel megfejelő, de változatlanul elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futóművet alkalmazó új generáció továbbra is hozza a márka szintén fő értékének tartott kényelmes rugózást. Ugyanakkor a rendszer érezhetően stabilabb lett, talán a korábbinál kisebb magasságnak is köszönhető, hogy szerényebbek az oldaldőlések. Alapáron 15, opcióként 16 és 17 colos, különféle dizájnú felnik kerülnek a C3 alá. A bemutató autói jól felszerelt, 16 és 17 colos kerekeken gördülők voltak. A rugózási komforton – spanyol utakon - nem köszönt vissza a kerékméret, a 205/55 R16-os és a 205/50 R17-es, nem túl ritka és valójában egy kategóriával feljebb jellemző abroncsok ballonosnak hatnak a kisautó alatt.
Már csupán a kerékméretek is elárulják, hogy a személyre szabhatóság mellett nagyautós extrákat kínál a C3. Például automata klímát, a legmagasabb felszereltségi szinthez kulcs nélküli nyitó- és indítórendszert, a 7 colos érintőképernyőre TomTom navigációt vagy tolatókamerát. Ha van elektromos ablak, az elöl-hátul automata. Az extrák árai közül még kevés ismert, de az például már igen, hogy 125 ezer forint lesz a kézzel behúzható árnyékolós panorámatető. Még az árlista sem teljesen végleges, de az már tudható, hogy az új C3 alapára is 3 millió forint alatti lesz. És már abban is lesz tempomat és táblafelismerő, meg persze ESP és 6 légzsák, valamint 2 hangszórós rádió is. A második felszereltség már klímás, Bluetooth kihangosítós, akár érintőképernyőt és 4 hangszórós, USB-csatlakozós, hangvezérlést is fogadó hifit, valamint LED menetfényt és opciók jóval szélesebb sorát adó. Egyelőre még nem tudni, hogy mennyiért, de az új C3 hazai megjelenésére már nem kell sokat várnunk, nagyjából egy hónap múlva, november végén itthon is köszönthetjük, akkor tudhatjuk majd meg, hogy pontosan mibe fog kerülni a kiskategória egyértelműen legvidámabb autója.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 00:51
    Permalink

    Leírtam már párszor kedves barátom, hogy nem vagyok se EU se Német fun, egyszerűen a jobbat keresem, és ez mindenre vonatkozik.Írtam már azt is, hogy volt Hondám is és teljesen meg voltam vele elégedve, el is fértem benne( Anno II.Prelude).Ezért lephetett meg az utóbbi beírásom, mert talán eltért az eddigiektől, de ezt a téma is válogatja, hogy mit írok rá.Amennyiben jobbnak találok egy ázsiai márkát vagy adott típust akkor az lesz a következő autóm ennyi röviden.Ez azért még nem az átállás kezdetét jelenti, ahhoz még kellene számomra több megerősítés Ázsiából.
    Azt hozzá tenném még, hogy kizárólag szubjektív véleményt írok, nem vagyok szakértő, de ezt már többször is jeleztem.
    Mondhatnám autó/motor az érdeklődési köröm.

  • 2017.10.28. at 00:51
    Permalink

    Kempelen, Kempelen, észrevetted, hogy rólad is szól a fáma!!!
    Aki annyira kicsinyes SENKI, hogy másik álnéven írogat, mert már nem meri felvállalni értelem hiányában saját magát az egy nagy NULLA a szememben.Elég is volt többet ne szólíts meg OK!!!

  • 2017.10.28. at 00:51
    Permalink

    [i]“Azokat minősíti a hozzászólásuk, akik ezt teszik, lassan oda jutok, hogy egyáltalán nem érdemes semmit se írni, mert mindig van egy OKOS aki elküld a pi…ba.Ez a színvonal errefelé sajna.” [/i]

    TZipikus. A nagy magyar tahó beköp valamit egy cikk alá valamiről, amit még nem is látott, majd amikor ezért -amúgy jogosan- lehülyézik, akkor megsértődik. Komoly baj van ott a fejben csalfaromlejó se..e partja.

  • 2017.10.28. at 00:51
    Permalink

    Rőzse apám, te vagy olyan korlátolt, mint az az encore gyerek. Ótvaros olajos kezű nyomorultként pont azt képzeled, mint az a szerencsétlen, hogy te láttad a világ összes autóját. Tudjuk Rőzse, az összes hülye szembe megy veled, csak te vagy a villamos.

    Remek cimbikre fogsz itt találni
    -Csalfa rómlejó
    -menőmanó
    -encore
    -vidi500
    -schrank

    tökéletes mintapéldányai a nagy magyar sötétségnek. Remekül fogjátok magatokat érezni, lehet tolni a 0 tapasztalaton alapuló nagy megmondásokat, a wikipédiáról fogalmatlanul összeollózott hülyeségeket és a nagy közúti hazudozásokat!

    Függöny fel, kezdődik az előadás!

    Ja, vannak itt még normálisak, a háttérben talán jókat vigyorognak a hülyeségeiteken. Ciao!

  • 2017.10.28. at 00:51
    Permalink

    És te mi alapján fikázol a fotelből tökfej? Nulla tapasztalattal a tarsolyodban inkább figyelni kellene, ahogy a nénik bácsik beszélgetnek. Ócska katalógushuszár vagy.
    Majd dobok egy húszast, de csak ha szépen lemostad az ablakot.

  • 2017.10.28. at 00:51
    Permalink

    Rőzse, ha így folytatod, világi cimborák leszünk. Nagyon nagy király vagy – ezt teljesen komolyan mondom. Csak tartsd ezt a formát, arra kérlek:)

    “Az, hogy milyen és mennyi hiba van egy márkánál és annak típusainál nem azt jelenti, hogy minden egyes darabbal sok hiba van.Nyilván rengeteg összetevője van a hibáknak, a gyártás során is nem csak a tervezésnél.”

    Első osztályú meglátás. Ezt én úgy írtam többször, hogy 1-1 személyes tapasztalat sosem mérvadó.

    Nem tudok mást írni, csak kikiáltalak a Nap Emberének. Ennyi. Nem fogok feleslegesen szövegelni, a kommented önmagáért beszél.

    (Amúgy mi ez a negatív hangvétel a francia autók irányába? Nem Európa-fan vagy véletlenül? Vagy már megkezdted az átállást?:)

  • 2017.10.28. at 00:51
    Permalink

    Milyen TESZT-hez CICAMÓKUS???
    Neked amit itt a szerző írt az teszt???Jézus Mária!!!
    Az én értelmezésemben csak bele ültem egy kicsit kategória!
    A neveddel máshova ne is írogass, mert pont ide való vagy!

  • 2017.10.28. at 00:51
    Permalink

    Örülj neki és használd egészséggel!
    Az, hogy milyen és mennyi hiba van egy márkánál és annak típusainál nem azt jelenti, hogy minden egyes darabbal sok hiba van.Nyilván rengeteg összetevője van a hibáknak, a gyártás során is nem csak a tervezésnél.
    Amit írtam, hogy rossz véleményem van a citromról és mondhatnám a fiatokat is vagy a renaultokat is, az hosszú évtizedek népi tapasztalatai alapján írtam, mert ez a szubjektív véleményem.Nem kell, hogy tetszen bárkinek is,de tolerálni azt mindenképp kellene, nem pedig elhordani minden féle hülyének a másikat.
    Azokat minősíti a hozzászólásuk, akik ezt teszik, lassan oda jutok, hogy egyáltalán nem érdemes semmit se írni, mert mindig van egy OKOS aki elküld a pi…ba.Ez a színvonal errefelé sajna.

  • 2017.10.28. at 00:51
    Permalink

    Nem nagyon értem a PSA jelenlegi stratégiáját. A Peugeot mintha sokkal nagyobb “kegyben” részesülne, a Citroent meg mintha hanyagolnák. Egyre szűkebb a modellpalettája, több aggastyán korú modellel. Az extravagancia ötvözése a retró elemekkel, ami a felszínen tartja a márkát. Nehogy a jövőben olyan durva forgatókönyv lépjen életbe, hogy a Dongfeng esetleg főrészvényessé lépjen elő, mert Zöldike totálisan összeomlik:)))

    Mindegy, Amerikába viszont menni akarnak és letarolni az ottani piacot. Hajrá!:)))

  • 2017.10.28. at 00:51
    Permalink

    A PSA-nál a legkevésbé a motorokkal szokott baj lenni. És arra vered magad, hogy egy Volvóban jó volt?:))) Gondolom, a Mazda3-ban is ugyanúgy jó. Majd ha egy francia kotlában ugyanezt megtapasztalod(ami mondjuk 10 évnél régebbi – mert az utóbbi időben azért komoly javuláson mentek keresztül), akkor legyen nagy a mellényed. Addig meg húzd meg magad.

    Az arcizmom sem rándult, mikor azt a toyotás ítéletet olvastam. Tudvalévő volt, hogy voltak olajfogyasztásban jeleskedő vvt-i motoros békalámpások. Ettől függetlenül az ítélet írója nem tűnt annyira felháborodottnak. Sokkal durvább kirohanások vannak pl. olasz vagy francia autótulajoktól – és persze sokkal nagyobb számban:)

    Az RX-8 problémája szintén köztudott, én is felhoztam már – ennek ellenére mégis lesz utódja az RX-8-nak. Ki érti ezt?:)

    A PSA meg azt a célt tűzte ki, hogy a “legzöldebb”(jaj) autógyártó szeretne lenni a közeljövőben. Normális ember ebből levágja, hogy a dízeleknek meg reszeltek. És akkor majd telesírhatod a kispárnádat:)

  • 2017.10.28. at 00:51
    Permalink

    Nekem 9 és fél évig volt Citroen Xsarám, mionden vizsgán simán átment anélkül, hogy hozzá kellett volna nyúlni előtte… Két dolgot kellett javítani, a kipufogót (fogyóeszköz, egy idő és rövid városi utak után természetes) és önindító (behúzómágnes miatt), ennyi idő alatt nem vészes. Most C4-esem van és ezt sem bántam meg!

  • 2017.10.28. at 00:51
    Permalink

    IQ vazze, olvass és tanulj:
    [url]http://nepitelet.hu/autok/toyota/corolla_1997/egy_corolla_sohasem_hagy_ott_-_csak_legyen_eleg_olajad_bele…/[/url]

    Nyilván majd jön csalfa és megmagyarázza, hogy ez is a világösszeesküvés része….

    Bizalomnövelő gyári motorcserék, á la Wankel Renesis….

    Dugja fel magának sok hülye a “megbízható” szívómotorját, ilyen egy PSA HDI-nél elképzelhetetlen lenne, kettő is szolgált nálunk svéd kasztniban, 0 olajfogyás 2x 180.000km alatt….

  • 2017.10.28. at 00:51
    Permalink

    Köszönjük az építő hozzászólást! Senki nem kérte hogy ilyet vegyél akár másfél akár 4 és fél millióért. A hozzászólásod csak téged minősít! Ennyit tudsz róla, ennyit tudsz hozzátenni a teszthez, gratulálok. Legközelebb maradj inkább csendben, a másfél milliót meg költsd el valami szétfingott, összetákolt, 500 ezerről visszatekert órájú 20 éves német prémium autóra. Arra vigyázz, hogy maradjon pénz a 20″-os boyracer felnikre és a Pista bácsi féle csiptuningra, narancssárga direkt légszűrőre, valamint jó sok Monster matricára, hogy összetartsák a rothadó kasztnit!

  • 2017.10.28. at 00:51
    Permalink

    Akkor Te sem azt vettél ezek szerint!
    Aki meg citromot vesz arra rásavanyodik, de nem baj mert OKOS és rákölti a gatyáját is 5-8 év után.
    Azt egyébként honnan veszed, hogy aki nem vesz citroent az tanulatlan bunkó???
    Az autó vásárlás IQ teszt! OMG ekkora fas…got!!
    Szerintem aki ilyent ír az a bunkó, oszt jó napot!Véletlen se vegyél Citroen-t, mert kinevetnek az OKOSOK :-DDDDD
    Egyébként meg amit először írtam az csak irónia, bocs nem tettem macska körmök közé, azért nem értetted.

  • 2017.10.28. at 00:51
    Permalink

    Az előző hozzászólásból is látszik, hogy az autóvásárlás egy IQ teszt. Én örülök annak, hogy tanulatlan bunkók nem vesznek Citroent.

Vélemény, hozzászólás?