Élőben sokkal dögösebb – itthon a BMW X1
Az új BMW X1-es bár alapból elöl hajt, mégis sokkal komolyabb autó elődjénél
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az idők bizony változnak. A BMW az új X1-essel meg elkészítette a Mini egyik leghasználhatóbb és legmenőbb változatát. Slágergyanús.
Bár a BMW kitartóan SAV-nak, azaz Sports Activity Vehicle-nek hívja X sorozatú szabadidő-autóit, de a család páratlan számú tagjai (X1, X3, X5) simán beillenek SUV-nak, a párosak (X4, X6) meg crossovernek. Sőt, mivel a legtöbbjüket már csak összkerékhajtással lehet kérni, így a konkurens modelleknél jóval potensebb „terepjárók” a BMW-k. Az új X1 bemutatója kapcsán a legfontosabb arról megemlékezni egy pár szóban, hogy egy évtized alatt mekkorát változik a piac. Az első X1-es 2009-ben jelent meg, de az előkészítése, a tervezése jóval korábbra datálódik. A termék jól fogyott, több mint 730 ezer példányt tudtak belőle eladni, és amikor a legkelendőbb volt, akkor 10 százalékos piaci részesedést is elért, ami azért nagyon komoly a fele árban mért, nem prémium konkurenseivel szemben.
BMW X1, 2015 - méretek
Hosszúság [mm] | 4439 |
Szélesség [mm] | 1821 |
Magasság [mm] | 1612 |
Tengelytáv [mm] | 2670 |
Csomagtér [l] | 505 |
Nyomtáv elöl/hátul [mm] | 1561/1562 |
Hasmagasság [mm] | 183 |
Aztán teltek az évek, megjelent az új Mini és a műszaki alapjain, az UKL platformon a BMW azóta több modellcsaládot is kihozott. Írtunk a 2-es Active Tourerről és annak még nagyobb Gran Tourer változatától is már. Vezetésük sokkal inkább minis, mint BMW-s, de ezzel nincs semmi gond. Az új X1 is ezt a bázist használja. Elődje jellegzetes bakancs formáját amiatt kapta, mert a nagyobb 3-astól örökölt műszaki alap központi eleme volt a hosszmotor-hátsókerékhajtás kombináció. Emiatt aztán akkora volt, amekkora. Nem úgy az új, ami valljuk be, autóépítés tekintetében sokkal egyszerűbb eset. Kicsit fáj kimondani, de ha a praktikumot nézzük, akkor az elsőkerékhajtás és a keresztmotor sokkal célravezetőbb, mert nemcsak olcsóbb gyártani, de jóval kisebb a helyigénye.
BMW X1, 2015 - műszaki adatok
18d sDrive | 20d xDrive | 25d xDrive | 20i s-/xDrive | 25i xDrive | |
Hengerűrtartalom [cm3] | 1995 | 1998 | |||
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | ||||
Váltófajta/-fokozat | manuális/6 (automata/8) | automata/8 | |||
Teljesítmény [LE (1/min)] | 150 (4000) | 190 (4000) | 231 (4400) | 192 (5000-6000) | 231 (5000-6000) |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 330 (1750-2750) | 400 (1750-2500) | 450 (1500-3000) | 280 (1250-4600) | 350 (1250-4500) |
Gyorsulás 0-100 km/h | 9,2 | 7,6 | 6,6 | 7,4/7,7 | 6,5 |
Végsebesség [km/h] | 205 | 219 | 235 | 225 (22)ß | 235 |
Fogyasztás - város/városon kívül/vegyes [l/100 km] | 4,9/3,7/4,1 (5,1/3,9/4,3) | 5,6/4,4/4,9 | 5,8/4,6/5,0 | 7,1/5,1/5,9 (7,6/5,6/6,3)* | 7,7/5,4/6,7 |
CO2-kibocsátás [g/km] | 109 (114) | 129 | 132 | 136(146)* | 149 |
Menetkész tömeg [kg] | 1430 (1470) | 1550 | 1575 | 1485 (1540)* | 1540 |
Ha megnézzük az új X1-es arányait, akkor feltűnik, hogy mennyivel rövidebb az orra az elődénél. Ennek ez az oka, így viszont veszteni igazából semmit nem vesztett a kocsi. Egy ilyen alapvetően családi használatra szánt kocsival amúgy sem feltétlenül a kanyarsebességek hajszolása a fő cél. Természetesen az első tengely előtti rövid túlnyúlás megmaradt, hiszen az évtizedes BMW stílusjegy, ahogy a hokiütő vagy a vesepár is. BMW X elem a háromlámpás orrkialakítás, így az X1-es is jól elkülönülő ködfényszórókat kapott, hogy ezzel is hangsúlyosabb legyen a szabadidő-autó jelleg. Szóval alapból elöl hajt, de rendelhető, illetve az erősebb változatoknál széria már az xDrive összkerékhajtás.
BMW X1, 2015 - árak
Változat | Ár (Ft) |
sDrive 18d | 9 605 000 |
xDrive 20d | 11 235 000 |
xDrive 25d | 12 550 000 |
sDrive 20i | 10 470 000 |
xDrive 20i | 11 110 000 |
xDrive 25i | 12 590 000 |
Az architektúra a Miniével rokon, de attól persze nagyobb. Az X1 legközelebbi testvére, egyben méretei miatt házi ellenfele is a 2-es Active Tourer, amivel azonos, 267 centis a tengelytávja, de picivel hosszabb nála. A vicc az, hogy az előd bár 276 centi volt tengelyek között, de mivel a motor hosszban trónolt, így az új változat utastere klasszisokkal tágasabb. Magasabb is 53 milliméterrel, így az üléspozíció is magasabb, de most van jó szinten, mert az előző generáció a kategóriában kicsit alacsony volt. Látványosan gyarapodott a hátsó lábtér, ami alapesetben is 37 milliméter többletet kapott, de az opciós tologatható hátsó ülésekkel ez akár 66 mm is lehet. Szegény leváltott X1-nek az igazi kegyelemdöfés a csomagtartója volt, ami itt már 505 literes, a 85 literes növekmény meg kovászos uborkaléből is sok.
A X1-es beltere a megszokott BMW-formákat kapta, itt a kisebb modellekre jellemző kétórás műszerfallal. Ami a szegmensből kiemeli, hogy máshol nem elérhető széria- és opciós felszereltség sorakozik. A listán szerepel a feláras LED fényszóró és az alapból járó állítható lengéscsillapítás, valamint a plasztik lapka helyett a szélvédőre vetített head-up display is. Mindezek és az über trendi forma persze nincsenek ám ingyen. A legolcsóbb (sDrive 18d) új X1 ára 9,605 millió forint. Hogy milyen olcsóbb autót kapni ennyiért, azt felesleges is idecitálni. A Mercedes-Benz GLA kisebb, de olcsóbb, az Audi Q3 gyengébb, de olcsóbb. Az X1 drágább a 2-es Active Tourerenél és a Gran Tourernél is, de ha szabad ilyet írni, már az ülőpróba alapján is komolyabb autó.
“legtöbbjüket már csak összkerékhajtással lehet kérni, ” reszletkerdes de ez nincs igy. Lasd x5 25d rwd es x3 18d rwd.ha a praktikumot nézzük, akkor az elsőkerékhajtás és a keresztmotor sokkal célravezetőbb, ” mas szempontbol is. Biztonsag, kiszamithatosag foleg telen ha leesik a ho. Amugy szep darab, picit en is sajnalom az rwd hianyat…