Miért kell az olajszintet ellenőrizni?

Van-e elég olaj a motorban?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Egyszerű, de nagyon fontos művelet a motor olajszintjének az ellenőrzése. Nem mindegy azonban, hogyan csináljuk.

Ha figyelemmel követjük az olajfogyasztás alakulását, időben tudomást szerezhetünk olyan problémáról, amely később akár súlyos károsodáshoz, ebből következően pedig nagy összegű javításhoz vezethet. A művelet nem túl bonyolult, de vannak szabályok, amiket be kell tartani. Az autóval parkoljunk vízszintes felületen, ha meredek, lejtős utcában lakunk, akkor keressünk a közelben ilyen helyet. Használat után mindig várjunk, mert amíg a cserénél előnyös a meleg olaj a gyors kifolyás miatt, addig a szintellenőrzésnél kell némi idő, amíg a kenőanyag mennyiség visszafolyik az olajteknőbe – ha túl hamar cselekszünk, téves lehet az eredmény. Nem hosszú időről van szó, például benzinkúton állva, amíg tankolunk és fizetünk, annyi elegendő (kb. 10 perc), és visszafelé jövet már pattintható is fel a gépháztető. Hasznos, ha a kutaknál rendszeresített nejlonkesztyűt húzunk, és nagyon vigyázzunk, mert ha ruhát piszkol az autó, csak időben érkezve tud segíteni egy tisztítószalon is, és erre nem mindig van lehetőség. A nívópálcát óvatosan húzzuk ki, és töröljük meg – erre a célra használható egy a csomagtartóban tárolt rongy, de téphetünk papírt a benzinkúton is. A tiszta pálcát dugjuk vissza, majd ismételten kihúzva figyeljük meg, hogy az olajfilm hol helyezkedik el a pálca alján, a jelzések között.
Ezek a jelzések többfélék lehetnek. Van, hogy csak két ponton belevágnak a fémbe, van, hogy rovátkával, akár szövegesen jelzik a minimum és a maximum szinteket, de a lényegen ez mit sem változtat. A két jelzés közötti mennyiség általában 1 liter kenőanyagnak felel meg, ez kisebb hengerűrtartalmú motoroknál azonban lehet 7-8 deci, míg nagyobbaknál akár 1,5 liter is – pontos adatokat az adott típusok műszaki leírásai tartalmaznak. Pótlásra akkor van szükség, ha a minimumon, vagy alatta jelez a pálca, és ekkor olyan viszkozitású olaj kerüljön a motorba, amilyet a legutolsó olajcserénél is kapott. Távol áll tőlünk a bántó szándék (és akinek nem inge, ne vegye magára), de lehetőség szerint óvakodjunk a kútkezelőktől, akik általában a legdrágább olaj megvásárlását fogják javasolni, a kelleténél nagyobb mennyiségben. A legtisztább helyzet, ha a csomagtartóban ott lapul egy literes flaska, és így pillanatok alatt, a szükséges minőséggel mi magunk kivitelezhetjük az utánpótlást.

Jó tanács, hogy hosszabb, nagy sebességű autópályás utazás előtt célszerű ellenőrizni a szintet, mert különösen a dízel autóknál fordulhat elő, hogy a városi étvágyhoz képest megemelkedik az olajfogyasztásuk – akár 1 liter is eltűnhet 1500-2000 km alatt. Ha normál használattal rendszeresen, állandó mennyiséggel fogy az olaj, az nem feltétlenül baj, vannak ilyen konstrukciók, ám amennyiben ez a jelenség megszűnik, az bizony problémát jelenthet. Ebben az esetben szinte borítékolható, hogy valamilyen belső tömítetlenség következtében üzemanyag kerül a rendszerbe, ami miatt az olajszint ugyan állandó értéket mutat, csakhogy az üzemanyag elpárolog, így az olajmennyiség csökken és elégtelenné válik a kenés – ilyen kalandot olcsón, motormegbontás nélkül megúszni gyakorlatilag lehetetlen.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 15:54
    Permalink

    Sajnos tényleg nagyon fontos az olajszint ellenőrzése, legoptimálisabb esetben érdemes havonta 1x megnézni a szintet, de én ennél azért tovább “haladnék”.. Érdemes nagyon odafigyelni az olaj minőségére is, mint pl.milyen a viszkozitása, mennyire “fáradt” már el az olaj stb. Erre van egy speciálisan kifejlesztett termék aminek az a neve, hogy Motorcheckup olajteszt. Bővebb infó: http://www.motorcheckup.hu vagy http://www.olajteszt.hu

  • 2017.10.31. at 15:54
    Permalink

    Ha otthon meg tudják javítani,akkor legalább nem kerül túl sokba.De állítólag a V6-os elég megbízható kis motor,legalábbis Alfákban dicsérik,ha jól tudom,Kappában is az a motor a 3,0 V6.

  • 2017.10.31. at 15:54
    Permalink

    Hát sok sikert hozzá,csak nincs nagy baj.Mindig pozitívan kell nézni a dolgot,a V6-ost még nehezebb lenne javítani,ott annyi hely sincs,mint a sor5-nél.Jó munkát!

  • 2017.10.31. at 15:54
    Permalink

    Igen,ezeknél a dieseleknél rendszeresen kell ellenőrizni,nekem is több helyen fel van ragasztva a matrica gyárilag,hogy minden 1000 km után ellenőrizzem a szintet.A probléma ott van nálam,hogy 3 helyen meg van törve a nívópálca útja(nem egyenes),ezért mire kihúzom,teljesen olajos az egész,már az agyamra megy esküszöm.

  • 2017.10.31. at 15:55
    Permalink

    Mi is csak akkor értettük meg, amikor rájöttünk, hogy rossz kép került a cikkbe 🙂 Nyugodjon meg, a világ, és benne a nívópálca nem állt a feje tetejére, ellenben köszönet az észrevételért. KZ

Vélemény, hozzászólás?