Mindig határozott, de óvatos mozdulattal húzzuk ki a nívópálcát. A végét soha ne tartsuk felfelé, mert ezzel az olaj a maximum jelzés felé kezd folyni, és pontatlanná válik az ellenőrzés
Ha figyelemmel követjük az olajfogyasztás alakulását, időben tudomást szerezhetünk olyan problémáról, amely később akár súlyos károsodáshoz, ebből következően pedig nagy összegű javításhoz vezethet. A művelet nem túl bonyolult, de vannak szabályok, amiket be kell tartani. Az autóval parkoljunk vízszintes felületen, ha meredek, lejtős utcában lakunk, akkor keressünk a közelben ilyen helyet. Használat után mindig várjunk, mert amíg a cserénél előnyös a meleg olaj a gyors kifolyás miatt, addig a szintellenőrzésnél kell némi idő, amíg a kenőanyag mennyiség visszafolyik az olajteknőbe – ha túl hamar cselekszünk, téves lehet az eredmény. Nem hosszú időről van szó, például benzinkúton állva, amíg tankolunk és fizetünk, annyi elegendő (kb. 10 perc), és visszafelé jövet már pattintható is fel a gépháztető. Hasznos, ha a kutaknál rendszeresített nejlonkesztyűt húzunk, és nagyon vigyázzunk, mert ha ruhát piszkol az autó, csak időben érkezve
tud segíteni egy tisztítószalon is, és erre nem mindig van lehetőség. A nívópálcát óvatosan húzzuk ki, és töröljük meg – erre a célra használható egy a csomagtartóban tárolt rongy, de téphetünk papírt a benzinkúton is. A tiszta pálcát dugjuk vissza, majd ismételten kihúzva figyeljük meg, hogy az olajfilm hol helyezkedik el a pálca alján, a jelzések között.
Kissé torz a szemléltető ábra, a nívópálca a valóságban sokkal hosszabb, de a lényeg az alsó részén található a minimum és maximum jelzésekkel
Ezek a jelzések többfélék lehetnek. Van, hogy csak két ponton belevágnak a fémbe, van, hogy rovátkával, akár szövegesen jelzik a minimum és a maximum szinteket, de a lényegen ez mit sem változtat. A két jelzés közötti mennyiség általában 1 liter kenőanyagnak felel meg, ez kisebb hengerűrtartalmú motoroknál azonban lehet 7-8 deci, míg nagyobbaknál akár 1,5 liter is – pontos adatokat az adott típusok műszaki leírásai tartalmaznak. Pótlásra akkor van szükség, ha a minimumon, vagy alatta jelez a pálca, és ekkor olyan viszkozitású olaj kerüljön a motorba, amilyet a legutolsó olajcserénél is kapott. Távol áll tőlünk a bántó szándék (és akinek nem inge, ne vegye magára), de lehetőség szerint óvakodjunk a kútkezelőktől, akik általában a legdrágább olaj megvásárlását fogják javasolni, a kelleténél nagyobb mennyiségben. A legtisztább helyzet, ha a csomagtartóban ott lapul egy literes flaska, és így pillanatok alatt, a szükséges minőséggel mi magunk kivitelezhetjük az utánpótlást.
Célszerű, ha mindig tartunk a kocsiban 1 liter tartalék motorolajat, amivel pótolható a használat közben tapasztalt hiány. Ez ugyanolyan minőségű, illetve viszkozitású legyen, mint az utolsó olajcserénél használt olaj
Jó tanács, hogy hosszabb, nagy sebességű autópályás utazás előtt célszerű ellenőrizni a szintet, mert különösen a dízel autóknál fordulhat elő, hogy a városi étvágyhoz képest megemelkedik az olajfogyasztásuk – akár 1 liter is eltűnhet 1500-2000 km alatt. Ha normál használattal rendszeresen, állandó mennyiséggel fogy az olaj, az nem feltétlenül baj, vannak ilyen konstrukciók, ám amennyiben ez a jelenség megszűnik, az bizony problémát jelenthet. Ebben az esetben szinte borítékolható, hogy valamilyen belső tömítetlenség következtében üzemanyag kerül a rendszerbe, ami miatt az olajszint ugyan állandó értéket mutat, csakhogy az üzemanyag elpárolog, így az olajmennyiség csökken és elégtelenné válik a kenés – ilyen kalandot olcsón, motormegbontás nélkül megúszni gyakorlatilag lehetetlen.
Sajnos tényleg nagyon fontos az olajszint ellenőrzése, legoptimálisabb esetben érdemes havonta 1x megnézni a szintet, de én ennél azért tovább “haladnék”.. Érdemes nagyon odafigyelni az olaj minőségére is, mint pl.milyen a viszkozitása, mennyire “fáradt” már el az olaj stb. Erre van egy speciálisan kifejlesztett termék aminek az a neve, hogy Motorcheckup olajteszt. Bővebb infó: http://www.motorcheckup.hu vagy http://www.olajteszt.hu
Ha otthon meg tudják javítani,akkor legalább nem kerül túl sokba.De állítólag a V6-os elég megbízható kis motor,legalábbis Alfákban dicsérik,ha jól tudom,Kappában is az a motor a 3,0 V6.
Hát sok sikert hozzá,csak nincs nagy baj.Mindig pozitívan kell nézni a dolgot,a V6-ost még nehezebb lenne javítani,ott annyi hely sincs,mint a sor5-nél.Jó munkát!
Köszönjük az észrevételt, pontosítottuk a szöveget, hogy ne adjon okot félreértésre.
Na ez már baj..Mi lehet a baj,hogy csak így hirtelen ez lett vele?
Igen,ezeknél a dieseleknél rendszeresen kell ellenőrizni,nekem is több helyen fel van ragasztva a matrica gyárilag,hogy minden 1000 km után ellenőrizzem a szintet.A probléma ott van nálam,hogy 3 helyen meg van törve a nívópálca útja(nem egyenes),ezért mire kihúzom,teljesen olajos az egész,már az agyamra megy esküszöm.
Mi is csak akkor értettük meg, amikor rájöttünk, hogy rossz kép került a cikkbe 🙂 Nyugodjon meg, a világ, és benne a nívópálca nem állt a feje tetejére, ellenben köszönet az észrevételért. KZ