Folyamatosan dorgál a szerényebb fogyasztásért
Fizetett hirdetés
Termékteszt: QStarz Eco Star GPS-es sofőrsegéd
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Sok mai autó pontozza a sofőr vezetési stílusát, a QStarz Eco Star korábbiakba is berakható, hogy segítségével fogyasztást csökkenthessünk.
Manapság minden és mindenki a takarékos vezetés felé tereli az autósokat. Nem csupán azért, mert az üzemanyagok drágák - hiszen nem is olyan nagyon drágák, mint voltak mondjuk 2,5 évvel ezelőtt, hanem azért is mert emissziót is csökkenteni kell illik, ha már az egész iparág abba az irányba megy. S bizony e gondolatmenet alapján hasznos minden egyes olyan kütyü, amellyel jelenlegi autónk fogyasztásából faraghatunk egy keveset. Ugyanakkor persze egyben meg is mosolyoghatjuk őket, hiszen a játszma úgyis fejben kell eldőljön. Azonban vegyük észre, ártani biztosan nem árt, ha valós időben, vezetés közben azonnal kapunk egy-egy értesítést, ha pazarlóan vezetnénk. Legyen csak egy túl dinamikus gyorsítás, netán egy gyorshajtás vagy egy intenzív fékezés. Mert az is pazarló ám, hiszen minek nyomtuk annyira a gázt, hogy aztán nagyot kelljen fékezni. Persze a gyakorlat más, mint az elmélet, nem mindig látható az, hogy mikor kell majd megállni, de törekedni azért lehet arra, hogy megjósoljuk, miként alakul előttünk a forgalom, miként vezethetünk a lehető legtakarékosabban.
A takarékos vezetés elsajátításában természetesen a legnagyobb segítség egy ezt célzó vezetéstechnikai kurzus lehet, de vannak egyéb eszközök is. Például a GPS-es, OBD-csatlakozós, biztosítói adatbázissal is összekapcsolt, s a vezetési szokás szerint akár casco-kedvezményt is adó Vemoco nevű rendszer, s itt az Eco Star, ami elsősorban azok számára lehet megnyerő, akik külön kijelzőn, már vezetés közben is folyamatosan és szívesen vennék az észrevételeket, hogy épp mit tehetnének jobban, takarékosabban, ugyanakkor nem szeretnék, ha mozgásuk, autójuk pozíciója folyamatosan nyomon követhető lenne, s rögzítődne. Utóbbi persze sokaknak hasznos lehet, de valljuk be, a Vemoco menetnaplót azért nem készít, s lopásvédelem szempontjából sem túl komoly az OBD-re csatlakozó, tehát a lehető legkönnyebben elérhető és eltávolítható eszköz.
Az is igaz persze, hogy az Eco Star nem tudja felvenni a versenyt a gyári rendszerekkel, ellenben utólag bármelyik autóba berakható. A készülékhez praktikusan nanopadszerű, műszerfalra tapasztó felület is jár, így könnyedén és kellően biztosan, ugyanakkor nyom nélkül eltávolíthatóan tudjuk rögzíteni a műszerfalon. A tápot szivargyújtóból kapja, de persze fixen is beköthető. A gyújtás levételére automatikusan kikapcsol, de ha épp nem vagyunk kíváncsiak a GPS alapú eszköz véleményére, akkor hangja, illetve akár a teljes készülék is kikapcsolható. Állítható az is, hogy mi mindenre figyeljen, 3D gyorsulásmérőjével értékelheti az elindulásokat, a fékezéseket, a kanyarodások erősségét, GPS-ével egy bizonyos tempó átlépésekor is figyelmeztethet a túl magas tempóra. Az mondjuk érthetetlen, hogy lassuláskor, a meghatározott tempót visszafele átlépve miért ismétli, de ez persze megszokható, akár meg is magyarázható: mutatja, hogy visszatértünk az elfogadhatónak tartott (beállítható) zónába. Praktikus, hogy induláskor figyelmeztet az övek becsatolására, s a keréknyomások ellenőrzésére. Bizony, utóbbin is sok múlik, ezer kilométerenként ajánlott megnézni a guminyomást, illetve akkor is beállítani, ha például nagy ritkán tele autóval közlekedünk.
Az Eco Star tanácsaira figyelő sofőr egy idő után nem csak a piros, "non eco" kezdetű üzeneteket kapja meg, hanem zöld felirattal a jóleső vállon veregetést is, például "eco start" elismeréssel. Az élesebb kanyarokra viszont akkor is jön a dorgálás, ha az amúgy épp az eco vezetést szolgálja, hiszen azért volt gyors a forduló, hogy előtte ne kelljen lassítani, a megszerzett mozgási energiát elveszíteni. A kanyarodáskori riasztásokkal természetesen más fontos dologra figyelmeztet, hogy maradjunk az úton, biztonságos tempóval vegyük az íveket. Az Eco Star sem csodaszer, de egy jó eszköz arra, hogy a sofőrt "kordában tartsa", folyamatosan a takarékos vezetés felé terelje. Ára 39 900 Ft a GPS Aréna webshopban.
Az eszközt rendszeresen használva, tanácsaira figyelve egy átlagosnak nevezhető 7-8 l/100 km fogyasztásból nem nehéz lefaragni 0,5 liternyit. A könnyedség miatt kerekítve, 400 Ft átlagos üzemanyagárral számolva az ECO Star ára 20 ezer km autózás után térül meg. Ennek függvényében mindenki könnyedén el tudja dönteni, hogy számára megéri-e a beruházás.
QStarz Eco Star - specifikáció
Méret | 56x56x80 mm |
Súly | 83 gramm |
Kijelző | 1,44" 65ezer szín LCD |
LED kijelzés | 2 színű (zöld: ECO, piros: nem ECO) |
Szenzorok | GPS és 3D gyorsulásmérő |
Tápellátás | DC 5V, 500 mA |
Tartozékok | Autós töltő, csúszásmentes nanopad |
Működési hőmérséklet | 0 - 60 °C |
5000-ért kapni a vaterán egy ELM327-OBD2-t (bluetooth) 1100 Ft-ért letöltöd hozzá a torque prof-ot aztán nem csak debil virágokat nézegethetsz, hanem pontos adatokat MINDENRŐL!
Vicc ez a kütyü!
Vagy inkább tölts le ingyen egy hasonló app-ot az okostelefonodra.