Az autósok közel ötöde életveszélyes abronccsal közlekedik

Téli gumik a hóban: teszteltünk és kommandóztunk is

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A tél derekán rendszerint megnézzük, vajon az autósok hány százaléka váltott téli gumira, most viszont a hó lehetőséget adott arra is, hogy megmutassuk, miért is fontos az.


A nonstopgumi csapatával évről évre jelentkezünk Téligumi Kommandóval, s ha van elegendő hó, közös Téligumitesztünket is kiegészítjük valódi havas méréssel. Utoljára három évvel ezelőtt, 2016-ban tudtuk hóban is megmutatni azt, hogy mit is tudnak az egyes abroncsok. Bár mi tudjuk, hogy a műgyantás, téli körülményeket szimuláló mérés a lehető legjobban sztenderdizált, az érdekesség kedvéért múlt héten is kivittünk hét garnitúrányi abroncsot a mogyoródi Tanpályához, hogy megmutassuk, mennyire veszélyes a nem az évszaknak megfelelő gumiabroncs. Ennek előkészületeiről már írtunk, most viszont jöjjön egy még lényegesebb kitekintés.
Hirdetés

Hiába az általunk is évente ismételt téligumiteszt, ahol az elrettentés kedvéért rendre megmutatjuk, hogy milyen tudást ad egy nyári gumi télen, hiába a rengeteg közlekedésbiztonsági felhívás, múlt heti felmérésünk, azaz idei Téligumi Kommandónk - persze messze nem reprezentatív - eredménye szerint az autósok csaknem ötöde nem az évszaknak megfelelő, ráadásul több mint harmada 5 évnél idősebb abroncsokkal autózik - a múlt héten tapasztalt havas körülmények között is. A felmérést akkor végeztük, amikor az utcákon, illetve a szemlézett bevásárlóközpontok parkolóiban az autók letakarítottságából egyértelműen látható volt az, hogy mely autó van használatban. A hóval borított, érintetlen, netán csak részlegesen letakarított autókat, illetve abroncsaikat nem vettük számításba.
Téligumi Kommandó 2019 - összesített és összevetett eredmények
2015. november 2016. december 2017. december 2019. január
Téli/nyári gumik megoszlása 70% / 30% 78% / 22% 78% / 22% 85%/15%
5 évnél idősebb abroncsok aránya 50% 24% 28% 38%
Prémium/olcsóbb gumimárkák aránya 66% / 34% 58% / 42% 68% / 32% 52%/48%
Átlagos profilmélység 5,3 mm 5,7 mm 5,4 mm 5,6 mm
(Forrás: nonstopgumi.hu; Használtautó.hu)
Három helyszínen, valamivel több mint 100 autó abroncsát néztük át, s összesített eredményként azt láthattuk, hogy az autók 82 százalékán téli, 3 százalékán télen is megfelelő(nek mondott és vélt) négyévszakos, míg 15 százalékán nyári gumiabroncs található. Még ennél is aggasztóbb, hogy a gumik 38 százaléka 5 évnél idősebb, ami a téli abroncsoknál már komoly kompromisszumot jelent. Az olcsóbb, budget abroncsok aránya minden eddiginél jelentősebb, 48 százalékos a felmérésünk szerint, míg az átlagos profilmélység 5,6 mm, ami jelentősebb, mint legutóbbi, 2017 decemberi szemlénkkor.
Téligumi Kommandó − területenkénti eredmények, 2019. január
Budapest Dunakeszi Szentendre
Téli/nyári gumik aránya 74% / 26% 90% / 10% 97% / 3%
5 évnél korosabb abroncsok aránya 60% 26% 45%
Prémium/olcsóbb gumimárkák aránya 60% / 40% 58% / 42% 40% / 60%
Átlagos profilmélység 4,2 mm 6,1 mm 6,4 mm
(Forrás: nonstopgumi.hu; Használtautó.hu)
Területi eltéréseket idén is bőven tapasztalhatunk: Budapesten láthattuk a legjelentősebb nyári és négyévszakos arányt, s az átlagos profilmélység is messze elmaradt a Dunakeszin és Szentendrén tapasztaltaktól. Hangsúlyozom, láthatóan használatban lévő autókról van szó. Egy, az életből kiragadott példa, hogy van szülő, aki a havas úton is képes volt nyári gumis autóval óvodába vinni gyermekét. Amivel persze a legnagyobb baj, hogy az autó védettségén kívül esők, a gyalogosok életét veszélyezteti leginkább. Fontos hangsúlyozni, hogy

hiába a hétvégi enyhülés, hajnali fagyok és akár havazások e héten is várhatók, ezért továbbra sem mindegy, hogy milyen gumikon autózunk!


Mennyire rossz egy nyári gumi télen?
Szokás szerint megmértük, nem csak az őszi Téligumiteszten és a havas-jeges utat modellező műgyantán, hanem most valódi hóban is. Igaz, hozzá kell tenni, hogy hóban akármennyire is törekszünk rá, messze nem lehet olyan egységes körülményeket teremteni, mint a locsolt műgyantán. A hó állaga, tapadása nagyon markánsan változik a hőmérséklet függvényében, továbbá a letaposás mértéke is módosul a teszt során. Mindenesetre azt már a havas hét első napján eldöntöttük, hogy tesztelünk ismét, kedden mínusz 5 Celsius fokon már végeztünk is néhány mérést, kivétel nélkül használt abroncsokkal, két Octaviával és az én Toyota Priusommal, azokról már be is számoltam. A komolyabb teszt viszont a hét derekán következett, amikorra jött még némi hó. Míg az őszi teszten műgyantán rendre sík úton fékezünk, a keddi mérést egy jelentősebb lejtőn szűz hóban, majd a szerdait egy enyhébb lejtőn, letaposott havon tudtuk elvégezni (enyhébb időben, mínusz 1-2 Celsius fok hőmérsékleten). Az eredmények már csak emiatt is szórnak, de a legfőbb üzenet változatlan:

havas, jeges úton a nyári gumi három-négyszeres fékutat ad.


Ha már teszteltünk, a használt (10 éves) nyári abroncs és az etalonnak tartott őszi tesztgyőztes (Continental WinterContact TS860) téli gumi mellett egyéb szetteket is megnéztünk. Az őszi teszten legrosszabbnak talált télit (Kormoran Snow), a legjobb eredménnyel végzett négyévszakost (Goodyear Vector 4Seasons Gen 2), a Michelin új Alpin 6 téli gumiját, s az egész évben biztonságosan használhatónak mondott Michelin Cross Climate+ gumit és annak tavaly érkezett kihívóját, a Bridgestone Weather Control A005-öst is megmértük - egységesen 205/55 R16 méretben. Mivel a teszthez a Tanpályától kölcsön kapott Skodákon is Michelin abroncsok vannak, azokat is megnéztük, mindkettőn 2017-es, de alig több mint egy éve felszerelt garnitúra volt, az egyiken CrossClimate+, a másikon Alpin 5. Mivel utóbbit csak télen használták, kevesebbet futott, de a CrossClimate+-ban is csupán 30 ezer kilométer van (ami persze nem kevés egy év alatt), profilmélysége még 5 mm feletti.
A havas mérés nem hazudtolta meg a műgyantásat, a legrövidebb (15,8 méteres) fékút a korábbi tesztünk szerint is legjobb Continental téli gumival adódott, a Michelin Alpin 6 minimális lemaradással követte, s a nyáron is kiváló CrossClimate+ is meglepően jól szerepelt - vadonatúj garnitúrájával 1 méteres többletet sem adott a 40 km/óráról indított havon fékezésnél. A téli gumi alapú, nyáron, kánikulában csak kielégítőnek bizonyult Goodyear Vector 4Seasons Gen 2 már két méter többlet fékutat adott a legjobb eredményhez mérten, a használt Michelin Alpin 5 pedig már 3,2 métereset, hozzá képest az őszi teszten a legrosszabb télinek tartott, de új Kormoran Snow mindössze 10 centi többletet kért. A nagy lemaradások pedig innen következtek. A Bridgestone új - a CrossClimate+-hoz hasonlóan nyári gumin alapuló - négyévszakos abroncsa ugyanis további 1,5 métert gurult még a megállásig, amivel a legjobbhoz mért többlete már 4,4 méter. Utóbbi sem szerencsés, hiszen autóhossznyi különbségről van szó, de az egy esztendős CrossClimate+ már csaknem kétszeres, 31,3 méteres fékutat adott, a használt nyári pedig közel háromszorosat. Utóbbi kettő eredmény, a 15-30 méteres többlet fékút (40 km/óráról!) az, ami már nemigen tűnik vállalhatónak.
Hiába jó újonnan a Michelin CrossClimate+, a valamivel több mint egy éves abroncs által nyújtott teljesítmény olyannyira lehangolónak, értsd, balesetveszélyesnek mutatkozott, hogy annak, aki hóban is kíván autózni, felénk továbbra is erősen ajánljuk a téli-nyári gumiváltást. Továbbá persze az 5 év utáni cserét is erősen javasoljuk, tapasztalataink és méréseink szerint fontosabb utóbbit tartani, mint egy-egy prémiummárkához ragaszkodni. A teszteket persze érdemes megnézni, s akár a dobogóról, akár a mezőny elejéről választani. Örök igazság, hogy egy korrekt gumigarnitúra ára mindig szerényebb, mint a legkisebb koccanás helyreállítási költsége, ráadásul a nem megfelelő abroncson akár életek is múlhatnak. Ezért elszomorító látni a hóban is nyári gumival autózókat, akik egyértelműen ön- és közveszélyesek.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2019.01.14. at 15:40
    Permalink

    Ez is megerősített abban, hogy a Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 négyévszakos gumi a helyes választás, így már rajta figyel a felnin, és várja ,hogy a kocsira kerüljön. 3-4 év alatt nullára írom és jöhet a következő friss fejlesztésű új gumi.

  • 2019.01.14. at 21:28
    Permalink

    A crossclimate a 2. télen nem tűnt annyira vészesnek nekem, de mivel nyáron eladtam az autót gumival együtt, nem tudom meg, hogy milyen lett volna most az Alpok keleti felén. Amit hozzátennék, mint rossz tapasztalat, hogy a rendkívül rohadó mazda5 hátsó kerékagyával úgy összeérett két év alatt az acél felni, hogy meglazított csavarokkal padkára fel-le hajtás és durva fékezés után sem tudtam leszedni … Karosszériás haver szerint 10 kilós samuval kellett volna a gumit motiválnom, lejött volna. Én a felnit meg az agyat nem akartam bántani, így a négyévszakossal voltam kénytelen eladni az autót 😛
    Egyébként életem egyik legrosszabb autós élménye 10 centis latyakban történt Pesten, a kulcsos autóval enyhe lejtőn 40 km/h-ról nem volt elég kb. 50 méter megállni. A garázsmester elfelejtette lecseréltetni a gumit, én meg nem néztem rá indulás előtt, siettem. Szerencsére a dudát hallva mindenki félreugrott a tömött zebrán, simán átcsúsztam rajta + 10 méter …

  • 2019.01.16. at 19:28
    Permalink

    Én kötelezővé tenném a téligumit.Azért,mert életet ment.
    Akinek nincs ne autóval közlekedjen télen.
    Ha autóra fussa,fussa 120 ezerért téligumira négy-öt évre leosztva ez évi 30.

Vélemény, hozzászólás?