Magas nyomású mosóval néhány perc alatt letolható a téli sómaradék az autó alsó és felső részéről egyaránt
A meteorológusok előrejelzése alapján már stabilan 10 fok fölötti nappali hőmérsékletre számíthatunk, azaz lassan következhet a téli gumik nyárira cserélése, de az autók tavaszi rendbetételét már a szervizektől, gumiszerelőktől függetlenül is el lehet kezdeni. Az első lépés egy kiadós mosás. Akinek van módja otthon, annak elegendő egy jó nyomással rendelkező slaug, melynek a végére érdemes szűkítő adaptert tenni, hogy a víz azon keresztül nagy nyomással érkezzen. Már utóbbival is közel olyan jól le lehet mosni az autót, mint a kompresszoros, magasnyomású mosókkal. A munka menete azonos, a karosszéria felső, azaz látható részéről a mocsok zöme letolható a nagy nyomású vízzel, de elsősorban nem is ez a lényeg, hanem a kerékjáratok és az padlólemez alsó felének megtisztítása, ott ugyanis minden bizonnyal megült a téli úttakarításhoz használatos, erősen korrodáló hatású útszóró só.
Fontos a kerékjáratok és a padlólemez megtisztítása, a kosz ugyanis ezen helyeken is meg tud ülni
Az autó aljának és kerékjáratainak, ajtóréseinek tisztításához kifejezetten irányítható vízsugárra van szükség, ezért a gépi mosók látogatása nem sokat ér a tavaszi „nagytakarításhoz”. Ha a szennyeződés zöme lejött a nagy nyomású sugárral, a további, a lemezeket még jó eséllyel borító, de már vékony koszréteg eltávolításához nem kell más, mint egy vödör víz és egy kefe. Az autósamponnak sok értelme nincs, előfordulhat, hogy a szer nem fényesebbé, hanem pont ellenkezőleg, hosszú távon mattá teszi a fényezést. A kefés mosás már épp elég simogatás az autónak, ám sajnos ilyenkor szembesülni a friss, apró karcokkal is. Nem kell ezektől sem megijedni, zömük (mint később kifejtjük) könnyen eltávolítható.
Sajnos nincs mindenhol magyar nyelvű magyarázat, de utolsó lépésként mindenképp tiszta vízzel öblítsünk. Nem kell feltétlenül nagy nyomású mosóhoz fordulni, a házi slaug is alkalmas az autómosáshoz, utóbbihoz szűkítőt érdemes használni a nyomás növelésére
Mivel a kefés mosás után is óhatatlanul maradhatnak porszemek a karosszérián, érdemes egy utolsó öblítést is bevetni, majd jöhet a mosogatás utolsó fázisa, a törölgetés. Ehhez tiszta, erre a célra forgalmazott, jó nedvszívó képességű autótörlő-rongyot érdemes használni, ilyennel néhány facsarással szárazra törölhető az autó. Közben nyilvánvalóvá válik, ha esetleg friss karcok bújtak meg a koszréteg alatt. Nem nehéz ilyet beszerezni, a zömük annyira apró, hogy csak tiszta autón látszik, de bizony előfordulhat, hogy a parkoló autón komolyabb nyomokat is hagynak a manőverezésben nem kellően jártas autóstársak.
Látványos sérülések is könnyedén eltávolíthatóak akár saját kezűleg is
Közvetetten, ronggyal vagy szivaccsal kell felhordani a pasztát a fényezésre, ott pedig körkörös mozdulatokkal kell eloszlatni az anyagot, mellyel csiszoljuk a lakk legfelső rétegét
Nem kell azonnal fényezőhöz rohanni, ha nem mély a karcolás, akkor ugyanis az akár otthon is eltávolítható, nem másként, mint a fényezés egy részének lecsiszolásával. Na, ne smirglire gondoljunk, hanem erre a célra rendszeresített polírpasztára. Egy tubus néhány ezer forintos tétel és akár éveken keresztül, temérdek karcolás, horzsolás eltávolításához jó. A különféle paszták használatai utasítását minden esetben érdemes elolvasni, de általában azonosan használhatók: csakis teljesen tiszta, pormentes és száraz karosszériára szabad felvinni őket. A kencét a polírozáshoz használatos speciális szivacsra vagy az ad hoc módon bevetett (műszálmentes, pamut) ronggyal és körkörös mozdulatokkal, finom csiszolással kell felvinni. Rendszerint munka közben is látható, hogy mikor tűnt el a sérülés, de előfordulhat, hogy a megszáradt anyagot (egy másik, tiszta ronggyal) letörölve kell belátni: ismét neki kell futni a műveletnek. Természetesen létezik olyan karcolás, ami nem távolítható már el, ha ugyanis már fényezetlen felület tűnik elő, annak orvoslásához szakemberre van szükség. Érdemes továbbá látni, hogy a végletekig nem polírozható a fényezés, előbb utóbb a teljes réteg le fog jönni, akkor pedig már csak a fényező segíthet.
Ennyire a polírozástól sem mattul meg a fényezés, de ha veszít fényéből, akkor wax felvitelével ilyenné, majd a megszáradt felület tisztára törlésével csillogóvá tehető. Ha véletlenül a fényezetlen műanyagokra is jut a viaszból, azokról nedves ronggyal törölhető le
Komolyabb sérülés polírozása után ijedtségre adhat okot a felület mattá válása. Ettől sem kell kétségbe esni, így legalább mindenképp rá van kényszerítve az autós a fényezést óvó és csillogóbbá tevő wax, azaz autóviasz felvitelére. Ez hasonló a polírpasztához, csak kevésbé szemcsés, kevésbé karceltávolító anyag. Szintén teljesen tiszta karosszériára kell felhordani, majd száradása után, tiszta ronggyal letörölni. Nem csak ragyogóbbá, a szennyeződéseknek és a legapróbb sérüléseknek ellenállóbbá teszi a karosszériát. A fényezett műanyag elemeken is bevethető, ám a fényezetleneket érdemes elkerülni vele, azokról ugyanis csak nedves ruhával távolítható el.
Meggyőző a végeredmény, aki korábban nem látta a sérülést, annak már nem tűnik fel az egy-egy megmaradt nyom
A cikk illusztrálásához magunk is végigjártuk a lépcsőket, mosással, polírozással, a polírozott felület waxolásával együtt nem egész 1 óra alatt tüntettünk el néhány apróbb karcolást és egy komolyabb parkolási hibából eredő horzsolás-dömpinget egy tesztautóról, amit úgy döntöttünk, jobb állapotban adunk vissza, mint ahogy megkaptuk. Az eredmény csaknem tökéletes, a lemezfelületek hajszál-karcolásait nyom nélkül tudtuk eltávolítani, az első lökhárító korábban első pillantásra is üvöltő karcolásai pedig olyan szintűvé apadtak, hogy most már kifejezetten keresni kell azt az egy-egy pontot, ahol már a sérüléskor eltűnt a festék vagy, amelyeknél a túlzott mattulás miatt nem dörzsöltük tovább a felületet.
Egy tubus polírpasztával, autóviasszal és néhány jó ronggyal (akár kiselejtezett pamut-trikóval, frotír-zoknival) újszerűvé varázsolható a karcos fényezés
Kétség kívül jóleső érzés a sérülések eltávolítása, a viasszal felfrissített fényezésű autó ráadásul könnyedén keltheti a „csaknem új” érzetet. Ráadásul a fényezésen dolgozva van idő az ajtók, ablakok nyitva tartásával az utastér alapos átszellőztetésére, azaz a télen bent ragadt nedvesség kiszárítására is. Ha a karosszéria már ragyog, nyilván senki sem hagyja koszosan az utasteret sem, és ellenőrzi a legalapvetőbb üzemi folyadékokat is, azaz a hűtővíz, a motorolaj és az akkumulátor savjának szintjét – bár kötve hiszem, hogy cikkünk olvasóinak épp ezeket kellene magyarázni…
Tisztelt Katona úr !
Érdeklödni szeretnék mely azon szerek amivel eltüntette a karcokat.
Illetve mennyire tartós ezzen termékek alkalmazás?
Ha tudna küldeni egy linket ahol lehet rendelni ezzen termékeket azt megköszöném ha erre az email cimre elküldené: [email protected]
A segitökész válaszát elöre is köszönöm.
Tisztelt sza926!
Ami fontos, az a polírpaszta, jelen esetben a Farécla G3, mely kézi, gépi polírozással is alkalmazható. Komolyabb autósboltban vagy erre a termékre keresve az interneten keresztül is meg tudja venni. A másik kettő csak a karosszéria fényezésének ragyogóbbá tételére szolgál, erre tapasztalatom szerint kisebb-nagyobb sikerrel mindegyik erre a célra szánt termék megfelel.
Üdvözlettel,
Katona Mátyás
Hello Doki!
Köszönöm a kiegészítést! Teljesen egyetértek, télen is fontos az alsó mosás, nem csak a látható, hanem különös figyelemmel a nem is annyira szembetűnő helyeken, mint például alul, illetve a kerékjáratokban!
Télen is felhívtuk erre a figyelmet, bár azt hiszem nem lehet elégszer! Most a napsütésben tényleg nem nagy teher, inkább kellemes időtöltés.
Üdv,
Katona Mátyás
Hello,mindenki.Jo a cikk,de szeretném kihangsulyozni az auto aljának alapos lemosását a só és sártol.A sár magában tartja a vizet sokáig és alatta hamarabb kezd rohadni.Én télen is többször lemosom a kocsi alját a sótol higyjétek el megéri,mert a lakatosmunka sokba kerül. Egy tipp:én a kocsi egyik oldalával felállok két potkerékre igy könnyebb hozzáférni az aljához.Jo karbantartást! Doki,Gyálrol.