Új autó vásárlásakor megéri a gyári etanolos verziót választani. Feláruk jelentősebb ugyan, mint az utólagos átalakítás, ám a gyári felkészítés alaposabb és nem utolsó sorban garanciális
A gazdasági helyzet, a szinte folyamatosan dráguló üzemanyagok rákényszerítik az autósokat, hogy olyan alternatív lehetőségek után kutassanak, amelyekkel finanszírozható szinten tartható a gépkocsi használata. Bár egyre gyakoribbak a tisztán villanymotorral hajtott típusokról szóló hírek és
bemutatók - az idei
Év autója címet is ilyen autó nyerte -, egyelőre szó sincs belátható időn belüli áttörésről. A hétköznapi ember problémájára jelen helyzetben kétféle orvosság, vagy ha úgy tetszik, „gyógyhatású készítmény” létezik: az
autógáz és a
bioetanol – most az utóbbiról lesz szó. A legfontosabb alapszabály, hogy ha nem gyárilag etanol üzemre felkészített modellel rendelkezünk (pl. Saab BioPower, Ford FlexiFuel, stb.), akkor
csak a saját felelősségünkre kísérletezhetünk, hiba esetén, ha az E85 használata bizonyítható, ugrik a garancia.
Növényi eredetű az E85, itthon is készül, kukoricából
Az etanollal kapcsolatban a jelszó leginkább a
környezettudatosság, ez után következhet a gazdaságosság, a tuning rajongóit azonban most ki kell, hogy ábrándítsuk, mert az homlokegyenest másik műfaj, és semmi köze a takarékosabb üzemeltetéshez. A bioetanol növényi alapon (pl. kukoricából) előállított alkohol, és használata során a növények által megkötött szén-dioxid kerül vissza a levegőbe – egy E85 üzemű autónak tehát nem véletlenül sokkal kedvezőbbek az emissziós értékei, és ez lenne valójában az imént említett környezettudatosság elmélete. A gazdaságosság már keményebb dió, mert az alkohol tulajdonságai nem egyenértékűek a benzin jellemzőivel, ami a gyakorlatban azt eredményezi, hogy egyező teljesítmény eléréséhez kb. 20-30 százalékkal több etanol elégetésére van szükség. Kvázi hiába olcsóbb az E85 a kutakon, a magasabb fogyasztás miatt nagyobb mennyiséget fogunk tankolni.
Apropó, tankolás! Az alkohol alattomos ellensége a víz, és a kémia hajlamos megtréfálni minket: amíg a víz a benzinnel nem keveredik, és ülepítéssel kivonható, addig az etanollal bizony könnyen vegyül, és nem távolítható el. A bioetanol üzemanyag gyártása során megvan a speciális eljárás ahhoz, hogy a töltőállomásokra - szakzsargonnal élve - száraz nafta kerüljön kiszállításra. Ám ettől függetlenül előfordulhat, különösen a kis forgalmú kutaknál, hogy a tartályban lecsapódó pára az üzemanyagba kerül. A megoldás egyszerű, lehetőség szerint olyan helyen tankoljunk, amely nagyobb forgalmat bonyolít, és gyakran kap szállítmányt.
Régóta kínál etanolos verziókat a Saab. A használtak között is érdemes ilyet keresni
Egyre több benzinkúton kapható E85, tavaly drasztikusan nőtt az etanol-fogyasztás hazánkban
Miért is baj, ha víz kerül a bioetanolba? Két problémára világítanánk rá, egyrészt a motor működését megzavarja a rosszabb minőségűvé váló tüzelőanyag, másrészt drága alkatrészek károsodhatnak, köztük elsősorban az üzemanyag-szivattyú. Manapság az úgynevezett tankszivattyúk terjedtek el, amelyeknél kenő-, valamint hűtőszerepet is betölt az üzemanyag, de lényegesebb, hogy a réz elemek korrodálódhatnak a víztől. Itt teszünk említést egy másik anyagról is, az etanollal sokszor kevert metanolról, amelynek - az etanollal ellentétben - káros hatásai közé tartozik a gumi és műanyag alkatrészek gyors tönkretétele. Értendők itt az üzemanyag-ellátórendszer tömítései, vagy éppen a műanyagból készült szívócső, ahová szintén eljuthat az üzemanyag gőze. Más nehézségekkel érdemes ugyancsak tisztában lenni, például tekintsük át röviden, miben tér el egymástól a benzin és a bioetanol. Az E85 15 százalékban tartalmaz benzint, aminek két fő oka van: a benzinhez képest
az etanol kenőképessége elhanyagolható, márpedig a motor tervezésénél kalkuláltak ezzel a képességgel, továbbá itt kerül a képbe a
hidegindítás problémája. A tavaszi, kellemesen 15-16 Celsius fokos levegő az alkoholos autóknak már téli hideget jelent, és ahhoz, hogy ne küszködjön a motor a beindulásnál, jelentős többletüzemanyagra van szüksége – ennek kompenzálásában jelent segítséget a benzin.
Létezik olyan autó, ami átalakító nélkül is bírja az etanolt, a legtöbb esetben viszont szükséges az utólagos áthangolás
A bioetanolos közlekedésnek háromféle változata van. A legkényelmesebb megoldás a
gyári konstrukció, ahol eleve úgy alkottak meg mindent, hogy az autó maradéktalanul megfeleljen a vegyes üzem kívánta feltételeknek. Ilyen motornál tetszés szerint tankolhatunk benzint és/vagy E85-ös üzemanyagot, a vezérlés (ami a lelke az egésznek) mindig felismeri a keverési arányokat, és az összes paramétert önmaga állítja a lehető legideálisabban. Ehhez képest óriási különbség, ha a saját szakállunkra, a normál benzinüzemű autónkat kezdjük el benzin-E85 keverékkel tankolni, bármiféle
átalakító nélkül. Tévhit, hogy az alkohol miatt majd komolyan megugrik a teljesítmény, illetve csökken a fogyasztás, ne higgyünk a városi legendáknak, inkább próbáljunk logikusan gondolkodni. Először is, ahány autó, annyiféle konstrukció, és nehéz általánosítani a tutit, mint ahogy ugyanazt a gyógyszert sem vesszük be hasfájásra, csak azért, mert másvalakinél jó volt fejfájásra. Másodszor, a fogyasztás nem fog csökkenni, azon egyszerű fizikai okból, hogy az etanol égéshője alacsonyabb a benzinnél, tehát máris visszatértünk a cikk elején említett 20-30 százalékos mennyiségi többlethez. Anyagi értelemben ettől még spórolhatunk, értelemszerűen azt az összeget, ami a benzinhez viszonyított árelőnyből megmarad a többletmennyiség árának levonása után - ne legyenek illúzióink, nem lesz komoly összeg. Végül az E85-üzem harmadik változata a
kettős üzemre átalakított autó, de csodát ettől sem érdemes várni. Az átalakításnak két csoportja van, a mechanikus és az elektronikus, viszont előre lelőjük a poént, a dolognak akkor van értelme, ha a kettőt összefésülik. Költségét tekintve 60 ezer forint körüli összeget emészt fel a készlet megvétele, illetve a beszerelés, így első körben ennek kell „kitermelődnie”, majd ezt követően jöhet a megtakarítási korszak.
Nem feltétlenül olcsóbb, de a benzinhez mérten mindenképp kevésbé környezetszennyező etanollal autózni
Mechanikus átalakításnál elsősorban a befecskendező fúvókákat cserélik nagyobb áteresztőképességűekre, a gyári üzemanyag-szivattyúk általában megfelelnek a célnak. Az elektronikus átalakításnál a motorvezérlő kap új szoftvert, hogy az új szempontoknak megfelelő mennyiség legyen befecskendezve - itt jelentkezik az első probléma, mert más értékek vonatkoznak az E85-re, és más értékek a benzinre, ezért ajánlott az együttes átalakítás. A
keverési arányokon nagyon sok múlik, és szélsőséges esetben, ha túl szegény a keverék, tönkretehető a katalizátor. Mivel jelentősen megemelkedik az égés hőmérséklete, magasabb lesz a kipufogógáz hőmérséklete is, amely tartós használattal maradandó kárt tehet a katalizátorban, konkrétan a kerámia hordozóanyagban. Ugyancsak
kulcskérdés az előgyújtás. A nem megfelelő menetteljesítmények magyarázata, hogy nem jó az előgyújtás beállítása: etanolos üzemben 5-8 fokkal nagyobb előgyújtási szög lenne ideális, csakhogy ezt a vezérlések 90 százalékában nem lehet állítani! Az utólagos átalakító készletnél csak a befecskendezési mennyiség változtatható (mert ugye etalonból többre van szükség, mind benzinből), ez pedig kevés a teljes boldogsághoz.
Ha ilyen tanksapka van az autón, akkor biztosan tölthető bele E85
Mik tehát a legfontosabb tanácsok? Tegyünk rendet a fejükben, vázoljuk fel, mit is szeretnénk valójában, és ne levegőbe beszélt információkra alapozzunk. Szánjunk elegendő időt a kísérletezésre, az autónak legjobban megfelelő keverési arányok kitapasztalására, és
ne feledjük, a kettős üzemmód lehetősége maradjon meg, hiszen még nincs minden sarkon E85 vételezési lehetőség. A spórolás mértékét is módjával kezeljük, vegyük a fáradságot a pontos kalkuláláshoz, de mindenekelőtt fogadjuk el, hogy a bioetanol használata elsősorban környezettudatos döntés.
Tisztelt ipi! Csak azt tudom Önnek javasolni, amit a cikkben is írtam, hogy egyéni kísérletezéssel kell saját tapasztalatokra szert tenni. Csak így tud pontos méréseket végezni a fogyasztással kapcsolatban, ahogy a különböző keverési arányok hatásai is autótípustól, motortól (vezérlő egységtől) függő tényezők. Ha kipróbál néhány variációt, látni fogja, hogy az Ön Lacetti-je miként reagál az E85 üzemre, mik a kompromisszumok, és azt is, ez kifizetődő-e az Ön számára. Javaslok egy 30/70 keverési arányt kezdésnek az etanol javára, és nézze meg, mit tapasztal. Üdv: KZ
Tisztelt Krepsz Zoltán.
2007 lacettim van 1.4 16v,8l/100km.Azt szeretném kérdezni,hogy ön szerint érdemes-e E85-öst tankolnom.Elöre is köszönöm a válaszát.
2010 elején kezdtem el tankolni egy 92-tes Accord-ba, akkor még átalakító nélkül, max 50%-os arányig. Júniusban kapott a gép egy átalakítót, azóta igazából nem látott benzint 🙂
Vezetek egy blogot is a teljes történetről:
http://e85-project.blog.hu
Elég sokat olvastam és tapasztaltam már a témában – tudom, nagyképűen hangzik 😛 – és azt kell mondjam, a fentebbi hozzászólásokban említett extrém túlfogyasztás kis hengerűrtartalmú kocsiknál sajnos törvényszerű, főleg hidegben, rövid távokon.
Meghibásodással eddig saját kocsin nem találkoztam (~18 000 km alatt), egyedül egy szűrő eltömődésem volt, ami lássuk be nem meghibásodás. A szűrőnek az a dolga hogy elduguljon, ha sok retket kap.
Megtérülés: nálam 25-30% körüli túlfogyasztás jelentkezik, hozzátenném nem a legkorszerűbb átalakító van a kocsiban, és a Honda motorok általában ilyen extra fogyasztással reagálnak.
Mióta szemtelenül kicsi lett a rés a benzin és az E85 ára között, már nem igazán beszélhetek megtérülésről, igyekszem inkább egy környezetbarát és viszonylag olcsó motortuningnak felfogni a történetet.
És akkor a zöld dolgokról. Van itt a hozzászólók között is egy sötétzöld kolléga. Tőle kérdezném, és azoktól, akik szerint az E85 tönkreteszi az élelmiszeripart és az egekig emeli az árakat.
Ha elfogy az olaj, szerinted mi lesz a mezőgazdasággal?
Ugye, hogy érdemes kicsit késleltetni a dolgot?
Akkor meg ha teheted, benzin helyett használj etanolt.
Én gondolkodtam,hogy kipróbáljam e,de aztán úgy gondoltam,jobb nem kísérteni a sorsot.Pedig egy öreg omegába kellett volna,de eddig kiváló volt benzinnel.tökéletes a motor,nem merek kockáztatni.
Aki ezt a cikket írta nemsokat ért a dologhoz.
Csúsztatások és tévedések. Talán egyik üzemanyagkút fizetett a cikkért?
Nem vagyok etanol rajongó.
Szó sincs ilyesmiről, csak talán mélyebben ismerem a témát.
Félrevezető a cikk.
Szép jó estét!
Én tavaly kezdtem el használni az E-85-öt!
Először csak fele-felébe,de aztán gondoltam egy nagyot,és beletettem keverés nélkül!Simán ette az autóm(nubira IV),nem volt gond se az indításnál,se menet közben,nem gyulladt ki semmi visszajelző,és nincs benne semmi plusz ketyere!Áprilistól-szeptemberig simán eszi.Télen meg megy bele a 95-ös benzin.Az igazsághoz hozzá tartozik,pár éve,egy komputer optimalizáláson esett át az autó.Valószínűleg ez sokat segített,hogy akkor át írták a komputeremet.A fogyasztás talán egy fél nőt meg,de se teljesítmény csökkenést,se semmi különöset nem vettünk észre!Bár az autóval sose szoktunk sietni!Ahhoz ott a motor.
Én azért döntöttem a használat mellett:
1)a sógorom raliversenyző,és ők is használják
2)kezembe fogtam olyan alkatrészt(porlasztócsúcs,stb.)ami olyan autóban volt ami E-85-tel járattak.Egyszerűen mint az új,semmi lerakodás,koksz,stb.
3)kigyulladt a motorkontroll lámpám 107.000km-nél,és P-47-es hibakódot irt ki(gyenge katalizátor hatásfok),és azt mondták az E-85 kitakarítja!Igazuk lett!
4)olcsóbban jövök ki vele,mint a 95-ös benzinnel.
Szóval én mindenkinek csak ajánlom azóta!
Tavaly pontosan 37.000km-et mentünk E-85-tel.Még az Ausztriai nyaralást is azzal tettük meg!
Furcsa, hogy egy szerelő mondta azt, hogy azóta több munkája van amióta E85 a sztár üzemanyag! Csak érdekesség képpen megkérdezném attól a szerelőtől, hogy milyen hibát is okoz az E85? Mert ha a minőségi utak miatt tönkrement futómű nem az Etanol hibája, de ezt gondolom Ő is tudja.
Nekem a vizsgaállomáson mondták, hogy dicséretes dolog az E85 használata és bár több Etanolos kocsit vizsgáztathatnának. Az autóm szerelője is dicséri az E85-öt de főleg a Ladába, mert azt mondta, hogy ebben a motorban még van kemény vas, nem az alu ötvözet vagy mi(valami hasonlót mondott). Tehát ennek nem igazán okoz gondot. Ezen kivül a múltkor egy Chevy Corvette volt náluk valami mozgásképtelenséget okozó hibával(talán a váltója) és azt is üzemképessé tették. De mivel egyre kevesebb Lada van az utakon így ez nem lehet mérvadó. Jelzem nekem is van egy prémium márka is de abba nem igazán merem tölteni az E85-öt mert ha abban valami elektronika behülyül akkor mélyen zsebbenyúlós lehet a hiba kiderítése, meg az elektronikus üzemanyagpumpa is nem 2500 Ft, mint a Ladába a mechanikus üa. pumpa, hanem 120.000 Ft az induló ár!
Tehát aki vállalkozó kedvű az próbálja ki egy kisebb arányú keveréssel és ha nem megfelelő a kocsi üzeme akkor nem használja. Ennyi!
mielőtt elkezdtem volna bioetanolt tankolni én is elolvastam mindent a témába,és ezeket az imént felsorolt dolgokat többször is olvastam,de szerintem nem kéne elfelejteni,hogy ezeket az információkat kitől kapjuk.azoktól van minden információ akik forgalmazzák és ők, hogy úgy fogalmazzak kicsit elfogultak a témában, nekik az az érdekük,hogy minél többet adjanak el a termékükből.szerintem ebben a témában nem lehet eldönteni csak úgy, hogy kinek van igaza.az egyik kocsi meg az etanollal a másik nem megy vele, az egyik hamar bedöglik vele a másik évek alatt, a harmadik meg soha.én minden esetre nem fogok etanolt tankolni engem meggyőzött a szerelőm amikor azt mondta,hogy nekik sokkal több munkájuk van mióta sz emberek etanolt tesznek a kocsikba.
Mit lehet tudni arról a felsőkenő adalékról, ami állítólag bioetanolnál hasznos?
Ngyon sok a tévhit és az alulinformáltság! A bioetanolnak nagyon sok előnyös tulajdonsága van, és nem igaz, hogy bármi jobban károsodna, sőt, mivel kisebb a motor hőterhelése, kíméli a motort! Nyilván fontos a jó beállítás, és a megvelelő átalakító. A legjobb megoldás a teljesen automata E85 Power. De haogy senki ne vádolhasson egyoldalúsággal, a második legkobb Bioetun 4 is jobb választás, mint ha bármilyen más kiseb tudású átalakítót használna valaki. A Rallysok is egyre többen használják versenybenzin helyett. Prémium minőség, kedvező áron! Nincs annyi hercehurca, és hátrány mint gázas üzemnél. Jobban megy tőle a kocsi, legalább olyan jó az üzemanyagra fordított összeg, mint dieselnél, de nincs magas javítási és alkatrész költség mint gázolajosoknál. Sokkal környezetkímélőbb mint a gáz. Magyar munkahelyeket teremt. Magyar üzemanyag, kisebb export, és energiafüggőség! Nem foszilis, a már megkötött széndioxidot eregetjük ki. Nem környezetkárosító az előállítása, ha csak a parlagon fekvő területek lesznek hasznosítva, és azokból van bőven, ahol eddig nem érte meg termelni.
Sziasztok
Több mint egy éve autószerelőmmel való beszélgetés után kezdtem használni az etanolt. Ráadásul tőlünk 20 km-re kis benzinkúton. Akkor még ő is kevés tapasztalattal rendelkezett ezen a téren, ezért azt mondta ki kell tapasztalni a kocsihoz illő arányt és télen ne használjam. A sajátomon tapasztaltak szerint télen 1/3, tavasszal -ősszel 1/2 nyáron 3/5 arányban tudom keverni helyi-helyközi közlekedésben viszonylagos többlet fogyasztás nélkül, de mivel 8 szelepes Lineám van (már 1 LE csökkenés is komoly) így jelentős teljesítmény csökkenéssel. Ezért hosszú úton ha csökkenteni szoktam a keverési arányokat.
Így igaz. Mindenkinek el kell döntenie, hogy vállalja e az esetleges problémákat. Az “ahány ház, annyi szokás” kifejezést én inkább úgy értelmezem, hogy ahány autó annyiféle megoldás és tolerancia létezik az E85 használatával kapcsolatban. Ezt szigorúan műszaki értelemben gondolom. A különböző autók motorvezérlői mind másképpen reagálnak a megváltoztatott üzemi körülményekre. Az viszont szakmai szemmel érdekelne, hogy milyen meghibásodások jelentkeztek a Fordoknál az E85 használata miatt. Tanulságos lehet mindannyiunknak, ha kapnánk egy kis tájékoztatást erről.
Tisztelettel:Tomy61
En beszereltettem az atalakitot /sajnos/ 1 1.3-as swithbe ami 2005-os.En tisztan hasznaltam miutan atalakito nelkul kiprobaltam es elsore nem talaltam rossznak.Kb. 30000km utan szondat kellett cserelni /22000ft/ mert nem akart menni az auto.Erotlen es uresben nem porgott fel a motor,3000-es fordulatnal mintha elfogyott volna az uzemanyag es +torpant.Akkor is ezt produkalta amikor lekotottem az atalakitot es tiszta benzinnel probaltam!Meg szonda csere utan sem valtozott a helyzet.A kontrolllampa folyamatosan vilagit neha elalszik 10-15km-re majd ismet vilagit.Tovabbi szerviz szukseges.nem tudom mi lehet a problema!Ha kiderul mit okozott az e85 irok.Addig is maradok a benzinnel
Ha valakinek van otllete mi volt a hiba szivesen fogadom!
Koszi!
Gondoltam én is megosztom a tapasztalataim az etanolról.Nekem egy 2008-as Ford Fusionom van 1.4-es benzines amikor felesbe tankoltam bele az etanolt nem vettem észre teljesítmény csökkenést és minimálisan emelkedett a fogyasztásom. Ennek ellenére abbahagytam a tankolását,ennek az egyrészt az volt az oka,hogy amikor be akartam szereltetni az etanol átalakítót a szerelő aki jó ismerősöm szólt,hogy nem tanácsolja mert a Fordoknak nem nagyon elszáll vele a fogyasztása.A másik ok az,hogy amikor elvittem a kocsit egy másik szerelőhöz más hiba miatt ő mondta,hogy az etanol csak nekik jó mert több a munkájuk mióta bejött a piacra.Ezek után nem igazán volt kedvem kísérletezgetni.Én nem azt mondom,hogy senki ne tankolja mert mint ahogy a cikk írója is mondja ahány ház annyi szokás.
Nekem az öreg 1200 Ladába van elég nagy arányban Etanol(E85).
Benzint az utóbbi 6-7 hónapban nem sokat látott a kocsi és most is a nagy hidegben is minimum 70/30 arányban van E85/Benzin keverék. Meglepően jól indul ebben a nagy hidegben, bár éjszaka és amelyik nap nincs használva akkor majdnem szobahőmérséklet van a garázsban. Viszont a héten 2 napig is kint volt az ég alatt a szép kis mínuszokban és akkor sem problémázott különösebben az indítással. A gyújtását szinte minden tankolás után meg kell piszkálni de a Ladáknál már hangra is lehet állítani a gyújtást. Kb. 10 fok az előgyújtása, bár a teljesen hideg motorral eléggé köhög, de nem rángat és ahogyan melegszik úgy kezd egyre jobban húzni. Sőt érezhetően jobban megy mint csak benzinnel. Fogyasztása kb. 15%-al emelkedett.
Most volt műszaki vizsgán és szinte meg sem tudták mérni a károsanyag kibocsájtását.Jelzem, a kocsi 31 éves. Azt mondták, hogy ilyen nincs is, hogy nem tudja jelezni a károsanyag értékét a műszer. Viszont nagyobb gázadásánál olyan szaga van a kocsinak mint egy szeszfőzdének( a nagyarányú E85-nek köszönhetően). A motorjában 43000 km van így még eléggé keveset futott a motor és valószínűleg ezért is húz az E85-el ennyire jól. Nekem az átalakítás annyiban jelentkezett, hogy nagyobb benzinfúvóka kellett bele(de valamelyik Ladában a levegőfúvókát is nagyobbra érdemes cserélni) és egy üzemanyag szűrő, mivel az 1200-esekben még nincs gyárilag a benzincső közé iktatva + üzemanyag szűrő, mint kocka Ladákban. Ez a beruházás teljesen odaverte a költségvetésemet, ja + az összes üzemanyagcső csere volt össz-vissz 1200 Ft-omba. Igaz az alapjárat időnként ingadozik, de a karbin adok neki egy kicsit több alapjáratot és több levegőt és máris van egyenletes alapjárata. Amikor legalább 90% E85 volt benne akkor már eléggé rideg volt a járása a motornak és kevésbé húzott, mint amikor kicsit nagyobb arányban kap benzint is. Én nagyon elégedett vagyok az E85-el(265 Ft körül veszem), mert szinte nincs is károsanyag kipufogása és nekem jobban is megy a kocsi, már ha csak 100 Ft-okat is spórolok vele 100 km-en!
Akkor jöjjön egy Splash 1.0-ás tapasztalat, 50-50%-ban tankolva:
– Érezhetően gyengébb.
– Indítás 3-4mp-s köszörülés után.
– Az addigi 5,5-6,5L közti fogyasztás 7,4(!)L-re ugrott. Miután kifogyott a mix, tiszta 95-öt tankoltam és a második tankolásnál ismét 6,2L lett a fogyasztásom.
Engem határozottan nem győzött meg, abszolut ráfizetés, hiába olcsóbb.
Ezenkívül, egy KIA Rio-s ismerős is berakatta az elektronikát hozzá, de annyival nőtt a fogyasztása, hogy inkább visszaállt a benzinre.
Üdvözlök mindenkit!
Tudom, hogy a E85 és az üzemanyaghoz tartozó átalakítóról szól a cikk, de úgy gondolom a közös cél még is csak az OLCSÓBB és környezetbarátabb A-ból B-be jutás!
Az általunk ajánlott technológia alkalmazásakor nem bontjuk meg a motort, nem nyúlunk a vezérléshez és így is 8-12%-l csökken a fogyasztás és 20-70%-l a károsanyag kibocsátás! Hab a tortán, hogy diesel-benzin és gázüzemű autóra is alkalmazható!
Amennyiben valakit érdekel a technológia, küldjön egy kapcsolatfelvételi emailt a [email protected] címre és teljes körű tájékoztató emailt küldök vissza!
Üdv.
P.Csaba
Tisztelt kepike! Az etanol szárító hatása nagyobb a benzinnél, de a kémiai vonatkozásokba ne menjünk bele 🙂 A lényeg, hogy a befecskendező fúvókáknak és a tankban lévő szivattyúnak (amelynél a villanymotoron keresztül folyik az üzemanyag) van szüksége elsősorban kenésre, amit a benzin biztosítani tud az etanollal szemben. Kapható ún. felsőkenő adalék is, erre azért van szükség, mert hidegindításnál a befecskendezett, nagyobb mennyiségű tüzelőanyag egyszerűen lemossa a hengerfalról az olajat – ezt pótolja az adalék, ami éppen a befecskendezett üzemanyaggal jut a motorba. A hidegindítás egyébként éppen a rossz kenés miatt kritikus, a néhány másodperces művelet alkalmanként 100-200 km futásteljesítményű kopásnak felel meg.
Nem vagyok kémikus, de azt gondolom, az összetevőkben rejlik a dolog kulcsa. Nem tudom, hogy az ipari oldószer készítésénél milyen eljárások zajlanak (adalékok, tisztítás), és emiatt milyen eltérések mutathatók ki a növényi alapú alkohollal szemben. Én nem “toldanám meg” így az üzemanyagot. Üdv: KZ
Még egy gyakorlati tapasztalat.
2009 tavasza óta járok E85 üzemanyaggal. Nekem egy 10 éves X20XEV motoros automata Vetrám van, ami sosem volt túl takarékos. Benzinből országúton 8, városban 10 litert evett. Az első etanolos tankolásom után üzemanyag szivattyút kellett cserélni (egyébként is megadta volna magát). Tavasszal, nyáron és ősszel 100 % etanolt tankoltam bele, télen 60-40 (95 E85) arányban. Mindenféle átalakító nélkül használom és valószínűleg az automata váltó miatt, de nem érzek nyomatékcsökkenést, és a fogyasztásom sem emelkedett meg. Ami más az csak a kipufogócső, mely korábban csak hosszú utak után fehéredett ki, egyébként fekete volt, most teljesen tiszta és a kondenzvíz miatt rozsdavörös. Garázsban alszik az autó, de amikor hosszabb ideig van a szabad ég alatt +5 C alatt nehezebben indul (nem pöccre hanem 3-4 másodperc után).
Én mindenféle átalakitás nélkül felesben használom 95-ös benzin-E85-öt.Gépjármüvem egy szuzuki 1.6-os sedan.A bioetanolt a hőmérséklet függvényében kell keverni,hogy ne keletkezzen inditási nehézség.Fogyasztában kb.1-2decivel eszik többet,viszont nyomatékosabb az autó.
T. Autóstársak, Szakértő úr!
A cikkben csak röviden kerül említésre a kenőképesség kérdése. Erről tud vki bármit is mondani? Keresgéltem már a neten, de nem sok infót találtam. Ez talán a legjobb cikk a témában, de ez is csak megemlíti.
Üdv:
kepike
Valós tények nélkül nehéz elhinni.
Sziasztok,
Az elmúlt év nyarán próbáltam ki először az E85-öt, mindenféle átalakítás nélkül, két autótípuson, kb. 50-50% keverési arányban. Mindkét autó bezines, az egyik egy Toyota Avensis 2.0 1998-as évjárat, a másik pedig Peugeot 307 2.0 2001-es évjárat.
A Peugeot-nál kaptam egy szép sárga check engine lámpát, plusz egy dadogó autót. Szóval nagyon nem tetszett neki. Tankoltam rá benzint és a hiba megszűnt. A Toyotában viszont teljesen bevált, ezzel a keverési aránnyal 0 fok körüli hőmérsékletig minimális teljesítmény csökkenés és minimális többletfogyasztás volt jellemző, hidegindítási probléma nélkül. Ha a hőmérséklet o fok alá süllyed akkor kicsit nehezebben indul, de egyéb probléma nem jelentkezik.
A Bio verzió nem károsítja. De a kérdés izgalmas, lehet, hogy megélünk egy olyan folyamatot, mikor kiderült, hogy a diesel autók étolajjal járnak 🙂
Tisztelt Krepsz úr!
Érdeklődöm, hogy az ipari oldószerként használt, sima etanol ugyanúgy alkalmas e az üzemanyag “megtoldására”?
Vagy elképzelhető, hogy jobban károsítja az autót, mint a bio verzió?
Köszönettel:JBZ
Erre csak egyet tudok mondani aki nem érti a világ dolgait összefüggéseiben az ne okoskodjon ennél veszélyesebb dolog nincs a világon. És igen én elektromossal járok télen nyáron, nem is akarok tényekkel meggyőzni senkit én már, egy kicsi gondolkodni kéne és nem a média maszlagot beszívni. Ahogy az ókori rómában mondták “Ignorantia nocet…” részemről a témát lezártam akárki ír akármit a hozzászolasomra csak arra kérek mindenkit, hogy lehetöleg az enyémet higgyék el…köszönöm
Nos akkor egy több mint féléves tapasztalatról…
Az autó: 2008-as SX4 1500 ccm lökettérfogatú. A 60-ezres szerviz előtt lett beépítve egy átalakító, mindenféle kapcsoló nélküli, pusztán elektronikus ketyere, -nem tudom mennyire reklámtűrő az oldal,- az e85power.hu oldalon rákereshettek.
Túl a 40.000 km-es tiszta etanol üzemmódon a tapasztalatok:
egy tank üzemanyagon kb. 4500-5000 Ft “fogható”. Napi 150 km a minimum amit megteszek az autóval, -jelzem ideális körülmények között,- 30% autópálya, 30% országút, a többi lakott terület. A beígért 20-30%-os túlfogyasztással szemben a 15%-ot sem éri el a többlet. Ugyanezen az úton 6.8-7 l/100kmm volt az átlag, most természetesen lábfüggően 7.5-8,1 l/100km.
A több mint 100 Ft-os literenkénti árkülönbség feledteti a fogyasztási többletet. Bátor gyerek voltam, mert az autóm még mindig garanciális, bár a napokban átficcen a 100.000 km-en a futása.
Kifejezetten erősebb, dinamikusabb lett az autó! Az elektronika annyira okos, és olyan nagyszerűen paraméterezhető egy USB porton keresztül egy igen felhasználóbarát szoftverrel, -természetesen a szett tartozéka,- hogy ódákat tudnék róla zengeni.
Én a magam részéről feltétlen javaslom az etanol használatát! De természetesen csak átalakítóval együtt.
Természetesen az elektronika olyan, hogy ha nincs etanol. a benzin is jó neki, bármilyen arányban – felismeri és aszerint dolgozik.
A komplett átalakítás 65.000 forintomba került, és azóta már “termeli” a pénzt. Régen visszajött az ára…
Szóval ebből a szempontból kifejezetten hasznos dolog az alkoholizmus :o)))
Átalakító nélküli autóba egyszerű matematikai alapon nem éri meg a kockázat.
Az E85 és a 95-ös benzin közötti árrés nagyjából állandó: literenként 90 Ft.
Mivel az etanol használatával 10-30%-kal növekszik a fogyasztás, a megtakarított összeg száz kilométerenként csupán néhány száz Ft. Cserébe fennáll számos alkaltrész (tüzelőanyag-szivattyú, csövek, szűrők stb.) hibalehetősége.
Egy rövid számolás: 8 litert fogyaszt az autóm benzinből. 95-ösből 10 litert tankolni 2960 Ft-ba kerül (370 Ft/l).
Ha valaki TISZTÁN E85-öt rak bele (ami óriási melléfogás), akkor ez az összeg 2464 Ft (280 Ft/l és +10%-os fogyasztásnövekménynel számolva, ami azért tegyük hozzá elég jóindulatú.)
És meg is érkeztünk: 500 Ft-ot spóroltunk 100 km-en. Hurrá! Cserébe veszélyeztettük az autónk megbízhatóságát.
Ráadásul átalakító nélkül elég ostobaság – főleg télen – tiszta E85-öt tankolni. Ha 95-ös benzinnel keverjük, az 500 Ft/100 km megtakarítás tovább csökken.
Az én Hondámba mellesleg be sem lehet építeni a hozzá tartozó elektronikát, ugyanis túl kicsi a befecskendezők ellenállása (régi Swifteknél detto).
Szal részemről inkább igyekszem takarékosan vezetni. 😉
A fosszilis üzemanyag esetében nem csak a kitermelés során keletkezett szennyezést kell számolni, hanem azt is, hogy olyan anyag légkörbe juttatásáról van szó, ami már évmilliókkal ezelőtt kivonásra került, míg a pioethanol esetében ez megközelíti a 0-t. Ettől megújuló.
A föltek miatt én nem aggódnék még, mikor a magyar termőföldek több mint 25%-a parlagon van, legalább lesz mire használva. ÉS újra munka kerül a vidéki emberek kezébe.
Az elektromos hajtás sem annyira környezetkímélő, mint hiszik, hiszen a feltöltésre használt elektromos energia is gáz elégetésével leletkezik majd 60%-ban, az akkumulátorok gyártása meg igencsak környezetszennyező, nem beszélve a megsemmisítésük rendezetlenségéről. Másrészt meg kívánom neked, hogy a minuszokban hóban szélben elektromos kerékpárral közlekedj. Persze te biztos így közlekedsz, hiszen jó példával akarsz elöl járni 🙂
A fiókban eltúnő csodák legendáját meg ne kezeljük már tényként. A legtöbb project azért fulladt be, mert túl költséges, és eladhatatlan.
A bioethanolnak két alapvető tulajdonsága van, amit a benzines üzemhez képest figyelembe kell venni:
– kisebb az energiatartalma. Ezért is kell belőle több
– nagyobb a kompresszió tűrése. Ezért van, hogy a normál motorhoz képest alapja a fogyasztás növekedés nélküli tuningnak. A megemelt kompresszióval ugyanis a teljesítmény is nő szépen.
Stilomba tankolok fele-fele arányban benzint és etanolt, átalakítás nélkül. Az 1250 cm3-as motor érezhetően erősebb lett, a fogyasztásom a fedélzeti szerint 1-2 decivel nőtt. Nekem bevált.
Hát az hogy környezettudatos döntés igencsak vitatott, ugyanis összhatásába károsabb mint a fosszilis üzemanyagok. Felmérések szerint 15%-al kevesebb csak a Co2 kibocsátás, mivel hiába csak a legkörböl átalakított Co2 kerül vissza a levegőbe, amiről mindenki megfeledkezik, hogy a növénytermesztés mennyire üzemanyag igényes és így már csak 15% marad az előny Co2 tekintetében. Persze mondhatnánk, hogy 15 is több a semminél, csakhogy amiről a lobbisták és érdekemberek szeretnek szintén elfeledkezni, hogy ebben az esetben pláne nem számít a növény minősége (azért mondom hogy pláne mer az emberi fogyasztásra szánt növények minösége se nagyon számit már). Ezért teleszórják a földet műtrágyával meg peszticidekkel, hiszen “hát ugyis csak E85 lesz belőle” tehát csak az számít, hogy minél nagyobb legyen egy cső kukorica. Mondanom sem kell, hogy ahol több miliárd ember éhezik ott micsoda undoritó pazarlás ez az egész, csak azér mer a…-és most itt mondanék valami nagyon csúnyát csak félek kicenzúráznák a felettébb kompromittáló hozzászolást azon az alapon, hogy “káromkodott”… – szoval mindenki képzeljen el jó cifra szavakat a benzinpazarló eltespedt emberek szidása tekintetében, akik arra nem hajlandók, hogy a városi közlekedésüket kiváltsák pl. elektromos kerékpárral (pedeleccel) ami akárki akármit mond, szinte teljes értékü alternativa és ráadásul jo móka is. Ha ez tovább folytatódik 15 éven belül teljesen használhatatlanok lesznek a termőföldek. Na így vegyétek ezt a híres e85-öt, meg eleve így menjetek autoval, 140 éve az emberiség 20-25%-os hatásfokkal közlekedik az autókba a fő probléma itt van, kicsit el kéne kezdeni gondolkodni, ha most nincs gyökeres változás akkor már nem is lesz mert túl késő. Rengeteg igazi teljes értékű alternatíva van, csak elhallgatják mer az a faxa csávó aki 5000ccm-es “gas-guzzler”-rel jár, az E85 meg felejtős pláne, hogy az ég világon semmit nem lehet sporolni vele mert egy gázfröccsel elment a fél tank.
Kedves AMV, köszönjük tapasztalatait, éppen ez a szándékunk, Önök, olvasók, felhasználók, autós társak megosszák velünk, de igazából a többi olvasóval a gyakorlatban szerzett eredményeiket. Szakértő barátunk említette a témában, hogy voltaképpen ahány ház annyi szokás, és hosszas tapogatás után lehet konzekvenciákat levonni. Köszönet Önnek is, egy lépéssel ismét beljebb vagyunk. Üdv: KZ
Bizonyara minden igaz, ami a cikkben olvashato, de hadd meseljem el az en esetemet is. Egy Mazda 323-asom van, 1,6-os benzines, 17. evet tapossa, a motor szetüthetetlen, a japan megbizhatosag elö szobra. Olyan olcson vettem, hogy gondoltam en ezen fogok kiserletezni az E85-tel. Ha tönkre is megy bele, nem olyan nagy veszteseg. Igy 1 evvel ezelött bioetanol atalakitot szereltettem bele. Az addigi 7,5 liter helyett valoban 10,5 litert evett. Ez nem jarhato ut, gondoltam, aztan kiszedtem az atalakitot es elkezdtem egyre nagyobb aranyban E85-öst keverni a 95-öshöz. Es müködik!!! Ugyananyit fogyast mint eddig (7,5 litert), kicsit gyengebb, de van aki szamara nem szempont az aszfaltszaggatas, eleg A-bol B-be eljutni. Nyaron akar 60:40 aranyban is elfogadja az etanolt rangatas nelkül, telen inkabb a 40:60 az optimalios arany a 95-ös javara, az emlitett hideginditasi problemak miatt. Szoval egy szo mint szaz, ha 50:50-es kevereket veszünk alapul, akkor bizony 290-300 forintomba kerül 1 liter keverek, ami nem rossz. Es az üzemanyagrendszernek eddig kutya baja, pedig 40,000 km mar mögöttem van.
Tisztelt Opelfan!
A felvillanó CHECK lámpa valószínűleg a szegény keverékre utalt. A prémium benzines teszt jó ötlet, minket is érdekel a téma, de a korrekt összehasonlítás kivitelezése nem egyszerű eset – még értekezünk róla. Megmondom őszintén, számomra egyáltalán nem szimpatikus, amikor beállok egy töltőállomásra, és mire kiszállok, a kutas már ott áll “lövésre készen”, kezében az X vagy Y nevű méregdrága benzin töltőpisztolyával. Aztán amikor közlöm, hogy köszönöm, nem kérem, erőszakosan rám akarja tukmálni, mert az autóm”megérdemli”, gyorsabb lesz, erősebb, blablabla. A helyzet az, hogy a prémium terméket EL KELL ADNI, így aztán nincs mese, próbálkoznak.