Ha már használt gumit vesz az ember, abból csakis jót szabad választani, kizárólag olyan helyen szabad vásárolni, ahol fel is szerelik az abroncsot, ugyanis temérdek hiba csak úgy derül ki
Lehetőség szerint komplett szettben érdemes az abroncsokat keresni, az egy tengelyre kerülők mindenképp legyenek nagyjából egyező korúak
Kényes kérdés a használt autógumi, sokan legyintenek rá, s azt vallják, miként óvszerből, autógumiból sem jó a használt. Nem szabad azonban azt gondolni, hogy az autógumik csakis már teljesen kiszolgáltan kerülnek lecserélésre. Sokan választanak előbb vagy utóbb a gyárinál kicsit szélesebb, peresebb, sportosabb abroncsokat – vagy épp ellenkezőleg, belátják, hogy hiába mutat jól utóbbi, inkább komfortosabb rugózást adó ballonosabbat szereltetnek autójukra és természetesen olyan is előfordul, hogy egy-egy igényesebb sofőr úgy gondolja vacak a gyárilag felszerelt abroncs, ő jobbat áhít autójára. Aki ínyenc és sokat, kihegyezetten autózik, annak persze nem ajánlom a használt abroncsokat, de egy évente csak néhány ezer kilométert és nem túlzottan hajszoltan használt kocsira nyugodtan vásárolható nem új gumi.
Nem nagy ördöngösség az abroncsok életkorának megállapítása, a buborékba írt DOT-szám ezen abroncsnál 2005-ös, harmincadik heti gyártásról ír, azaz ez már nem túl friss
Néhány apróságra persze figyelni kell! A legfontosabb, egyébként az újakra is vonatkozó szabály, hogy gumit csakis olyan helyen szabad vásárolni, ahol fel is szerelik, ha ugyanis hibás, az csak felfújtan, a felnin, akár csak menet közben derül ki. Amennyiben gyanús az abroncs, azonnal jelezni kell a szerelőnek/eladónak. Ha a gumiban nincs szálszakadás (mely felütő gördüléséről, oldalfalának puklijából látszódna), még gyártási idejét, egyenletes kopottságát és természetesen profilmélységét kell szemügyre venni. A gyártási idő az oldalfalba nyomott
DOT-számból olvasható ki, utóbbi első két számjegye gyártási hetét, utolsó két tagja évét adja meg, mint korábban már írtuk, a
téli abroncsok már 3 (!), míg a nyárik mintegy 5 éves kortól öregnek tekinthetők. Noha a profilmélység tekintetében a hatósági előírás 1,6 mm, a szélesebb abroncsokból már a 4 milliméteres barázda-mélységűeket sem szabad felszerelni, míg a keskenyebbekből ilyenekkel akár több, mint tízezer kilométer is gond nélkül lefutható.
Mivel a szerelés sincs ingyen, az újnál rövidebb életű használt abroncs csak a keveset autózóknak alternatíva. Számukra viszont ésszerű választás, az óvatosabban autózók a szintén kompromisszumos négy évszakosakkal járhatnak a legolcsóbban
Gyárilag egyébként átlagosan 8 milliméter az abroncsok profilmélysége, így tehát szerintem igenis jó ajánlat, ha egy, az új élettartamának várhatóan felét teljesítő abroncs harmad-negyed áron megkapható. Óvatosan és keveset használt autóra nyugodtan érdemes akár 4-5 mm profilmélységű, két-három éves abroncsot vásárolni, s az is igaz, hogy a kopott vagy sérült abroncsnál a használt, de jó is nagyságrendekkel jobb. Miként az előírtnál nagyobb profilmélység is ajánlott, az egy tengelyre előírt azonos mintázatú abroncsoknál sem árt, ha közel azonos korúak - anyaguk, viselkedésük ugyanis így lesz hasonló.
Mivel a használt gumit vásárlók zöme vélhetően keveset és nem túlzottan forszírozott körülmények között autózó, számukra különösen ajánlom a szintén kompromisszumos, de olcsó megoldásnak számító, négy évszakos abroncsok keresését. Ilyenből is lehet másodkézből találni, s a két (téli és nyári) új garnitúra árához mérten ez esetben mintegy nyolcad árról beszélhetünk már.
Régebben magam is úgy gondoltam, hogy gumi és gumi között nincs nagy különbség. És minek újat venni, ha felszereltetem az újat, már is használt gumi. Viszont olvastam egy cikket, ami egy kissé új megvilágításba helyezte a dolgokat, és most már úgy gondolom, és próbálok erről a környezetemben is mindenkit meggyőzni, hogy a használt gumival nem lehet jó üzletet csinálni, mert az ember nem tudja, hogy mit is vett valójában, és a nagy kereslet miatt 90% az átverés a telephelyeken, ami jó, az meg túlárazott. Használtat csak akkor, ha a kajapénzből kellene elvenni! Akit érdekli a téma a cikket elolvashatja az olcsogumi.sop.hu oldalon. Link: [url]http://olcsogumi.sop.hu/erdemes_e_hasznalt_gumit_venni_mire_figyeljen_a_vevo-oldal/gumiabroncs/[/url]
Kedves Urak és hölgyek(már ha olvassák)!
Ha már ennyire ilyen “mindenről van véleményem” világot élünk, akkor én is megosztom veletek a tapasztalataimat(nem mintha olyan öreg lennék…):
1. 4 évszakos? Igen megveheti aki akarja, csak arra kérem h ne a belső sávban használja és ne azzal akarjon pályarekordot dönteni.
2. Használt gumi? Nyugodtan vegyetek, főleg nagyobb méretűeket, de nézzétek meg és tegyetek fel egy kérdést: Én nem tévedhetek? Segítek, a jó válasz: DE! Használt gumin jártam évekig, mert egy 14 éves autóm van, no ABS, yes rettegés és halálfélelem télen autópályán, mert másoknak van és nem félnek hirtelen nagyot fékezni a síkos úton…
Használt gumi esetén kalkuláljatok azzal h az előző tulaj sem azért vette le a kocsiról, mert nem tetszett neki… 😉
3. Téli/Nyári szett? Igen, de ha nincs pénzed ne rázd a rongyot, inkább vegyél négy lemezfelnit és cserélgesd otthon magadnak, ha meg “úr” vagy, akkor mit számít neked az az évi 10ezer? Budapesten 4 gumi cseréje kb 5ezer HUF, jó matekozást…
Én vettem 4 új télit(2 Flaken, 2 Polaris), 4 új nyárit (4 brillantis2) és két szett felnit, aztán cserélgetem magamnak.
Mindenki olyan gumin jár, amilyenen akar, csak legyen tekintettel arra h lehet h a másiknak nincs olyan jó autója vagy gumija.
4. Nyári gumi télen? Ha a válaszod igen akkor menjél a tüzépre és fűtsél télen fával meg szénnel, internetet kötesd ki, és járjál Lada 1200S-el… Elnézést ha valakinek megbántottam az érzéseit! 😀
Üdv!
Az én javaslatom erre a problémára.
Előre csak új gumi, hátra mehet a használt gumi abroncs, ugyan is ha dúrdefekt van hátul könnyebb megállni mint ha elöl kapok defektet a rossz vagy használt gumi miatt. Az új gumi ad egy kis plusz biztonság érzetet. Az én kocsimon 3 éves a gumi, de alig van megkopva össz-visz 15.000Km-et futott. A verdámra az új gumi szereléssel együtt 40.000Ft. Használtan viszont ilyen méretű gumi nincs 135*R12″Hála a jó Istennek”! Ennek eredménye ként ha felgumizom a kocsim akkor mindig új gumi van alatta.
Én tartom magam a fentebb írtakhoz “ELŐRE – ÚJ” hátra mehet a használt! Miért is? Csak egy kicsit kell gondolkozni. Általában a gépjárművek első kereke kormányozható kivétel a targonca.
Nekem egy (nyári)garnitúra 120 körül volt 2-3 éve, de úgy számoltam, hogy 6 évig nem költök rá. Sajnos nincs pénzverdém és igencsak fontos a kasszában/kasszából minden egyes Forint – 5000 Ft/db/év, drága lenne!? Nem, nem hiszem, hogy a mások és magam élete, a biztonságos közlekedés ennyit ne érne meg… Igazából én se tehetném meg, hogy így “szórjam” a pénzt, de megtettem, mert pont így volt olcsóbb! 😉
Azért ez az öreg gumin megdöglesz fogalom is érdekes. Egy ma 10 éves gumi sokkal jobb, mint 20-25 éve a vadi újak. Akkoriban olyanokra tervezték az autókat. Tehát egy régi autót nem tesz veszélyesebbé egy öregebb gumi, csak a gyártási paramétereknek megfelelően kell használni. Aki pedig használt gumikat vesz, jó eséllyel nem egy vadi új kocsit használ. Egy 2-3 éves kocsira én sem vennék használt gumit, de egy lada szamarára, vagy egy golf 2-esre nem is jutna eszembe újat venni és a különbözeten pedig rendben tartom a fékeket meg a futóművet miután máris sokkal jobban jártam.
Amerikában a 4 éves defektes gumit már nem javítják. Azt mondják öreg. Ők így mondják: beindul ilyen idős kora után a száraz rothadás. Ekkor már nem tartja úgy a nyomást, romlik a tapadás stb. Bár ilyen sebességkorlátozásnál, ilyen engedélyezett sebességhatároknál, száraz és nedves úton is, városi és országúti közlekedésre gondolok elsősorban, messze, messze a biztonsági határon belül vannak a tapadási képességeik egy idősebb guminak is. Az újak viselkedése is minőségtől függően lényegesen eltérhet egymástól. A használtan vásárolt gumiknál a legnagyobb veszélyt szerintem az acélszálak szakadása jelenti. Ha a gumi forgásiránya megváltozik, tehát másik oldalra rakják fel, mint amelyiken addig futott, hiába jó a futófelület mélység, az ellenkező irányú terhelés miatt gyorsan cserére szorulhatnak. (“Összekavarodnak” az acélszálak, és erősen ráz a kerék, kiegyensúlyozhatatlan lesz).
Magyarországon a használt gumipiacon a gumi 90% 5-15 éves, lehet hogy van rajta 4-5mm de mivel öregek megváltozik az anyag szerkezetük és nem tapadnak olyan jól(főleg nedves úton) mint az újak.
Németországban vannak fiatalabb gumik de tudni kell, hogy ott a gyorsabban közlekednek sokkal nagyobb igénybevételnek vannak kitéve a gumik.Német 2-3 éves 5-6mm gumival nedves időben autópályán csak a külső sávban(120km/ó) biztonságos haladni, azért cserélik le.
A négyévszakos gumiról. Télre is jó, nyárra is jó, de ha jobban meggondoljuk egyikre sem. Akkor inkább használtan egy-egy garnitúra.
Én 15″-és 16″ gumikat használok.Amíg egy új garnitúra120.000 lenne addig ezt meg lehet oldani 25000-ből is.Az új ugyanúgy szétszakad ha az ember nem kerülgeti a gödröket.Akkor mér vegyek újat?
hát persze,hiszen a 90-es években,amikor szinte mindenki használt gumit vett,azok mára mind meghaltak a gumik miatt,természetesen nincs jobb az új guminál,főleg MAGYARORSZÁGON,ahol olyan nehéz kátyúba döccenni,és a padkák is igen autóbarát módon vannak megépítve,és főleg a 60-80 lóerős ,ABS,ASR,meg minden egyéb csacsisággal felszerelt modern autók csak az ÚJ gumikkal működnek!!!!!! én Évente újjakra cseréltetném,de legalább is 2 évente a Műszaki vizsgával együtt!!
Aztán persze Új Autókat is vásároltatnék,hiszen ki tudja 5-6 év után milyen szarok rohangálnak az utakon……
Nekem 18″-os gumira volt szükségem. Itthon egy Pirelli P7 az én méretemben 34.000 Ft/db, míg egy használt prémium márkás 17.000. Nem kérdés, hogy ebben az esetben az újra esett volna a választás.
De mivel a munkám miatt sokat járok Németországban, felkutattam pár nagyobb gumist/telepet. Érdeklődtem használt gumi után, volt ahonnan elhajtottak, máshol mondták hogy most épp nincs és volt ahol találtam kedvemre valót. (felhasználói tételben)
A végeredmény: 4db 18″-as Michelin 2009/14-es 6,5mm-es profillal 48eu/4db + 4db 2008/23-as 6mm-es Hankook 15″-os 24eu/4db az anyóséknak.
Ez összesen 19.000 Ft/2 garnitúra (egy 18-as prémium és egy 15-ös közép kategória). Ugyanez egy nem túl bizalomgerjesztő Magyar használt gumi kofánál 100-105.000 Ft.
Így már megérte a használt! 🙂
Lehet tudni hol találta meg ezek az olcsó jó minőségü gumikat? Megköszönném 🙂
Teljesen egyetértek önnel,kisebb méretben semmi értelme használtat keresni.A hasznéltaknál meg szinte vadászni kell a ténylegesen jó állapotú abroncsot,ami sok esetben idő,utazás/szállítási költség,nem biztos,hogy megéri.Habár a cikk mondanivalója rendben,hiszen egy garnitúra abroncs igen komoly kiadás,nem biztos,hogy mindenki megteheti,hogy újat vegyen.
Én meglehetősen sokat néztem körbe a használt gumik között, de végeredményben arra jutottam, hogy csak végszükségben alkalmazható megoldás. Az én autómra relative kis méretű gumiabroncs kell(165/70R13) és ennél a méretnél nincs értelme használtat vásárolni. Közel féláron lehet csak kapni használt abroncsot, de annak már természetesen a futamideje is legfeljebb a fele az újénak. Nagyobb méretekben talán előfordulhat, hogy csak töredéke az ár, de nagyobb teljesítményű autóknál a kockázat is nagyobb. Manapság már nem olyan nagy üzlet behozni a használt gumikat külföldről, mert ma már nem lehet válogatni, el kell vinni az egész konténert, amiben nagyon sok a selejt, aminek eltüntetéséről annak kell gondoskodni, aki behozta. Ez nyílván többlet költséggel jár, amit persze a vevőkre hárítanak. Ha az ember jól körülnéz, időnként meglepően olcsón juthat hozzá új abroncsokhoz is(utolsó 2 vagy 4 darab, szezon végén stb) Az én javaslatom mindenképp az új abroncs, ha valaki keveset használja az autóját, akkor vegyen 4 évszakosat.
Íme egy rövid és érdekes cikk a gumiabroncsok biztonságos profilmélységéről:
https://bhpgumi.hu/blog/az-autobild-lerantja-leplet/?utm_source=facebook&utm_medium=cikk&utm_campaign=180206-autobuild