Leteszteltük, kialkudtuk: így úszható meg a telefonálás bírsága
Melyik kihangosító szól legjobban az olcsóbbak közül?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Akár 30 ezer forintos bírság is járhat a vezetés közbeni, kihangosító nélküli telefonálásért. Próbára tettük az annak megúszását segítő, olcsó, de profi rendszereket.
Öv nélkül autózni ma már nettó butaság, hiszen úgy a légzsák védelmi eszközből fegyverré válhat, kézből telefonálni pedig nem csak a bírságok miatt, hanem azért sem szabad, mert komoly mértékben elvonja a vezető figyelmét, mindössze egy kézzel meglehetősen körülményes az autó irányítása és a forgalmi helyzetek felismerése – akár még veszélyesebb is lehet, mint az ittas vezetés. A nem beépített rendszerek, a fülhallgatók, illetve a napellenzőre csíptethető rendszerek olcsók, de tapasztalataink szerint körülményesek és utóbbiak autópályás tempónál már legtöbb esetben nem adnak kellően minőségi vagy egyáltalán értékelhető, használható minőséget sem.
Ezért aztán felkerestük a telefon-kiegészítőkben profi Speedshopot, mutassanak nekünk egyszerűen beépíthető, olcsó, de jó minőségű kihangosítót - természetesen a ma már teljesen elterjedt, gyakorlatilag minden készülékben megtalálható Bluetooth kapcsolatosat. Kaptunk is három különböző készüléket, az ismertnek a legnagyobb jóindulattal sem nevezhető Ghoo MFK-1 típust (listaáron 22 900 Ft), valamint a Nokia CK-100 (27 900 Ft) és CK-200 (33 290 Ft-os) modelljeit, melyek közül utóbbi már saját kijelzővel rendelkező, a telefonkönyv böngészését is lehetővé tevő verzió. Az árakból ráadásul sikerült alkudni is – nem csak a saját autóinkba, a teszteléshez beépített, majd beszerelés után már nem szívesen visszaadott készülékek esetében, hanem olvasóink számára is. A cikkünkben szereplő készülékekre kialkudott árakkal a Ghoo már az egyszeri, helyszínen elismert bírságnál alig drágábban, 16 383 forintért megkapható, a Nokiák közül a CK-100 ára 24 765 forint lett, míg a kijelzős CK-200 felára nem egész kétezer forint, 26 657 forintért megkaphatják olvasóink – az elkövetkezendő 1 hónap során.
Mindhárom készülék közös tulajdonsága, hogy az autó audiorendszeréhez a szabványos ISO-csatlakozóval illeszthető. Saját mikrofont alkalmaznak, de a rádiót némítva (lassan halkítva, nem pedig hirtelen lekapcsolva), a rádió hangszóróin keresztül szólalnak meg, illetve szólaltatják meg a vonal másik végén lévő felet. Az utastéri hangminőségre egyik készüléknél sem lehet panasz, a vonal minőségétől függően akár kiváló is lehet, a túlsó végen pedig, ha nem is feltűnően, de azért mindig lehet érezni, hogy kihangosítón keresztül beszélünk - de ezt egyébként csak a drágább autók nem ritkán két mikrofont is alkalmazó - gyári rendszerei tudják kiküszöbölni.
Ha nagyon hallgatózunk, a Ghoo esetében talán megállapítható, hogy a Nokiáknál hajszálnyit szerényebb hangminőségű, árelőnyét azonban leginkább utastéri kezelőjénél tetten érhető, egyszerűbb anyagminőségének köszönheti. A Nokiákénál kicsit olcsóbb hatású műanyag, nagyobb házban, keményebben járó gombokkal. Funkciójában azonban már ez is teljesen megfelel, hangminősége kielégítő, a zsebkészülékkel párosítani egyszerű, bekapcsolt Bluetooth-szal (ha engedélyeztük) automatikusan csatlakozik fel, és már ez is tudja azt az extrát, hogy leállított motorral, pontosabban levett gyújtással sem szakítja meg a hívást. Autóba üléskor amúgy – a gyújtás ráadását követően – sípoló hangot ad, amitől a Nokiák már megkímélik a sofőröket.
Ez utóbbi szépséghibával is kifejezetten ajánlani és javasolni tudjuk csak az utóbbi készüléket, aki pedig „csak” egy kihangosítót venne, nem kíván kijelzőt, az már a mai áron – a kialkudott árral – egy tankolás összegéért megkapható Ghoo-val is jól járhat, a Nokia CK-100 mellett pedig a márkanév lehet döntő érv, bár tőle, az alkudott árral már minimális lépés a CK-200, így előbbi létjogosultsága (ilyen árakkal) szerény. A rendszerek beépítése igazi szerelést nem igényel, „mindössze” a rádióhoz kell csatlakoztatni a központi egységeket és a beépítendő mikrofonokat, valamint a kezelőpultokat, illetve a CK-200-nál a kijelzőt. Mindebből egyébként a rádióra való csatlakozáshoz, annak kiemelése a legnehezebb művelet. Ismerni kell kihúzhatóságának gyári fortélyait. Érdemes szakemberre bízni, ma már átlagosan 10-12 ezer forintért vállalják a korrektebb díjszabásúak, így a legolcsóbb eszközt választva egy feljelentéssel járó – el nem ismert – szabályszegés árából is kiépíttethető a kihangosító. Szerintünk megéri, ne telefonáljanak nélküle!
Az a baj, hogy ez is csak annak jut az eszébe, aki rosszban sántikál.
Azért tudják bemérni a notebookokat, mert abban van egy olyan akkumulátor, amely a BIOS-t táplálja, és ennek az akkumulátornak a kisugárzását tudják mérni. Ez az akkumulátor a gép kikapcsolt állapotában is működik a BIOS szinten tartása érdekében.
Ezek az észlelő műszerek nagyon kifinomult eszközök. Mint írtam, minden olyan eszközt tudnak észlelni, amelyikben működik az akkumulátor. Ez a mobiltelefonnál azért nem igazán érdekes, mert azt úgyis magaddal viszed, szinte állandóan.
Más a helyzet a GPS készülékkel, amelyet [u]teljesen ki kell kapcsolni[/u] (nem elég „alvó” állapotban hagyni, mert attól még működik, s ezzel sugároz az akkumulátora).
Ez, az órajeles történet, elgondolkodtató. A kikapcsolt notebook, vagy GPS, milyen órajelet bocsájt ki? Sajnos tény, hogy ami nem 20 tonna, vagy nincs lebetonozva, azt ellopják.
Kedves Pitty!
Jól teszed, mert régi szabály, hogy nem szabad semmi értékeset (fényképezőgépet, notebookot, nercbundát stb.), illetve értékes cuccra utaló eszközt (pl. GPS tartót, laptop töltőt, videokamera használati utasítást) látható helyen hagyni az autóban, mivel az vonzza a betyárokat, főleg, ha hozzáértő elkövetőkről van szó.
Azonban mostanában új eszköz van a csibészek kezében, amely fogja azon eszközök órajelét, amelyekben kikapcsolt állapotban is „megy” az óra. A kollégámnak így lopták ki a csomagtartóból a gépét, magállt a pláza parkolójában, nem is látták, mégis tudták, hogy a csomagtartóban ott a notebook. Amíg vásárolt, célirányosan csak az ő kocsijának törték fel a csomagtartóját és vitték el a gépét. Tehát a kocsiban nem látható módon hagyott mobil eszközök sem biztos, hogy biztonságban vannak.
Emlékszem, amikor sorozatban lopták az autórádiókat. Azután megjelentek a levehető előlapú készülékek, majd a kóddal védett, később pedig a chipkártyával működő eszközök. Persze eleinte extrának számítottak. Ma pedig már gyárilag beépített rádiók vannak, sok esetben alap felszereltségként. A tolvajok nem is utaznak már ezekre. Ugyanis nem sok értelme van szétbarmolni a műszerfalat, hogy utána ne tudja értékesíteni a kicincált és megrongálódott kütyüt.
Szerintem akkor, és csak akkor fog visszaszorulni a tolvajlás, ha olyan eszközök lesznek elérhető áron, esetleg majd széria felszereltségként, amelyek roncsolás mentesen nem vehetők ki, vagy a gazdája nélkül nem használhatóak, s ezáltal nem értékesíthetőek, továbbá ha senki nem vesz az utcán vagy a piacon, többnyire kedves antipatikus úri emberektől használt eszközöket, mivel így nem lesz értelme ennek az üzletágnak.
Az ellen persze semmit nem, vagy keveset lehet tenni a megelőzés terén, ha valaki egy jobbnak vélt napszemüvegért feltör egy kocsit, esetlegesen több tízezer forintos kárt okozva, illetőleg akinek régi kocsijából a régi, úgymond ellopható autórádióját kiemelik, a tulajnak (akinek esetleg már Cascoja sincs) szintén kárt okozva, vagy elviszik a dísztárcsákat. Tolvajok voltak, vannak és lesznek. Ez a pesszimista álláspont. Az optimista nézőpont szerint, a tolvajok azért időnként ráfáznak.
Elnézést, hogy elkanyarodtam az alapgondolattól, miszerint milyen veszélyei vannak a kézben tartott mobiltelefonálásnak vezetés közben 🙂
Én, a tartójával együtt szoktam a GPS-t, a kesztyűtartóba tenni.
Az egyik barátomnak szuper jó GPS-e volt, a márkára/típusra már nem emlékszem, de a lényeg, hogy megszűnt a cég, nem volt szoftver frissítés, a mai napig kínlódik vele. Megválni viszont nem akar tőle, mert annak idején fél havi fizetésébe került 🙂
Én is olyan mobilt használok, amelyikben benne van a GPS, illetve a Google térképet is elérhetem internet kapcsolattal. Van egy másik előnye is a mobilnak, mivel a tartóján látszik, hogy mobil készülékhez tartozik. Az akárhány colos GPS tartóján pedig látszik, hogy GPS lehet a kocsiban, ezért a csibészek könnyebben feltörik az autót, remélve, hogy a gazdája jó szokás szerint a kesztyűtartóba tette a GPS-t. Azért egy mobilra nem igen mozdulnak a csibészek, az ma már nem olyan érték, amelyért érdemesebb lenne kockáztatni, illetve a mobil telefont valószínű, hogy a gazdája magával viszi, míg egy GPS-nél nem indokolt a hurcolászás, azt inkább az autóban hagyják.
Ráadásul egyrészt a technológia elavulhat, másrészt hogy néz az ki, hogy egy kocsi műszerfalát összefurkálják. Mikor autót vettem az egyik kocsit azért nem vettem meg, mert valamikor beszerelhettek egy telefontartót, aztán később kivették, a műszerfalon meg ott maradt 3-4 lyuk.
A másik a GPS. Felnyomom a tappancsot a szélvédőre, bele a telefonom, benn az IGO-m, benne a saját beállítások, kedvencek, korábbi úticélok, stb. Nemrég ültem egy 5-6 évs Qashqai-ban, a tulaj mondta, hogy az elsők közül való. Full extrás volt, 2.0 dCi, automata, bőrülés, minden. Beültünk a sofőr hátramenetbe kapcsolt, beindult a tolatókamera, gondoltam, egész jó. Aztán elindultunk, és a kijelzőn mutatta az utat egy über gagyi navigációs rendszer. Szinte nulla grafika, az utak egyszerű vonalrajzok, 3D-ről álmodni sem mertem. Az IGO-tól vagy a Sygic-től fényévekkel van elmaradva. Kérdezem, hogy jól működik-e? Azt mondta a tulaj, hogy az első kb. 3 évben (!!) nem volt jó, aztán a szervízben frissítettek szoftvert, azóta egész jó. És ez egy több százezres extra volt a kocsi újkorában. Bármelyik 30 ezres kézi navi, okostelefon kenterbe veri 🙂
🙂
Egy véleményen vagyok Veled, a mobilizálható megoldásnak sok előnye van. Annak idején a régi Megánomban – hely híján – csak úgy lehetett felszerelni a készülék tartóját, hogy egy külön konzolt kellet beépíteni, ami az anyósülésen ülő lábát/térdét zavarta, főleg, ha 170 cm fölötti testmagasságú utasról volt szó. Azután szerviz esetén a csere autóban nem volt kihangosító. A céges autónál is az volt a gond, hogy csere autónál nem volt kihangosító, másfél év után elvették az autót, tehát, ha saját költségen beépíttettem volna a kihangosítót, úszott volna a pénzem. Arról nem is beszélve, hogy, ha megnézzük, hogy pl. egy Jettába mennyibe kerül csak a kihangosító [u]előkészítése[/u], (a legolcsóbb „Start” csomag is 76.200,– Ft) akkor pláne elgondolkozik az ember a választás előtt. A bloetooth-os headsetnek az is előnye, hogy minden további nélkül lehet folytatni a már megkezdett beszélgetést a kiszállás után is, nem kell kapcsolgatni, készüléket tartani.
Az én mobilom, a táskámban szokott lenni. Bejövő hívás esetén, az autórádió kijelzőjén megjelenik a hívó fél, nem kell a telefonhoz nyúlkáljak.
Kiboritó,hogy a németek 4 pohártartót kreáltak a Vectrába,de a mobiltelefont nem lehet sehova elhelyezni.Minden kátyú után at kell kutatnom a kocsit,-ha megszólal.
Én is kb. hasonlóan gondolom. Headset van szinte minden telefonhoz, de ez kicsit kényelmetlen, főleg a vezeték miatt. Nekem egy Nokia BH-110 buetooth-os headsetem van, ami 4500-5000 Ft, vezetés közben bőven megfelel. Az általad írt napellenzőre szerelhető (tépőzáras) kihangosító talán a legjobb megoldás, nekem nincs, de egy ismerős kocsijában láttam már.
A beépíthető dolgokkal az a probléma, hogy az ember beépíti a saját kocsijába, de vezeti a feleség – család többi tagja – autóját is, plusz a cégben is megy kocsival, ráadásul ott hol egyik, hol a másik kocsival megy, amiket aztán 2-3 év után cserélnek is. Szóval nekem jobb a mobilizálható megoldás. Éppen így vagyok a GPS-szel is. Benn van a telefonomban, így mindig nálam van, mindig ugyanaz.
Lehet, hogy ezek csak az én problémáim, a legjobb, akinek a cég ad egy kocsit, és mindenre az használhatja, ott meg a cég fizeti a kihagosítót is, annak javaslom, hogy vegye (vetesse) a legdrágábbat 🙂 🙂 🙂
http://www.parrot.com/uk/products/hands-free-car-kits/parrot-asteroid
Én ilyet használok, akivel beszélek nem veszi észre, hogy kihangosítóval beszélek, ezen kivűl rengeteg extra van benne
Szinte minden mobil készülékhez adnak headsetet, tehát, ha valaki már azt használná, nem kellene kézben tartania a készüléket. Persze ez kényelmetlen. Van bluetooth-os kihangosító tizenegynéhány ezer forintért is, legalábbis egyes Nokia készülékekhez. Én HF-200-as kihangosítót használok a Nokiámhoz, ami annak idején 12.000 Ft volt. A vezető oldali napellenzőre lehet tenni tépőzáras szalaggal, így több autóhoz is lehet használni, ha párosítva van. Igaz nem tud extrákat, de lehet vele hívást fogadni és kezdeményezni. Szerintem a vezetés nem arról szól, hogy SMS-ezzek, telefonálgassak, hanem arról, hogy vezessek. Szerintetek mennyire vesz részt a közlekedésben az, aki kijön az irodából/munkahelyről, mobil a kezében, vállához szorítva a készüléket nyitja a kocsit, közben beszél, beül az autóba, elindul, kezében a mobil, közben továbbra is beszél, majd mondjuk hazaér, kiszáll az autóból, továbbra is beszél, egyik kezével zárja a kocsit, másik kezével nyitja a kaput, vállával tartja a mobil készüléket, mindeközben a táskájával bíbelődik? Láttam olyan vezető hölgyet csúcsforgalomban az Üllői úton, hogy az egyik kezében mobil volt és beszélt, a másikban pedig szendvics és evett! És persze haladt a forgalomban.
A komolyabb autórádiókban, gyárilag benne van a Bluetooth-adapter. Ezzel a megoldással, egyszerűbb a beszerelés, mert nem kell összehozni az autó hangrendszerével, mindössze a mikrofon elhelyezése igényel némi (kb. 3 perc) bütykölést. Összességében, olcsóbb is, főleg, ha amúgy is autórádió vásárlás van tervezve.