10 dolog, amire szükségünk lesz a téli autózáshoz
Kisokos téli autózáshoz
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Némi külön figyelmet és felkészülést igényel a téli autózás. Mutatjuk, mivel tehetjük problémamentessé a fagyban közlekedést.
November 1-jével fagy is érkezik, nem árt, ha még előtte felkészítjük autónkat és persze lélekben magunkat is a téli közlekedésre. Itt az óraátállítás is, mától hamarabb fog sötétedni, ami tovább nehezíti napjainkat, illetve az autózást is. Mire érdemes figyelni, mire lesz mindenképp szükség a téli autózáshoz? Összeszedtük a 10 legfontosabbat. 1. Téli gumi. Tesztjeink évről évre megmutatták, hogy fagypont alatt a leggyengébb téli gumi, de még egy négyévszakos is jobban teljesít, mint egy nyári. Ha viszont igazán jó, hóban és fagyban is helytálló abroncsot szeretnénk, érdemes elfelejteni a télen és nyáron is kompromisszumos mindenes abroncsokat, télire lesz szükségünk. Idei, a legújabb gumimodelleket összevető tesztünk még egy kicsit várat magára, ám a tavalyi továbbra is mérvadó. Ne feledjük, hogy számos európai országban, például Ausztriában is kötelező a téli gumi használata, nálunk csak erősen ajánlott. Már csak azért is, mert a nem megfelelő abronccsal szerelt autóval balesetet szenvedve a casco biztosítás sem fog teljes térítést adni számunkra.
2. Hűtőfolyadék. Sokan nem is gondolják, de télen igényli a nagyobb figyelmet az autó hűtőrendszere. Ha nem elég alacsony a hűtőközeg dermedéspontja, akkor egyrészt szétfagyhat a hűtő, a motorblokkból pedig a fagydugó jöhet ki, de már az is komoly probléma, ha a hűtőfolyadékban egy kisebb jégkása alakul ki, a nem megfelelő keringés miatt nem sokkal indulás után megfőzhetjük a fagyban is motorunkat. Ha nincs meg a kellő szint, utántölteni természetesen csakis ioncserélt vízzel, illetve hűtőfolyadékkal szabad.
3. Fagytűrő szélvédőmosó. Míg a hűtőfolyadék cseréje jellemzően nem is jön elő a tél közeledtével, a szélvédőmosóra mindenképp érdemes figyelni. Ha nem cseréljük le, nem öntjük fel kellő mennyiségű fagyálló szélvédőmosóval a tartályt, akkor az is, illetve annak szivattyúja is szétfagyhat. Meg persze maguk a spricnik és a hozzájuk vezető csövek is, így a téli szélvédőmosó betöltése után érdemes spriccelni is egyet. Vigyázat, komoly probléma, ha a szélvédőmosó tartályába nem szélvédőmosót, hanem fagyálló hűtőfolyadékot töltünk, utóbbi ugyanis kenőadalékot tartalmaz, ami mind a szélvédőről, mind az ablaktörlőgumikról nehezen jön le.
4. Ablaktörlők. A lapátok, illetve gumicsíkjaik ellenőrzése mindenképp ajánlott tél előtt. Sokat autózunk ilyenkor esőben, fontos, hogy az ablaktörlők csíkmentesen töröljenek. Akár csupán a gumicsíkok is cserélhetők a lapátokban, de természetesen jóval egyszerűbb, ám drágább a lapátokat egyben cserélni. Utóbbiak esetén csak a felfogatási pont kompatibilitására ajánlott figyelni. Bár divatosak a látható fémváz nélküli aeroblade lapátok, nem biztos, hogy jobban törölnek, mint a hagyományosak, élettartamukkal pedig sokszor utóbbiak a jobbak.
5. Fényszórók. Minden nap ellenőrizni kellene őket, ám az utcakép szerint sokak számára kimarad ez a lépés. Télen pedig különösen fontos, hogy jól lássunk és látszódjunk. Jó hír, hogy még bőven fut a Látni és látszani kampány, érdemes igénybe venni az ingyenes ellenőrzést és szükség szerint beállíttatni a fényszórókat, hogy autónkat a lehető legjobban lássa a többi közlekedő, meg persze azért is, hogy mi is a lehető legjobban lássunk ki abból sötétben is, kevésbé legyen fárasztó a vezetés.
6. Akkumulátor. Bár egyre ritkább a nyílt cellás, savszint-ellenőrzést és esetlegesen utántöltést igénylő akkumulátor, ha ilyenünk van, minden cellában ellenőrizzük, hogy lemezeit ellepi-e az elektrolitfolyadék, azaz a desztillált vízzel hígított kénsav. Utántöltésre csakis desztillált vizet használjunk. Mivel az akkumulátor teljesítőképessége a hőmérséklet csökkenésével drasztikusan csökken, fontos, hogy ilyenkor rendben legyen a töltése. A tél beállta előtt, de télen akár havonta ajánlott a külső töltés - természetesen csakis vezérelt, automatán lekapcsoló töltővel.
7. Pollenszűrő. Bár télen sokan nem is gondolnak a légkondicionáló használatára, azt a páramentesítésért és a légkondicionáló karbantartásáért is érdemes járatni. A rendszer tömítései ugyanis porózussá válnak, ha nem használjuk. De nem csak ezért ajánlott, hanem a légkondi páramentesítő hatása miatt is. A páramentesítéshez persze az is szükséges, hogy pollenszűrőnk tiszta legyen. Ajánlott tehát az ellenőrzés, szükség esetén a csere.
8. Gumikéderek ápolása. Nincs rosszabb, mint egy esős nap után éjszaka összefagyott ajtótömítés. Ha kellően hirtelen és kellően vehemensen nyitjuk az ajtót, akár el is szakíthatjuk az ajtó kédergumiját. Ezt megelőzendő, de amúgy is ajánlott a gumit ápoló és vízlepergető bevonattal is ellátó anyaggal bekenése.
9. Gumiszőnyeg. Fölöslegesnek tűnhet, de főként a havas, latyakos időben lesz hasznos, ha cipőnkről nem a textil szőnyegre olvasztjuk a jellemzően nem épp tiszta folyadékot. Praktikus a magasabb szélű gumiszőnyeg, mint a sima, de a peremesnél is fontos, hogy azt rendszeresen vegyük ki az autóból, ne ott párologjon el a folyadék, amitől megkíméltük a padlót.
10. Óvatosság. Talán ez az, amire leginkább szükség van a téli vezetéshez. A csúszósabb utak, a rosszabb látási körülmények mind erre kell ösztönözzenek. Hiába szereljük fel a legjobb téli gumit autónkra, egy kis többlet követési távolságot még azzal is ajánlott kalkulálni. Számolni kell továbbá azzal, hogy a hideg jellemzően nem elriasztja az autósokat a vezetéstől, hanem mind többeket ültet be. Sűrűbb a forgalom, mint nyáron, ajánlott mindenhová időben indulni, azért, hogy nyugodtan, nem pedig sietve autózhassunk.
http://gallery.site.hu/u/szimba/mindenfele/jeges_auto.jpg.html
atomot neki :-DDDDDDD
Oroszországban élsz? Rajtad csak a lángszóró segít :-DDDD
Dehogynem van, ráfekszel mielőtt robban!!!:-DDDDDDDDDDDD
Most engem is támadsz, vagy csak Rómeót????
Arra értettem, hogy több mm jég van mindenhol, a kédereknél is, használjak vésőt?:-DDD
Ha arra érted hogy beragadnak az ajtók akkor a 8. pontnál leírtakat kell tenni,vagyis bekened gumivédő szerrel a kédereket.A kilincs/zár befagyása esetén van jégoldó spray.
Az atombomba ellen sincs megoldás. Hülyeséget miért kérdezel?
A Valeo, tapasztalatom szerint drága is, meg márkás is, de szar. A Bosch lapátok viszont, jók.
Szerinted ki se mozdulok a garázsból??
Akkor nem kellene autó wazze!!!
Garázs?
Arra lennék kíváncsi, ónos eső ellen mi a megoldás, mikor egy kib…tt ajtót se tudok kinyitni???
“Bár divatosak a látható fémváz nélküli aeroblade lapátok, nem biztos, hogy jobban törölnek, mint a hagyományosak, élettartamukkal pedig sokszor utóbbiak a jobbak.”
Ezzel vitatkoznék. Előző autómon (2006-os Colt) számtalanszor cseréltem ablaktörlőt, folyamatosan csíkoztak, ugráltak, kenegettek, mident csináltak csak azt nem amit kéne. 3 év alatt egy 6-8 szett simán elfogyott és rossz volt mind, pedig voltak köztük elég drágák/márkásak is, pl. Valeo. Volt ilyen kis szérnyas lapát is, hogy menetszél rányomja, ugyan úgy nem ért egy kalap kakit se. A legjobb ill. leghosszabb életű egyébként egy szett Hella lapát volt mind közül.
Aztán elegem lett belőle hogy soha nem látok ki, rászántam a pénzt és vettem egy szett Bosch keret nélküli ablaktörlőt, na az fényévekkel jobb volt bármelyiknél. Nem ugrált, nem kenegetett, nem csíkozott, csak törölt ahogy kell, és nem is ment tönkre pár hónap után. Mikor az autót végül eladtam még az volt rajta, továbbra is hibamenetesen.
Két dolgot szeretnék javasolni: ha esik a hó, jobb nem behúzott kézifékkel rögzíteni az autót. A másik, filléres trükk: üres tictacos dobozt tenni az ablaktörlő karja alá (ne a gumi alá, hanem a fém és az üveg közé) így a gumi nem tud odafagyni a szélvédőhöz. Én télre be szoktam tenni ég kis cirokseprüt is, hogy ha esetleg sok hó esne, könnyebben tudjam elseperni az autó körül a havat.
Hát igen, a 10 pont, a legfontosabb. Mert a hülyeség ellen semmi nem véd. Sem a téligumi, sem az esp sem az abs.