Kikopott a rendőr Focus, a hőségben elektromossal teszteltünk
Kánikulai gumiteszt 2017: ismét megmértük, hogy megéri jó abroncsra költeni
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Szokás szerint a Hungaroringen található Tanpályán tartottuk meg a kánikulai gumitesztet a nonstopgumival. Most először villanyautóval mértünk.
Már az eTour kapcsán is felmerült, hogy a Focus Electric tesztautó jó eséllyel elbírná a 15 colos felniket is, ugyanis a villanyhajtás következtében megváltozott tengelyterhelés miatt az elektromos Focus fékrendszere az orrnehezebb belső égésű motorosoktól eltérő. Előre lepróbáltuk, az eddigi tesztfelnik rámentek a villany Focusra, így aztán a hőségben legalább további jelentősebb hőtermelés és helyi emisszió nélkül mérhettünk, az első nagyszabású, villanyautóval végzett gumitesztet valósítottuk meg. Kiváló volt ehhez a Focus, ami alapvetően egy hagyományos kompakt modell, csak éppen nem benzines vagy dízel motor került az orrába.
Száraz aszfalton 60 km/óráról 3,4 méteres fékút-különbség adódott a hőségben legjobban és legkevésbé meggyőzően teljesítő abroncs között
A kánikulai teszt – 38 Celsius fok körüli levegő és 57-58 Celsius fokos aszfalthőmérséklet – egyrészt nehezített pályát jelentett, ugyanakkor ezúttal csak száraz és nedves aszfaltos fékút, valamint a gördülési ellenállásra utaló kigurulás és kopási kép alapján mérkőztek az abroncsok, elmaradt a gumigyilkos körpályázás. Mindeközben a több száz fokosra hevült fékekről magukat a felniket is 100-120 Celsius fokosra hevülve vettük le, s a kerékcsavarok is hasonló hőmérsékletűek voltak az 5+5 70 km/óráról indított vészfékezés után.
Még a locsolt aszfalt is 27-28 Celsius fokos, tehát nyári esőt modellező volt. Itt a két legjobb 15 colos abroncs egyaránt 1,2 méteres többlet fékutat adott a száraz teszthez mérten. Érdemes számolni ezzel!
Miért érdemes ilyen tesztet készíteni, ki az, aki kánikulában nem nyári gumival autózik? Sajnos Nyárigumi Kommandónk szerint az autósok harmada, azaz még mindig bőséggel van kinek megmutatni, hogy nem csak télen, nyáron is fontos az évszaknak megfelelő abroncs. A téli és a négyévszakos gumi egyrészt többlet fékutat ad, másrészt nagyon jelentősen amortizálódik hőségben, nem mellesleg pedig gördülési ellenállásból sem olyan jó, mint egy nyári, azaz a fogyasztást is növeli, a hatótávot csökkenti.
Nem csak pénz, életek is múlhatnak a megfelelő abroncson!
A legfontosabb különbség abroncs és abroncs között, hogy milyen fékutat kapunk. Kánikulai tesztünkön a tavaszi Nyárigumiteszten második helyezett Firestone Roadhawk adta a legrövidebb fékutakat, szárazon 15,4, vizesen 16,6 méterest. A második helyezett Michelin CrossClimate fékút-többlete mindkét útfelületen 0,4 méter volt, míg a harmadik helyezett Michelin Energy Saver+ szárazon további 0,9, vizesen plusz 0,1 métert mutatott.
Nem hozott meglepetést a kigurulás, azaz a gördülési ellenállás tesztje, ebben a Michelin Energy Saver+ végzett az élen
Gördülési ellenállás (kigurulás) kapcsán a Michelin Energy Saver+ nevének megfelelően az élen végzett. Fékutak szempontjából meglepően jól teljesített ugyan a vadonatúj prémiummárkás téli gumi, ami konkrétan a Goodyear UltraGrip 9 volt, ám mégsem ajánljuk annak használatát, hiszen nyáron annyira leíródik, hogy télen már nem lesz megfelelő. Borítékolható volt, hogy a nyáriak között csak közepes Barum Brillantis 2 a négyévszakosok előtt végez, az viszont eléggé meglepő, hogy a tesztre érkezett kínai Goodride abroncsokból a négyévszakos bizonyult jobbnak, mint a csupán nyári.
A fékezhetőség szempontjából elmaradó kínai Goodride abroncsok tartósnak bizonyultak, ahogyan a jobb nyári gumik is. A nagyobb pontszám jobb minősítést jelent, ahogyan az ábra mutatja, magasabb futáshoz maradhat az autón
Használt téli gumival és a legtöbb négyévszakossal egyaránt rizikós a nyári autózás, hiszen már 60 km/óráról vészfékezve is 2-3 méteres többlet fékutat adhatnak, ahogyan egy koros nyári is. Ez azt jelenti, hogy ahol a legjobb abronccsal már állt az autó, ott a rosszabbakkal még 15-20 km/órával haladt. Ott pedig még elég komoly kárt tud okozni, akár emberben, akár vagyonban. Ez után pedig ugye mindenki számára érthető, hogy miért ajánlott a megfelelő gumiabroncs?!
Milyen volt a villanyautó?
Sokak számára már-már perverziónak tűnhet, hogy európai körút után gumiteszthez is villanyautót vetettünk be, konkrétan ugyanazt a Ford Focus Electricet, amivel az eTouron is végigmentünk, illetve annak egy másodpéldányát is használtuk a mérésekhez. A hatótáv nyilván korlátozottabb, viszont a teszthez szükséges 70 km/órára sokkalta könnyebben ugrik fel az elektromos Focus, mint bármely belső égésű motoros. Na jó, az RS talán versenyben lenne vele. Ja, meg is néztük, mit tud a Focus Electric az RS feláras 19 colos kerekeivel. Legalábbis fékútban. Ez viszont már egy következő cikk témája lesz, hamarosan azzal is jelentkezünk.
Sokak számára már-már perverziónak tűnhet, hogy európai körút után gumiteszthez is villanyautót vetettünk be, konkrétan ugyanazt a Ford Focus Electricet, amivel az eTouron is végigmentünk, illetve annak egy másodpéldányát is használtuk a mérésekhez. A hatótáv nyilván korlátozottabb, viszont a teszthez szükséges 70 km/órára sokkalta könnyebben ugrik fel az elektromos Focus, mint bármely belső égésű motoros. Na jó, az RS talán versenyben lenne vele. Ja, meg is néztük, mit tud a Focus Electric az RS feláras 19 colos kerekeivel. Legalábbis fékútban. Ez viszont már egy következő cikk témája lesz, hamarosan azzal is jelentkezünk.
Mi a tesztelt abroncson is 7,4 mm-t mértünk, a jellemző a nyáriaknál a 7-9, a télieknél a 8-10 mm.
Valóban ennyi a Roadhawk gyári profilmélysége !
Tisztelt Frank! Szerintünk több kellene legyen, de holnap rákérdezünk. Üdv.
Az elektromosra felment. Igazából ezért is választottuk ezt a teszteléshez, mert 15-ös lemezfelniből már fel van készülve alaposan a nonstopgumi a teszthez.
Köszönjük a tesztet!
Hogy a fenébe sikerült felrakni a 15″ felniket? Az enyémre 16″ az alap, bár olyan sokat nem oszt/szoroz 205/55R16 vagy 195/65R15, sem árban, sem fogyasztásban
(ha majd lesz téli tesztetek, legyetek már kedvesek összehasonlítani a sima és a pluszos CrossClimatet is, érdekelne, tényleg jobb-e a frissebb fejlesztés)