Utazás: hol drágult leginkább az autópályadíj?
Hova utazhatunk változatlan áron autópályán?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Nyaraláskor is az ember ideje a legdrágább, ezért a legtöbbek autópályán közelítik meg vakációjuk helyszínét. Nézzük, hol kell a korábbiaknál magasabb árakra számítani!
A személyautósoknak persze nem a heti (10 napos), illetve a havi (30 napos), valamint az éves (januártól januárig élő) matrica összegének emelkedése a legnagyobb érvágás, hanem, hogy az alkalomszerűen autópályázók - azaz mondhatjuk, az átlagpolgárok - által vásárolt, egy hosszú hétvégére pont elegendő négynapos matrica megszűnt. Január 1-től a 10 napos a legrövidebb úthasználati jogosultság - a valahai négynapos árának mintegy duplájáért.
Autópálya-matricák árai a környező országokban - személyautóknak
*: kéthavi
**: háromhavi
Heti/10 napos | Havi | Éves | |
Ausztria | 8 euró | 23,4 euró* | 77,8 euró |
Szlovénia | 15 euró | 30 euró | 95 euró |
Románia | 3 euró | 7; 13** euró | 28 euró |
Bulgária | 5 euró | 13 euró | 34 euró |
Szlovákia | 10 | 14 | 50 |
*: kéthavi
**: háromhavi
Körbenéztünk, hogy a környező országokban miként változtak az elmúlt év során a díjak, mennyivel dobja meg egy nyaralás költségét a drágább autópálya. Szlovákiában csak a legrövidebb, 10 napos matrica ára nőtt, jelentős mértékben, 30 százalékkal (7-ről 10 euróra). Ausztriában egységes de szerény mértékű az áremelkedés. Az osztrákoknál a 2175 kilométeres - a hazainak mintegy dupláját jelentő - úthálózat 10 napos használatáért 7,9 euró helyett már 8-at kell fizetni - azaz 1,25 százalékos drágulásról beszélhetünk. Szlovéniában nem változott a díj az egy évvel korábbihoz képest, de még Romániában sem. Mármint euróban nem, az már más kérdés, hogy míg az MNB adatai szerint tavaly május utolsó napján 266 forint volt az euró középárfolyama, most 304 forint. Magyarán, amit euróban kell - akár a tavalyi áron fizetni, az forintban, hazai fizetőeszközben mégiscsak drágább lett 12,5 százalékkal – azaz nagyjából annyival, mint amennyivel a külföldi teherautósoknak nálunk többet kell fizetniük – mármint forintban. Ők azonban pont ennyivel kapnak többet eurójukért, magyarán mi magyarok itthon és külföldön is drágábban autópályázunk – s vélhetően nemigen találunk olyan szolgáltatást, illetve terméket, amit nem emelt áron kapunk.
2012. január 1-jétől érvényes hazai autópályadíjak
Díjkategória | 1 napos | Heti | Havi | Éves |
D1 | - | 2 975 | 4 780 | 42 980 |
D2 | 3 375 | 8 255 | 13 970 | 123 975 |
D3 | 3 375 | 12 600 | 20 370 | 184 985 |
D4 | 3 375 | 15 875 | 25 785 | 234 950 |
Így a nem a felső tízezerbe tartozó, de az átlagosnál jobb módúaknak maradnak a hazai pihenőhelyek, a Balaton vagy a Velencei tó, a többségnek pedig az egzotikusabb helyszínek, a bányatavak vagy a járdaszigetek – melyek akár autópálya érintése nélkül is megközelíthetők.
Mire jó a négynapos autópálya-matrica megszűnése?
Állítólag cél az úthasználati díjak igazságosabbá tétele, melynek eredményeként hamarosan – már jövő nyártól, megtett út alapján kell majd fizetni az autópályákért – a teherautóknak. A személyautósok ellenben ez évtől akár egyszeri autópályára hajtásért is 10 napos jogosultságot kell vásároljanak, ugyanis nincs rövidebb, a négynapos megszűnt. Bár a valahai legnépszerűbb autópálya-matrica megszűnésével az idei első félévben – a várakozásoknak megfelelően – nőtt a csökkent mennyiségű matrica eladásából származó bevétel, az autósok egy része, a csak alkalomszerűen autópályázók csoportja biztosan rosszul járt. Vagy az autópálya adta gyorsabb, biztonságosabb közlekedésről vagy némi pénzről kényszerültek lemondani a csak egyszer-egyszer felhajtók.
Bár az első negyedév alapján a kevesebb matrica eladása több bevételt eredményezett, magyarán a korábban négynapost vásárlók jelentős része belekényszerült a heti10 napos matrica vásárlásába. Kíváncsian várjuk a féléves eredményeket is, ugyanis az autópályák melletti főútvonalakon érezhetően megnőtt forgalom alapján nem szerény azok száma, akik a fizetős gyorsforgalmi út helyett a személyautóval ingyenes főutakat választják, s hajtanak át temérdek lakott területen is.
Tapasztalataink szerint az útdíjon spórolók nem szívesen hagyják veszni idejüket, s az akár hosszabb útvonalat nem szívesen teszik meg az autópályásnál szerényebb tempóval. Magyarán gyorshajtanak, felelőtlen, beláthatatlan előzésekbe kezdenek. Múlt hétvégén a Balatonra vezető 7-es főút hangulatával a fizetőkapus M5-ös autópálya idejében halálútként elhíresült – az elmúlt években viszont szerény forgalma miatt kifejezetten kellemessé vált – 5-ösére emlékeztetett. Vajon tényleg megéri a bevételek növelése?
Állítólag cél az úthasználati díjak igazságosabbá tétele, melynek eredményeként hamarosan – már jövő nyártól, megtett út alapján kell majd fizetni az autópályákért – a teherautóknak. A személyautósok ellenben ez évtől akár egyszeri autópályára hajtásért is 10 napos jogosultságot kell vásároljanak, ugyanis nincs rövidebb, a négynapos megszűnt. Bár a valahai legnépszerűbb autópálya-matrica megszűnésével az idei első félévben – a várakozásoknak megfelelően – nőtt a csökkent mennyiségű matrica eladásából származó bevétel, az autósok egy része, a csak alkalomszerűen autópályázók csoportja biztosan rosszul járt. Vagy az autópálya adta gyorsabb, biztonságosabb közlekedésről vagy némi pénzről kényszerültek lemondani a csak egyszer-egyszer felhajtók.
Bár az első negyedév alapján a kevesebb matrica eladása több bevételt eredményezett, magyarán a korábban négynapost vásárlók jelentős része belekényszerült a heti10 napos matrica vásárlásába. Kíváncsian várjuk a féléves eredményeket is, ugyanis az autópályák melletti főútvonalakon érezhetően megnőtt forgalom alapján nem szerény azok száma, akik a fizetős gyorsforgalmi út helyett a személyautóval ingyenes főutakat választják, s hajtanak át temérdek lakott területen is.
Tapasztalataink szerint az útdíjon spórolók nem szívesen hagyják veszni idejüket, s az akár hosszabb útvonalat nem szívesen teszik meg az autópályásnál szerényebb tempóval. Magyarán gyorshajtanak, felelőtlen, beláthatatlan előzésekbe kezdenek. Múlt hétvégén a Balatonra vezető 7-es főút hangulatával a fizetőkapus M5-ös autópálya idejében halálútként elhíresült – az elmúlt években viszont szerény forgalma miatt kifejezetten kellemessé vált – 5-ösére emlékeztetett. Vajon tényleg megéri a bevételek növelése?
Szlovákiában csak a legrövidebb, 10 napos matrica ára nőtt, jelentős mértékben, 30 százalékkal (7-ről 10 euróra).
Az több mint 40%.
Az új útdíj megint egy mocskos lehúzás…gusztustalan!!! Miért kényszerítik bele az embert? Talán a kapzsiság? Állítólag így szól a mondás: jobb a sűrű fillér mint a ritka forint…de ez ma már (szinte) senkit sem érdekel.