Beragadt a kézifék? Segít a kapalács!
Hogyan használjuk és javítsuk a kéziféket?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Hosszú pihenő után kellemetlen meglepetést okozhat a kézifék. Behúzva ugyanis olyannyira beragadhat, hogy makacsul gátolja a kocsi mozgását.
A teljesen sík parkolóban nem is feltételeztem, hogy be van húzva a kézifék, de sajnos be volt. Még valamikor januárban így lett letéve a Clio. A fék persze teljesen berozsdásodott, sem a kar rángatásával, sem az autó előre-hátra hintáztatásával nem tudtam kioldani, a jobb hátsó kerék meg sem mozdult, csak fülsüketítően magas hanggal radírozta gumiját. Szentségeltem a behúzott kézifék miatt, sík úton ugyanis teljesen felesleges és amúgy emelkedőn sem a legalkalmasabb eszköz az autó rögzítésére. Ha nem akarjuk, hogy autónk elguruljon, egyes vagy hátrameneti pozícióban kell hagyni a váltót, aki biztosra kíván menni, az a kerekeket a járda felé fordíthatja, úgy, hogy arra guruljon, ha netán elindulna. Persze nem fog, az autó motorja sokkal biztosabban rögzít, mint a kézifék, erre koros és modern, elektromos rögzítőfékes modelleknél egyaránt nagyon érdemes ügyelni! Hosszú parkolás esetén azonban a kézifék használata egyenesen tilos! Télen akár néhány óra alatt befagyhat, de több hetes egy helyben állás esetén minden évszakban megragadhatnak a fékek. Különösen kényesek a ritkának ma sem számító hátsó dobfékes modellek, mint például a Cliónk. A dobfék ugyanis a tárcsánál könnyebben és erősebben rozsdásodhat össze. Próbálkoztam jónéhány alkalommal a hintáztatós oldással, ám nem menekültem meg, szerelnem kellett.
Szerencsére nem sokat, elég volt az autó megemelése, a kerék leszerelése és a fékdob óvatos kocogtatása kalapáccsal. A felnit visszatéve és újbóli hintáztatással elengedett a dobra rárohadt fékpofa: ismét járóképes a Clio. Voltaképp egészen szerencsésen megúsztam a dolgot, hiszen ha a kocogtatással nem jártam volna sikerrel, akkor jöhetett volna ugyan a rozsdaoldó spray fékdobba fújása, de utána a fékhatás érdekében a rendszert teljesen szét kellett volna szedni és ki kellett volna tisztítani, ami bizony már valódi szerelőért kiáltott volna.
Az egész fék-berohadás megelőzhető a kézifék átgondolt használatával, elsősorban nem az autó rögzítésére, hanem az emelkedőn elindulásra érdemes alkalmazni. Az autó elgurulása ellen a sebességben hagyott hajtáslánc is bőven elegendő. Mit tegyenek az automata váltósok? A váltó P állása esetükben is reteszeli a hajtásláncot, ám az tény, hogy annak feszülését kerülni kell. Ezért alapesetben a szakik azt szokták javasolni, hogy az autó megállítása utána kézifékkel kell rögzíteni az autót, majd ezután kell P-t kapcsolni. Ehhez annyit tennék hozzá, hogy a P-t valóban a már teljes mértékben megállított, felengedett lábfék mellett is álló helyzetű autóban kell kapcsolni, ám huzamosabb parkolás vagy télen néhány órás várakozás esetén az autót (a cikkünkben ismertetett okok miatt) ne a rögzítőfékkel fixálják, sík úton anélkül sem kunszt a nyugalmi állapot, lejtős úton pedig a járdaszegélyre fordított kerék vagy annak hiányában akár egy fából, baltával csapott ék is megteszi.
Kedves Tamás!
Köszönöm, magam is láttam ezt a videót, szegény idős hölgy! A kategóriát pedig megfontoljuk.
üdv,
km
Tisztelt Mátyás!Találtam egy videót a kézifék egy eléggé sajátos használatáról.Lehetne egy vicc kategóriát nyitni az ilyen videók számára:-). http://auto.indavideo.hu/video/Ez_az_auto_nem_huz_rendesen
Sziasztok! Én csak annyit tennék hozzá ehez a kézifékes parkoláshoz, hogy nekem egy 2005-ös “C” Corsám van ami most 6 éves és már a 4 kérifék huzalt cseréltem rajta! Persze ez is teflonos és stb… Én arra jutottam,h gyárilag alkalmatlan a kézifék huzalozása, mert van két törés ami közel 90fokos, ahol kikopik a tok és megszorul tölle a fék! Hajrá Opel legyen minden olcsóbb és ..x..arabb!!! Kár,h nem egy 30éves Skodát vettem azzal semmi baj sincs a mai napig! Soha többé 0Km-es újj autót!!! Azóta ha nem kell nem használom a kéziféket!! Üdv mindenkinek!!!
2010-ben február elejétől július végéig állt az autóm az udvarban. A tavalyi esős időjárásnak köszönhetően olyan mértékben összerozsdásodott a fékrendszer, hogy a hátsó dobfék fékpofáiról a betét az első 10 cm – es megmozdulás után már le is szakadt. Fékdob leszerel, eszméletlen mennyiségű rozsdát csiszoltam ki belőle. Az első tárcsaféken is hasonló munkát kellett végeznem. Mondjuk csak úgy a “vas” jellemzője, hogy reakcióba lép az oxigénnel. A kézifékhuzal teflonos, az nem szorul be. Amikor a huzal már egyszer beszorult, utána akár mit is csinálunk, azt rövid időn belül cserélni kell. Van olyan szólás mondás, hogy azért kell gyakran használni a kéziféket, hogy a bowden ne szoruljon be. Ez csak úgy 30-40 évvel ezelőtt volt igaz, a mostani kézifék huzalok már nem ilyen megoldásúak.
Maga egy sötétben bújukáló rémhírterjesztő okostojás, álautós – reszkess!
Végre egy értelmes cikk, kedves Katona Mátyás, köszönöm az értelmes autóhasználók nevében! Egyébként egy itt hozzászóló is említi azt a szintén totális tévedést, amelyet sokszor hallok más autósoktól is, hogy lejtőn egyesbe, emelkedőn rückwertzbe kell tenni a váltót parkoláskor, mintha nem lenne tök mindegy, mégha véletlenül meg is mozdulna az autó…Lényeg a legnagyobb áttétel, az rögzíti legjobban az autót.
Én ’95 óta vezetek. Minden megálláskor behúzom a kéziféket (kivéve, természetesen a forgalmi okból megállást ;-), de még soha nem volt olyan problémám, hogy beragadt volna.
Az igaz, hogy 2 hétnél tovább még egyik autóm sem állt egy helyben.
Talán tényleg a karbantartás a megoldás… 😉
“Klasszikus” régi Swift. De az tény, hogy az emelkedő nem semmi… 🙂 Mindig tanul valami újat az ember, köszönöm!
Biztos, hogy ugyanabba az irányba kell kapcsolni a sebességet?? Én úgy tanultam, hogy ha előre gurulna, akkor hátramenetbe, ha hátra gurulna, akkor 1-esbe. Meg a neten több helyen is ezt találtam.
Egyébként jelenleg olyan lejtős helyen lakom, ahol (kézifék használat ellenzőként is) muszáj használni a sebesség mellé. Kipróbáltam, hogy 1-2 percet ültem a kocsiban még megállás után és szépen lassan, fogaskerekenként azért csurgott az autó a járdáig. Az megfogta, de akkor meg a köv. téma lehetne, hogy a kerekeknek nem tesz jót, ha a járdának nyomva deformáltan pihennek… Szóval ÉLJEN AZ ALFÖLD, kézifék nélkül, nyáron!
Kellemetlen tud lenni.Nekem a dob egyszer ragadt be,még Ladán,jött az öreg szaki,adott neki egyet pöröllyel,és kész.Pedig csak tankolni álltam meg.De egyszer a hátsó tárcsafékes autómon fagyott be,na az kellemes volt,véletlen behúztam a kéziféket,latyakos,havas,hideg időben.Hozattam forró vizet,hogy kiolvasszam,jó kis elfoglaltság volt.