Gumival! De felnivel, vagy felni nélkül?
Hogyan cseréltessük a téli-nyári abroncsokat?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Egyre többen vásárolnak téli abroncsokat, ugyanakkor külön felnit kevesen. Vajon érdemes lenne arra is költeni?
Sokan mégis külön felnin szeretik tudni téli, illetve nyári abroncsaikat. A szereléskori kopáson túl tévhit továbbá, hogy olcsóbb csak a kerekeket cseréltetni. Pontosabban valóban olcsóbb, két-háromszáz forinttal kerekenként. Ki lehet számolni, még
egy nagyon jutányosnak számító, 10 ezer forintos felni ára is csak bő 16 év alatt térül meg.
Utóbbi persze gyorsítható saját szereléssel, de ne feledjük, legalább 2 évente a centrírozás is ajánlott, akkor pedig ismét irány a gumisműhely, ami nem fog ingyen dolgozni.
Acélfelni árak
Modell, méret | Ár (Ft) |
Chevrolet Lacetti, 14" (5,5x14) | 19 014 |
Chevrolet Orlando, 16" (6,5x16) | 11 900 |
Honda FR-V, 15" (6x15) | 26 770 |
Opel Astra H, 16" (6,5x16) | 10 900 Ft |
Ford Kuga, 16" (6,5x16) | 12 500 Ft |
Mazda3, 16" (6,5x16) | 18 982 Ft |
Audi A6, 16" (7,5x16) | 17 946 Ft |
BMW X1, 17" (7,5x17) | 23 086 |
Skoda Roomster,14" (5x14) | 8 750 Ft |
Volkswagen Golf VI., 16" (6x15) | 10 650 Ft |
Külön téli kerékről leginkább csak alufelni esetén van értelme beszélni: ha az autón lemezkerék van, nincs miért másikba beruházni. Az alufelnik azonban hiába lettek mára teljesen télállók, ha lakkozásuk járdázás, vagy akár kavicsfelverődés miatt megsérül, annak helyén bizony nyomot fog hagyni az itthon útszórásra használt maró só. Probléma továbbá mindenféle kátyúkár: télen szaporodnak az úthibák, sokat van sötét, könnyű kifogni egy-egy makacsabb lyukat. Ilyenbe hajtva az alufelnire húzott, rendszerint peres abroncs könnyebben sérül és jó eséllyel utána a könnyűfém kerék is javításra szorul.
Ezért aztán ajánlatosabb a nyárinál kisebb átmérőjű, keskenyebb és egyben ballonosabb abroncsot engedő, szerényebb méretű téli felnit vásárolni. Így egyrészt számos sérülés kiküszöbölhető, másrészt méretben visszalépve (ami télre, a jobb havon-tapadás miatt kifejezetten ajánlott) nem csak az acélfelni árát termelheti ki az árkülönbözet, akár még némi pénz is maradhat a zsebben. Méretes, alufelnire húzott téli abroncsot kiváltva tehát a külön felni + kisebb abroncs kombináció már valóban hozhat spórolást, ám rendszerint nem egy, hanem inkább legalább két gumi-garnitúra árelőnyével, így aztán a külön felni leginkább csak az autójukkal hosszú távon tervezőknek számít megtérülő beruházásnak. Számukra nem csak a felni megvásárlása helyes tárolása is ajánlott!
ennyire nem akartam belemászni a részletekbe mert csak összezavarodnak az amatőrök
Ha a felni paraméterei megfelelnek az újabb típushoz is, akkor nyerő az ügy. A szemmel látható méreteken kívül nagyon célszerű az (ET) méret tartása.
Bontóba 1-3000 ft. egy lemezfelni,mi fenének újat venni belőle?Pláne ha ügyesen csinálja az ember,ha régebbi típushoz kéred olcsóbb,pl.megan helyett renault 19-re.
Soha nem adnék ki pénzt téli-nyári gumicserére főleg hogy nekem is külön felnin vannak a téli gumik a lemezfelniket a téli guminak 4 db-ot vettem 16.000 ft-ért, ami nem sok így itthon magamnak cserélem akkor amikor akarom és teljesen ingyen.Valaki írta itt hogy 5 év alatt a megtakarításból összejön egy új szett gumi ára szerintem teljesen igaza van, és azzal hogy magamnak cserélem nincs az a veszély sem hogy úgy megszorítják a kereket hogy le se tudom venni,bár normális gumisnál nyomatékkulcsot használnak.
Na, egy korrekt gumis 🙂 A nyomatékkulcs alap, ahol nem azzal dolgoznak oda többet nem is megyek.
A guminyomás: ezzel nekem nagyon rossz tapasztalataim vannak, de biztos eddig csak rossz helyen voltam. Hiába kérem ,hogy mennyire fújják, mindig sokkal több lesz, de az még hagyján, de nem is egyforma minden kerék. Szóval gumis után az első utam egy benzinkút, ahol beállítom a nyomást.
[i]“Vannak idióta gyári adatok is, nem kell mindent készpénznek venni. … A példa pl. a BMW gyári adatok… “[/i]
Mire gondolsz? Szerintem mindennek oka van. Futómű, gumi méret, oldalfal magasság, a kocsi súlya, minden számít – ezzel gyárilag kalkulálnak.
Mivel én is több mint másfél évtizede gyűröm az ipart, hozzászólnék. A cikk egészen jó. A gumik le és felszerelése valóban nem árt, amennyiben jó szakember csinálja. Bármikor leszedek egy gumit ezerszer, károsodás nélkül. Sajnos vannak “kollégák”, akiknek ez nem megy. Aztán a nyomaték. Korrekt műhelyben a légkulcs csak éppen meghúzásra szolgál, a befejezés mindenképp a nyomatékkulcsé. Ez a gumis érdeke is és az ügyfélé is. Tőlünk nem mehet ki autó anélkül, hogy “kattogna”. Ugyanis így alszunk jól. Hozzánk mindig a márkaszervizből érkeznek úgy autók, hogy nem lehet lelazítani a kereket…Az árhoz. Egy garnitúra komplett szerelés vagy egy garnitúra feldobása, de centrírozva, ott a különbség 30%, ha csak fel kell dobni, úgy a fele. Azonban azt se feledjük, könnyebb megoldani egy feldobást, ha netán megvártuk a téli rohamot, mint egy teljes szerelést. Alufelniknek pedig valóban nem sok jót tesz a tél. Legvégül pedig a csavarok zsírozása. Ha valami nagyon sok kárt okoz, hát a zsírozás! Nem zsírozzuk a csavarokat! Ha igen, csak direkt erre készült grafitos vagy bronz zsírral! Az autón pedig az agyat szükség szerint drótkefézni és szintén speciális zsírral kell megkenni.Akkor lejön a kerék.Acélfelnihez pedig tessék dísztárcsát használni és akkor nem kell tavasszal gumikalapáccsal leverni a kerekeket…A keréknyomást pedig tapasztalati úton és az ügyféltől megkérdezve és a gyári adatokat használva, ezek összességét figyelembe véve kell beállítani. Vannak idióta gyári adatok is, nem kell mindent készpénznek venni. Azért van a fejünk, hogy gondolkodjunk! A példa pl. a BMW gyári adatok…
Kedves aabroncs! A csavarok zsírzásáról annyit, hogy rágott már össze neked menet? Ott már csak a fúró meg a menetfúró segít. Én magam cserélem a kereket a család összes autóján, a csavarokat szükség szerint mindég megkenem bronzzsírral a kúp részt is, valamint a kerékagy illeszkedő felületet is. A meghúzási nyomaték meg a karomban “kattan”. Sosem lazult meg csavar, vagy kerék és sosem kellett küszködnöm a kerék leszerelésével.
Üdv:
Azért lenne 1-2 szavam ehhez a gumizáshoz. Magam is foglakozom gumik szerelésével.
Azért nem tesz jót a gumiknak az évente 2x le – fel szerelés.
Az alufelniket ha lehet maradjanak csak a nyári használatra. Úgyanis a féktárcsák felűletei úgy feltudnak rozsdásodni, hogy szó szerint belemarja magát az alufelnibe. ( láttam már olyan alufelnit, aminek a kerékagyra illeszkedő peremének az éle már nem volt meg, szó szerint lerohadt, persze nem kell mondani, hogy mennyi munka árán került le arról a kocsiról )
Nálunk pl a felni csere jóval olcsóbb mint ha gumicsere lenne, szóval megéri felnin tárolni mind a két gumi garnitúrát.
A többi hozzászólónak: hát személy szerint odafigyelek a kerék csavarok meghúzási nyomatékára: légkulcs 1 fokozat meghúz, 2 fokozat rápöccint. Ja és folyamatosan zsírozva vannak a nálunk járó kedves kuncsaftok csavarjai is.
A gumi nyomásról meg csak annyit én mindig annyit fújok a gumiba amennyit a kocsihoz a gyár előír, általában az autókon megtalálható a guminyomás táblázata!
Igen sajnos én is találkoztam olyan gumis szereléssel ami hagy némi kivánni valót maga után…
Az összes gumisnak 2 mániája van:
1) túlhúzni a kerékcsavarokat
2) és túlfújni (betonkeményre) a gumikat
Mindegyik a “hozzáértésből” ered.
10 éves fiammal cseréljük minden szezonban a a felnire szerelt gumikat. Ezzel szezononként 6000 évente 12.000 Ft takarékosság + egy jó apa-fia buli. Gumist csak akkor látna, ha patkáznék vele és a centírozás miatt. Alufelni macerásabban jön le mert össze szokott épülni, de a gumikalapács mindent megold. 🙂 Öt év alatt 60.000 megtakarításból már meg is lehet venni az új szettet. Simán megéri annak aki megfelelő helyen tudja tárolni a levetett kereket. Igaz, hogy nem 10 percbe kerül a csere, hanem 1 órába, de 6000 Ft/óra azért nem rossz órabér.
Köszönöm!
És ne feledkezzünk meg, hogy az alufelni össze tud rohadni fél év alatt az acél csavarokkal, de érdekes módon csak akkor és annál a két keréknél volt gondom amihez gumis hozzányúlt!
Ugyanígy jártam én is, amikor fel akartam tenni a téli gumival szerelt lemezfelniket, a nyár gumis alufelnik helyére. Mérgemben, bele is állítottam a keresztkulcsot, a garázsajtóba, majd elmentem egy másik gumishoz. Mondtam is a szerelőnek, – aki régi jó komám – hogy nem az a baj, hogy el kellett hozzam az autót a kerékcsere miatt, hanem az, hogy mi a fenét csináltam volna, ha defektet kapok, valahol a világ végén? Azt mondta, hogy leülök a pótkerékre és sírok.
Azt, nem feltételezem, hogy a gumisok szándékosan csesznek ki az emberrel, de a rohadt légkulcsot, nem csak maximumon kellene használni, főleg, a nagyobbakat!
Egy ideje én is magam cserélem felnivel a gumit. Idén először anyagi okok miatt használt gumit tudtam csak venni, és muszáj volt. A tapasztalatomat leírtam. Úgy gondolom bárki jogosan káromkodna a helyemben ha így jár, főleg ha ez defektnél derül ki. Nem egy esetről tudok, hogy ott kellett hagynia az autót a tulajdonosnak, mert nem tudta leszedni a kereket az említett okból kifolyólag.
Át tudod érezni az érzést???
Volt azért rossz tapasztalat, de te is írtad, ott kell lenni. A csavar meg inkább berohad vagy sérült, mint hogy direkt megtépik neked. Egyébként mindegyik ilyen “szakemberből” kinézek bármit, ezért is csinálom magamnak amit lehet. Ha már külön felnin van a téli simán átrakom otthon, nem kell 6-7 ezret fizetnem másnak a 10 perces munkáért évente kétszer. Használt gumival meg nem is foglalkozok, úgyis a szar, szálszakadásos, egyszezonos trágya van általában ami eladó, pedig nekem a 17×8,5-re nem olcsó az új nyári szett.
🙂 Sajnos vagy nem, igyekszem az emberekkel normálisan viselkedni, már-már túl normálisan. Ezt olykor ki is használják, mert itt is bíztam bennük, hisz elvileg szakemberek, de csalódnom kellett a gumi miatt is amit rám sóztak. Tudatlan voltam, kihasználták. Ennyit róluk és bizonyítványukról.
Az én tapasztalatomat a te ‘ott nem léteddel’ nehéz versenyeztetni. Nem gondolod?
Infó adalékként még, hogy ezek szerint a szervizek között mást értenek szabvány nyomaték alatt!
Mindenesetre örvendetes, hogy jót nézel ki belőlük és még nem volt rossz tapasztalatod. Én már csak max. jót feltételezhetek.
A hóláncos téma teljesen korrekt. Gyakorolni a feltételt, csak hóban/jégen használni és káros a futóműre egyébként a betonon. Mi a baj ezzel? Téli gumit nem használtunk, de a nyáriak is katasztrófálisak voltak. Használt, futózott, kitüremkedett a belső, ha már nem volt más megoldás és teljesen szabályellenesen a belső nélkülit megtöltöttük belsővel… borzalom volt mai szemmel. Muszáj volt, élni kellett.
De ha beülsz a régi korok Zsugulijába, Ladájába, ami a legkultiváltabb márka volt itthon, és kiderül, hogy nem lehet a szervo hiánya miatt forgatni a kormányt…vagyis izzasztó… és ez volt, nem elektromos kormány. Fűtés? Légkondi? Ahogy sikerült, maguk az ülések is rémesek voltak.
Persze akkor is lehetett volna Mercédest használni, ha lett volna miből és honnan, nem véletlen micsoda különbségek voltak és vannak is. Elájulunk egy tűrhető Suzukitól, hatalmas a fejlődés. Aztán beülsz egy pl. Audiba. Hihetetlen a különbség. Innen van értelme téki gumi, nyári gumi, 4mm vagy 6 mm, külön felni és így tovább:-))
Gumi szervizben szabvány nyomatékot használnak, biztos a te kocsidat külön csavaronként plusz egy tonnával húzták meg. Mondjuk ha ott így mutatkoztál be, akkor lehet:)
A gumiszervizeseknek meg a következőt üzenem:
Ajóóóóóóóóóóóóóéééééédeeeeeeeeeeees …….. … …… . . …. … … és .. … … .. … .. meg .. …. . … … … ……. …. …. … … .. … .. …………. ott ahol vannak, amiért úgy rászorítják a csavarokat, hogy egy két méteres kerítésoszlop kell a kulcsra, hogy le tudjam venni a kereket. Ha defektnél tapasztalom ezt, megkeresem, és a kerítésoszlopot másra használom! Szórakozzanak a saját idejükkel és egészségükkel!!!!!!!
A hó láncal kapcsolatos okoskodásod egy baromság 😀 Téligummaccsot meg anno nem is használtunk egyáltalán de amiket itt össze vissza írkáltál remélem Te sem gondolod komolyan:D
Az alufelnire nem ajánlják a téligumit, a felni miatt. A lemezfelnihez meg nem jók az alufelni kerékcsavarjai. Nagyon jó megoldás, ha külön vannak, téli garnitúra, nyári.
A lemezfelnire meg kapható a szépség kedvéért műa. dísztárcsa, persze jobb minőségben ajánlott, mint pl. tesco gazdaságos. Szerintem is ez a négy tenyér, amin az élet forog, meg a családé, utasoké, fontosabb, mint a megéri-e kérdés. Arról nem beszélve, hogy aki járt már nyári gumival télen ill. télivel a téli utakon, nos hazudik, aki nem érezte a különbséget. Nekem gyárilag Brigestone nyári gumim van, ami az egyik legjobb, de bizony télen halálfélelmem volt és a lágy, tapadó Fulda téli nagyszerűen bevált. Nem a típus a fontos, mondanom sem kell. Viszont ami mindig fontos: télen nyugi. A legjobb téligumi se véd, ha felelőtlenül mész.
arni:
kiegészíteném azzal, hogy emelkedőn hólánc nélkül de gyökkettővel akarjon a drága sofőr közlekedni. lendületből sokkal egyszerűbben felér a sípálya parkolójáig…
aki jár chopok dél-re, az tudja miről beszélek.
peppe: erre nem tudok mit mondani, öcsém 5 éve dolgozik kinn hivatalosan, ő monda nekem is.
saaracinghungary:A téli dísztárcsát nem értem.Acélfelnivel vettem a kocsit, amin volt dísztárcsa nálam 4 évig, előtte ki tudja meddig, de soha nem tapadt se rá se mögé semmi.Az tavaly vettem rá 4 alufelnit, és 4 új disztárcsát, mert a sok le, és felszerelés miatt már letört 1-2 pöcök róluk.Az acélfelnim belül olyan mintha most festették volna, arról nem is beszélve hogy így nehezebben kerül a kerékagyra dzsuva.Szóval én maradok a téli gumi acélfelnin disztárcsával verziónál.
A gumis nem javasolta, hogy dísztárcsát használjak télen. Egyrészt, mert betapad mögé a hó, másrészt, mert biztosan akkor fog kelleni kereket cserélni, amikor a legnagyobb hideg van és a mögé gyűlt hótól a legjobban oda van fagyva és akkor, eltörik. A bontóban vett felnimen is látszik, hogy dísztárcsát használt télen, az előző tulaj, mert szépen körbe korrodált azon a részen, ahol a dísztárcsa lyukai vannak.
Combi, sokat járok arrafelé, és Én az alábbiakat tudom a sógorék téli-gumi szabályairól:
Ausztria:
Nov. 1. és ápr. 15. között, szgk. és 3,5 tonna megengedett össztömegnél nem nehezebb teherautók esetén, télies útviszonyok esetén Ausztriában kötelező vagy minden keréken legalább 4mm profilmélységű téligumi vagy csak a meghajtott tengelyen a hólánc használata. Hóláncot azonban csak abban az esetben szabad használni, ha az úttestet összefüggő hó- vagy jégréteg borítja és a hólánc nem károsítja az útburkolatot. A rendelet megszegői 35€-tól 5000€-ig terjedő büntetésre számíthatnak, ráadásul bizonyos esetekben a biztosítók sem térítik meg a nyárigumival felszerelt autók kárát. 3,5 tonna össztömeg feletti járművek esetén legalább a hajtott tengelyen kötelező a – radiál abroncsok esetén 5mm, diagonál abroncsok esetén 6mm profilmélységű – téligumik használata. Továbbá a sofőr köteles hóláncot tartani magánál.
Nekem egyébként 6 éves Good Year gumik vannak a kocsimon, és még az idén nem szóltak érte, pedig a kocsit már látta csendőr, és még a műszakin is átment 3 hete ezzel a gumival (nem Mó-n)
a télen kisebb felni ballonos gumi nagyon fontos !! én nyáron 20 alufelnivel megyek télen meg 17 es acéllal ez ugytűnik bevállt vár nem túl szép az acélfelni lehet tesco ban 5 ezerért egész jó kis dísztárcsaszettet és az feldobja a kinézetet. de egy fontos tipp dísztárcsásoknak hogy felninkent 2 gyorskötözővel rögzítsék azt. én autopályán nem mondom mennyivel mentem de lerepültek pedig jól raktam fel őket. utánna következő szettet gyorskötözővel raktam fel azóta rajta is van:D
Erről van szó!
6.000 körül kérnek egy átszerelésért, az egy év alatt 12.000 Ft. 20.000-ért vettem egy garnitúra felnit a bontóban. Könnyen kiszámítható, hogy két év alatt megtérül.
Na de kérem szépen !
Én körüljártam számos gumist és 6000 Ft-ot fizettem 4 felninél: Régi nyári gumi le, új nyári fel + centírozás.
A téli gumim pedig acél felnin van.
Tehát ha én most évente 12000 Ft-ot megspórolok azzal, hogy átgumiztatok…
Ne ne tessék már azt nekem beadni, hogy ez így nem éri meg!
5 év alatt egy garnitúra új gumi ára ami a zsebemben marad.
Másik téma :
Mindenhol (tv/rádió) azt hallani, hogy nagyon fontos a téli gumi.
Az az apró kis részlet mindig kimarad, hogy a megfelelő minőségű és állapotú (kor, profilmélység).
Tudom, hogy válság van, de lássuk be : ( Használt gumit Al Bundy használt )
Azt nem véletlenül veszik le az Osztrák “sógorok”, 4-5 éves gumik.
Én még mindig nagyon sok embertől hallom: Vettem négy használtat olcsón… Lehet az embernek bármilyen menő járgánya mit sem ér jó gumi nélkül, ez a “négy tenyérnyi felület” ahogy sok cikkben emlegetik életmentő lehet.
Így már vágom 🙂
Darabra vonatkoztatva és az évi kétszeri, 300 forintos árkülönbözettel számoltam (átlagosan ennyivel olcsóbb, ha csak kerékcserét kérünk, nem gumicserét).
10 ezres felni ára 16 év alatt térül meg?Itt most darabja 10 ezer vagy a 4 db?
Ha a 4db-ra vetítjük évi 2 szereléssel akkor a 4 gumi felszerelése 16 év alatt kerül 10 ezerbe?az évente fillérekbe kerülne 🙂
Nem tudom az új felni árakat, mert én mindig használtat vettem, max 10-12 ezer/ 4db.
A legolcsóbb szerelésem 3200Ft volt, a legdrágább 8000 Ft /szett.
CSak a centirozás 3-500 Ft/db
Mi ez a hülyeség akkor a 16 éves megtérüléssel? 16 év allatt évi kétszeri szereléssel centirozással 4000Ft/szettel számolva 128 ezret fizetek ki..Ezen akár autót is vehetek, nem 4 felnit 🙂
Az 5 éves gumikra visszatérve: Öcsém most vett 4 új téli gumit, mert Ausztriában az 5 évesnél idősebb téli gumit használókat büntetikA kopottakról meg ne is beszéljünk..Mondjuk neki nem volt pénz a 45 ezer a 4 gumira…plusz a gumis akinél felszereltette az újat még 10 ezret adott öcsémnek mert ott hagyta a régi hatodik éves téli gumikat
Sztem manapság kevés ember engedheti meg magának, hogy az 5 éves hibátlan gumikat kidobálja. Acélfelnit pedig lehet használtan is venni. Úgy már bőven megéri külön felnin használni a téli garnitúrát.
Hagyjuk már az 5 éves csereperiodu marhaságot. – lásd http://www.michelin.hu/autogumi/hasznos-informaciok/vasarlasi-utmutato/mikor-szukseges-cserelni-az-abroncsot
Michelin ezt ajánlja:
“A használatban eltöltött ötödik év után évente legalább egyszer alaposan át kell vizsgálni az abroncsokat. … Óvintézkedésként, ha az abroncsokat nem cserélték ki a gyártástól számított 10 éven belül…, a Michelin azt ajánlja, hogy cserélje ki őket.”
Téligumiszerelésre nem kell sorakozni,ha idejében szerelteti,s nem várja meg míg nagyon hideg lesz..A bakkancsot és a csizmát sem akkor vesszük a lábunkra ha esik ahó,hanem akkor amikor aktuális,vagyis bejön a hidegidő. A magyar ember mindig is kényelmes volt,annak ellenére,hogy akár meg van a gumiabroncs akár venni kellene.A gumiszerelőműhelyeket meg nem kell szidni,mert ehhez nagyon értenek a kedves autósok.A naptárat előkell venni …..Egyébként a külön felnire szerelt gumiabroncsokkal rendelkező autósok többsége inkább műhelybe megy,mert nem bízik önmagában,s inkábbm kifizeti a kerekenkénti 500 ft-ot,mint hogy negyobb baj legyen.
Suzukimhoz, 2000-ért vettem gyári, csomagolt lemezfelnit.Azon van a téli gumi. Az alufelnin a nyári. Magam cserélem. Mi ez az idióta habragy?
Kedves cipész!
Magam is írtam, hogy a megtérülés gyorsítható saját szereléssel! A tárolás valóban fontos, épp a múlt héten [url=http://www.autonavigator.hu/tippek_tanacsadok/gumitarolas_okosan_-_mire_kell_odafigyelni-6360]írtunk róla[/url]!
Helló!
Milyen okos meglátás, hogy csak x idő után térül meg a felni ára. Kizárólag gumis műhely tud csak kereket cserélni? Nem lennék az író helyébe ha mondjuk defektet kap a bánatos semmi közepén. Otthon is lehet kereket átszerelni. Azonkívül le lehet mosni a felniket kívül-belül és így eltenni. Örök élet meg 1 nap. Ja és nem kell sorba állni. Centíroztatni pedig bármikor lehet.