Autópályadíjak: egy kilométerért mi dolgozunk a legtöbbet
Hazai és európai autópályadíjak: mennyit kell értük gürizni?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Mivel idén megszűnt a népszerű 4 napos autópálya-matrica, s a forint is jelentősen veszített értékéből, ma 10 euróba kerül a felhajtás.
Ország | Autópályadíj (személyautó) | Autópályahossz | Havi átlagbér |
Ausztria | 10 napos: 7,9 euró, 2 havi: 23 euró, éves: 76,5 euró | 2175 km | 3057 euró |
Csehország | 10 napos: 9,6 euró, havi: 13,33 euró, éves: 43,5 euró | 1125 km | 981 euró |
Franciaroszág | Kapus rendszer | 9600 km | 2914 euró |
Lengyelország | Kapus rendszer | 815 km | 786 euró |
Németország | Ingyenes | 12550 km | 2724 euró |
Magyarország | 10 napos: 10 euró, havi: 15,9 euró, éves: 143,2 euró | 1100 km | 759 (mai árfolyammal 450) euró |
Olaszország | Kapus rendszer | 6440 km | 2311 euró |
Románia | Rovinetta - minden útra fizetendő. 7 napos: 3 euró, 30 napos: 7 euró, 90 napos: 13 euró, éves: 28 euró | 345 km | 449 euró |
Svájc | Éves: 32 euró | 1640 km | 5979 euró |
Spanyolország | Kapus rendszer | 6000 km | 2202 euró |
Szlovákia | Heti: 7 euró, havi: 14 euró, éves: 50 euró | 257 km | 904 euró |
Szlovénia | Heti: 15 euró, havi: 30 euró, éves: 95 euró. Karawanken alagút: 6,50 euró | 460 km | 1495 euró |
Forrás: sielok.hu, OECD, UNECE, PolicySolutions. Zömében 2010-es, Magyarország esetén 2011-es, mai árfolyamra is kalkulált adat
Bár a hazai díjak európai összevetésben abszolút értékben sem szerények, még drasztikusabb képet kapunk, ha az autópályadíjakat az egyes országok átlagjövedelméhez viszonyítjuk. Míg Svájcban a havi átlagkereset nevetséges 0,5, Ausztriában 2,5 százalékát teszi ki az éves matrica ára, Csehországban már 4,4, Szlovákiában 5,5, Szlovéniában 6,3 százalékról beszélhetünk, Romániában pedig nem csak az ország 345 kilométernyi autópályájára, hanem össze közútjára meg kell vásárolni az átlagbér 6,2 százalékát kitevő Rovinetta fedőnevű jegyet. Jövedelemhez mérten ezen országokban a legdrágább a matrica - Magyarország előtt, ahol a havi átlagbér 31 százalékát kell kiperkálni az éves matricáért. Ezzel még úgy is rosszabbul járnak az autósok, hogy itthon négyszer annyi autópálya-kilométert használhatnak, mint Szlovákiában. Jobb azonban, ha nem megyünk abba bele, hogy Svájcban másfélszer, Ausztriában pedig kétszer ennyin lehet az említett díjakért suhanni, Németországban pedig a bő tízszerese élvezhető ingyen.
Van persze számos olyan állam (Franciaország, Lengyelország, Olaszország, Spanyolország), ahol kapus rendszerrel, a használatnak megfelelően kell fizetni. Noha utóbbiaknál előfordulhat, hogy a folyamatosan autózok akár a hazai díjakhoz hasonló összegeket is kifizetnek, ám a csak ritkán felhajtók minden bizonnyal sokkal jobban járnak, mint itthon. Magyarán a hazainál azok is sokkal igazságosabbnak nevezhetők, hiszen rajtuk mindenki a használattal arányosan fizet, míg itthon mindenki viszonylag sokat.
Hogy ez, valamint a 4 napos matrica megszüntetése minek jó, azt nem tudjuk. Véleményünk szerint a hétvégi autósok által kedvelt periódus kivonásával jelentős tömeg nem vesz majd jegyet a gyorsforgalmi utakra, nőni fog a főutak és az autópályák mentén található városok forgalma, terheltsége és légszennyezettsége is, miként a balesetveszély is fokozódik majd. Ezzel párhuzamosan az autópályákon ugyan csökkenhet a forgalom, ám mivel annak használatára kevesebben fognak költeni, az elkövetkezendő években akár az eddigieknél jelentősebben is nőhetnek majd a díjak - hacsak nem látják be a döntéshozók: jó lenne az alkalmi használóknak is épkézláb ajánlattal előállni.
Olaszországban élek, és a cikk adatai egy kicsit sántítanak: az átlagos havi jövedelem messze nem a megadott 2300 Euró, legfeljebb bruttóban, az átlag inkább 1300-1800 euro közötti sávban keres, de sokan ennél is kevesebbet. A kapus rendszerük Európa egyik legdrágábbja, Torino-Milano vonalon (kb. 150km) 14 Euro (Kb. 4200 Ft) egy út, vissza megint ugyanennyi, tehát 300 kilométert 8500 Ft-ért tehetek meg. Az autópálya használat költsége megegyezik az üzemanyagköltséggel, nekem az autóm 5.5 litert fogyaszt száz kilométerenként, ez az itteni árakkal számolva 2650 Ft, ugyanerre a távra az útdíj is kb. 2700 ft. Ez az árszint megduplázza a kilométerköltséget, Magyarországon, egy átlagos balatoni hétvége esetében ez messze nem így van.
Okádhatnékom van ettől az országtól. Rosszabb mint bármelyik mésik európai ország. Sokat járok külföldre (most is kint vagyok) és nem vágyok haza. Sjanos ez van. Ezt akarják elérni.
Szerintem iszonyat pénzeket lehetne kaszálni egy 1 napos matricával mondjuk 800 ft körüli áron. De nem ez a cél. A rendszer megvan hozzá, csak egy programozó kell, meg fél óra. Ennyi.
De azért a német autópálya rendszer karbantartása nem egy egyszerű feladat,az óriási forgalom miatt.
Kedves sanlac és nagyr2
Amilyen nagy rebellis volt a magyar, azt most nyomokban se fedezed fel.
Ekkora egy birka hülye népet nem b@szott még európa, de a világ se nagyon.
40 év kommunizmus és besúgórendszerre 20 év vadkapitalizmus úgy elkente a nép pofáját, kiirtott minden vehemenciát és összetartást, hogy ihaj.
Ez egy tudatosan gerjesztett dolog ami most van, tűréshatárt teszelnek, de maguk is meglepődtek meddig el lehet menni következmény nélkül.
A nép ki lesz zsákmányolva szó szoros értelemben. Dörzsölik is tel avivban a kezüket az állampolgárok szorgosan, lassan eljön az ő idejük… ez a szomorú valóság.
Kedves “nagyr2”! Ez nem megoldás? Pedig erre játszanak és úgy látszik, hogy igenis ez lesz a megoldás. Ezeket az utakat már többször kifizettették velünk, csak semmi sem elég. Még több kell a “nokiás dobozokba”! A magyar türelmes ember, ám mindig híresen “rebellis” volt. De ha torkig lesz, majd rájönnek…
Remek megfogalmazás a “birkanyúzás”! Elismerésem!
Mintha igértek volna km alapú használatot is6 Ft/km azzal miért nem iparkodnak vajon!!!!
A cseheknek meg olyan trágya a pályájuk, hogyha fizetnének érte, akkor se menjetek arra!!!
Ahhoz mi szólna a “kedves” kormány, ha a Magyar nép megelégelné ezt a birkanyúzást és egyenként felhúzná Önöket egy lápavasra.
Tudom, hogy ez nem megoldás, de jobb lenne a közérzetem…
Van egy rossz hírem azoknak, akik meg akarják spórolni az autópályadíjat! Olvastam a tevezetet, mely szerint 2013-tól valamennyi főútvonal, tehát minden 2 számjegyű is fizetős lesz. Éppen azért, mert sejtik, hogy rájuk terelődne a pályák forgalmának jelentős része!
én
a motorral maximálisan igazad van még ha látják is sose kapnak vele el
Szerintem előbb egy PIROS SZEGFŰ kupont vegyen!!!!!
Utána jöhet a narancs is!!!!!
Aztán két év múlva majd valami más kupon kerül forgalomba!!!!
Motoron letakarom a rendszámot, autóval meg a főúton megyek! KÖSZÖNJÜK VIKTOR!!!
Az ebbe a szemétség hogy a legtöbb alkalmi használó hiába kapja 10 napra nem igazán rudja KIhasználni…Hétvégén 1 menet 1 jövet általába 3 nap a többi elveszett vagy megyek lasabban és nem használom a pályát…SZERINTEM ROSSZ DÖNTÉS VOLT VISSZA FOG ESNI A FORGALOM AZ AUTÓPÁLYÁN.. HAMARÁBB TÖNKRE MENNEK A MELLÉKUTAK SOK LESSZ A BALESET, SOK LESSZ A BALASET MIATT A MUNKÁBÓL KIESÉS. A TÁPPÉNZ…
Az az érdekes hogy pénz kérnek érte és ráadásul autópályának nevezik gusztustalan ez az egész lehúzós ország!!!!!
egükem
volt szerencsém az autobahn hoz… leforattam az órát mint a szart 310 nél is mintha üveglapon siklanék na meg ugye nincs korlát csak a kocsi szabja meg hogy mennyi az annyi
Szívesen kihagynám én is, mert aránytalanul magas áron mérik, de nem tehetem meg. Még az M1 mellett lehet is haladni a 100-ason, de a többi katasztrófa. Az egész koronája, meg az M0, amin akkor se mennék végig ha visszakapnám érte a matrica árát…
OFF:
Na remek. Megérkeztek a trollok a Totalcarról.
ON:
Azért elég érdekes, hogy a világ egyik legjobb autópályája (Németo.) ingyenes. Mert az autobahn nem csak egy sima aszfaltcsík. Ajánlom mindenkinek a Nat. Geo.-s filmet róla.
Inkább csorgott volna le édesanyja combján aki ezt kitalálta!
Eddig megvettem, de most nem fogom.
én majdnem minden nap de heti minimum 3 szor pályázok általában éves matricát szoktam venni idén asszem 2 ezer forinttal lett drágább vagy ilyesmi. svájbnam csak éves van 32 euróért de az a svájci fizuhoz viszonyítva kb 2 ezer forint ennyit erről. semmit nem tehetünk ellene muszály a pályát használni a köcsögök meg szedik érte a pénzt ugyanaz a keserves szitu mint a benzinnel
Csak a bruttó mondható meg reálisan, hiszen az, hogy valaki hogyan adózik és milyen kedvezményeket, vagy ‘büntetéseket’ kell alkalmazzon a bevallásában azt már egy ilyen széles statisztikai adat pontosan képtelen visszadni. Vagy, ha igen, akkor nem feltétlen igaz! 😉
Sajna itt amit fizetni kell az nyugati árszinvonalú, a bevételi vagy szolgáltatási oldal pedig keleti szinvonalú. Aki tud ellenpéldát az megérdemel egy “narancs” emlék plakett…..-ről készült fotót….. tartalmazó matricá….-ra jogosító kupont, csak előtte fizessen meg egy narancs árát!
[i]“Egyébként durva ahogy itt beszélnek, az Erste az elmúlt héten esténként beszélt Magyarországról, jogfosztottság, az emberek kiszolgáltatottsága, önkényuralom-diktatúra lényeggel.”
[/i]
Ez eddig is megvolt az utóbbi legalább 15 évben, csak munkáltatói szinten volt jelen. Mára ez állami jelleget öltött.
[i]“Régebben becsmérlően szóltuk le a románokat hogy ilyenek meg olyanok… Sokkal ügyesebbek mint mi, legalábbis a politikusaik biztosan”[/i]
Ez nem meglepő. A Ceausescu időszakot leszámítva az utóbbi 200 évben biztos hogy okosabbak voltak a politikusaik mint a mieink. Az l. Világháborúból, a ll. Világháborúból is jobban jöttek ki mint mi. Mehetünk visszább is, “Hunyadi János a nagy törökverő [u]román[/u] vitéz” -:) Erről máig is folyik a vita.
Hogy értendő pontosan ez az átlagbér dolog? Nettóban amit kézhez kapnak, vagy még a bruttó adózás előtti összegről van szó?
Magyarországnál mi az a két adat? 759 és 450? Nem egyértelmű, hogy mit jelentenek ezek.
…ezt hívják “kóstolgatásnak”! Az meg nem mindig végződik pozitívan! Gondolom ezt belekalkulálták!