Melyik villanykerékpár a legjobb? ADAC teszt
Elektromos kerékpárok összehasonlító tesztje az ADAC-tól
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Férfi és női vázas, elektromos motorral segített kerékpárokat tesztelt az ADAC. Vajon melyikkel a legkönnyebb közlekedni?
A tesztelt, kiegészítő motoros kerékpárok adatai
Modell | Akkumulátor ára (euró) | Saját- / össz- tömeg (kg) | Meghajtás | Hatótáv | Töltési idő (gyors / normál) | Töltési ciklusok száma | Váltómű |
Kreidler Vitality Elite | 650 | 26/140 | Középmotor / Bosch | 50 km | 2 óra 15 perc / 7 óra | 500 | 8 fokozatú agyváltó |
Raleigh Leeds HS | 450 | 23/130 | Középmotor / Panasonic | 55 km | 6 óra 15 perc | 1100 | 8 fokozatú agyváltó |
Kalkhoff PRO CONNECT C8 | 600 | 23/130 | Középmotor / Panasonic | 55 km | 9 óra | 1100 | 8 fokozatú agyváltó |
Flyer C 8 Premium | 595 | 28/120 | Középmotor / Panasonic | 45 km | 7 óra 30 perc | 1000 | 8 fokozatú agyváltó |
KTM Macina Dual | 650 | 24/118 | Középmotor / Bosch | 50 km | 2 óra 15 perc / 5 óra 50 perc | 500 | 3 x 8 fokozatú láncváltó |
Kettler TWIN FRONT NX8 | 560 | 26/130 | Hátsókerék- motor / Bosch | 50 km | 2 óra 15 perc / 5 óra 50 perc | 500 | 3 x 8 fokozatú agyváltó |
Pegasus E-Tour | nincs adat | 27/130 | Elsőkerék- motor / TranzX | 50 km | 7 óra 45 perc | nincs adat | 7 fokozatú agyváltó |
Diamant Zouma Sport + | 600 | 24/136 | Hátsókerék- motor / BionX | 55 km | 4 óra 15 perc | 600 | 27 fokozatú láncváltó |
Winora F2 | 680 | 30/130 | Hátsókerék- motor / TranzX | 65 km | 8 óra 15 perc | 500 | 27 fokozatú láncváltó |
Prophete Alu-Rex Art.Nr. 1973 | 380 | 26/130 | Elsőkerék- motor / Trio | 50 km | 4 óra 30 perc | 500 | 21 fokozatú láncváltó |
Giant Twist Esprit Power | 550 | 30/120 | Hátsókerék- motor / Giant | 35 km | 3 óra 15 perc | 900 | 7 fokozatú agyváltó |
Ruhrwerk 28" E-Bike | 380 | 27/120 | Hátsókerék- motor / Fun | 20 km | 5 óra 45 perc | 500 | 8 fokozatú láncváltó |
Az ADAC által intenzív tesztelés alá fogott tucatnyi, elektromos kisegítő motorral felszerelt kerékpár között női és férfi vázas, hátsó, középső és elsőkerék motoros változatok egyaránt szerepelnek. Noha a német autóklub intenzív nyúzópróbát is alkalmazott, a legtöbb, általuk végrehajtott próbát maga a vásárló is megteheti, és felettébb ajánlott is megtennie, ugyanis az ADAC eredményeiből is egyértelműen látszik: habár a legolcsóbb és a legdrágább változat egyaránt hozta a legjobb, illetve legrosszabb minősítést, a többi modellnél az árak azért nem határozták meg egyértelműen a minőséget. Például az ár szempontjából középkategóriás Pegasus E-tour már biztonság és stabilitás szempontjából sem szerepelt jól, majd a nyúzópróbán váztöréssel esett ki.
Az ADAC ezért javasolja, hogy vásárlás előtt több modellt is próbáljanak ki az elektromos kerékpározással kacérkodók, vizsgálják meg, hogy testsúlyukkal, csomagjaik tömegével sem fogják-e túllépni az adott bringa terhelhetőségét, kalkulálják ki, hogy elegendő lesz-e számukra a hatótáv, ugyanis ma a legtöbb e-bike még nem kínál gyorstöltési lehetőséget, illetve ha mégis van ilyen, akkor sem biztos, hogy kényelmes lesz a viszonylag nagy töltő cipelése. Vásárláskor fontos kérdés továbbá, hogy hány töltési ciklust bír az adott gép akkumulátora, illetve, hogy mennyiért vásárolható hozzá új. A választásnál egyébként még azon is érdemes elgondolkozni, hogy ér-e annyit a hajtás segítése, amennyi kényelmetlenséget okoz a kerékpár esetleges lépcsőházba cipelése – a kisegítő motoros kerékpárok tömege ugyanis mintegy kétszerese a hagyományosakénak. Utóbbiból is következik, hogy az átlagosnál komolyabb fékrendszer kell hozzájuk – sajnos ritka az olyan, amelyik lassításkor a villanymotor generátor üzembe kapcsolásával töltené az akkumulátort, ezért maradnak a hagyományos fékrendszerek – ezek hatásosságát is érdemes vásárlás előtt kipróbálni.
Az ADAC értékelésének letöltése pdf fájlban
Végezetül egy jó tanács: kisegítő motoros kerékpár esetében a rendőr nem csak a kétkerekűek kötelező tartozékait (fehér első, vörös hátsó lámpa és prizma, két egymástól független fék, csengő, borostyán-sárga küllőprizma az első keréken, illetve lakott területen kívül, éjszaka vagy rossz láthatósági viszonyok mellett fényvisszaverő mellény), hanem a motor teljesítményének igazolását is kérheti annak bizonyítására, hogy valóban nem jogosítvánnyal vezethető robogóval áll szemben. Így vásárláskor az utóbbi papírt is kérni kell!