A legolcsóbb motortuning
E85 versenyre is
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Hatékonyabb, mint a versenybenzin, a motornak kifejezetten jót tesz, a benzinpumpát viszont tényleg eszi, ezért utcai autóba csak hígítva ajánlatos az E85.
A szakemberek szerint ez az üzemanyag hatékonyabb a legdrágább versenybenzinnél is, az ára viszont csak az ötöde.
Az utcai autósokat azonban azzal riogatják, hogy tönkreteheti a benzinpumpát és mindenféle károkat okoz a motorban. De ez csak részben igaz.
Nehéz volt a kérdésben autentikus embert találni, de végül sikerült Tarlós István személyében, aki az egész világon elismert motorprogramozó szaktekintély. Ő programozza többek között az Országos Ralibajnokságot megnyert Asi–Pikó páros Mitsubishijét, akik szintén E85-tel versenyeztek, sőt, saját utcai autójában is ilyen üzemanyagot használ.
„A versenyautókat tisztán E85-tel tankoljuk, de utcai autóba inkább egyharmad bioetanol, kétharmad benzin arányban keverve ajánlom, bár van olyan ismerősöm, aki fele-fele arányban használja” – kezdte Tarlós István.
„Az egyik fő probléma a bioetanollal, hogy vezeti az áramot, ezért a tankszintjelző műszer vagy a benzinpumpa korrodálódhat. (Nem kell nagy áramerősségre gondolni, és ettől persze nem is balesetveszélyes). Szintén előfordulhat, hogy egyes műanyag alkatrészeket felold. Előfordult például Lettországban, hogy egy (versenyautó) Mitsubishibe műanyag tankot szereltek, és abból szép lassan elkezdett kioldani mindenféle anyagokat. Később megnézték, és rá is volt írva, hogy etanolhoz nem alkalmas.”
A versenyautókban elsősorban az ára miatt használják a bioetanolt, hiszen 240-250 Ft-os literenkénti árával ugyanazt tudja, mint a minimálisan 1400 Ft-os versenybenzin.
„Méréseink szerint bioetanollal a versenymotorok teljesítménye 1%-kal jobb, mint a versenybenzinnel. Viszont az is igaz, hogy 34%-kal többet fogyaszt belőle a motor, de még így is az ötöde körül van az üzemanyag költséged. A járulékos előnye, hogy kisebb hőmérsékleten ég, ezért kevésbé terheli a motort és a turbót.”
Mivel a bioetanolból több fogy, ezért a versenymotorokat át kell programozni és ez okozhat problémát az utcai autóknál is.
„A bioetanolból 34%-kal többet kell befecskendezni, mint a benzinből, ezért a versenymotorokat mindenképpen át kell programozni. Az utcai motorok komputere egy kicsit rugalmasabb, azok 10-12 %-kos üzemanyag mennyiség növekedést még korrigálni tudnak, de 34-et már nem. Ezért ha valaki tisztán bioetanolt tankol, akkor előfordulhat, hogy üzemanyagban szegény keveréket kap a motorja és emiatt gyengébb lesz. Ha valaki tisztán E85-öt akar használni, akkor ahhoz át kell programozni a motort.”
„Ha viszont keveri, akkor nem kell programozni, de még mindig érezhetően erősebb lesz a motor. Én az utcai Mazdámba egyharmad bioetanolt, kétharmad benzint szoktam tankolni. Ha valaki így keveri, akkor szerintem nem kell attól tartania, hogy a bioetanol megeszi a benzinpumpát vagy bármilyen más alkatrészt.”
„Egy barátom a (Volkswagen) Polójába fele-fele arányban tankolja, és úgy megy tőle az autója, hogy nem akartam elhinni.”
„Nagy előnye a bioetanolnak, hogy kitisztítja a motort, viszont hidegben, 15 fok alatt szinte lehetetlen beindítani az autót.”
„Svéd barátaimtól tudom, hogy náluk télen E70-et árulnak, amibe 30% benzint kevernek (az E85-be, ahogy a neve is mutatja, 15% a benzin), sőt, indításkor előmelegített bioetanolt fecskendeznek be.”
Az E85-nek van még egy nagy előnye, hogy sokkal kevésbé környezetszennyező, mint a benzin, a versenybenzinről pedig nem is beszélve és miután kukoricából állítják elő, ezért megújuló energiaforrásnak tekinthető.
Kérdés azonban, hogy ha jobban elterjed az E85 használata, akkor honnan veszünk elég kukoricát, ha pedig a bioetanol felhasználása már érezhetően a benzin rovására megy, akkor itt is számíthatunk jövedéki adóra, még ha zöld üzemanyagról van is szó.
Addig viszont a motortuning egyik legolcsóbb módszere a bioetanol tankolása, még benzinnel keverve is.
Bocs, elsiklottam az 1400.-os versenybenzinár felett. Így is max 4-szeres a különbség.
Gondolom, a “versenybenzin”, nem véletlenül ennyivel több árban az “utcainál”, az etanol így is lenyomja? Akkor az utcai benzit, miért nem? Mert, nekem érezhetően csökkent a teljesítményem tőle.
“…Viszont az is igaz, hogy 34%-kal többet fogyaszt belőle a motor, de még így is az ötöde körül van az üzemanyag költséged. A járulékos előnye, hogy kisebb hőmérsékleten ég, ezért kevésbé terheli a motort és a turbót…”
Nem tudom, mennyibe kerülhet 1 liter “versenybenzin, de ha az “utcai” árának kétszeresével számolok és az E85-t meg az “utcai” árával, akkor is csak kb. kétszeres az költség 34%-os többletfogyasztásnál!
A kissebb égéshő meg hogy a fenébe fog többletenergiát adni? Versenykocsinál meg amúgyis a motor és a turbó kímélése a fő szempont. 🙂
Azért a PR-nak is vannak határai. 🙂
60:40 arány a benzin javára, egész pontosan 58:42-kor a legerősebb az autó, átalakítás nélkül, kizárólag a gyári motorvezérlőre bízva a dúsítást. Amúgy a legtöbb autó 50:50 arányban elmegy vele átalakítás nélkül!
Sport és eco funkcióval is rendelkezik!
Legjobb megoldás az E85 Power bioetanolos átalakító! http://www.e85power.hu Teljesen automatikus, rengeteg minden körülményt figyel, mindíg dinamikusan, a motor terheltségi fokától, külső hőmérséklet stb mellett üzemelés közben változtatja a paramétereket, az adott körülményekhez mérten a legideálisabbra, kihozza a bioetanol fizikai tulajdonságaiból származó előnyöket. Ha valaki még többet akar kihozni a bioetanolos üzemből, akkor az ETUN profi motorvezérlő a megoldás! http://www.e85tuning.hu/
Akkor ha jól értem, egy megfelelő arányban kevert E85 valamelyest emeli a teljesítményt? Viszont növeli a fogyasztást? Ezt utcai autóra értem. És hol tudok utána nézni hogy az én autómba lehet e tankolni belőle. Úgy értem biztonságos-e. Mondjuk egy Civic Type R, ami 2008-as.