Javíthatatlan, és még lopják is – a katalizátor
Amit a katalizátorokról tudni érdemes
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Neve szerint segítő, mégis sokszor fejfájást okoz a katalizátor. Cserélni drága, ráadásul nem csak tönkre tud menni, lopják is.
Lopott katalizátor? Igen, a katalizátort sajnos lopják is, ugyanis nemesfémeket tartalmaz. A fémházban egy jellemzően kerámiamag, méhsejtszerkezet platina- és ródiumrészecskéket tartalmaz katalizáló anyagként, a platina pedig az egyik legdrágább nemesfém. Utóbbit még a katalizátorból, a használt, koszos katalizátorból is megéri kinyerni. A katalizátor felvásárlása, tárolása, hasznosítása egyelőre nem szabályozott, így aztán sokan vadásznak is rá. Nem csak az autók számára már nem megfelelőkre, hanem minden könnyedén hozzáférhetőre is. ”Elsősorban magasabb építésű autókból, terepjárókból, furgonokból lopják” - tudtam meg a Dinamit Kipufogó szervizvezetőjétől, Tülkös Róberttől. Nem a levegőbe beszélt, kisvártatva megérkezett egy 16 éves Peugeot Boxer a műhelyhez: éjszaka lopták ki a koros furgon alól az addig hibátlanul működő katalizátort.
A szomorú valóság, hogy vannak hetek, amikor közel annyiszor kell pótolni az alkatrészt lopás miatt, mint eltömődése, meghibásodása kapcsán. Igaz, ehhez hozzájárul az is, hogy legtöbben nem úgy mennek a szervizekbe, hogy miként lehetne a tökéletes gyári állapotot visszaállítani, hanem úgy, hogy miként lehetne a lehető legolcsóbban megúszni a javítást, a katalizátor cseréje pedig utóbbiba nem fér bele.
A legelső katalizátoroknál még semmiféle elektronika sem figyeli, hogy azokba mennyi és milyen füst megy be, s milyen jön ki, a fejlettebbek már elöl-hátul szondázottak. Kis katalizátortörténeti kitérőként és elméleti gyorstalpalóként megjegyzendő, hogy a legelső (először 1975-ben, az USA-ban megjelent) katalizátorok még két gázkomponensre hatók voltak. Az elégetlen, káros szénhidrogéneket és szénmonoxidot oxidáció útján vízzé és széndioxiddá alakították. Aztán jöttek a három gázkomponensre hatók (az angol three way catalyst converter szóból hibásan háromutas katalizátorként is emlegetve). Ezek a nitrogénoxidokat nitrogénné és oxigénné redukálják, majd - mint a két komponensre ható katalizátor - a szénhidrogéneket és szénmonoxidot vízzé és széndioxiddá oxidálják.
Léteznek külön házba épített elő- és utókatalizátorok, léteznek olyanok is, amelyeknél közös házban van két mag, s létezik olyan is, amelyben a két mag közé szabályozottan befújt levegő segíti az oxidáció hatékonyságát. A katalizátorban lévő nemesfémek segítik a szénhidrogének kiválását. Amennyiben a motor jól működik, s például befecskendezési és/vagy gyújtórendszeri hibából eredően elégetlen benzin vagy hibás tömítés miatt olaj nem távozik a kipufogógázzal, a katalizátor nem kellene eltömődjön, kokszolódjon, az azonban akár egy betolás következtében is megtörténhet. Túlzott hőterhelés esetén a mag meg tud olvadni, valamint a katalizátor az átfújó kipufogógáz miatt egy idő után természetesen is el tud öregedni, kikopnak belőle a nemesfémek.
Az eltömődést a motorerő csökkenése, illetve a fogyasztás növekedése is jelezheti: a motorból ilyenkor nem tud távozni a kipufogógáz. Hibára utalhat még a katalizátor zörgése, ami rendszerint a mag megolvadása miatt következik be, de az autók aljára szerelt katalizátorokat mechanikai sérülés is könnyedén érheti. És természetesen az is előfordul, hogy a katalizátorok simán elöregszenek, s már nem tudják azt, amit újkorukban, amire hivatottak. A korszerűtlenebb, Euro 3-as normáig terjedő autóknál erre legfeljebb a műszaki vizsgáknak ma is kötelező elemét jelentő gázmérések hívhatják fel a figyelmet. Ha az autó már nem tudja az elvárt paramétereket, szükséges lehet a csere. Mivel az ilyen modellekhez jellemzően univerzális katalizátor is megfelelő, s az az autó alján, viszonylag egyszerűen cserélhető, egy minőségi, garanciával adott darabbal is meg lehet úszni a műveletet 30-35 ezer forintból, gyári darabbal azonban hat számjegyű összegre kellene számítani.
Sokkal drágábbak az Euro 4-es normától már a gyorsabb felmelegedés, a jobb hatásfok érdekében jellemzően a motorhoz közelebb, zömében közvetlenül a kipufogó-leömlőbe építettek, amelyeket ráadásul elektronika is felügyel. Itt nem kevés esetben csak a leömlővel együtt lehet cserélni a katalizátort. Egy ilyen, csonkkal egybeépített darab gyári áron jellemzően negyedmillió forint felett kezdődik. Utólagosan meg persze vannak olcsóbb megoldások. Van, hogy a csonkban cserélhető a katalizátor, olyan is van, hogy a csonk is utángyártandó. Még utóbbival együtt is kijöhet az ember 85 ezer forintos keretből. Míg az Euro 3-as normáig a katalizátor kiiktatása az autó üzemére nem hat, a 4-esektől felfelé sok esetben nem csak hibakódot ad a rossz katalizátor, hanem vészüzemmódot is aktivál, azaz elkerülhetetlenné teszi a cserét. Utóbbira ráadásul akár már 120 ezer kilométer után is szükség lehet, de természetesen vannak autók – a Dinamit Kipufogó tapasztalatai szerint elsősorban a prémiumgyártóktól –, amelyeknél az utóbbi szám többszörösét is kiszolgálják a katalizátorok. Egy megkérdezett márkaszerviz szerint pedig a katalizátorhibák inkább a 2000-es évek előtti autóknál jellemzőek, az újabbaknál már profibbak a rendszerek.
A rendszerek nem csak öregszenek, több irányban fejlődnek is, s noha a dízelmotoroknál a katalizátorok mellé, illetve akár azokat kiváltva megjelentek a sokszor speciális regeneráló-folyadékot vagy nem ritkán a periodikus cserét igénylő részecskeszűrők, a katalizátorok azért úgy néz ki, hogy még sokáig autóink részei lesznek. Gondoljunk csak a legújabbra, az AdBlue folyadékot igénylő SCR katalizátorra, amivel sok szerviztapasztalat még nincs, de tudjuk, hogy az folyamatos törődést, folyadékpótlást igényel, ellenben már a haszonjárművek számára az idei évtől előírt Euro 6-os emissziós norma teljesítését is lehetővé teszi. És ezért szeretjük, ahogyan az összes katalizátort, mert kisebb légszennyezést hoz, jóindulattal még az orrunkat is tisztítja.
Ezzel a katalizátoros zöld autos mizériával azért van ki a tököm, mert a hőerőmű,diesel mozdony, szemétégető , teher hajó és még lehetne sorolni azokat az ipari gépeket amiket nem a kis ember tart fent és fizetné környezetvédelmi díjat azoknak le van tojva a káros anyag kibocsátása…. 60 éves mozdonyok járkálnak , Csermobil még mindig nincs véglegesen szakszerűen leszigetelve és ezek után minket baztatnak a zöld kártya után… A kis ember veheti majd a környezet védő autójába turbót meg a sok tetves drága alkatrészt…. Arról ne is beszéljünk ,hogy mennyire valóság hűtlen az Európai fogyasztás mérés és az uj autó károsanyag kibocsátás mérése… A helyesírási hibák miatt meg bocsánat ,de rossz egy-két billentyűm…
Első kép alatti szöveg: “a dízelek egy részénél a részecskeszűrő által már kiváltásra került a katalizátor”
Ezzel azért vitatkoznék. Lehet, hogy az én tudásom nem elég friss, de a részecskeszűrő (DPF) a szilárd részecskéket hivatott kiszűrni a kipufogógázból. Mellette azonban szükség van egy oxidációs és pl. egy NOx-tároló katalizátorra is. A DPF tehát más szerepet tölt be, ezért nem alkalmas a többi egység kiváltására.
Üdv!
Bár nem tudom a platina és a ródium felvásárlási árát, de szerintem egy “bontott” katalizátorért többet lehet kapni mint a benne lévő nemesfémekért, és a bontáson kívűl munka se nagyon van vele.
Én is elgondolkodnék egy fél-harmadáron kínált cucc megvételén, ha az a boltban pl 200 ezer pénz.
Értem én, hogy nem szabályozott a gyűjtés, de a katalizátor lényegét – a ródiumot és a platiát azért nem minden sarkon tudják kinyerni a cuccból. Ha a hatóságok kicsit a körmére néznének az ilyen fémhulladék gyűjőknek, kiborulna a bili rendesen. Csak ez nyílván sokaknak nem érdeke.
Katalizátor? Nyitott rendszer,direktszűrő és mehet a menet! A sok ilyen olyan szonda arra jó hogy lehúzzanak az emberről minél több pénzt.