Téli gumit keresel? Mutatjuk az ADAC idei tesztjét
ADAC téligumiteszt 2018: két méretosztályban, 28 abronccsal
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az ADAC szokása szerint már mostanra kihozta éves gumitesztjét, két méretben, összesen 28 abroncsmodellt vetettek össze
Kezdődik a téligumizás szezonja, a magánemberek még csak nagyon kis hányadban szereltetik át abroncsaikat, ám a nagyobb flották átszereltetése már megkezdődött. Naná, hogy számunkra, magyarok számára idén drágább lesz a téli gumi is, hiszen az elmúlt egy évben érezhetően gyengült a forint az euróhoz mérten, márpedig a gyártók a kereskedelmi láncok végén azt kérnek. Még látványosabban emelkedtek a szerelési költségek is az elmúlt évek során, hiszen azoknak lépést kell tartaniuk a munkabérekkel. Ennyit a piaci környezetről, ugyanakkor a mind több újonnan eladott és használtan behozott autóra mind több abroncs fogy hazánkban (is). De vajon milyet érdemes választani, ha már újat kell venni? Utóbbi megválaszolásához még mindig aktuális tavalyi saját, mérés alapú, s a mért értékeket is közlő téligumitesztünk, de érdemes lehet átfutni az ADAC már megjelent idei tesztjét, amíg ki nem jön saját tesztünk idei kiadása, ami természetesen már előkészítés alatt áll.
Az ADAC idén is két méretosztályban, a kisautók 175/65 R14 méretében és a ma már a kompakt modellekre, néhány éve még a középkategóriára jellemző 205/55 R16 méretosztályban vetett össze 12+16 abroncsot. Nyilván több nagyságrenddel komolyabb költségvetésből dolgoznak, mint mi, így a sarkvidéki teszten hóban és jégen is mértek, s összeredményükhöz a vizes úton mért jellemzőket súlyozták leginkább (30%-kal), majd a hóban (20%) és a száraz úton(15%), végül pedig a jégen (10%) mutatott jellemzők következtek, az összeredményhez 10%-os súlyt kapott a fogyasztás és a kopás, 5%-osat a zaj pontszáma.
ADAC téligumiteszt 2018 - 175/65 R14 méretben
Szárazon (15%) | Vizesen (30%) | Hóban (20%) | Jégen (10%) | Zaj (5%) | Fogyasztás (10%) | Kopás (10%) | ADAC értékelés | |
Continental WinterContact TS860 | 2,3 (Jó) | 1,7 (Jó) | 1,8 (Jó) | 2,5 (Jó) | 3,5 (Tűrhető) | 2,2 (Jó) | 2,0 (Jó) | 2,1 (Jó) |
Dunlop Winter Response 2 | 2,4 (Jó) | 1,8 (Jó) | 1,9 (Jó) | 2,5 (Jó) | 3,4 (Tűrhető) | 1,7 (Jó) | 2,0 (Jó) | 2,1 (Jó) |
Firestone Winterhawk 3 | 2,0 (Jó) | 2,6 (Tűrhető) | 2,3 (Jó) | 2,5 (Jó) | 3,3 (Tűrhető) | 1,8 (Jó) | 2,0 (Jó) | 2,6 (Tűrhető) |
Nokian WR D4 | 2,6 (Tűrhető) | 2,4 (Jó) | 2,7 (Tűrhető) | 2,4 (Jó) | 3,8 (Gyenge) | 2,2 (Jó) | 2,0 (Jó) | 2,7 (Tűrhető) |
Goodyear UltraGrip 9 | 2,6 (Tűrhető) | 2,2 (Jó) | 2,8 (Tűrhető) | 2,5 (Jó) | 3,5 (Gyenge) | 1,8 (Jó) | 1,5 (Nagyon jó) | 2,8 (Tűrhető) |
Debica Frigo 2 | 2,9 (Jó) | 2,9 (Tűrhető) | 2,2 (Jó) | 2,5 (Jó) | 3,5 (Tűrhető) | 2,2 (Jó) | 2,0 (Jó) | 2,9 (Tűrhető) |
Esa+Tecar Super Grip 9 | 2,5 (Jó) | 2,4 (Jó) | 2,9 (Tűrhető) | 2,5 (Jó) | 3,3 (Tűrhető) | 1,6 (Jó) | 2,0 (Jó) | 2,9 (Tűrhető) |
Sava Eskimo S3+ | 2,9 (Tűrhető) | 2,9 (Tűrhető) | 2,2 (Jó) | 2,5 (Jó) | 3,5 (Gyenge) | 2,1 (Jó) | 2,0 (Jó) | 2,9 (Tűrhető) |
Vredestein Snowtrac 5 | 2,3 (Jó) | 2,9 (Tűrhető) | 2,2 (Jó) | 2,5 (Jó) | 3,9 (Gyenge) | 1,8 (Jó) | 2,5 (Nagyon jó) | 2,9 (Tűrhető) |
Pirelli Cinturato Winter | 3,1 (Tűrhető) | 2,4 (Jó) | 2,2 (Jó) | 2,5 (Jó) | 3,2 (Tűrhető) | 2,0 (Jó) | 3,0 (Tűrhető) | 3,1 (Tűrhető) |
Semperit Master-Grip 2 | 3,7 (Gyenge) | 2,5 (Jó) | 2,0 (Jó) | 2,5 (Jó) | 3,8 (Gyenge) | 2,4 (Jó) | 2,5 (Tűrhető) | 3,7 (Gyenge) |
Nankang Snow SV-3 | 2,5 (Jó) | 4,7 (Rossz) | 5,5 (Rossz) | 2,5 (Jó) | 3,5 (Tűrhető) | 2,7 (Tűrhető) | 2,0 (Jó) | 5,5 (Rossz) |
A kisautóknál összevetett tucatnyi abroncs közül mindkét "jó" minősítésű prémiumtermék, ám érdekes módon nem ők (Continental WinterContact TS860 és Dunlop Winter Response 2) a méretosztály legdrágábbjai (az ADAC adatai szerint), hanem a "tűrhető" minősítésűek közül is utolsó Pirelli Cinturato Winter. Bár azt a németek is megjegyzik, hogy abroncsválasztás előtt érdemes tisztázni, hogy mi zömében milyen körülmények között autózunk, s az ott legjobb abroncsot választani, a két "jó" abroncs között nemigen látható nagy különbség. Talán annyi, hogy a Continental abroncsa vizes és száraz úton is a mezőny legjobbja, míg a minimális lemaradást mutató Dunlop gumi szerényebb fogyasztást ad és csendesebb is.
A pontszámok értékeléséhez természetesen meg kell jegyezni, hogy az ADAC, vagyis a németek rendszerében a kisebb pontszám jobb eredményt jelent.
A harmadik helyezett Firestone Winterhawk 3 javára írandó, hogy a legjobb "tűrhető" minősítésű abroncs, ami egyedül zajértékével gyenge, ugyanakkor egyetlen eurós hátránnyal majdnem a mezőny legolcsóbbja. Ha tehát olcsó abroncsot szeretnénk, az a legjobb választás. A többi abroncs így aztán hiába tűrhető, nem tűnik annyira jó boltnak, persze abroncshiány esetén a többi tűrhető ADAC értékelést elértre is rá lehet fanyalodni, s meg kell jegyezni, az ADAC tesztjén modellváltás miatt idén sem Michelin, sem Hankook abroncs nem szerepelt a kisautóknál. A Semperit Master-Grip 2 száraz úton mutatott gyenge eredménye miatt kevéssé, a neve ellenére hóban elvérező tajvani Nankang Snow SV-3 semmiképp sem ajánlott.ADAC téligumiteszt 2018 - 205/55 R16 méretben
Szárazon (15%) | Vizesen (30%) | Hóban (20%) | Jégen (10%) | Zaj (5%) | Fogyasztás (10%) | Kopás (10%) | ADAC értékelés | |
Continental WinterContact TS860 | 2,5 (Jó) | 2,1 (Jó) | 1,9 (Jó) | 2,5 (Jó) | 3,0 (Tűrhető) | 1,7 (Jó) | 2,0 (Jó) | 2,2 (Jó) |
Goodyear UltraGrip 9 | 2,3 (Jó) | 2,1 (Jó) | 2,0 (Jó) | 2,5 (Jó) | 3,3 (Tűrhető) | 1,8 (Jó) | 2,0 (Jó) | 2,2 (Jó) |
Dunlop Winter Sport 5 | 2,3 (Jó) | 2,3 (Jó) | 1,9 (Jó) | 2,5 (Jó) | 3,3 (Tűrhető) | 2,1 (Jó) | 2,0 (Jó) | 2,3 (Jó) |
Kleber Krisalp HP 3 | 2,4 (Jó) | 2,6 (Tűrhető) | 1,9 (Jó) | 2,3 (Jó) | 3,1 (Tűrhető) | 2,0 (Jó) | 2,0 (Jó) | 2,6 (Tűrhető) |
Michelin Alpin 5 | 2,0 (Jó) | 2,4 (Jó) | 2,7 (Tűrhető) | 2,5 (Jó) | 3,6 (Gyenge) | 2,4 (Jó) | 1,0 (Nagyon jó) | 2,7 (Tűrhető) |
Nexen Winguard SnowG WH2 | 2,3 (Jó) | 2,6 (Tűrhető) | 2,7 (Tűrhető) | 2,5 (Jó) | 3,2 (Tűrhető) | 2,5 (Jó) | 1,5 (Nagyon jó) | 2,7 (Tűrhető) |
Fulda Kristall Control HP 2 | 2,5 (Jó) | 2,7 (Tűrhető) | 2,8 (Tűrhető) | 2,3 (Jó) | 3,6 (Gyenge) | 2,1 (Jó) | 2,0 (Jó) | 2,8 (Tűrhető) |
Vredestein Snowtrac 5 | 2,3 (Jó) | 2,8 (Tűrhető) | 1,9 (Jó) | 2,5 (Jó) | 3,6 (Gyenge) | 1,8 (Jó) | 2,5 (Jó) | 2,8 (Tűrhető) |
Bridgestone Blizzak LM 001 Evo | 2,1 (Jó) | 2,4 (Jó) | 2,9 (Tűrhető) | 2,3 (Jó) | 3,6 (Gyenge) | 1,9 (Jó) | 1,0 (Nagyon jó) | 2,9 (Tűrhető) |
Nokian WR D4 | 2,5 (Jó) | 2,9 (Tűrhető) | 1,8 (Jó) | 2,5 (Jó) | 3,4 (Tűrhető) | 1,7 (Jó) | 3,0 (Tűrhető) | 3,0 (Tűrhető) |
Yokohama BluEarth Winter (V905) | 2,9 (Tűrhető) | 2,5 (Jó) | 3,1 (Tűrhető) | 2,5 (Jó) | 3,4 (Tűrhető) | 2,0 (Jó) | 2,0 (Jó) | 3,1 (Tűrhető) |
Kumho WinterCraft WP51 | 3,2 (Tűrhető) | 3,3 (Tűrhető) | 2,2 (Jó) | 2,5 (Jó) | 3,1 (Tűrhető) | 2,6 (Tűrhető) | 2,0 (Jó) | 3,3 (Tűrhető) |
Giti Winter W1 | 3,5 (Tűrhető) | 3,3 (Tűrhető) | 1,8 (Jó) | 2,3 (Jó) | 3,4 (Tűrhető) | 2,2 (Jó) | 2,5 (Jó) | 3,5 (Tűrhető) |
Pirelli Cinturato Winter | 3,5 (Tűrhető) | 2,2 (Jó) | 2,1 (Jó) | 2,3 (Jó) | 3,2 (Tűrhető) | 2,2 (Jó) | 2,5 (Jó) | 3,5 (Tűrhető) |
Semperit Speed-Grip 3 | 3,6 (Gyenge) | 2,3 (Jó) | 2,6 (Tűrhető) | 2,3 (Jó) | 3,1 (Tűrhető) | 2,1 (Jó) | 2,5 (Jó) | 3,6 (Gyenge) |
Laufenn IFIT LW31 | 2,2 (Jó) | 5,5 (Rossz) | 2,2 (Jó) | 2,5 (Jó) | 3,5 (Tűrhető) | 1,7 (Jó) | 1,5 (Nagyon jó) | 5,5 (Rossz) |
Az ADAC a 205/55 R16-os abroncsok kapcsán is megjegyezi, hogy a Hankook Winter i*cept RS2 innen is kimaradt, ugyanis új verziója még nem volt elérhető kereskedelmi forgalomban. Így is maradt 16 szett, amit kipróbáltak. Itt már három szett is "jó" minősítést szerzett. Azonos végeredménnyel szerepelt a kisebb méretben is első Continental WinterContact TS860 és az ott csak középmezőnyös Goodyear UltraGrip 9 is, ami érdekes, de nem egyedülálló eredmény, korábban is volt rá példa, hogy más-más méretben másként viselkedik egy-egy azonos gumimodell, ahogyan a gyártási helyek és idők is okozhatnak különböző eredményeket. Vizesen minimális lemaradással harmadik lett a Dunlop Winter Sport 5, s e méretosztály legjobb, már "tűrhető" minősítésű, egyben olcsóbb, nem prémium abroncsa a Kleber Krisalp HP 3. A Michelin Alpin 5 az ADAC tesztjén is csak ötödik lett (ahogyan tavalyi saját tesztünkön is), ám fontos tudni, hogy idén már érkezik az új, Alpin 6-os széria, saját tesztünkön már azt kívánjuk szerepeltetni. Az Alpin 5 után sorban a Nexen, a Fulda, a Vredestein, a Bridgestone, a Nokian, a Yokohama, a Kumho, a Giti és a Pirelli abroncsa is "tűrhető" eredményt ért el, ám ezen kategória második feléből kevéssé érdemes választani. Még ennyire sem ajánlott a "gyenge" minősítésű Semperit Speed-Grip 3 és egyáltalán nem a "rossz" eredményt érdemlő Laufenn, ami eddig saját tesztjeinken sem remekelt. Vizes úton mutatott legrosszabb eredménye miatt aligha kárpótlás, hogy legalacsonyabb árával darabonként 10 euróval (~3250 Ft) olcsóbb a Kleber Krisalp HP3-nál.
Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy az autózás kötelező kelléke az évszaknak megfelelő jó állapotú gumiabroncs, s a legolcsóbb "még megfelelő" szetthez mérten az összesített költségeket nézve minimális egy jó garnitúra felára, ami sokszorosan behozza az árát már akkor is, ha képességeinek köszönhetően akár csak egy koccanást sikerül elkerülni. Mivel az ADAC nem mutatja meg konkrét mérési eredményeit, érdemes lehet tavalyi tesztünkre vetni egy pillantást, hiszen abból egyértelműen látszik: már 60 kilométer/óráról és nedves aszfalton is autóhossznyi többlet fékutat adhat egy nem megfelelő abroncs, havas, jeges felületen pedig már kisebb, 40 km/órás tempó esetén is fokozott eltéréseket tapasztalhatunk. További, friss teszteredményekkel néhány hét múlva jelentkezünk.
Valahogy sosem mérnek számomra releváns méretekben…
Számomra sem. Mindig csak ezek a vékonyabb gumik kerülnek tesztelésre.