Melyik téli gumi jó komolyabb autókra? ADAC teszt
ADAC téligumi-teszt 2013 - az átlagnál jobb és nagyobb autókra
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Nem csak a kis- és kompakt-kategóriás autók méretében tesztelt téli gumikat az ADAC, hanem a nagyobbakéban is. Íme a 17 colosak eredményei.
ADAC téligumi-teszt 2013, 225/45 R17 H − eredmények
Megjegyzés: a nagyobb pontszám rosszabb eredményt jelent!
Continental ContiWinterContact TS 850 | Bridgestone Blizzak LM-32 S | Michelin Alpin A4 | Uniroyal MS plus 77 | |
Ár (euró) | 142-242 | 115-223 | 149-223 | 111-180 |
ADAC értékelés | Jó | Jó | Jó | Jó |
Száraz úton | 1,8 | 1,8 | 1,8 | 2,5 |
Nedves úton | 2,1 | 2,0 | 2,5 | 2,4 |
Havas úton | 1,7 | 2,4 | 2,4 | 2,1 |
Jeges úton | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,5 |
Zaj | 3,0 | 3,0 | 3,4 | 3,4 |
Fogyasztás | 2,1 | 1,9 | 2,3 | 1,7 |
Kopás | 1,8 | 2,3 | 0,5 | 2,5 |
+ Pozitívum | Kiegyensúlyozott teljesítmény, a legjobb jellemzők havon, kifejezetten jó száraz és nedves úton is, alacsony kopású | Kiegyensúlyozott teljesítmény, a legjobb jellemzők nedves úton, kifejezetten jó szárazon, alacsony fogyasztást hoz | Kiegyensúlyozott tudás, a legalacsonyabb kopású, kifejezetten jó száraz úton | Kiegyensúlyozott teljesítmény, Kifejezetten jó hóban, alacsony fogyasztást hoz |
- Negatívum | ||||
Goodyear UltraGrip 8 Performance | Nokian WR D3 | Dunlop SP Wintersport 4D | Fulda Kristall Control HP | |
Ár (euró) | 138-235 | 110-178 | 139-258 | 110-192 |
ADAC értékelés | Kielégítő | Kielégítő | Kielégítő | Kielégítő |
Száraz úton | 2,3 | 1,7 | 2,0 | 2,7 |
Nedves úton | 2,6 | 2,6 | 2,2 | 2,7 |
Havas úton | 2,1 | 2,5 | 2,2 | 2,3 |
Jeges úton | 2,5 | 2,5 | 2,7 | 2,5 |
Zaj | 3,5 | 3,1 | 3,6 | 3,3 |
Fogyasztás | 1,9 | 2,4 | 2,0 | 2,0 |
Kopás | 2,3 | 2,5 | 2,3 | 2,5 |
+ Pozitívum | Kifejezetten jó hóban, alacsony fogyasztást hoz | Jó szárazon | Jó száraz, nedves és havas úton is | Kifejezetten jó havon és jégen |
- Negatívum | Vetélytársainál gyengébb nedves úton | Vetélytársainál gyengébb nedves úton | Vetélytársainál gyengébb jeges úton | Vetélytársainál gyengébb száraz és nedves úton |
Semperit Speed-Grip 2 | ESA-TECAR Supergrip 7+ HP 210 | Pirelli Winter Sottozero 3 | Hankook Winter i*cept RS (W442) | |
Ár (euró) | 109-177 | 172 | 130-236 | 103-215 |
ADAC értékelés | Kielégítő | Kielégítő | Kielégítő | Kielégítő |
Száraz úton | 2,2 | 2,4 | 2,5 | 2,1 |
Nedves úton | 2,7 | 2,6 | 2,3 | 3,2 |
Havas úton | 2,2 | 2,3 | 2,5 | 2,5 |
Jeges úton | 2,3 | 2,5 | 2,5 | 2,5 |
Zaj | 3,1 | 3,0 | 3,0 | 3,4 |
Fogyasztás | 1,6 | 2,2 | 2,0 | 1,8 |
Kopás | 1,8 | 2,8 | 2,8 | 2,3 |
+ Pozitívum | Jégen a legjobb, havon jó, alacsony kopású | Egész jó havas és jeges úton | Jó nedves úton | Jó szárazon, alacsony fogyasztást hoz |
- Negatívum | Vetélytársainál gyengébb nedves úton | Vetélytársainál gyengébb nedves úton, magas kopású | Magas kopású | Vetélytársainál gyengébb nedves úton |
Toyo Snowprox S953 | Interstate Winter IWT-2 1 | Sailun Ice Blazer WSL-2 | ||
Ár (euró) | 100-150 | 109 | 75 | |
ADAC értékelés | Kielégítő | Rossz | Rossz | |
Száraz úton | 2,2 | 2,6 | 3,5 | |
Nedves úton | 3,5 | 5,1 | 5,5 | |
Havas úton | 2,7 | 3,7 | 2,1 | |
Jeges úton | 2,8 | 2,7 | 2,3 | |
Zaj | 3,9 | 3,3 | 3,4 | |
Fogyasztás | 2,3 | 2,3 | 2,1 | |
Kopás | 2,8 | 2,3 | 1,8 | |
+ Pozitívum | Egészen jó szárazon | Egészen jó havas és jeges úton, alacsony kopású | ||
- Negatívum | Vetélytársainál gyengébb nedves, havas és jeges úton. Jelentős kopás | Nedves és havas úton kifejezetten rossz, szárazon és jegesen is gyenge | Nedves úton nagyon gyenge teljesítmény |
Megjegyzés: a nagyobb pontszám rosszabb eredményt jelent!
A drágább autókra drágábbak az abroncsok is, ám ez nem jelenti azt, hogy jobbak is. Míg a 17 tesztelt 15 colosból az ADAC 7-nek ítélt jó minősítést, a 15 darab 17 colosból mindössze 4 érdemelt olyat. A legtöbb gumi, szám szerint 9 kielégítő eredménnyel végzett, míg 2 abroncs egyenesen rossznak bizonyult – a szokásos súlyozás alapján: a száraz utas jellemzők 15, a nedvesek 30, a havasok 20, a jegesek 10, a zajkibocsátási jellemzők 5, az üzemanyag-takarékosságot befolyásoló gördülési ellenállás 10, míg a kopás 10 százalékkal számítanak az értékelésben.
A jók más-más szempontok alapján értek el kimagasló eredményeket, de általános jellemzőjük, hogy egységesen igen jó tulajdonságokat mutattak. A Continental Conti Winter Contact TS850 hóban, a Bridgestone Blizzak LM -32S nedves úton, a Michelin Alpin A4 legszerényebb mértékű kopásával tűnt ki a mezőnyből, az utolsó jó, az Uniroyal MS plus 77 semmiben sem kimagasló, de mindenben elég jó, így ő is a jók közé tartozik. A kielégítő eredményt hozó abroncsok legjobbja a Goodyeat Ultra Grip 8, ami meglepő, hiszen ez az abroncs a jók között szokott szerepelni, most azonban kicsúszott onnan, pedig egy viszonylag drága modell. Utóbbi a Nokian WR D3- hoz hasonlóan nedves úton mutatkozott gyengének. A Dunlop SP Winter Sport 4D jégen és kanyarban csúszott a kelleténél jobban. A Fulda Kristall Control HP száraz és nedves úton volt gyenge, a Semperit Speed-Grip 2 és az ESA-TECAR Supergrip 7+ HP 210 pedig hiába jó havas vagy jeges úton, az értékelést leginkább befolyásoló nedvesen gyenge. A Fulda, a Semperit és az Esa- Tecar egyaránt nedvesen volt gyenge, így jó minősítésre esélyük sem volt, az Esa- Tecar ráadásul magas kopású is. A Pirelli Winter Sottozero 3 esetén egyedül a magas kopási hajlam húzza le a pontszámot, a Hankook Winter i * cept RS esetén nagyobb, a gyenge vizes úton mutatott képesség a baj. Utóbbi említhető a Toyo Snowprox S953 esetén is, ám az havas és jeges úton is gyenge, továbbá jelentős kopású.
Míg a 15 colosaknál egyetlen abroncs sem kapott „rossz” minősítést, a 17 colosak közül 2 modell is. Ilyen az Interstate Winter IWT -2, mely nedves és havas úton kifejezetten, szárazon és jegesen „csak egy kicsit” mutatkozott gyengének – a gyártó nyilatkozata szerint a 2012 24. hete után gyártottak (DOT 2412) már módosított, jobb verziók. A Sailun Ice Blazer WSL -2 havas és jeges úton jónak mutatkozott, továbbá kopása is alacsony, nedves úton azonban olyan gyengének bizonyult, hogy csakis a legrosszabb minősítést kaphatta.
Az ADAC tesztje szerint a hazai körülmények között (már csak viszonylag kedvező ára miatt is) a Bridgestone Blizzak LM32 lehet a leginkább ajánlható abroncs, de akinek fontos a havas tudás, az a Continental ContiWinterContact TS 850-nel fog legjobban járni és mind közül a Michelin Alpin A4 lesz a leghosszabb életű. Az ADAC tesztjét követően – kellően alacsony hőmérséklet esetén – magunk is meg fogjuk ismételni tavaly elsőként hozott Valóságtesztünket, hogy megtudjuk, hazai körülmények között miként viselkednek az abroncsok.
mióta a gumi méretétől komoly egy autó?! mitől komoly egyáltalán egy autó? a trabant is komoly! …ha szemtől szembe állsz vele gyalogosan a zebrán. 😀
ekkora baromságot… 😀
Mátyás, ebből már nem jössz ki jól. Aki annyira azonosul az autójával, hogy személyes sértésnek vesz mindent, ami nem szuperlatívusz, azzal nehéz lesz.
Nem volt szerencsés a jelzőhasználat a részedről, de értelmetlen magyaráznod, aki nem akarja, nem fog érteni úgyse, aki meg ért, annak nem kell megmagyaráznod.
És mi van a vidám (nem komoly) autókkal? Az én vidám Mazdám 225/55 R 16-os téli gumival él együtt (télen), és most teljesen tanácstalan vagyok, hogy ez komoly gumi-e, vagy nem, illetve, ha vidám gumit teszek komoly autóra, vagy fordítva, abból lehet-e baj?
Olyat is hallottam már, hogy komoly hifi (gondolom Wagner, Sztravinszkíj), és akkor az valószinüleg megsértődik egy könnyedebb műfajú CD-n, vagy tán ki is hányja magából?
Látszik, hogy nem értek hozzá, nem vagyok (komoly) műszaki ember…
Én inkább csak a méretre utaltam, a 225/45 R17 jellemzően már komoly, az átlagosnál komolyabb autókon van.
Ha nem tudtad, akkor leírom a teljesség igénye nélkül:
– legkomolyabb – Mercedes, BMW, Audi
– komolyabb – VW (de persze ez is prémium ám!!!)
– komoly – Opel
– komolytalan – az összes többi
🙂
Nem is tudtam, hogy vannak komolytalan, komoly és komolyabb autók. A legkomolyabbakról nem is beszélve.
Szerintem azoknak már gumi sem kell. 🙂
R16 205/55 mi a teligumi ajánlat?