Egy tesztelési nap során kétszáz darab kerékcserét hajtottak végre
Idén hamar beköszöntött az ősz, annak ellenére, hogy mi még mindig az indiánnyárban reménykedünk, nem lehet nagyon halogatni a dolgot: közeleg a téli abroncsok használatának évszaka. Szerencsére a német ADAC autóklub a Stiftung Warentest-tel közösen idén is az új abroncs vásárlásán gondolkodók segítségére siet, már meg is jelent a legújabb teszt. Két méretben –
185/65 R 15 és
225/45 R 17 – vizsgálták az abroncsok tulajdonságait száraz/nedves aszfalton és havon, a 28 próbált termék esetén nincsenek nagy meglepetések. A nagy nevek abroncsai jól vagy elfogadható módon végeztek, a három legrosszabb abroncs mind kínai gyártmány.
Audi A3-asra szerelve vizsgálták a 17 colos abroncsokat
A Star Performer Winter 18, a Westlake SW601 Snowmaster 22 méterrel hosszabb fékúttal rendelkezik 100 km/h-s tempóról fékezve nedves aszfalton, mint a legjobb abroncs. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy amikor a legjobb már megállt, akkor az ilyen gumikkal szerelt autó még 46,5 illetve 55,2 km/h-s sebességgel száguld... Ez baleset esetén igen jelentős anyagi kárt jelenthet, lényegesen többet, mint amit az abroncsvásárlásnál megspóroltunk. A két, 185/65 R 15-ös négy évszakos abroncs azonban egész használhatónak bizonyult téli körülmények között, igaz, teljesítményük alapján csak a középmezőny végébe férnek be.
Mercedes A-osztály volt a 15 colos kerekek tesztautója, hokistadionban is autóztak
A sorrendet nem az összpontszám, hanem az egyes kategóriák eredményének súlyozása után alakították ki a német szakemberek. Mivel télen a legtöbbször nedves aszfalton autózunk, ezeket a mérési eredményeket harminc százalékban számolták be a végeredménybe. Második helyen a havas tesztek álltak 20 százalékos súlyozással, majd a száraz aszfalt (15 %) és a jég (10 %) következett. Az alacsony üzemanyag-fogyasztást, a zajszintet, és a kopást egyaránt nézték, a nagy sebességnél történő viselkedést is megvizsgálták, de ezt nem számították bele a végső sorrendbe. A 185/65 R 15-ös méretű abroncsok között a
Dunlop, a
Goodyear és az
Esa-Tecar abroncsok végeztek az élen, kiegyensúlyozott teljesítményük miatt mindhárom kiérdemelte a jó minősítést.
Valós körülmények között vizsgálták a havon viselkedést. Minden egyes menet előtt elegyengették a pályát az esélyegyenlőség biztosítására
A 225/45 R 17-es abroncsoknál a
Michelin, a
Continental és a
Dunlop téli abroncsa kerül a dobogóra, de itt is csak jó eredményt értek el, egy abroncs se lett kiváló. Meglepetés azonban, hogy a Pirelli „olcsómárkája”, a Ceat téli abroncsa jobb eredményt ért el, mint a Pirelli Sottozero, leginkább azért, mert sokkal kisebb gumikopással rendelkezik. Legjobban a Yokohama 17 colos téli abroncsának példáján látszik, hogy az ideális téli abroncs a megfelelő kompromisszum megtalálásáról szól. A száraz körülmények között a legjobb értékeket elérő gumi csak botladozik havas útviszonyok között. A sereghajtónak számító kínai abroncsok átlagosan birkóznak meg a havas és jeges körülményekkel, de a száraz és nedves aszfalttal nem tudnak mit kezdeni. Mifelénk úgy látszik sokkal hamarabb eltakarítják a havat az utakról, mint Kínában, így lehet, hogy a hazai körülmények között megfelelő abroncsok „nem ajánlott” minősítéssel végeznek egy Európában végzett teszten.
Töltse le a 185/65 R 15 méretű abroncsok teszteredményeit PDF formátumban
Töltse le a 225/45 R 17 méretű abroncsok teszteredményeit PDF formátumban