A márka története
Az autógyárat az SKF, a világ vezető csapágy-gyára alapította 1927-ben. A volvo a latin volvere egyes szám első személyű alakja, jelentése gördülök, így érthető, hogy a még 1915-ben levédetett márkanevet eredetileg csapágyak számára kívánták használni. Emblémaként Mars, azaz a vas jelét választották, ezzel utalva a közmondásos minőségű svédacélra, amihez hasonlatos keménységgel és tartóssággal tűrik autóik az északi mostoha klimatikus és útviszonyokat. És a svédek be is tartották ígéretüket, a következő évtizedekben a Volvo márkanévhez elválaszthatatlanul összeforrt a tartósság és a megbízhatóság. Autóikra inkább a bevált megoldások használata, mint az újdonságok hajszolása volt jellemző, bár említésre méltó az elektronikus benzinbefecskendezés 1971-es bevezetése a 164E modellen, a szabályozott katalizátor világelsőnkénti használata az 1976-os kaliforniai kocsikon, vagy a 240-es turbómotorja 1980-ból. Mégis inkább a biztonság terén számít a Volvo úttörőnek, számtalan, ma már magától értetődő megoldás bevezetése fűződik nevéhez. Elsőként alkalmaztak ragasztott szélvédőüveget 1944-ben a PV444 modellen, 1959-től minden Volvo első üléseihez a gyár mérnöke, a Saab-tól érkezett Nils Bohlin szabadalmát, a hárompontos biztonsági övet szereltek, 1967-ben bevezették a világ első hátra felé néző gyerekülését.
De a biztonsági felszereltségeken kívül a Volvók karosszériáját is az adott korszakban megvalósítható maximális védelemre tervezték, ehhez ütközési teszteket, tudományos kutatásokat végeztek, például már 1970-ben felállították a szemle-csapatukat is, amely balesetet szenvedett Volvók helyszíni vizsgálatával gyűjtött gyakorlati tapasztalatokat. Különösen az 1966-ban bevezetett 140-es széria tűnt ki korszaka autói közül nagyvonalú, átgondoltan tervezett gyűrődő-zónáival, merev utascellájával, az ajtókba épített oldalvédő rudakkal. Napjainkra az autók biztonsága alapkövetelménnyé vált, így a Volvo egyre inkább az igényes, szolid, mégis jól használható autó imidzsre koncentrál. A cég tulajdonviszonyaival kapcsolatban igazából az 1935-ös részvénytársasággá alakításán kívül csupán a Volvo személyautó részlegének 1999-es eladása a Fordnak említésre méltó esemény. Ezen kívül 1975-ben megvásárolták a holland DAF személyautó részlegét, és a cég csaknem gyártásra kész új modelljét Volvo 340-es szériaként kínálták. Ebben a gyárban készültek 1995-től a Mitsubishivel közös S40/Carisma testvérmodellek.