Akkor ez most komoly?
Volkswagen Polo teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Épp az új VW Polo 1.4 Trendline tesztelése közben kaptuk a hírt: a Polo az Év Autója 2010.
Ha a karosszéria dizájnját komolynak neveztem, akkor a beltér leírására nem maradt szó. Itt ugyanis a márka stílusának megfelelően minden fekete, célszerű, vagy ha úgy akarom, steril dögunalom. Persze, nyilván vannak, akik ezt pozitívumként értékelik, a műszerek, a szellőzők meg a gombok krómkeretei számukra komolyságot, értéket sugároznak. Ahogyan a pontos illesztések, a stabilnak tűnő rögzítések is azt a híres jólösszerakottság érzetét keltik; nincsenek lötyögős, labilis, műbőr, műfa, műkarbon vagy sprével festett kínai műanyagnak látszó alkatrészek. A minőségérzet tényleg működik, az autós újságírók kedvükre nyomkodhatják a pihe-puha műszerfalat, legalább is a tesztautó közepes, Comfortline felszereltségénél, ahol széria a gyári szóhasználat szerinti „párnázott műszerfal”. Újságírót, Év Autója zsűritagot meg nyilván végképp nem eresztenek az olcsóbb, azaz kevésbé drága Trendline Polo közelébe, ahol a műszerfal felső része is abból a lada samarás keménységű műanyagból készül, mint a mi tesztautónk középkonzolának hosszúra nőtt lábú sofőr térdet nyomkodó szélei, vagy az ajtók burkolata. És nyilván az ördög bújt belém így a német újraegyesülés huszadik évfordulóján, de engem a kormánykerék anyaga is a késői Wartburgok és Trabantok korszerű PUR-hab volánját juttatta eszembe.
Természetesen a konszern autóiban megszokott jó ergonómia sem hiányozhat a Polóból. A döntögethető kormány mögött a magasságállítható, kényelmes ülésekben bármilyen testalkatú vezető megtalálhatja az ideális vezetési helyzetet, jól elérhetőek, logikus működésűek a kapcsolók, nincsenek babrás, megfejtendő menűrendszerek. Igaz, fedélzeti számítógépet sem találtam, ami a lényegesre koncentráló felszereltségnek tudható be. Hoppá, bocs, már a felszereltség taglalásánál tartok? Hát nem majdnem kifelejtettem elmesélni, hogyan is megy ez a komoly Polo – na, vajon miért is!?
Mert a városi tekergés, az országúti és autópályás utazás semmiféle élményre emlékeztető nyomot nem hagyott maga után, ez itt „a személygépkocsi igénybevételével A-ból B-be eljutás” klasszikus esete. Pedig valójában a futómű is illik az autó karakteréhez: komolyságot mutat. A VW immár kisautóját is a ma divatos, nagyobb autóknál is előszeretettel alkalmazott hangolási elvhez igazította. A megszokott sémára épülő, feszes hangolású futómű középhelyzetben a kisebb és közepes hullámokat jól kezeli – no, el ugyan nem nyeli, hanem lassú, függőleges mozgás formájában átadja a karosszériára. Eleinte ez a legtöbb vezetőnek és utasnak bejön, hozza a hű-ez-aztán-finoman-rugózik érzését, működik a komolyautó-látomás, viszont az állandó mocorgás a gyenge gyomrúakat bizony próbára teheti… Nagyobb útegyenetlenségeken azután már a karosszéria is nagyobbakat mozog, közben a futómű hangos puffanással, a durva hullámokon pedig felütéssel jelzi teljesítőképességének határát.
Persze, a stabilitással, iránytartással minden a legnagyobb rendben, a túl húzósra sikeredett kanyarokban a - dicséretes módon minden piacon, még nálunk is - széria ESP a sárga kontrollámpa villogása közepette íven tartja, és mellesleg a kanyar végére alaposan le is lassítja az autót. Ugyanilyen szigorú a kipörgésgátló funkció is, amely a nedves úton gyorsításkor túlpördülő kerekeket annyira határozottan utasítja rendre, mintha a fékre léptünk volna - és ez így van jól! Ne feszegessük a határokat, hiszen az út nem versenypálya, itt nem élvezkedni, hanem biztonságosan célba érkezni akarunk, igaz? Bár ehhez amúgy sincs nagy kedve az embernek. Az elektrohidraulikus szervokormány kis sebességnél hölgy- és nyugdíjasbarát erőszükséglettel manőverezhető, magyarul totális érzéketlenséghez képest nagyobb tempónál valamelyest felkeményedik ugyan, de nem annyira, hogy az erős karosszériadőléssel kísért kanyargás közepette kellő visszajelzést szolgáltatna. De ami a legtöbb Polo vásárlónak nyilván fontosabb, a fék hatásos, és jól is adagolható.
Úgy tűnik, az autó zajszigetelését is pontosan ehhez a használati módhoz találták ki, városi sebességnél és országúti tempónál meggyőzően komolyautós a csend, az autópályán a városból kifelé a 100-as táblát elhagyva először halk szélzaj jelenik meg, majd tovább gyorsítva feléled a motor és a futómű is, de a zaj 130-nál még épp az ezer kilométeres utakon is vállalható szinten marad.
És akkor következzék végre a sokak számára nyilván legfontosabb kérdés: mi, mennyi? A közepes felszereltségű, tehát Comfortline Polo az 1,4-es motorral bő 3,7 millióról indul. Ennyiért klímát, szervót, négy légzsákot, négy motoros ablakot, de semmi okos vagy kényeztető kütyüt nem kapunk, tesztautónk végül néhány extrával még a négymilliós határ alatt marad. Ez a hasonló kisautók árának felső sávjába tartozik, és az extrákat sem mérik a Volkswagennél megszokott szintnél olcsóbban - persze, a várhatóan jó értéktartás miatt eladáskor ebből valamit profitálunk is.
Tipikus Volkswagen. Magyarul népautó.
Műszaki adatok
Méretek
Hosszúság:
3970 mm
Szélesség:
1682 mm
Magasság:
1462 mm
Saját tömeg:
995 kg
Össztömeg:
1550 kg
Tengelytáv:
2470 mm
Karosszéria-kivitel:
limuzin
Csomagtér:
280 l
Motor és váltó
Motor:
Otto motor
Motorosztály:
Euro 5
Hengerűrtartalom:
1390 cm3
Sebességváltó:
mechanikus - 5 fokozatú
Teljesítmény:
63 kW (86 LE)
Ez odakint népautó . Az ottani munkabérekhez képest !!! A SUZUKI ott nem rúg labdába ,még érettségi ajándéknak sem vennék meg . Hondát Toyotát Mazdát esetleg.
Kezdek rosszul lenni ezektől a cikkektől. Minden autó vacak… nem értem minek alkalmaznak ilyen embereket.
Már elnézést kérek,de ha ez az autó népautó akkor a suzuki mi?