Medvebarna színű, nagy arcú kis Suzuki: teszten a Splash
Suzuki Splash 1.2 GS teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Idén már negyedik évét tapossa, így nem meglepő, hogy megújult a Suzuki Splash. Régi-új motorjával vallattuk.
Vannak dolgok, amelyekkel jobb utólag szembesülni. Ilyen például a Splash tesztautó színe, melynek medvebarna elnevezését szerencsére sikerült elfelejtenem a frissített verzió nyári piacra lépése óta, és csak most a teszt írásakor találkoztam vele ismét. A medvebarna szó, illetve az asszociációi így nem befolyásoltak a 2008-ban érkezett, tavaly frissítés helyett csak új, pontosabban a Swiftből ismert, a korábbinál hajszálnyit erősebb, de azzal azonos méretű 1,2 literes benzinest kapott, idén pedig friss arcot öltött, s új belépő-variánssal olcsóbbá tett miniautó megítélését.
Az idén megújult Splash új lökhárítóival, friss vonalú gépháztetejével és egyértelműen a márka húzómodelljének számító Kizashit idéző hűtőmaszkjával szemből viszonylag jól, hátulról éppen csak elkülönül az eredeti kiadástól, melynél egyébként 6 centiméterrel hosszabb is. Gyártója szerint beltere tágasabb. A többlet keresve sincs meg, a Splash igazi miniautó és ez utasterében is érződik. Elöl egészen kényelmes az ülés- és vezetési pozíció, a sofőr ülése tág tartományban liftezhető, emelésével az átlagosnál jobb ki-beszállás alakítható ki, az alapverzió kivételével az ülésével együtt a GS szinten rádióvezérlős, bőrbe varrt kormánykerék magassága is állítható.
Forgalmija szerint öt, valójában inkább négyszemélyes a Splash, de akár felnőttből is befér ennyi. Ha mégis öten ülnénk be, a sofőr készüljön fel, hogy hátra nem fog látni, átlósan amúgy sem, a hátsó tetőoszlop nagyon vaskos. Rövid távok persze így is leküzdhetők, s a Splash voltaképp azokra való. Beülünk, indítunk, észre sem vesszük, és jár a motor, a lámpánál megállva azon tűnődünk, hogy vajon van-e stop-start rendszer. Nincs, csak annyira egyenletes az alapjárat, hogy nem is érezhető. A gázt élénken veszi , kedvvel pörög fel a tavaly óta már nem az eredeti, hanem immár a Swiftből való – papíron – 93 lóerős benzines. Elvileg 12 másodperc alatt 100 km/órára visz, 175 km/órás csúcstempót adhat, valójában azonban kevésbé tűnik dinamikusnak. Lovait alaposan elrejtették, téligumitesztünk mintegy negyedével komolyabb tömegű, 100 lóerős Focusai után a Splashbe visszaülve megdöbbentően nyomatékszegénynek tűnt az 1,2-es, s a műszaki adatokra pillantva is az. Meglehetősen magas, 4800 1/perc fordulaton jön a 118 Newtonméter. Emelkedőn kevés, autópályázáshoz viszont talán optimálisnak is mondható; 130 km/óránál 4200 a perecenkénti fordulat, lehet visszakapcsolás nélkül is előzni – annak, aki el tudja viselni a már ott is jelentős, 71 dBA zajszintet. Józan autós azonban nem megy ennyivel, a Splash utazótempója alacsonyabb, úgy még fogyasztása is 6 liter alatt tartható.
Utóbbi érték városban is reális, országúton pedig nyilván hozható nem csak a gyári 5,1 l/100 km vegyes érték, hanem 5 liter alatti szám is, s nem tartjuk lehetetlennek az országúti, 4,5 l/100 km-t sem. A Splash élettere azonban egyértelműen a város, szaladgálós kocsinak tudjuk ajánlani, másnak nem. Álpadlós, azaz aljában rekeszeket hordó csomagtere mindössze 45 cm hosszú, 42 cm magas, 178 literes, az egyébként kézzel hajtogatandó kalaptartó kiemelésével és az ülések – legalább pofon egyszerű, a támladöntéssel süllyedő ülőlapos – síkba döntésével 573 litert kapunk. Nem sok, ahogyan az utastéri pakolóhelyek által kínált tér sem. Parányi a kesztyűtartó, keskenyek a csak elöl szereplő, de végükben legalább (0,5 l-es) palacktartós ajtózsebek, szinte csak jelzésértékű a műszerfal közepére tett fedeles rekesz kapacitása.
Vezetési élményből sem kapunk sokat, a MacPherson első és csatolt lengőkaros hátsó futómű még a miniautók között is kissé kemény, kissé nagy oldaldőlést adó. A (kikapcsolható) ESP felügyelte fékrendszer átlagos, s a kormányzás is az.
Az összkép nem rossz, de messze nem kiemelkedő, az ötajtós Skoda Citigóval összevetve a Splash például egyértelműen alulmaradna. Amíg persze a kasszához nem érünk, a 3 157 000 forintos Splash többek közt 6 légzsákos, ESP-s, bőrkormányos, klímás, elektromos ablakos és központi záras, ülésfűtéses, alufelnis. További extrák azonban nincsenek hozzá. Ezt kaphatjuk, 95 000 forintért metálfénnyel, akár medvebarnában.
Árak
Tesztmodell alapára
3 157 000 Ft (2012.10.22.)
Tesztautó ára
3 252 000 Ft (2012.10.22.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1242 cm3
Teljesítmény:
69 kW (94 LE) 6000 1/min-nél
Nyomaték:
118 Nm 4800 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
12,0 s
Végsebesség:
175 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
5,1 l/100km
Méretek
Hosszúság:
3775 mm
Szélesség:
1680 mm
Magasság:
1590 mm
Saját tömeg:
990 kg
Össztömeg:
1485 kg
Tengelytáv:
2360 mm
Karosszéria-kivitel:
ötajtós
Csomagtér:
178 l
Belső szélesség elöl:
1380 mm
Belső szélesség hátul:
1330 mm
Belmagasság elöl:
975-1000 mm
Belmagasság hátul:
930 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
170 mm
Ülőlap hossza elöl:
510 mm
Ülőlap hossza hátul:
480 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1050 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1050 mm
Csomagtér magassága:
420-770 mm
Csomagtér hossza:
455 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1200 mm
Raktérnyílás szélessége:
1010 mm
Raktérnyílás magassága:
810 mm
Motor és váltó
Motor:
Otto motor
Motorosztály:
5
Hengerűrtartalom:
1242 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális - 5 fokozatú
Nyomaték:
118 Nm 4800 1/min-nél
Teljesítmény:
69 kW (94 LE) 6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
175 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
12,0 s
CO2-kibocsátás:
118 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
5,1 l/100km
Fogyasztás a használónál:
5,8 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
62 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
66 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
71 dB(A)