Ha szeretsz magasan ülni – SsangYong Rexton teszt

SsangYong Rexton G4 Premium 4WD teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Egy csipet Amerika Dél-Koreából. A SsangYong Rexton tekintélyt parancsoló méreteivel kilóg az utcaképből, akárcsak egy nagy amerikai SUV vagy pickup.


„Te jóságos úristen! Hogyan fogok ezzel leparkolni bárhol is” – Ez volt az első gondolat, ami megjelent a fejemben, amikor megláttam a SsangYong Rexton G4-et. Majdnem hangosan is kimondtam, ám végül magamban tartottam a félelmeimet, amiket Tamás kollégám – aki elhozta az autót – gyorsan eloszlatott. Magabiztosan állította, hogy a robusztus megjelenés egy könnyen kezelhető autót takar. És milyen igaza volt! De ne szaladjunk ennyire előre.
Hirdetés

A második gondolatom természetesen a formaterv körül forgolódott. A SsangYongtól extravagáns formákat szoktunk meg, vagy inkább mondjam úgy, hogy próbáltunk megszokni? Bevallom, nekem kimondottan tetszett például az Actyon és a Kyron formaterve is körülbelül egy évtizeddel ezelőtt. Nem azért, mert szépek voltak, hanem azért, mert annyira eltértek a megszokottól. Bátran kilógtak a tömegből.

Márpedig én kimondottan szeretem azokat a formaterveket, amelyek nem vesznek el az egyenformák tengerében.

Jó, azért a Rodius már nekem is megfeküdte a gyomromat. Emiatt akár csalódhatnék is a Rexton G4-ben, hiszen a márka elkezdte emészthetőbbre rajzolni az autóit. De, nem csalódtam, mert a szépet is meglátom, a különleges formákat igénylő defektem mellett.

Márpedig a Rexton G4-et igazán harmonikusra rajzolták. Nincs rajta semmi túlzó, kimondottan jól áll neki a sárvédők kiszélesítése, amely hátul már a hátsó ajtókat is érinti. Ettől még izmosabbnak tűnik az eleve robusztus terepjáró, amelynek egyik különlegessége az alvázas felépítés. Ilyet manapság a konkurencia nem kínál, ám ennek a megoldásnak természetesen megvannak a maga előnyei és hátrányai. További érdekes megoldás, hogy az alapváltozat hátul merevtengelyes, viszont a magasabb felszereltségű modelleket lehet kérni ötlengőkaros, független hátsó felfüggesztéssel is. Utóbbi megoldás jóval kényelmesebbé teszi az utazást.

Az alvázas felépítés egyik előnye a lenyűgöző teherbírás. A hétfokozatú automatikus sebességváltóval felszerelt változat például három tonnát is vontathat. A váltó ráadásul - a márka által büszkén hangsúlyozottan - a Mercedes-Benztől származik, ennek megfelelően kitűnő szerkezet. Okosan váltogat a fokozatok között és lehetővé teszi, hogy üzemanyag-takarékosan közlekedjünk az alaphelyzetben is két tonna feletti tömegű szabadidő-autóval. Az említett sebességváltó a 2,2 literes dízelmotor 181 lóerejét és 420 Nm forgatónyomatékát továbbítja a kerekek felé, amely teljes mértékben elegendő az autó mozgatásához. Ha szükséges, akár meglepően dinamikusan is meglódítja a behemótot.

Ugyanakkor a Rexton papíron kimondottan jó terepjáró képességekkel rendelkezik, bár a tesztautóra szerelt gumiabroncsokkal és a 20 colos könnyűfém kerekekkel ezt nem igazán mertem kipróbálni.

Mindenesetre biztató a menet közben is kapcsolható összkerékhajtás megléte. Ez a sebességváltó karja alatt található üzemmódválasztó segítségével állítható. A kemény és a könnyebb terep mellett beállítható kizárólag a hátsó kerekek hajtása is. Utóbbit érdemes minél többször használni, ha az útviszonyok engedik, ugyanis jelentősen csökkenthető vele a fogyasztás. A tesztátlag 10 literre jött ki, amely jóval több városi menetet tartalmazott, mint országútit vagy autópályást. Biztosan állíthatom, hogy ez még lejjebb szorítható, amennyiben az autót az igazi életterében használják. Márpedig az nem a város.

Ugyanakkor a városban is könnyedén boldogultam vele. A vezetést segítő asszisztensek tömkelege stresszmentessé tette a közlekedést. Még a parkolóházakban, mélygarázsokban is nagyon könnyű volt vele parkolni. A tolatóradar és a 360 fokos kamera igazi áldás, ahogy az autó fordulékonysága is. Hivatalosan 11 méter a fordulóköre, de manőverezésnél ez még kevesebbnek is tűnik. Továbbá ez a jármű valóban azt nyújtja, amire oly sokan vágynak, amiért rengetegen döntenek szabadidő-autó mellett: a magas üléspozíciót. Rengeteget beszélgetek az emberekkel arról, hogy valójában miért vesznek szabadidő-járművet. Az egyik leggyakrabban visszatérő indok pedig az a bizonyos magas üléspozíció, mert úgy nagyobb biztonságban érzik magukat és jobban átlátják a forgalmat, legalábbis saját bevallásuk szerint. Nos, a Rextonban a szó legszorosabb értelmében magasan ül a sofőr, a legtöbb SUV „szánalmas” kis törpének tűnik mellette. Még a főbb konkurensnek számító Kia Sorento, vagy Hyundai Santa Fe is, pedig azok sem kicsi vasak. Ellenben önhordó karosszériásak. És akkor el is jutottunk az egyik negatívumhoz. Az alvázas felépítésből adódóan a Rexton, menetkomfortja közelebb áll egy dobozos furgonéhoz, mint a városi terepjárókhoz. Egyszerűen zajos. Az úthibákon átzötykölődve jól hallhatóan rezeg, nyeklik-nyaklik némely burkolat vagy épp az üvegfelületek. Kárpótol azonban a luxus, ami körbeveszi az utasokat.
A tesztautó „konyakszínű” steppelt bőrfelületei szemet gyönyörködtetőek, a barna nappa bőrborítású ülések pedig fejedelmi kényelmet nyújtanak. A luxushangulatot még némi zongoralakk és egy kis alumínium teszi teljessé. Ergonómiából jeles a Rexton, pedig a 9,2 colos központi kijelzőn kívül akad még számos gomb a középkonzolon, de ez nem zavaró. A sebesség- és a fordulatszámmérő között is helyet kapott egy 7 colos, színes kijelző, amelyen a sebesség digitálisan is megjeleníthető többféle módon, emellett itt láthatók még többek között a navigáció információi, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer jelzései, az elektromos csomagtérajtó státuszjelzője, sőt még az irányjelző hangja is kiválasztható itt.

A kényelemre hátul sem lehet panasz, ahol az elsőkhöz hasonlóan fűthetőek az ülések. Létezik egyébként hétüléses változat is, ám a tesztautó az ötüléses kivitel volt. Ennek előnye az óriási raktér, amely már alaphelyzetben is egy köbméteres! A hátsó ülések lehajtásával pedig kis híján két köbméteresre növelhető. A Rexton G4 tehát egy igazi nagycsaládos autó, amellyel még a szabadidő kalandos eltöltéséhez szükséges tárgyak is könnyedén vontathatók, miközben a csomagtér már hosszú nyaraláshoz is elegendő cuccal telepakolva várja az indulást, ahogy a hátul helyet foglaló utasok is, akik szinte táncra perdülhetnek, hiszen annyi hely marad a lábuknak az átlagos testalkatú felnőttek mögött. Ha nem is a tesztautóhoz hasonlóan gazdag felszereltséggel, de már nyolcmillió forintért hazavihető a hátsókerék-hajtású változat, de a felszereltségi lista tetején elhelyezkedő Premium 4WD modell közel 11 millió forintos ára sem annyira elrugaszkodott. A Rexton egy külön kategóriát képvisel ezzel az árral, a gazdag felszereltségével és a luxus érzettel, amit nyújt. Párját ritkítja a piacon.

Értékelés
Pozitív
Hatalmas utas- és csomagtér, minőségi anyaghasználat, az óriási méret ellenére könnyű manőverezőképesség - például parkolásnál
Negatív
Nagy tömeg, kissé teherautós hanghatások
Árak
Tesztmodell alapára
11 089 000 Ft (2018.05.09.)
Tesztautó ára
13 000 000 Ft (2018.05.09.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
2157 cm3
Teljesítmény:
133 kW (181 LE) 4000 1/min-nél
Nyomaték:
420 Nm 1600-2600 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,9 s
Végsebesség:
181 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
8,1 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4850 mm
Szélesség:
1960 mm
Magasság:
1825 mm
Saját tömeg:
2095 kg
Össztömeg:
2860 kg
Terhelhetőség:
765 kg
Tengelytáv:
2865 mm
Karosszéria-kivitel:
1977
Csomagtér:
1051 l
Belső szélesség elöl:
1560 mm
Belső szélesség hátul:
1550 mm
Belmagasság elöl:
930-950 mm
Belmagasság hátul:
920 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
300 mm
Ülőlap hossza elöl:
490 mm
Ülőlap hossza hátul:
470 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1400 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1150 mm
Csomagtér magassága:
880 mm
Csomagtér hossza:
1180 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
19500 mm
Raktérnyílás szélessége:
1250 mm
Raktérnyílás magassága:
930 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel
Motorosztály:
Euro6
Hengerűrtartalom:
2157 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
hétfokozatú automatikus
Nyomaték:
420 Nm 1600-2600 1/min-nél
Teljesítmény:
133 kW (181 LE) 4000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
181 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,9 s
CO2-kibocsátás:
213 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
8,1 l/100km
Fogyasztás a használónál:
10 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
55 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
60 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
68 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

5 thoughts on “Ha szeretsz magasan ülni – SsangYong Rexton teszt

  • 2018.05.09. at 09:44
    Permalink

    A motor ebben már nem Mercedes, már az előző Rextonban sem az volt: az osztrák AVL nevű erőforrás-specialista gyártja. Olyan, mint az olasz VM Motori vagy a lengyel Andoria. Az Európában forgalmazott Mahindrákba is AVL-motorok kerülnek.

    Riválisként szerintem említhető a Skoda Kodiaq, a Kia Sorento, a Hyundai Santa Fé, de a Toyota Land Cruiser vagy a Jeep Wrangler Unlimited mellé is oda lehet állítani. Egyetértek a szerzővel: nekem is van némi „becsípődésem” az extrém design iránt, szintén nagyon bejött az Actyon és a Kyron(a Rodius is), de ez most nagyon európai lett. Amúgy ez a mostani Ssangyong-paletta is bejövős. A Pininfarina a Mahindra tulajdonában áll, talán ez lehet a feltűnő európaiasodás mögött.

    • 2018.05.09. at 11:00
      Permalink

      Örülök, hogy nem vagyok egyedül a becsípődésemmel. 🙂
      A motor valóban nem Merci, én is csak a váltóra írtam. Ha félreérthető volt, akkor elnézést. 🙂

  • 2018.05.11. at 18:44
    Permalink

    Kedves Szerző!

    „Az alvázas felépítés egyik előnye a lenyűgöző teherbírás … három tonnát is vontathat.”
    Ez így nem helyes. Hogyan is függ össze a vontatható tömeg a vontató jármű „teherbírásával”?
    A saját tömegével még csak-csak összefügghet, hiszen az úniós jogszabályok abból számolják ki az „szgk”-k és a „terepjáró”-k vontatási adatait. Ha a saját tömegre gondolt a Szerző, akkor nem szerencsés itt a „terhelhetőség” szót használni ( = legnagyobb megengedett össztömeg – saját tömeg). Ez így félrevezető.
    Ha érdekli, akkor a jogszabályban megtalálja, hogy milyen tulajdonságokkal kell egy közúti járműnek bírnia, ahhoz, hogy „terepjáróként” viszonlag sokat vontathasson. Alváz megléte nem szerepel a feltételek között.

Vélemény, hozzászólás?