Olcsónak tűnik, de nem az – Skoda Rapid 1.2 Tsi teszt

Skoda Rapid 1.2 Tsi Ambition teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Éppen csak nem alap, de leggyengébb turbómotorjával, kielégítő ellátmánnyal járt nálunk a Skoda olcsónak szánt, ám méretes, limuzinnak tűnő ötajtós modellje, a Rapid.


Mind több autógyártó ül fel a fapados járatra, hiszen a konszernek csak pislognak, hogy mekkorát hasított a Volkswagen a Skodával, a Renault a Daciával, miközben már élesen kitűnik, hogy a Skoda sokkal inkább egy józan, de minőségi és már nem is annyira olcsó autó, mint azt sokan hinnék. Nem új az a cseh márkától, hogy például Octavia Tour néven az árérzékenyebb piacok számára kifejezetten olcsó, a sorozat korábbi generációját jelentő, szűkített palettájú modellt kínáljon, ám a Rapid merőben új húzás. A kikupálódott ex-KGST márka olcsó(nak szánt) autója csaknem az Octavia II méreteivel, de önálló névvel és formával.
Hirdetés

A 4,48 méter hosszú, az Octavia II ötajtósánál mindösszesen 9 centiméterrel rövidebb, szintén magát lépcsősfarúnak mutató ötajtós tapasztalataink szerint eladja magát. Audit hajtó üzletember, mostani Toyota Avensisből átintegető taxis egyaránt elismerően, felfelé tartott hüvelykujjal fejezte ki tetszését - egészen addig, amíg meg nem hallották a tesztautó árát. Akit ez érdekel, az kattintson a Műszaki adatok fülre, aki viszont előbb megismerné a Rapidot, fussa végig az alábbi néhány tucat sort.

A Rapid frontja a Skoda mai modelljeitől megszokott, a hűtőmaszk a Citigo miniautóéból ered, a fényszórók és a harmadik, Ambition ellátmánnyal járó ködfényszórók divatosan átlátszó burásak, a megjelenést tényleg kevéssé lehet csak kritizálni, az olcsó szedánok között böngészők üdítő és nagyautós formaként tekinthetnek az ötödik ajtót is adó Rapid vonalaira. Már ajtóit kinyitva is érződik az olcsóságszag, a műanyagok ránézésre és főként tapintásra is olcsók, kivétel nélkül kemények. Míg egy Golfban még az ajtózsebek is szövetkárpittal béleltek, itt textil egyáltalán nem jutott az ajtókra. Kevéssé formázottak, éppen elegendő méretűek az ülések. Hosszú távokra kevéssé ajánljuk őket, szinte már hosszabb városi utak során is fészkelődni kezd bennük az ember. A hátsó utasok pedig a túlzottan meredek háttámla miatt is panaszkodnak, még a középsőnél sokkalta jobb szélső helyekről is. Középen ugyanis a külsőknél még lagymatagabb az ülés, vaskos azonban a padlómerevítő, s egy palack-, illetve pohártartós rekesz is hátranyúlik.
Helykínálatban azonban legfeljebb csak az ötödik utasnak lehet szűkös a Rapid, a közel 4,5 méter hosszú ötajtós az alsó-középkategóriás modellek között korrekt, de az átlagosnál nem nagyobb helyet kínál utasterében. Tengelytávja ma már a kompakt szegmensben is szűkebbnek számító, 2,6 méter, ám a hátsó lábtér így is korrekt, az ülőlap persze kissé rövid. Hova lett a karosszéria hossza? Megvan, a hátsó ülés mögött, ahol több mint 1 négyzetméter alapterületű, bővítés nélkül is 550 literes, a hátsó üléstámlák előredöntésével 1490 literig bővíthető a csomagtér. Könnyedén pakolható, hiszen az ötödik ajtó széles és magas nyílást ad, maga is kellően magasra emelkedik, garázsban vigyázni is kell, hogy ne koccoljuk le vele a plafont. Jó pont, hogy lehúzását praktikusan lelógó fül segíti, rossz, hogy a hátsó ülőlap nem billenthető, így aztán a bővített csomagtér padlója nem is sík és nem is törésmentes, ám összességében a csomagtér-fanatikusok kedvelni fogják a Rapidot.
Vezetni vegyes élmény: kár, hogy a puritán ülésben, a kemény, hangsúlyosan olcsó műszerfal előtt túlzott az olcsóságszag. A műszaki tartalom ugyanis, legalábbis a kínálat második tagjának tekinthető 1.2 Tsi esetében teljesen korrektnek mondható. A közvetlen befecskendezésű, turbós benzines stop-start nélkül is észrevétlen alapjáratú, volt utas, aki el sem akarta hinni, hogy jár a motor, az amúgy nem hangos szellőzőventillátor simán el tudja nyomni a hangját. Induláskor gázt adva nem túlzóan, de már hallható a Tsi, cserében mozgat is. A csöppnyi turbómotor 160 Newtonméteres nyomatéka nem sok, de annál több, mint amit egy szívó 1,6-os adna, s ráadásul 1500-3500 1/perc között folyamatosan rendelkezésre áll, így aztán jobban gyorsít, mint ahogyan az említett, feltöltő nélküli tenné.

Bár a Rapid üresen feltűnően könnyű, mindössze 1080 kilogramm, kellemes meglepetés volt, hogy négy felnőttel sem gyengült el, s a Tsi úgy is korrektül mozgatott. Váltója a VW-konszerntől megszokottan remekül kapcsolható, a kezelőszervek vajpuhák, s visszatérve a váltóhoz, bár az a 86 lóerős Tsi esetében csak 5 fokozatú, kellően hosszúra áttételezett: a 130 km/órás autópályás tempó 3000 1/perc fordulattal, még épp nem hangosnak tűnő – 70 dB(A) – zajszinttel futható, innen nyomatékból, visszakapcsolás nélkül is egészen korrektül tud még gyorsítani a Rapid. A Tsi ráadásul kellően takarékos is, a gyári, 5,1 l/100 km értékkel persze nem ajánlott kalkulálni, ám a 450 kilométeres, megengedett tempós autópályázást, hegyi szerpentinezést és városi araszolást, valamint persze éjszakai gurulást is tartalmazó teszt 6,6 l/100 km átlaga már valós érték. Az úthibákat azonban az autópályákon is jól közvetíti az olcsó, elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futómű, ami egyébként semmilyen szempontból sem kimagasló, inkább csak átlagos.
Ilyen autó szeretne lenni a Rapid is, átlagos, olcsón. Utasterének anyagaival azonban ma már inkább átlag alattinak nevezhető, míg ára – kapaszkodjon meg mindenki – Tsi motorral 3,92 millió forintról startol. Az Ambition ellátmányú, manuális klímás, csak elöl (ott is csak a sofőrnél és csakis lefelé automata) elektromos ablakos, CD-rádiós, távirányítós központi záras, extraként tempomatos, képzeletben alufelnis, bár télre nem azzal szerelt tesztautóért pedig a félmillió forintos árkedvezménnyel is több mint 4 millió forintot kellene fizetni. Az olcsóbb szedánok közül ennyiért jobban felszerelt, akár dízelmotoros Renault Fluence is kapható, s vannak még egyéb ajánlatok is. A Rapid persze nem szedán, hanem annál praktikusabb ötajtós, ám a szerénynek nem nevezhető árához mérten és abszolút értékben is túlzottan olcsónak tűnik. Noha még nem próbáltuk, de egyelőre csábítóbbnak tűnik a bevezető áron ugyanezen motorral szintén 4 milliótól, klímával kínált új Octavia.
Értékelés
Pozitív
Tágas utas- és csomagtér, jó motor és váltó, takarékos üzem, márkaimidzs
Negatív
Hátsó ablaktörlő csak felárért kérhető, puritán ülések és utastéri műanyagok, kemény futómű
Árak
Tesztmodell alapára
3 742 301 Ft (2013.02.24.)
Tesztautó ára
4 112 871 Ft (2013.02.24.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1197 cm3
Teljesítmény:
63 kW (86 LE) 4800 1/min-nél
Nyomaték:
160 Nm 1500-3500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,8 s
Végsebesség:
183 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
5,1 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4483 mm
Szélesség:
1706 mm
Magasság:
1461 mm
Saját tömeg:
1080 kg
Össztömeg:
1615 kg
Tengelytáv:
2602 mm
Karosszéria-kivitel:
limuzin
Csomagtér:
550-1490 l
Belső szélesség elöl:
1430 mm
Belső szélesség hátul:
1410 mm
Belmagasság elöl:
920-980 mm
Belmagasság hátul:
910 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
240 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
490 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1440 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1015 mm
Csomagtér magassága:
500-830 mm
Csomagtér hossza:
1000 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1820 mm
Raktérnyílás szélessége:
1010 mm
Raktérnyílás magassága:
1000 mm
Motor és váltó
Motor:
Otto motor
Motorosztály:
5
Hengerűrtartalom:
1197 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/8
Sebességváltó:
manuális - 5 fokozatú
Nyomaték:
160 Nm 1500-3500 1/min-nél
Teljesítmény:
63 kW (86 LE) 4800 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
183 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,8 s
CO2-kibocsátás:
119 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
5,1 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,6 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
58 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
65 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
70 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 06:52
    Permalink

    látszik rajta, hogy fauvé az egész, unalmas, fekete, sablon az egész 🙂 én is azt hittem vmi kupé lesz sportos formatervvel, ez engem inkább egy összenyomott jetta-ra emlékeztet, de sehogy sem sportos, inkább öreguras beütése van 🙂

  • 2017.10.30. at 06:52
    Permalink

    Az én véleményem az, hogy nagyon mellényúltak a Skodánál a Rapiddal. Én még emlékszem a régi Rapidra, ami jó kis sportos verda volt. Amikor meghallottam, hogy a Skoda ki fog jönni egy új Rapiddal, és még kép nem volt róla, akkor nagyon megörültem, és vártam, hogy egy sportos de olcsó modellt hoznak majd ki, valami jó erős FSI vagy TSI motorral, ami legalább 120 lovas, ha nem több, és sportos coupe-karosszériával, elől hátul oldalt visszafogott, de igényes, sportos toldatokkal, hátul designos szárnnyal, vastagabb dupla-kipufogóvéggel, jó kiállású ledes lámpákkal, megcélozva igy a fiatalabb célközönséget. Mondanom sem kell, hogy mennyire csalódott voltam, amikor megláttam, hogy milyen nagyon elfuserálták a Rapidot, az én szememben egy legendát tettek tönkre, ez a Rapid nem méltó a régi Rapidhoz, ami a maga idejében volt. Jah, és még jól fel is árazták….habár ez sajnos jellemző szinte az összes német autóra: sokkal többet akarnak elkérni érte, mint amennyit ér!…jól van na, tudom: a Skoda Cseh, de akkor is ezt a németes irányvonalat követik ők is, gondolom azért, mert az anyacég határozza meg az ár-stratégiát. Elnézést, ha valakit megsértettem volna, de ez az én véleményem.

  • 2017.10.30. at 06:52
    Permalink

    Nem a Skoda néz hülyének. vagy az importőr árazta el ezt az autót, vagy az itthon értékesíteni vállalat darabszám alapján a gyárnak ennyiért (- kereskedői, – importőri árrés) éri meg eladnia.
    Az árképzés piaconként változhat. Ennek az autónak valóban az ára a gyenge pontja, de el kell fogadni. Jót nem adnak olcsón. Még ha ez sokaknak fáj is.

    Az idő majd eldönti. Ha gond van az árával, hamarosan csökkenteni fogják, ha elkel ennyiért is, akkor meg megér ennyit.

  • 2017.10.30. at 06:52
    Permalink

    Komolyan ennyiért ??? ..nem picit hanem NAGYON eltulzott az ára hiszen tök fapad az egész ..az egész autóban csak az jó hogy ötajtós ami sokkal jobb mind bármelyik szedán ..

  • 2017.10.30. at 06:52
    Permalink

    Én azt nem értem, hogy tudnak ennyit elkérni ezért a szinte Logan szintű (legalább is ami a belteret illeti autóért) 2010-ben vettem a nagyon jól felextrázott 1.4TSI Skoda Octavia 2 Faceliftes kocsimat Elegance felszereltséggel 4 500 000 ft-ért egy kis alkudozás után. Mai napig is gondmentesen használom nagy megelégedéssel. Mikor az enyémből átültem egy teszt Rapidba…komolyan azt hittem egy gyengécskébb fábiában ülök…s szinte ugyanannyi az ára. Na ez az ami felhábórít, hogy a skoda újabban tök agyalágyultnak, palimadárnak nézi a jövendőbeli klienseit. Ugyanannyiért sokkal kevesebbet nyújt!!!! Na jó napot kívánok, én ebből nem kérek szépen!!!!

  • 2017.10.30. at 06:52
    Permalink

    Há-há-há. Jó vicc, ezt az autót nem MO-ra szánta a Skoda. A külseje bitang jól néz ki, ez nem kétséges. De az a belső . . . . 4 millióért egy ilyen fekete fröccsműanyagkupac közepén ülni? A reális ár tényleg bő 1 millával kevesebb lenne. Akkor inkább már tényleg a Fluence, vagy inkább egy új Civic. De még egy Kia C’eed-ért is inkább adnék 4 milliót (ha lenne : ) )

  • 2017.10.30. at 06:52
    Permalink

    fonema:Az 1.2-es kis háromhengeres gyenge, kevés, és valószínűleg nem lesz nehéz hengerfejesre hajtani egy ekkora autóban.
    Itt áll a ház előtt az 1.2es 3 hengeres varrógépmotoros Fabia Combi, 314.000km van benne, még nem volt megbontva. Nem szar az a motor, csak meg kell neli adni, ami jár.

  • 2017.10.30. at 06:52
    Permalink

    Mr. Robi: Nem kétlem, hogy az 1.2-es htp sem rossz, de én abból indulok ki, hogy egy olcsó családi autótól a következőket várom:
    1.4, 1.6 szívó benzines motor kb 90-110 lóerőig egyszerű felépítéssel, könnyű szerelhetőséggel, amelyik bontás nélkül azért elmegy 300 ezer kilométert normál karbantartás és használat mellett,
    nagy, kényelmes utastér (ez oké a Rapidnál), nagy csomagtartó (ez is rendben), és 3 milla körüli ár (ez már annyira nem okés, hacsak nem egy kis háromhengerest veszel). Az alap Rapid 3. 2 millióért jó lenne, a fentemlített motorokkal.

  • 2017.10.30. at 06:52
    Permalink

    fonema Bocs.Tényleg van ilyen motorral is,de lehet,hogy ez is elég.egyik kollégámnak
    ilyen Fabia combija van azzal mentünk berlinbe 3 fő+voll és tök jól ment,annyira,hogy én is ilyet akartam venni,de szerencsére octavia lett belőle.

  • 2017.10.30. at 06:52
    Permalink

    Azon”szerencsések” közé tartozom akik már ültek egy hasonló kivitelű Rapidban(utasként)és a következőkre jutottam:
    +=Tetszetős,bár kissé unalmas forma,családi méretű utastér és csomagtartó,meglepően fickós 1.2 Tsi motor,általánosan jó minőség,csöndesség.

    -=Dacia Logan szintű és keménységű műanyagok,kényelmetlenül feszes rugózás,eléggé kis méretű-nem támasztó ülések,hasznos de álmosítóan unalmas(borús)hangulatú beltér.

    Szóval összességében azért jó autó,örömmel el is fogadnám,de a reális ára kb 1 millióval kevesebb lenne…..

  • 2017.10.30. at 06:52
    Permalink

    fonema AZ autó 4 hengeres és ennyí nyomaték bőven elég,ráadásul nem kell szétforgatni mivel alacsony fordulatnál rendelkezésre áll az összes.

  • 2017.10.30. at 06:52
    Permalink

    Szerintem ennek az autónak a leggyengébb pontja a motorizáltság. Olcsó családi autóba az ideális motor az 1.4 vagy 1.6-os szívó benzines. Mindkettő hiányzik a kínálatból. Az 1.2-es kis háromhengeres gyenge, kevés, és valószínűleg nem lesz nehéz hengerfejesre hajtani egy ekkora autóban. A dízel elég drága. Ez a gép csak nyugaton számít olcsónak.

Vélemény, hozzászólás?