Népautó lesz? Skoda Fabia 1.2 TSI teszt

Skoda Fabia 1.2 TSI teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Harmadik generációjába lépett a Skoda Fabia. Kívülről fiatalos és vagány lett, belülről pedig nagyautós. A jelenlegi legerősebb motorral teszteltük.


A harmadik. Az ezredforduló előtt egy évvel új korszak kezdődött a cseh autógyár történelmében. Ekkor jelent meg az első Fabia, amely sikeres autó lett a magyar vásárlók körében, még ma is sok példánnyal lehet találkozni az utakon ebből a szériából. A második kiadás 2007-ben érkezett a piacra, melyet tavaly nyugdíjazott a piacra csak idén befutott vadonatúj, harmadik generációs Fabia. Megéri-e váltani, az ősökhöz hasonló sikereket fog-e elérni? Tesztünkből ez is kiderül.
Hirdetés


Némileg nőtt. Hosszban és magasságban némileg rövidebb és alacsonyabb lett, szélességben viszont 9 cm-rel nőtt, ami jelentős változás. A tengelytáv egyetlen centivel lett hosszabb, nagyjából ugyanennyivel, 0,8 cm-rel nőtt a beltér. Az új Fabia külseje vonzza a tekintetet, különösen az általunk tesztelt sárga/fekete színben. A lámpák és az egész orr rész sportosabbá vált. A motorháztető közepén végigfutó íveknek élesebb karaktere lett, akárcsak az egész autónak, amely főként a hátulját szemlélve szembetűnő. Az eltérő fényezés és a tető színében pompázó könnyűfémfelni egyedi megjelenést kölcsönöz a kis Fabiának, olyan, mint egy mérges kis darázs.

Kezes bárány. Egyszóval így lehet jellemezni az autó vezethetőségét. Az ülések kényelmesek, minden irányból jól tartanak, eleinte hihetetlen volt, hogy egy kisautóban ilyen kényelmesen ül az ember. Mindezt 180 cm magassággal, úgy, hogy még hátul is kényelmesen elfér egy hasonló termetű felnőtt. Nem vitás, ma már a Fabia is a 10 évvel ezelőtt megszokott kompakt kategória helykínálatát nyújtja. A kormány vajkönnyű, ami alacsony tempónál kedvező, viszont városban autózva is megmarad ez a könnyedség, ami némileg zavaró. Jobb lenne, ha 50 km/h körül már egy kicsit keményebbé válna a rásegítés. A fékek fogáspontja és adagolhatósága rendben van. A váltó könnyen jár, igaz kicsit hosszú úton és picit lötyögős, a megvezetése viszont megfelelő. A fokozatok elosztása jó, 60 km/h-val hatodikban már rángatásmentesen autózhatunk, ehhez nyilván szükség van a 1.2 TSI motor teljesítményére és nyomatékára is.

Csúcsmotor. Legalábbis egyelőre ez a legerősebb benzines az új Fabiában. A 110 lóerő és a 175 Nm nyomaték kellő rugalmassággal mozgatja az alig több, mint 1100 kg-os, elődjénél könnyebb autót. A 0-100 km/h gyorsulást 9,7 másodperc alatt abszolválja és akár 197 km/h-val is "repülhetünk" a sárga-fekete darázzsal. A forgatónyomaték széles, 1400-4000 1/perc fordulatszám-tartományban érhető el. A valóságban inkább 1800 1/perc körüli fordulattól húz jól a motor és alacsonyabb fordulaton a gázpedálra lépve is eltelik nagyjából két másodperc, amíg megérkezik a szükséges turbónyomás és vele együtt az a gyorsulás, amire szükségünk van.

Komfortos. Nem csak az üléspozíció, az úttal való kapcsolat is komfortos. A 16 colos felniken feszülő 215/45 méretű gumiabroncsok bár peresebbek, mint amit megszokhattunk ebben a kategóriában, ez azonban nem megy a komfort rovására. Az elöl torziós stabilizátorral ellátott MacPherson, hátul pedig csatolt lengőkaros futómű hibátlan rugózást és csillapítást nyújt, még Budapest cudarabb minőségű útszakaszain is. Emellett attól sem kell tartani, ha komolyabb manőverre vagy nagyobb kanyarsebességre van szükség. A Fabia ilyen esetekben is megbízhatóan és stabilan viselkedik, szükség esetén az ESP finoman, alig észrevehetően avatkozik be. A vezető csak annyit érez, hogy az autó azon az íven fordul, amelyiken akarja.
Praktikus. Ahhoz képest, hogy a Fabia kisautó, rengeteg tárolóhelyet találunk benne. Elöl hátul az ajtózsebek átlag feletti mérettel rendelkeznek, elöl akár egy 1,5 literes palack is elfér. A középkonzol alatt szintén van egy nagyobb rekesz és két pohártartó. Ezek közül az egyikben kivehető telefontartó van, amelybe állítva lehet elhelyezni a készüléket, anélkül, hogy az önálló életre kelne lassításkor és kanyarodáskor. A felnyitható, állítható első könyöklő szintén szolgálhat tárolásra. A magasabb kategóriákban ismert MirrorLink támogatást a Fabia is megkapta, mellyel az Andorid/iOS alapú okostelefonok képernyőjét teljes egészében klónozhatjuk a központi 7 colos kijelzőre. Ez egy rendkívül jó extra, hiszen amellett, hogy a telefonunk az USB kapcsolat révén töltődik, a kedvenc navigációnkat használhatjuk vagy utasként akár Facebookozhatunk, internetezhetünk is.

Hátrányok? Az a helyzet, hogy nagyon nehéz belekötni ebbe a Fabiába. Ha egy alapmodellel lenne dolgunk, nyilván lehetne sorolni, hogy pl. gyenge a motor, itt viszont szó nincs erről. Mondjam azt, hogy a tesztautó 6,5 l/100 km átlagfogyasztása sok egy 1.2 TSI motortól? Ha azt nézzük, hogy csak városban használva, több rövid hidegüzemes úttal megspékelve, akkor ez teljesen normális. Városon kívül, normál üzemben, KRESZ szabályokat betartva 4,8 l/100 km fogyasztás adódott. Említhetném a kormány könnyűségét, ami viszont egyénfüggő és néhány 1000 km után lehet, hogy meg tudnék vele barátkozni. Alapjáraton időnként egyenletlenül jár a motor, ami lehet, hogy csak a tesztkocsi egyedi problémája. De ha mégsem, akkor talán egy szoftverfrissítéssel orvosolni lehet a hibát. Egy szó mint száz, az új Fabia minden tekintetben egy jól sikerült autó, nem lesz könnyű dolguk a versenytársaknak.
Népautó lesz? Ha abból indulunk ki, hogy az első két generáció sikeres volt a magyar vásárlók körében, akkor azt mondhatjuk, hogy igen. Természetesen nem ezzel a felszereltséggel és motorral, hiszen a tesztautó alapára 4,65 millió, extrákkal együtt pedig hajszálnyival kevesebb, mint 4,8 millió lenne ez a példány. A versenytársakhoz viszonyítva azonban ez az összeg nem mondható soknak, hiszen egy hasonló kategóriájú, minőségű és felszereltségű autó ma legalább ennyibe kerül. Ez az ár jócskán távolabb áll a Fabia induló árától, ami 2,7 millió Ft, az viszont tény, hogy az egy nagyon alap felszereltséget és csak 60 lóerős motort kínáló autó. A legnépszerűbb várhatóan az 1,0 literes 75 lóerős vagy az 1.2 TSI 90 lóerős változata lehet, ezeket Clever felszereltséggel 3,35 és 3,63 millióért kapjuk meg, attól függően, hogy melyik motort választjuk. Az előző Fabiához képest a külsőt leszámítva nem kapunk annyival nagyobb pluszt, hogy érdemes lenne cserélni, aki viszont az első generációs Fabiából ül át a mostaniba, minden tekintetben minőségi változásra számíthat.
Értékelés
Pozitív
Kényelmes üléspozíció, jó futómű, könnyű, pontos váltó, csomagtér mérete, külső dizájn, jó menetdinamika
Negatív
Nagyobb tempónál alig változik a kormányzás keménysége, alapjáraton némi rázkódás
Árak
Tesztmodell alapára
4 652 240 Ft (2015.03.02.)
Tesztautó ára
4 799 610 Ft (2015.03.02.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1197 cm3
Teljesítmény:
81 kW (110 LE) 4600-5600 1/min-nél
Nyomaték:
175 Nm 1400-4000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,7 s
Végsebesség:
197 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
4,8 l/100km
Méretek
Hosszúság:
3992 mm
Szélesség:
1732 mm
Magasság:
1467 mm
Saját tömeg:
1129 kg
Össztömeg:
1584 kg
Terhelhetőség:
530 kg
Tengelytáv:
2470 mm
Karosszéria-kivitel:
ötajtós
Csomagtér:
330 l
Belső szélesség elöl:
1410 mm
Belső szélesség hátul:
1380 mm
Belmagasság elöl:
940-990 mm
Belmagasság hátul:
965 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
180 mm
Ülőlap hossza elöl:
530 mm
Ülőlap hossza hátul:
475 mm
Csomagtér maximális szélessége:
950 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1210 mm
Csomagtér magassága:
500-820 mm
Csomagtér hossza:
690 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1400 mm
Raktérnyílás szélessége:
980 mm
Raktérnyílás magassága:
770 mm
Motor és váltó
Motor:
benzin
Motorosztály:
EURO 6
Hengerűrtartalom:
1197 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
kézi - 6 fokozatú
Nyomaték:
175 Nm 1400-4000 1/min-nél
Teljesítmény:
81 kW (110 LE) 4600-5600 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
197 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,7 s
CO2-kibocsátás:
110 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
4,8 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,5 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
57 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
63 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 21:01
    Permalink

    Amikor beléptem a Skoda szalonba, rögtön megfogott a formája. A külseje éppúgy, mint a belseje. Kívül izgalmas formavilág, belül egy kisautóhoz képest maximális kényelem és funkcionalitás. Az ára is baráti volt. Autót akartam venni, így vettem egy 1,2 TSI 90LE-s Skoda Fabia Clever-t. Az autó szalonban volt, de így is 2! hónapot kellett rá várnom, amíg elintézik a papírokat, és az autót elhozhattam. Elérkezett a nagy nap, az autót átvehettem. Nagy volt az öröm. Az első 0km-es autóm! De nem tartott sokáig az öröm. Az első utam egy MOL kút volt, ahol teletankoltam 95-ös benzinnel az autót. Utána még 15 km-t tudott menni az autó és feladta a harcot. Egy 0! km-es szalonautó megadta magát! És az öröm átcsapott bosszúságba. Trélerrel kellett az autót visszavinni a szalonba 15km után! Mivel 2 nap után sem találták meg a hibát és 3 napon belül voltam, ezért kértem az autó kicserélését. Erről a Tisztelt márka képviseletvezető hallani sem akart, inkább szerviz kedvezményt ajánlott fel, csak vigyem el az autót. Újabb 1 hónapnak kellett eltelnie, hogy a pénzemet végre visszakapjam. Közben a hibára is fény derült. Az üzemanyagpumpa széria hibás volt. Lehet, de már ezt is kételkedve hittem el.
    Egy olyan márkakereskedésben, ahol egy 0km-es autó 15km után meghibásodik, és a saját szerelőgárda sem tudja kideríteni a hiba okát, hiába van csili-vili mindentudó hibakód kiolvasó eszköz a szerelő keze alatt, ott valami nem stimmel.
    Ezek az autók már nem a régi elnyűhetetlen konstrukciók. Én teljesen kiábrándultam az eset után a WV konszern autóiból.
    A márkaképviselet (M..olc) problémamegoldása erősen a 80-as évekre emlékeztetett. A megalázást, amiben részem volt, az ellenségeimnek sem kívánom.
    A Porsche Hungária a füle botját sem mozdította az ügy megoldásában, hiába kértem a segítségüket.
    Lehet eladni akár több 1000 autót, egy kereskedő erőssége akkor mutatkozik meg, amikor sikeresen, az ügyfél elégedettségére sikerül megoldani a felmerült problémát. Szerintem.
    Ja, és hozzá kell tennem a végére, hogy a hibás, visszavett autót új autóként árulta a kereskedés, amit sikerült el is adnia. Gondolom az új gazdát nem tájékoztatták az autó előéletéről.
    Ilyen háttér hozzáállással nem lesz népautó a Skoda, de a WV de még a Seat sem, az biztos.

  • 2017.10.28. at 21:01
    Permalink

    Nagyon szép lett az új Fabia. Igazából eddig egyikkel sem volt gond, az első széria is jó volt, a második sokat fejlődött műszakilag, de a formája nem igazán sikerült. Ezzel a harmadikkal azonban minden rendben, ahogy mondani szokták, a forma és a tartalom is. Autós televíziós műsorban is láttam egy tesztet a Fabiaról, ott is szinte csak pozitívum hangzott el. Úgy gondolom, hogy – a magyar viszonyokhoz képest – sok Fabiat el fognak adni. Magyarországon már eleve a Skoda márka is kedvelt, hiszen az Octavia vezeti kategóriaája eladási listáját, aki pedig kisebbet akar, az Fabiat (vagy Rapidot) vesz. A céges eladásokban is jó lesz, hiszen a cégek mindig előnyben részesítik a német autókat, és a Skoda – mint a VW csoport tagja – gyakorlatilag oda sorolható. Az árról lehet vitatkozni, a cikkben szereplő modell közel 5 miliós ára soknak tűnik, de 3,6 millióból már hazavihető egy 1.2 TSI klímával és egyéb – alapvető – extrákkal, aminél többre a típus magánvásárlóinak nincs is szüksége.

  • 2017.10.28. at 21:01
    Permalink

    Tamás jött egy megkeresés a Skodától,kell egy kis promó!!!
    Hát megnéztem nem fényezem érte a gyíkot!
    12 egy tucat.
    Amúgy nem az autó drága,mi vagyunk kurva szegények!!! 🙁

  • 2017.10.28. at 21:01
    Permalink

    Írja már meg nekem valaki legyen olyan szíves, mi az a lőerő? Mint ha rátértünk volna már rég a kilowattra. Azért írja még a szakma is, mert ebből többet lehet leírni? – A földeket sem katasztrális holdban számoljuk manapság, hanem négyzetméterben, hektárban.
    Az a hülye coll is zavar, nem hiszem, hogy egy nemzetközi gumiméret-számítást nem lehetne bevezetni. (A balra hajtsról nem is beszélek!) – Nem tudom van-e még Withvort menet, de nem csodálkoznék. – Jaa a Skodáról? -No komment.

  • 2017.10.28. at 21:01
    Permalink

    Megnéztük, kipipáltuk, beleülni senki sem akart ez a rövid története pedig akkor még a 14 éves Fabiánk megvolt.
    Feleségem, lányom abszolválta “Ja az az új Fábia.” kb. 20 méterről, legtovább a fiam bírta, majd egy percig és elment megnézni a használt autó kínálatot pedig úgy mentünk be hogy kipróbálja.

  • 2017.10.28. at 21:01
    Permalink

    4,6 – 4,7 MFt? Már, hogy lenne sok ezért az autóért? A 6 millió a múltkor tesztelt Corsa-ért! Na az a bazi sok! A VW konszern legjózanabb márkája a Skoda. Ha tőlük kellene választanom biztosan Skoda-t vennék!

  • 2017.10.28. at 21:01
    Permalink

    A VW csoporton kisautóin belül mindig is a Fabia volt a legjobban kitalált,legfelnőttesebb típus….,annak idején az első generáció(amiből nekem is volt egy)magasan verte a konkurenciát.
    Most is jobban néz ki mint a Poló,letisztultabb,karakteresebb……de sajnos ebből már nem lesz”népautó”Magyarországon!

  • 2017.12.10. at 21:51
    Permalink

    A mostani generációváltásnál nagyon ügyeltek arra, jogy az Ibiza és a Polo legyen a felnőttesebb – az új MQB-platformot ezért még három évig nem kapja meg a Fabia… Ettől még egy Clio, egy C3, vagy egy 208 mellett nincs sok szégyenkeznivalója. Mondom ezt Fabia (és Golf) tulajként.

Vélemény, hozzászólás?