Technológia, értem. SEAT Leon 1.2 TSI teszt
SEAT Leon 1.2 TSI DSG Style Start&Stop teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Elődjeinél kevésbé temperamentumos, de majdnem-Golf a LED-ekben gazdag új Leon. A SEAT kompakt ötajtósát 1,2 literes benzines turbómotorral és DSG-váltóval teszteltük.
Ott állt egymás mellett a két Leon, az Emoción vörös új és a fehér használt, s nem voltam róla meggyőződve, hogy az aktuális formaterv szebbre sikeredett. Mintha veszített volna spanyolosságából, mintha élesebb lenne, vasaltabb, szögletesebb, golfosabb. Sőt, audisabb. A 2008-as példány gazdája azt mondta, nem tetszik neki a 2013-as dizájn, ugyanakkor a teszthét alatt annyian legeltették szemeiket a friss ötajtóson, hogy néha már-már meztelennek éreztem magam benne. Valószínűleg a feliratot igyekeztek elolvasni és értelmezni, na meg az elöl-hátul baromi látványos LED-es lámpákat csodálták, de akkor is: pillantásaik vetkőztettek, s máris nem arra gondoltam, hogy jaj, oda a bájosan bumfordi orr, a gömbölyűség, az A-oszlopra simuló ablaktörlő és a süllyesztett hátsó kilincs. Inkább az töltött el elégedettséggel, hogy végre ízléses, megnyerő a középkonzol kialakítása. Az, hogy az ülés kifejezetten kényelmes – az Octaviáénál határozottabb oldaltartású, jegyezte meg egy skodás kolléga. És klasszul mélyre engedhető, teszem hozzá. A négy irányban állítható kormányoszlopnak is köszönhetően ideális a vezetői pozíció, közben érdekes, hogy a deréktámasz maradt továbbra is nehezen hozzáférhető helyen. Ez azért nem tragédia: ritkán nyúl oda az ember. Ó, viszont nem állítható a biztonsági öv magassága. Miért? Nem értem.
A minőségérzet rendben, újfent eszembe jutnak a konszerntestvérek. Még az A3 is. Hidegnek nem titulálnám, de hűvös az, amit a harmadik generációs Leon közvetít, picit távoli, személytelen – igen, mint amilyen a világ egésze manapság. Egyre jobban megvan a Technológia érted, s az Enjoyneering szlogenek mondanivalója – hát a technológia szótól nem kap el az otthonosság, a meghittség fílingje, annyi szent. Hm, az A3-nak inkább családszaga van? A Golfnak, az Octaviának? Egy fenét. Mindegy, picit elkalandoztam, de hiányzik valami bensőséges melegség, ami visszakalauzolna a spanyolok paellás-tortillás-olivás asztala köré, ahol a lábunkra húztuk a terítőt, s az már a vacsora előtt is pecsétes volt. Nyugodtan lezabálhattad, a tökéletesen szétszórt háziasszony csak mosolygott. A házigazda pedig koszos atlétában, borostásan, fürdetlenül, cigizgetve-borozgatva várta a meccset, hogy másnap reggel a még koszosabb atlétában, még borostásabban éltesse ha jól emlékszem, Butraguenót. Kezében olcsó sörrel.
Erre fel technológia érted: a hipermodern, naná, hogy MQB-platformos, elődjénél könnyebb, teljes hosszra pár centivel rövidebb, tengelytávra nyújtottabb, szélesebb, öblösebb csomagterű (380 l) Leon csupa-csupa LED-del világít. A kompakt méretosztályban ez azért nem semmi, persze borsos felárért. Nem az a nagy szám, hogy LED-es a nappali menetfény, LED-es a filigrán tükör házába integrált irányjelző, s LED-es a hátsó lámpa is, hanem, hogy full LED-es az automata reflektoros fényszóró. Sötétben nem vakítja a szembejövőket, fénye komoly, hatékonysága pompás.
Pompás a panorámatető és a Media System Plus is az az 5,8 colos, érintésérzékeny LCD-vel egyetemben. Tesztautónk Style felszereltségű volt még azon túl is extrázgatva (elöl-hátul parkradarral, ülésfűtéssel, a B-oszloptól sötét üveggel) – a Style a négyből a harmadik szint már olyanokkal, mint Bluetooth telefonkihangosító audio streaming funkcióval, automata klíma, kanyarfényes, full LED-es lámpánál kanyarfény nélküli ködfényszóró, 16 colos könnyűfém kerék, tempomat, vezetőoldali deréktámasz, hátul is elektromos ablak, XDS elektronikus fékdifferenciál és visszagurulás-gátló. Különben széria a menetstabilizáló, a 7 légzsák és a városi vészfékrendszer, de a belépő Entryt valószínűleg ember nem választja. A Reference már klímás, osztottan dönthető hátsó üléstámlás, hifis, USB-s, vállalhatóbb, élhetőbb. A csúcs FR sportos kiegészítőkkel díszített kívül-belül.
Igazából rengeteg sok minden elérhető még a Leonhoz (is), mint aktív sávtartó, fáradtságra figyelmeztetés, vezetői profilok választása, azonban elég a technológiából, elég az elméletből, foglalkozzunk a gyakorlattal. Röviden: szerettem vezetni a Leont. Szerettem, mert a 105 lóerős 1.2 TSI benzinmotor kiváló (imádtuk legutóbb az Octaviában is), csendes, egész nyomatékos, jól viszi a nem nehéz kasztnit, s nem fogyaszt sokat. A 7 fokozatú, gyors és finom DSG-váltóval és a szintén gyors és finom stop-start rendszerrel papíron 4,8 l/100 km az étvágya, s tényleg nem kihívás 6 alatt tartani.
Ha latinosan, dinamikusan vezetnénk a Leont, csak egy dolog csöppet zavaró: a porszívóhang. Cserébe 10 mp körüli a 100-as gyorsulási idő, 120-130-ról is elrugaszkodik – kevés érv szól a nagyobb és drágább (benzines vagy dízel) motorok mellett. Hogy 150 LE alatti teljesítménysávban csak csatolt hosszlengőkaros és nem multilink a hátsó futómű? Ez is korrekt. Az extra 17 colos abroncsokkal nyilván kevésbé komfortos a rugózás, de hát jobban mutat így az autó, még szép.
Szerettem a fordulékonyságát, tetszett a kormány, felettébb harapós volt a fék. Szerettem, hogy a könyöklőkön tökéletesen pihengettek a kis karjaim, s hogy előrefelé jó a kilátás az új Leonból. Hátra-oldalra nem annyira. És még egy negatívum és ez is akusztikai: indulásnál, lehúzott ablaknál jól hallhatóan dízelesen csörög a kis ezerkettes turbó… Magasabbak jó, ha tudják, hogy hátul nem lesz őszinte a mosolyuk, mert a helykínálat legfeljebb átlagos, s az ülés sem olyan nívójú, mint elöl. Aki fitymálná a 380 litert meg a nem síkpadlós bővíthetőséget, vegye az ST-t, mert bizony már kombi is létezik a Leonból. Meg háromajtós SC is amúgy.
És lesz 300 lovas Cupra R, sanszos, hogy konnektoros Verde kivitel is. Verde, mint zöld. De még egyszer: ez az 1.2 TSI 105 lóerővel és pláne DSG-vel van annyira szerethető, hogy kvázi fölösleges másban gondolkodni. Mennyibe kerül? Olcsóbb a Golfnál? Olcsóbb az Octaviánál? Olcsóbb a többi riválisnál? Nos, a Leon vevőfogó alapára 3,9 millió forint, ám ez egy klíma nélküli 86 lóerős bázisverziót takar. Tekintsük referenciának a már 105 lóerős 1.2 TSI Reference csomagot, ez a SEAT-nál 5,12 millió forint. Az A3-at hagyjuk. A VW Golf 300 ezerrel drágább - már 6 fokozatú váltóval. Az Octavia szintúgy 6-os váltóval 5 millió, sőt 600 ezres akció van rá, de a Volkswagennél is csupán tájékoztató adat a listaár. És a SEAT-nál is az, mert ahogy bóklászunk a konfigurátorban, úgy akadunk SEAT akcióba meg Style akcióba, stb.: a képeken és a videón látható darab ára minden valószínűség szerint 6 millió Ft körül alakul, ami az extrákkal turbózott 6,6 milliós listaárhoz képest már emészthetőbb.
Árak
Tesztmodell alapára
6 315 940 Ft (2013.09.30.)
Tesztautó ára
6 609 710 Ft (2013.09.30.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1197 cm3
Teljesítmény:
77 kW (105 LE) 5000 1/min-nél
Nyomaték:
175 Nm 1400-4000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10 s
Végsebesség:
191 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
4,8 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4263 mm
Szélesség:
1816 mm
Magasság:
1444 mm
Saját tömeg:
1147 kg
Össztömeg:
1730 kg
Tengelytáv:
2630 mm
Karosszéria-kivitel:
ötajtós
Csomagtér:
380 l
Belső szélesség elöl:
1400 mm
Belső szélesség hátul:
1350 mm
Belmagasság elöl:
880-960 mm
Belmagasság hátul:
940 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
200 mm
Ülőlap hossza elöl:
520 mm
Ülőlap hossza hátul:
450 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1010 mm
Csomagtér magassága:
550-790 mm
Csomagtér hossza:
800 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1550 mm
Raktérnyílás szélessége:
1100 mm
Raktérnyílás magassága:
690 mm
Motor és váltó
Motor:
Otto motor
Motorosztály:
Euro5
Hengerűrtartalom:
1197 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
szekvenciális - 7 fokozatú
Nyomaték:
175 Nm 1400-4000 1/min-nél
Teljesítmény:
77 kW (105 LE) 5000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
191 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10 s
CO2-kibocsátás:
112 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
4,8 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,2 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
56 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
62 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
67 dB(A)
akkor spanyolból kell behozni, de 2-3 évesen már jó buli lehet egy 1.8tfsi (mobile.de), csak kár, hogy ha az előzőt mellé tesszük, laikus simán nem tudná eldönteni, hogy melyik az újabb. Az oldal ablak hasonlít kicsit az előzőre, de a többi max tagolásban, designban nem, pedig a latinosabb vonal vezetés sztem a seatnak jobban állt volna. nem rossz az új sem, de szvsz sok a vonalzoval rajzolt vonal benne, illetve, túl van tolva. mint a koreaiaknál a hullámzó vonalak meg a csücskök (bár újabban már visszáb fogták)
Azért ilyen drága mert tele van pakolva minden baromsággal elárulom nektek már 5milláért lehet kapni 1.4TSI-t belőle az már nem olyan vészes én a 2.0TDI venném 185LE-vel az megáll 6.5 de spanyolországba 4000 eurot elengednek az árukból . Spanyol oldalon néztem az 1.4TSI FR-t már 5.3-ért meg lehet kapni az nem sok csak nálunk ilyen drága am nagyon jó kis autó .
6 millió is nagyon sok ezért az autóért!! Ez így ahogy van szerintem nem ér meg 4,8 milliónál többet!
A számomra szimpatikusnak tűnő 180 lovas változat kb. 7,5 millió, ami több mint nevetséges.
Ebből kb. egymilliót kéne engedniük, hogy reális legyen az ára.
Nem értem azt az üzletpolitikát, ahol megadnak egy abnormális árat, aztán abból kegyeskednek leengedni , hogy közelítsünk a realitásokhoz.