Kevesebbet fogyaszt és jobb vezetni: Renault Mégane miniteszt
Renault Mégane Collection 2012 miniteszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Elődjéhez képest drágább, de jobb autó is lett a modellfrissített Renault Mégane, amelynek három új motorját háromféle karosszériában próbáltuk.
Megújult a Mégane-modellcsalád, a harmadik generációs Renault-kompakt frissített kollekciója már hazánkba is megérkezett, hogy tovább erősítve a márka minőségi megítélését maradjon, ami volt: az egyik legnépszerűbb és legjobb ár/értékű autó. A nemzetközi menetpróbán mindhárom karosszéria-változatot módunkban állt kipróbálni, s hogy teljes legyen a kép, más-más új, takarékos és energikus motorral a különböző LED-sorokkal díszített orrukban.
Bár a legkeresettebb Renault itthon a Fluence, a spanyolországi Palenciában gyártott Mégane is Top10-es volt az év első két hónapjában, ami pedig a globális eredményt illeti, 2008 óta a Scénic egyterűvel együtt 772 ezer példány fogyott az ADAC megbízhatósági értékeléseinek rendre az élmezőnyében végző modellből. Ahogy azt már korábban is megírtuk, a méreteiben változatlanul hagyott, kupéként csak elöl, ferdehátúként és kombiként hátul is elég kényelmes, 344-372-491 literes befogadóképességekkel átlagos csomagterű faceliftes Mégane-t elsősorban - a középső, Dynamique felszereltségi szinttől - LED-es nappali menetfényéről lehet felismerni, a gazdagabb ellátmányú kivitelek fényes fekete lökhárítóját pedig krómozott részletek díszítik. Új színek, felnik, bent hat friss kárpit igazolják még a ráncfelvarrást. Utóbbihoz módosított műszerfal-kidolgozás társul.
A csakis az ötajtós karosszériával elérhető Generation alapverzió menetstabilizáló elektronikát vagy például mélységében is állítható kormányoszlopot még nem ad, ám - egyebek mellett - 6 légzsákot, tempomatot, fedélzeti számítógépet, manuális klímát igen. A már mindhárom típust érintő Expression csomag már ESP-s, ködlámpás, kétzónás automata légkondis, fény- és esőszenzoros, osztottan dönthető hátsó üléses, multikormányos, Bluetooth-kihangosítós, USB-csatlakozós (újdonságként a hifi előlapjáról).
Renault Mégane 2012 - magyarországi benzines kínálat
1.6 100 | 1.6 110 | 1.2 TCe | 2.0 TCe | |
Berline | x | x | x | |
Grandtour | x | x | x | x |
Coupé | x | x | x | |
Lökettérfogat (cm3) | 1598 | 1598 | 1198 | 1998 |
Váltó típusa | kézi/5 | kézi/6 | kézi/6 | kézi/6 |
Teljesítmény (LE/p) | 100/5500 | 110/6000 | 115/4500 | 180/5500 |
Nyomaték (Nm) | 148/4250 | 151/4250 | 190/2000 | 300/2250 |
Végsebesség (km/h) | 190 | 190 | 190 | 225-230 |
Gyorsulás (0-100 km/h, mp) | 10,9 | 10,5 | 10,9 | 7,8-8,0 |
Vegyes fogyasztás (l/100 km) | 6,8 | 7,1 | 5,3 | 7,7 |
CO2-kibocsátás (g/km) | 159 | 163 | 119 | 178 |
Amint az jól látható a fenti táblázatban, az egyformán 4 hengeres, 16 szelepes benzines paletta újdonsága, a stop-start rendszerrel ellátott közvetlen befecskendezéses, kétoldali változó szelepvezérléses, teljesen alumínium szerkezetű, 1,2 literes turbómotor az 1,6-osok menetdinamikáját hozva azoknál sokkal takarékosabb és környezetbarátabb. A dízelek között az ehhez hasonlóan az Energy-család képviselőjeként a Scénicben és a Nissan Qashqai-ban már próbált (stop-startos) 1.6 dCi és az átdolgozott, például hűtött kipufogógáz-visszavezetéses, alacsony nyomású EGR-es 1.5 dCi a nóvum. Ez a 100 km-en - gyárilag - mindössze 3,5 liter gázolajat elégető, 90 g/km széndioxid-kibocsátású és nyilván ugyancsak motorleállítós és újraindítós variáns nálunk még nem elérhető.
Renault Mégane 2012 - magyarországi dízelkínálat
1.5 dCi 90 | 1.5 dCi 110 | 1.6 dCi 130 | 2.0 dCi 160 | |
Berline | x | x | x | |
Grandtour | x | x | x | x |
Coupé | x | x | ||
Lökettérfogat (cm3) | 1461 | 1461 | 1598 | 1995 |
Váltó típusa | kézi/5 | kézi/EDC aut/6 | kézi/6 | kézi/6 |
Teljesítmény (LE/p) | 90/4000 | 110/4000 | 130/4000 | 160/3750 |
Nyomaték (Nm) | 200/1750 | 240/1750 | 320/1700 | 380/2000 |
Végsebesség (km/h) | 180 | 190 | 200 | 215 |
Gyorsulás (0-100 km/h, mp) | 12,5-12,9 | 10,5/12,1 | 9,8-10,1 | 8,8 |
Vegyes fogyasztás (l/100 km) | 4,4 | 4,4 | 4,0/4,2 | 5,9 |
CO2-kibocsátás (g/km) | 115 | 114 | 104 | 155 |
Az Energy-motorcsaládot a már emmlítetteken kívül fékenergia-visszanyerés és karbantartást nem igénylő vezérműlánc is jellemzi. No meg a stop-start rendszer gyors és kultúrált működése, amit Sevilla környékén tapasztalhattunk meg. Az 1.2 TCe benzinmotort egy ötajtós, GT felszereltségű, kéttónusú bőrüléses példányban teszteltük, s bár 2000-es fordulatszám alatt gyengécske, fölötte tisztességesen húz, de annyira lineárisan, hogy a turbó csupán fütyülése miatt jut az ember eszébe. Ez azt is jelenti, hogy motorzajból szinte semmi sem szűrődik be az utastérbe, gumi- és szélzaj sem sok. Az elöl MacPherson típusú, hátul csatolt lengőkaros futómű tökéletes kompromiszum - bizony rugózási komfortban és kellő kanyarstabilitásban is jeleskedik. Még jobb az elektromos, változó rásegítésű kormány közvetlensége - nem túlszervózott, s a Mégane-t kategóriájának egyik legélvezetesebben vezethető autójává teszi.
Fogyasztást egy nemzetközi menetpróbán józan autósújságíró nem mér, legfeljebb - a fedélzeti számítógép adatai alapján - megfigyel: a kis benzines két személlyel, kicsit városi tötymörgésből, országúti krúzolásból és tempomatos autópályázásból is kapva 7 litert evett. Kevesebbet vártunk tőle, de remélhetőleg egy későbbi teszt folyamán meggyőz minket arról, hogy valóban szerény az étvágya.
Mint a régi 1.9-est nyugdíjazó 1.6 dCi dízel is, amellyel egy Bose ellátmányú kombiban barátkoztunk. Az sem hozta az ígért 4,0 litert, az is többet fogyasztott úgy másféllel, azonban nem erre figyeltünk, hanem a minimális turbólyukra, a lehengerlő nyomatékra és a parádés rugalmasságra, a példásan működő váltási segédletre - a Grandtour egy kiváló utazóautó ezen a szinten szuper hifivel, a Visio System révén véletlen sávelhagyásra figyelmeztetéssel és automata fényszóróvezérléssel, levegőminőség-érzékelővel, ahogy azt a kor megköveteli. És viszagurulás-gátlóval, netán opciós tolatókamerával. Kár, hogy olyanokat (még?) nem tud, mint holttérfigyelés vagy adaptív tempomat.
Nem esett még szó a váltóról: a manuális egység is majdnem van olyan jó, mint a kormány, valóban élmény vezetni a Mégane-t. Automataként is. A fogyasztást elvileg nem nagyon, a dinamikát inkább befolyásoló EDC szerkezetet egy 1.5 dCi Coupé volánja mögött nem kapcsolgattuk kézzel, hiába lehetett volna, hagytuk, hadd pakolgassa a fokozatokat a számítógép finoman, egész gyorsan. Minőségi utakon ez és az 1.6 dCi is kifejezetten csendesen ketyegett, zavaró dízelhangot nem hallatott.
Ha valamibe mindenképp bele kéne kötni: az egyik tesztautó - amúgy méretes - ajtózsebeibe az illetékesek bekészítettek egy-egy félliteres palackos vizet, ami indulás után azonnal, jókorát puffanva eldőlt - egy mélyítéssel vagy határolóval orvosolható lenne a probléma. A másik, hogy a TomTom navigációnak többször fogalma sem volt arról, hol is vagyunk, sőt nem egyszer olyan utakat javasolt, amik nem is léteztek...
Végül az árról: a három és feledik Mégane kicsit drágult elődjéhez viszonyítva. Drágult, mert ha igazán jól felszerelt, mutatós és modern autót szeretne az ügyfél LED-sorral, takarékos motorral, stb., mélyen a zsebébe kell nyúlnia. Különben a Generation felszereltségű 100 lóerős, 1,6 literes benzinessel hajtott ötajtós akciós ára 3 390 000 forint, s ez az összeg Renault Crédit finanszírzással még 400 ezerrel csökkenthető. Az 1.2 TCe viszont csak Expression szinttől felfelé van 4,44 milliótól, az 1.6 dCi pedig Dynamique-ként újabb hatalmas lépcső a maga 5,54 millió forintos árával.
Az Authentique felszereltséggel induló Grandtour alapára 4,04 millió forint, az Expression csomagos Coupé - szintén 1,6-os, csak 110 lóerős benzinessel - 4,49 millió forintról startol. Mindamellett a Mégane maradt jó ár/értékű, ha a konkurenciához hasonlítjuk, és a konkurencia főleg a Golf, az Astra, a Focus, az Octavia, a 308 és a C4 - hangzott el a sajtótájékoztatón. Ezek többségénél olcsóbb, továbbá vezetve is jobb a Renault frissített kompaktja, punktum.